Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Een volledige vergoeding krijg je toch ook niet, de onderdelen die het probleem vormen op vroegtijdig uitval krijg je vergoed. En het liefst met delen die de rest van de levensduur van het product.

Ik ben benieuwd hoe de heren reageren als ze zelf iets duurs kopen waar achteraf blijkt dat het niet deugd. ;)


06 maart 2012 20:05
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Maar is het THP probleem in nieuw af te leveren auto's al opgelost :?: ik heb ter vervanging van m'n Renooit nog steeds de 508 1.6 THP SW automaat op m'n lijstje staan :smt017


06 maart 2012 20:15
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Rene schreef:
Graag beetje lief zijn voor elkaar. ;)

Excuus aan mods en ET, ik bedoel het niet om af te kraken... maar het vertegenwoordigt wel mijn idee over hoe Citroën zijn klanten niet serieus neemt, en hoewel ik geen THP-rijder ben, neem ik ze die houding wel kwalijk :oops:

En verder ET, ik snap je punt, alleen, zoals gezegd heb ik een ander idee van 'gul' :mrgreen:

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


06 maart 2012 20:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Robbert schreef:
Maar is het THP probleem in nieuw af te leveren auto's al opgelost :?: ik heb ter vervanging van m'n Renooit nog steeds de 508 1.6 THP SW automaat op m'n lijstje staan :smt017


Ja. Als je het hebt over de distributieketting.

JO gaf mij al aan nog nooit een C5 met dit probleem gezien te hebben. Zowel de C5 als de 508 hebben de modificatie af fabriek (kettingspanner).

Wel kan de THP als alle direct ingespoten wagens last krijgen van interne vervuiling door roetvorming op plekken war je dat niet wilt.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


06 maart 2012 22:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De uitzending benoemde een heleboel duidelijke problemen.

Maar een ding wil ik wel rechtzetten:
:arrow: Een distributieketting die 5cm uitrekt bij de THP is absoluut niet waar, dit kan niet. Bij 5 cm rek/slijtage verdraait de nokkenas ongeveer 90 graden en loopt de motor al lang niet meer. Normaal begint hij al te miepen bij 3 graden, dus reken maar uit hoeveel kettingrek dat is!
:arrow: Er zijn geen gebroken distributie kettingen geweest bij de THP tgv kettingrek of spannerprobleem, dit wordt wel gesuggereerd. Dit heeft een andere oorzaak gehad in het genoemde geval.

Verder heeft citroen een klantenservice, ik raad iedereen aan daar naar toe te bellen en te mailen over vragen mbt vergoeding van bv klachten ivm vervuiling.
Dit is nl ook genoemd in radar.
Hoe meer mensen er mee aankomen hoe beter er gezocht wordt naar een passende oplossing.
Vergeet niet dat de dealers gebonden zijn aan wat de importeur wil vergoeden. Dus indirect is ook de dealer gebaat bij klagende klanten bij citroen zelf.

Citaat:
Klanten die opmerkingen hebben of informatie willen inwinnen, worden verzocht om contact op te nemen met de klantenservice van Citroën op telefoonnummer 0800-2487636 of via info-nl@citroen.com

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


06 maart 2012 22:24
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 03 sep 2008 19:02
Berichten: 13
Woonplaats: Bussum
Auto: C5 1.6 THP automaat Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 28000
Kleur: noir perla nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
In september 2011 heb ik mijn C5 2 liter Tourer automaat ingeruild voor een 1.6 THP Exclusive. De discussie over mogelijke THP-problemen volgde ik al langer op de franse fora en betroffen wat de Citroens betreft vooral de DS3. Van mijn dealer begreep ik dat de motor medio 2010 ingrijpend gemodificeerd zou zijn. Feit is dat ik in alle opzichten 8000 probleemloze kilometers heb gereden, wat nog gering is. Dat er problemen zijn valt mijns inziens zeker niet te ontkennen, maar ik vraag mij af wat het werkelijke percentage van de probleemgevallen zijn. Overigens begrijp ik niet dat PSA het aantal modellen met deze krachtbron alleen maar uitbreidt, als de motor zo onbetrouwbaar zou zijn. Ook denk ik dat men moet oppassen voor een zekere vorm van stemmingmakerij; dat geldt in ieder geval voor de diverse franse fora die stuk voor stuk geteisterd worden door de meest afschuwelijke verhalen, die allemaal blijken te komen van een en dezelfde figuur. Als je het forum van DS Spirit.com nauwkeurig volgt dan blijken de problemen veel beperkter en gaat het vaak over andere zaken zoals kapotte koppelingen, problemen met de versnellingsbak etc. Ook op het forum van Tros Radar melden mensen zich met problemen met de motor van hun 107 of hdi motor. Kortom om de discussie zuiver te houden is het van het grootste belang om de specifieke THP problemen te inventariseren en ervan uit te gaan dat als de THP motor niet goed loopt er verschillende andere goed oplosbare oorzaken kunnen zijn.


06 maart 2012 22:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
jep op de radar site zag ik zelfs mensen die klachten hadden over hun xsara picasso van 2004..
en iemand die wat had met zijn16 hdi...

dat dit gebeurd is ook het gevolg dat een hoop dealers wel willen verkopen maar geen verstand hebben van...
waardoor men ook geen duidelijk antwoord heeft richting de klant...
en dan gaat men zoeken op het net...
en dan krijg je hetzelfde effect als dat je ergens pijn hebt en dan een gaat zoeken op het net wat je kan mankeren..
dan lees je zoveel dat je denkt dat je dood gaat... :lol: :lol:


06 maart 2012 22:44
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Nee Roman dan is het dit geval anders, je ontdekt dat je een veelvoorkomende ziekte hebt die niet vergoed wordt. :lol:

In jou voorbeeld kom het er op neer dat je een Toyota hebt gekocht ipv een Citroen. ;)


07 maart 2012 00:50
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
BJG schreef:
De uitzending benoemde een heleboel duidelijke problemen.

Maar een ding wil ik wel rechtzetten:
:arrow: Een distributieketting die 5cm uitrekt bij de THP is absoluut niet waar, dit kan niet. Bij 5 cm rek/slijtage verdraait de nokkenas ongeveer 90 graden en loopt de motor al lang niet meer. Normaal begint hij al te miepen bij 3 graden, dus reken maar uit hoeveel kettingrek dat is!
:arrow: Er zijn geen gebroken distributie kettingen geweest bij de THP tgv kettingrek of spannerprobleem, dit wordt wel gesuggereerd. Dit heeft een andere oorzaak gehad in het genoemde geval.



Een rek van 5 cm hoeft niet zo vreemd zijn en zal ook niet uit de lucht gegrepen zijn.
Die heeft minder invloed dan je aangeeft. Het hangt er natuurlijk van af hoe groot de krukaszijdige tandwiel is.

Gedeeld door 2 is 2,5 cm effectieve afwijking. Dit door de 1 op 2 distributieverhouding.
Daarnaast loopt de ketting rond wat ook effectief de hoekafwijking halveert.(katroleffect)
De effectiefe lengte afwijking die voor de hoekverdraaing zorgt is dan 1,25 cm.

Als je 90 graden hoekverdraaing hebt met een effectieve verlenging van 1.25 cm dan is dat te berekenen wat voor diameter het kleinste tandwiel heeft.
Effectiefe hoekafwijking van 90 graden 1,25 cm vermenigvuldigen met 4 en dan delen door dit te delen 3,14. (pi) Wat je over houdt is een heel klein tandwieletje met een doorsnede van 1,6 cm!

Ik mag toch hopen dat er niet zulke kleine tandwielen gebruikt worden, toch? ;)


07 maart 2012 01:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
chathanky schreef:
In jou voorbeeld kom het er op neer dat je een Toyota hebt gekocht ipv een Citroen. ;)


tja die hebben wij ook gehad..
dat ding heet C1 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


07 maart 2012 08:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
5cm is belachelijk veel. Buitengewoon ongeloofwaardig.
Ik ben bang dat het iets is met klok en klepel: de vroegste MINI/207 thp had last van verdraaiende nokkenastandwielen, dat kan wel 5cm verschuiving opleveren. :idea: Maar er is nooit een Citroën geweest met die nokkenas.

Rek (dwz plastische, permanente deformatie tgv overschrijding van de plastische limiet, kruip of slijtage) op een ketting van een dergelijke lengte mag nooit meer zijn dan een paar mm!
De elastische deformatie onder last (en in principe staat er niet belachelijk veel last op, ivt de voorspanning, behalve als de HPFP veel vermogen trekt) ligt in de orde van <1% van de lengte van de ketting. Dus hooguit ~1cm.

BTW, een fietsketting gooi je al weg bij een fractie van een dergelijke rek.
Maar dit focussen op de (on)mogelijke rek is een verkeerde insteek, het gaat erom dat de kettingspanner het opvangt en daarvoor is een modificatie.

Zoals al eerder in het draadje is opgemerkt, de voorgeschreven werkzaamheen bij een dergelijke vervanging is het mede vervangen van andere onderdelen. MN bij de MINI zijn er bij klanten wel delen van het systeem vervangen, maar niet alles, waardoor het probleem bleef terugkomen. (ketting, spanner en geleiders!)

We gaan bij dit draadje steeds maar aan cirkels en die radar nonsense helpt totaal niet.

viewtopic.php?p=308537#p308537
viewtopic.php?p=314148#p314148
viewtopic.php?p=314522#p314522

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


07 maart 2012 11:25
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Op nr 14 zie je spanner, met een meetspanner mag de speling niet meer dan 68 mm zijn, daar zit al een behoorlijke marge in. 5 cm is goed mogelijk en heeft niet de mate van invloed op die jij noemt.
Ik heb het hier niet over de Radar nonsense, ik geef enkel aan dat die 90 graden niet klopt die je aanvoert om het rekken van de ketting te ontkennen.

Afbeelding


07 maart 2012 11:41
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
5 cm is echt gelul!!! Dan loopt de motor echt niet meer. Bedenk even hoeveel tanden er op een distributieriem zitten in 5 cm. Heeeel veeeel. Met 2 tanden ernaast loopt hij al niet meer.

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


07 maart 2012 12:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Heb je het kettinkje gezien, Johan? Wat ze demonstreerden was echt meer als een paar tienden speling op een schalm. Die speling op alle schalmen bij elkaar was echt heel veel, hoor. Mee eens dat het motortje dan niet meer zou lopen, maar dat deed ie waarscchijnlijk ook niet meer. Echt absurd om te zien.......

Als de motor met zo'n ketting loopt gaat alle speling naar 1 kant, maar bij lastwisseling en gas los heb je een motor die niet meer in de pas loopt en echt gaat etteren.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


07 maart 2012 12:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
chathanky schreef:
Op nr 14 zie je spanner, met een meetspanner mag de speling niet meer dan 68 mm zijn, daar zit al een behoorlijke marge in. 5 cm is goed mogelijk en heeft niet de mate van invloed op die jij noemt.
Ik heb het hier niet over de Radar nonsense, ik geef enkel aan dat die 90 graden niet klopt die je aanvoert om het rekken van de ketting te ontkennen.


Heb je het tegen mij? Dat plaatje heb ik nb gepost! :roll:

Ik heb die 90graden nooit genoemd (al komt die wel ongeveer overeen met 5cm langs de buitenrand van het nokkenastandwiel).

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


07 maart 2012 12:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.