Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Het enige antwoord wat daar niet staat, maar wel semi-relevant is voor de TS is (en eenieder met een HDiF), luidt dat ik bij de laatste wissel 5L Mobil EPS 5W30 C2/C3 erin heb laten gooien. Een grade die mijn garage dus niet had, maar waar ik wel voor minder dan 60eur aan kon komen. Het kwam dacht ik van een Duitse grootgrutter. vwb de wissel na 2500-5000km: Roman schreef: de garage waar ik de C5 kocht doet dit wel..terwijl de garage waar ik de C3P kocht dit ten zeerste afraad... Het is een beetje ouderwets. Motoren worden met veel nauwere toleranties vervaardigd dan vroeger, toen die snelle wissel dus handig was om het slijpsel van het inlopen weg te krijgen. Nu is dat veel minder en helpt het zelfs om het hoonpatroon eruit te slijpen. Als je nu te vroeg wisselt dan verleng je alleen maar de periode van het inlopen. Schadelijk is vroeg wisselen dus niet, maar absoluut niet nuttig en zonde van 5L hoogwaardige olie. Wel is het handig het peil nauwlettend in de gaten te houden voor de eerste echte beurt, omdat voordat de cilinderwanden perfect glad zijn er dus langs het hoonpatroon relatief veel olie verbrandt.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 okt 2011 15:25 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
In NL is dit €60+ per 5 ltr Olie in Duitsland aanmerkelijk goedkoper, dit ziet er interessant uit http://www.oelwelt24.de/catalog/Motor%F6le/PKW+%20+Transporter/5W-30Versandkosten Niederlande (NL), Belgien (B), und Luxemburg (L): 1- 30 Kg = 10,00 EUR 31- 60 Kg = 20,00 EUR 61- 90 Kg = 30,00 EUR
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
26 okt 2011 16:04 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
@ eviltwin.. dat was dus ook het antwoord dat ik kreeg van garage kreeg (C3P) 
|
26 okt 2011 20:17 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Gewoon het boekje volgen komen alle aspecten aan bod ,zowel tijd als km.
Bedenk dat als je eerder wisselt je ook het milieu extra belast.
Huidige motoren draaien moeiteloos 500.000 km.
Er zijn zelfs proeven gedaan met auto's die nooit olie ververst hadden, Reden moeiteloos 250.000km.
Met de huidige synthetische olieen is het alleen nog maar de garantie en emotie.
Persoonlijk heb ik de laatste 20 jaar niet meer meegemaakt dat een motor in de soep was gereden meestal geeft de electronica eerder de geest.
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
27 okt 2011 16:34 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33542 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Vooral opvolgen als je een 1.6HDi hebt, mooi recept voor panne 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
27 okt 2011 16:38 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
zegt meer over de kwaliteit van de auto dan over de kwaliteit van de olie  een duidelijk voorbeeld van de grenzen van de techniek zoeken zit je elke dag met de zenuwen, zal de olie nog wel goed zijn staan ook opvallend veel te koop 
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
27 okt 2011 20:11 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
auto is goed.. gewoon elke 15000 km nieuwe olie en oliefilter verder prima motor..
|
27 okt 2011 20:12 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Maar wel een prima motor met een constructiefout.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 okt 2011 09:02 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
geen last van.. 
|
28 okt 2011 10:20 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Houden zo! 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 okt 2011 12:33 |
|
 |
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Als je de olie met filter eerder verwisseld dan heb je dus olie zonder slijpsel van krukaslagers,nokkenaslagers,cilinderwand en zuiger enz. Alle materialen hebben een verschillende slijtvastheid. Door dit eruit te halen (oliewissel) zorg je ervoor dat dit slijpsel geen invloed heeft op verdere slijtage. Oliewissel in een vroeg stadium helpt altijd, het is iets anders dan "het is niet nodig". De motoren zijn berekend op een minimun aantal kilometers welke deze moet halen, dit zal dan ook wel ruim genomen worden. Een voorbeeld waarom vervroegde oliewissel wel beter voor de motor is zie je in de race-sport terug. Hier worden de motoren op een testbank klaar gemaakt om de race uit te rijden. Deze motoren zijn dus voor hun eerste km in de raceauto al ingelopen. De motoren op de testbanken worden via een speciale externe tank continu voorzien van nieuwe olie, de olie die de motor al heeft gesmeert wordt buiten de motor opgeslagen in een andere tank. Dit is ook logisch dat deze al zijn ingelopen, als er in de formule 1 voor de race een motor wordt vervangen zie je de coureur ook niet tijdens de race rustig rijden om de motor in te laten lopen. Dus eerder olie verversen helpt wel maar is niet nodig. Wat je zelf wilt doen is eigenlijk altijd goed als je je maar binnen de maximum interval zit. 
|
28 okt 2011 15:20 |
|
 |
stephan
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 jul 2008 09:02 Berichten: 152 Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
Mij valt een ding altijd op, en wel bij zo'n beetje elke auto die ik tot nu toe gehad heb, incl. mijn C5, En dat is olieverbruik tegen de tijd dat die ververst moet worden. De eerste 25.000 niks, en dan begint die olie te verbruiken. (niet extreem maar toch). Dat zegt mij genoeg. Gewoon op tijd verversen.  Bij mij is dat nu gewoon elke 20.000km. (zoals voorgeschreven).
|
28 okt 2011 20:28 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
wordt dat slijpsel niet opgevangen door het oliefilter? of te wel waar is het oliefilter dan voor?
ik weet dat als het oliefilter een te grote weerstand krijgt, de olie via een bijpass gaat. dus is het misschien verstandig om je oliefilter na de eerste 5000 km te vervangen
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
31 okt 2011 11:30 |
|
 |
James007
C5club Rookie
Geregistreerd: 20 jun 2011 08:48 Berichten: 49 Woonplaats: Kersbeek-Miskom (B)
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
 Gents, Als ik spreek over kwaliteitsolie bedoel ik wel TOTAL Quartz 5W30. Waar die Action vandaan komt mag Joost weten. Die komt er bij mij in elk geval niet in. Nog veel rijgenot. James. 
|
13 nov 2011 14:18 |
|
 |
Albatros
C5club Rookie
Geregistreerd: 26 sep 2012 00:13 Berichten: 17
Auto: Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 143000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
 Re: Olie verversen nodig na de 1ste 2-5000km?
@ EvilTwin en GW-tje: Ik koop Shell Helix 5W30 (voor benzinemotoren) in Frankrijk voor 36,95 per 5 liter. Is dat ook goed? Dan kun je toch een veilige marge aanhouden van 15000-20000 km zonder dat het erg veel gaat kosten, toch? Mzzl, Menno (Albatros)
|
10 okt 2012 21:52 |
|
 |
|