Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
bgt schreef: Zat net ff naar de uitzending over de THP motor te kijken maar wat zetten ze daar tussen de 2 nokkenassen een friemelige kettinkje in. Heb ik dat ook in mn 2.0i motor? Boezemt niet veel vertrouwen in. Of heb ik maar 1 nokkenas? Je hebt twee nokkenassen, maar geen ketting. Citroën gebruikt al sinds ze bovenliggende nokkenassen gebruiken distributieriemen; die minder rekken, minder slijten, minder geluid maken, minder vermogen kosten, lichter zijn, maar wel een definitieve levensduur hebben (bijv. 160dk of 240dkm). Alleen de 16kleps HDi's (2.2, 2.0 Ph.II, sommige 1.6) hebben een ketting, maar dat is een heel kort kettinkje tussen de twee nokkenassen, eentje waarvan via een D-riem aan de krukas zit. De V6HDi heeft in iedere cilinderkop zo'n kort kettinkje.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 maart 2012 23:00 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
GW-tje schreef: Wat een enorme kneuzenbende! Een distributieketting die 5cm langer wordt. Deze ellende zal PSA qua vertrouwen bij veel consumenten decennia terug kunnen werpen in de tijd. En terecht. Dit is echt een knap staaltje van het niet meer toe weten passen van conventionele technieken. Waar ligt dan de fout? Bij de ontwerper(PSA-BMW)? De persoon die wat van materialen afweet(PSA-BMW)? Kwalijk dat kettinkje! Ik heb in de 70er jaren een Mazda616coupe gehad en die had 2 kettingen lopen naar de nokkenassen. Super degelijk. Nooit iets mee gehad(500kkm).....behalve dat ie wegroestte.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
05 maart 2012 23:08 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
De meeste van dergelijke kettingen zijn (waren?) dubbel uitgevoerd. Maar een ketting zal nauwelijks echt rekken, alleen slijten, waardoor de lengte wat toeneemt. Dat effect is niet minder bij een dubbele ketting.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 maart 2012 23:15 |
|
 |
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
In weerwil tot wat sommigen vooraf over de betrouwbaarheid en objectiviteit van dit programma meenden te moeten opmerken vond ik toch dat de problemen netjes werden uitgelegd. En vooral dat aandacht werd besteed aan de manier waarop dealers (en importeurs) ermee omgingen. En blijkbaar helpt 't. Want nu Radar er aandacht aan besteedt blijken de dealers (daartoe aangespoord door de importeurs) ineens wel bereid tot een vergoeding van gemaakte kosten, ook buiten de garantietermijn en ook met terugwerkende kracht. En de oproep om problemen op dit gebied gewoon bij Radar te blijven melden zodat ze het kunnen volgen zal er hopelijk aan bijdragen dat die toezeggingen ook in de toekomst nagekomen worden. http://www.trosradar.nl/artikel_detail/ ... urbomotor/ : " Nu Radar aandacht aan de problemen rond de THP motor besteedt hebben zowel Citroën, Peugeot als Mini toegezegd dat ze de kosten voor reparaties die verband houden met de THP motor op zich te nemen." En de reactie van Citroën ( http://www.trosradar.nl/artikel_detail/ ... e-citroen/ ): " Bij ons is een aantal gevallen bekend van geluid, brandende lampjes en vermogensverlies, met als oorzaak de distributieketting op Citroën-modellen die voorzien zijn van een THP-motor. Naar aanleiding hiervan hebben inmiddels aanpassingen in het productieproces plaatsgevonden om in de toekomst dergelijke storingen te voorkomen.
Citroën vergoedt alle reparaties voor auto's die binnen de garantieperiode gerepareerd moeten worden. Voor reparaties die buiten de garantieperiode plaatsvinden, geldt dat reparaties volledig vergoed worden als deze betrekking hebben op het betreffende euvel aan de THP-motor.
Citroën volgt nauwgezet iedere opmerking over de THP-motor om voor iedere klant een passende oplossing te vinden. Klanten die opmerkingen hebben of informatie willen inwinnen, worden verzocht om contact op te nemen met de klantenservice van Citroën op telefoonnummer 0800-2487636 of via info-nl@citroen.com
" En @EvilTwin: Citroën heeft het hier over een "euvel" 
_________________ L8r, Henk
|
06 maart 2012 10:24 |
|
 |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 955 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Toch schandalig dat er 1st een TV uitzending moet komen om service te krijgen. De imago schade is trouwens al geleden. Zeker voor Peugeot. Vanochtend kwam er iemand op de parkeerplaats naar mij toe met de opmerking: "durf je daar nog in te rijden?". Ik uitleggen dat ik niet zo'n motor heb maar de leek begrijpt dat niet  Dit kost klanten 
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
06 maart 2012 10:47 |
|
 |
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat vrees ik ook. En wat dat allemaal voor gevolgen heeft....
_________________ L8r, Henk
|
06 maart 2012 10:49 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
bgt schreef: Toch schandalig dat er 1st een TV uitzending moet komen om service te krijgen. Algemeen zijn autofabrikanten niet de meest klantvriendelijke, maar na het debacle van de veerpoten van de C3 die spontaan afbraken en waar Citroën ook pas na interventie van een consumentenprogramma adequaat op reageerde, is dit een nieuwe bladzijde in het dossier waaruit blijkt dat Citroën zelfs voor een autofabrikant nogal laks reageert.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
06 maart 2012 10:58 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik vond het programma ook niet zo slecht, alleen dat gemiep over de noodloop, dat vond ik ook maar wat onzin (en dat kan bij elke auto gebeuren als er een storing is).
En inderdaad redelijk schandalig dat er mensen zelf de lasten hebben moeten dragen. Echter citroen is hier niet uniek in, kijk maar eens in het TSI topic op autoweek. Die moeten nog naar radar......
Wat overblijft is dat cit alleen het issue met de distributieriem oppakt (en daar zouden wij C5ers sowieso geen last van moeten hebben) en niet de interne vervuiling!
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
06 maart 2012 13:47 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Deze motor heeft geen D-riem, maar een ketting. En ik zag op AW dat de schuld door liefhebbers van Duitse rommel ook weer onmiddelijk bij Franse spul gelegd werd, terwijl die ketting er toch echt op zit omdat BMW het wil. Citaat: @EvilTwin: Citroën heeft het hier over een "euvel" Maar nog steeds geen inhoudelijk bepaling van wat dit "euvel" nu exact behelst. Slijtende ketting? HPFP? Roetaanslag in de motor? Oorzaak-gevolg? En dat is nu juist mijn punt. Zonder exacte duiding van "het euvel" is er ook geen oplossing. Dat Citroën die term in de mond neemt wil nog niet zeggen dat ik hem goed moet vinden. Een algemene toezegging over hulp na garantie (die dus volgens het consumentenrecht sowieso al normaal moet zijn) zegt natuurlijk niks. Volledig vergoeden is dan weer wel meer dan je via het consumentenrecht aanspraak op kunt maken, dus wat dat betreft is Citroën buitengewoon gul.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 maart 2012 15:04 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
EvilTwin schreef: Volledig vergoeden is dan weer wel meer dan je via het consumentenrecht aanspraak op kunt maken, dus wat dat betreft is Citroën buitengewoon gul. Dit kun je niet menen. Eerst onderkennen ze het probleem niet, sukkelen mensen veel te lang door zonder dat ze een structurele oplossing aangedragen krijgen, en als ze dan na het eindpunt van de garantie gewoon hun problemen opgelost zien worden, is Citroën opeens 'gul'? Hier sla je de plank toch wel heel erg mis Paul.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
06 maart 2012 15:40 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Maarten schreef: Hier sla je de plank toch wel heel erg mis Paul. Toen Citroen voor het eerst auto's ging verkopen huldigden ze het standpunt dat de auto van jou is op het moment dat je de garage uitrijdt. Als die auto dan later kapot gaat, heb jij dat gedaan en is het onder jou handen geschiedt, Citroën was daar niet bij en had er geen deel aan. Als je ooit in keer op de SAV afdeling op het stadionplein komt dan proef je nog steeds die sfeer. Citroen geeft nu garantie alleen omdat het wettelijk moet, Nog niet zo lang geleden was de maximale garantietermijn 6 maanden of 10.000km naar hetgeen het eerst bereikt is.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
06 maart 2012 16:20 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Dit is al eens eerder ter sprake gekomen, maar Citroën was juist het eerste merk wat überhaupt garantie gaf.
En ieder merk probeert onder de wettelijke garanties uit te komen, tot aan rechtzaken aan toe (bijv. van MB bij het hooggerechtshof in Duitsland, vanwege roestende C-klasses). Zij gaven twee jaar, toen een jaar nog normaal was bij de Duitsers, al zaten de Japanners toen al wel eens op meer.
@Maarten, volledig vergoeden buiten de garantie is echt gul ja!
Daarmee doe ik geen uitspraak over hun eerdere reacties tav "de problemen" (die ik overigens nog steeds niet gekwantificeerd of gekwalificeerd gezien heb), maar puur over het feit dat ze alles vergoeden, waar een gedeeltelijke vergoeding (% op basis van leeftijd/km) in lijn zou zijn met het consumentenrecht.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 maart 2012 16:48 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Als er een fundamentele fout in de motor zit vanaf dag 1, is er geen sprake van een gul gebaar richting de klant. Punt.
Dan kan je nog zo hard schermen met het consumentenrecht, dat het volgens die wetteksten méér is dan je als klant juridisch mag eisen (hoewel ik me in dit geval nog wel afvraag of het consumentenrecht niet vereist dat er volledige vergoeding plaatsvindt), je kunt dit niet afdoen als een gunst richting de betalende klant.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
06 maart 2012 16:58 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
en Dit draagt niet bij aan het sfeertje Maarten Je kunt niet een discussie eindigen met "punt" Graag beetje lief zijn voor elkaar. 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
06 maart 2012 18:25 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Haha, alsof ik me daardoor van het vervolgen van de discussie zou afhouden  Het consumentenrecht zegt dat je als klant moet aantonen dat er een ingebakken probleem was, als het na zes maanden ontstaat, daarvoor is de bewijslast andersom. Het zegt ook dat je de verkoper in staat moet stellen het op te lossen en dat je binnen twee maanden na het opmerken van het probleem dit schriftelijk meldt. Maarten, je hebt gelijk dat je over het te vergoeden deel kunt strijden. Gul klinkt wat al te positief, maar je moet wel begrijpen wat er hier speelt. NB Het Europees recht is minder ruim (beperkt op twee jaar) dan het Nederlandse (onbepert binnen de economische/verwachte levensduur), dus is het logisch dat fabrikanten hun NL importeurs (en die weer hun dealers) extra onder druk zetten om niks toe te zeggen. In het geval van auto's komen daar dan nog de lage nettoprijzen in NL bij en daarmee lage marges. Alles wijst erop dat op iets wat sowieso zou slijten (de hele auto, of specifiek een deel daarvan zoals de motor), je nooit een volledige kunt vergoeding verwachten. Een schadevergoeding voor ongemakken zie ik al helemaal nooit (iedere auto wordt blijkbaar toch als luxe gezien), al biedt het consumentenrecht je wel de mogelijkheid die te eisen. Gratis vervangend vervoer lijkt me ook logisch, als de auto echt niet rijdt en tijdens reparatie. Dus stel dat de oplossing is een nieuwe ketting, plus kettingspanners (en zie eerder in het draadje mogelijk nog meer) dan is het na 150dkm niet meer dan logisch dat je de helft moet bijdragen. Maar toon maar eens aan dat een auto 150dkm of 250dkm of 350dkm zonder grote reparaties aan moet kunnen. Dat kan je niet. Leasemaatschappijen doen alles weg met 150dkm. Die nemen dat risico dus niet (en kunnen zich ook niet op het consumentenrecht beroepen). Ik vind persoonlijk 1/3 dealer/importeur/eigenaar altijd wel mooi, voor alles tussen 100dkm en 250dkm, maar ook dat is dus gul. Dan heb je dus wel nieuwe onderdelen in je motor... Als verkoper/importeur/fabrikant zegt dat de oplossing in een software-update zit... Als aangetoond kan worden dat de koolstofaanslag het probleem is (en niet een producteigenschap) dan wordt het wat ingewikkelder, want daarvan hebben dus alle dir.inj motoren last van... Blijft de vraag staan over welke "fundamentele fout" we het nu hebben. Want dat is dus nog steeds niet duidelijk. Alleen daarom al is het een gul gebaar (al moet ik zien dat het daadwerkelijk zo ingewilligd wordt). Ik heb namelijk nergens gezien dat er iemand schuld bekent, of een specifiek technisch probleem onderkent. Ik zie hooguit de standaard wollige antwoorden die de meeste fabrikanten geven (logischerwijs zonder echt schuld te bekennen) plus de standaard opmerkingen over gebruik. In het geval van motoren is dat altijd hetzelfde (in-/warmrijden, brandstof, olie, beurten) en daarin hebben ze deels nog gelijk ook. Op de MINI sites kwam ik ook erg vaak getunede motoren tegen, dan gaat echt alles het raam uit... Het is nog altijd een grote als...
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 maart 2012 18:33 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|