Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 230 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
 Nieuwe HDi & THP motoren 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 17 jun 2009 11:44
Berichten: 54
Auto: Citroën C5 Tourer 1.6 THP Ligne Business automaat
Opties: Leer, bagagenet, trekhaak, wifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12448
Productienummer: 10556
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 720
Kleur: Bleu Bourasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
In de presentatie van PSA eind 2009 (kun je downloaden van de PSA site) staat dat in 2010 het start & stop systeem door het hele gamma geïntroduceerd wordt. Hopelijk gaat dit gepaard met enkele andere bezuinigingsmaatregelen en dit zal dit voor een sterke reductie van het theoretische verbruik gaan zorgen. Zover ik weet kan dit echter alleen nog bij handbakken, gerobotiseerde bakken en bakken met dubbele koppeling. Automaten met deze techniek zijn er nog niet bij mijn weten.

Heb alleen geen idee wanneer dit uitgerold gaat worden, Geneve of tijdens de salon in Parijs?


12 feb 2010 10:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
Inderdaad, automaten met deze techniek zijn er nog niet. Ook bij de nieuwe BMW 5 serie, die (optioneel?) start-stop gaat krijgen is dat niet mogelijk bij de automaat.

Het probleem bij een automaat is de oliedruk. Die moet aanwezig zijn als je de bak inschakelt. Als je de motor uitzet is die druk weg, en het kost, na het starten enige tijd om die druk op te bouwen.
Dat is bij een eerste start 's morgens geen probleem, maar wel als je voor een stoplicht staat te wachten tot het licht op groen springt. Dan is een seconde of wat wachten veel te lang.
Er zijn in principe twee oplossingen voor bedacht:
1) de pomp in de bak wordt electrisch aangedreven, en blijft in werking als de motor uit staat door de stop-start. Nadeel daarvan is het benodigde vermogen, dat kost ook brandstof.
2) er komt een soort voorraadbol op het systeem, die zorgt voor de benodigde oliedruk. Nadeel hiervan is dat die druk niet eindeloos blijft bestaan, er zitten interne lekken in het systeem. Dus bij lang wachten voor een spoorwegovergang of een open brug heb je een probleem.
En voorts is er bij beide oplossingen een beveiligings/vergrendelprobleem, immers de bak blijft in de versnelling staan terwijl de motor opgestart wordt door de stop-start. Dat kan normaal niet, starten kan alleen in P of N.

Overigens denk ik dat dit ook geldt voor de dubbelkoppeling-bak. Ook daar speelt de oliedruk een grote rol.

Oftewel, nog een boel problemen die opgelost moeten worden.

Groet,
JW

PS Heb je een link naar dat artikel op de PSA site?

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 feb 2010 11:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
Dat start/stop systeem is beslist geen zegen.

Mijn schoonzuster rijdt veel in de stad en heeft een volkswagen met zo'n systeem.

Nu na een paar jaar startte de auto plotseling niet meer, oorzaak de starterkrans is volledig versleten, op 4 plaatsen zitten er totaal geen tanden meer op.

Door het veelvuldige starten waren deze volledig afgesleten.

Nieuwe startmotor, nieuwe starterkrans en een hoop arbeidsloon, ik dacht iets van 1200 euro totaal en geen garantie.

Ze heeft het systeem nu uit laten schakelen.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


12 feb 2010 11:13
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 955
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
tja..dat krijg je met die absurde race naar het steeds groener maken van auto's. Wat je aan de ene kant spaart kost je weer aan de andere kant.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


12 feb 2010 11:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
Ik ben wel voor start-stop systemen, maar ik vind sowieso niet dat je zo'n uitschakelbaar systeem mee mag tellen in de ECE cyclus. Dit is pure oplichterij.

Citaat:
Overigens denk ik dat dit ook geldt voor de dubbelkoppeling-bak. Ook daar speelt de oliedruk een grote rol.


Er zijn varianten met natte koppeling en droge, dan dus niet denk ik.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


12 feb 2010 12:01
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 955
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
Door al dat groene geklooi in de marge zal er nog heel wat technisch leed komen bij auto eigenaren :smt089 . Al die turbo's met soms meer dan 100pk/ltr...tja :smt017 ...t moet wel heel blijven en hoeveel jaar ervaring hebben ze daar nou mee? :smt017 Op diesel gebied wel maar op benzine?
Zo'n start-stop syteem, waarbij nog op de oude manier van starterkrans en startmotor gebruik wordt gemaakt, kost uiteindelijk veel meer slijtage en is dan amper groen te noemen.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


12 feb 2010 12:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
Denk dat het berekent is op de economische levensduur van een auto, meestal zo rond de 250000km. Daarna zullen de grote kosten wel langzaam komen (uitzonderingen bevestigen de regel).

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


12 feb 2010 12:25
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 955
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
Met al die turbo motoren..... 250000km...........ik ben benieuwd :smt017 Diesel...ok...benzine?
Maar met het verder opvoeren van de diesels zal er toch ook steeds meer stress op de onderdelen komen...ok, kan je deels afvangen door de ECU meer controle/beveiligings functies te geven en hopelijk worden er dan betere materialen gebruikt.
Dit is echter weer kosten verhogend. De tijd zal t leren. Over n paar jaar zal dit toch wel uitgekristalliseerd zijn.
Door al die concurrentie moeten ze wel. En de leaserijders zijn de testrijders.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


12 feb 2010 12:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
EvilTwin schreef:
Ik ben wel voor start-stop systemen, maar ik vind sowieso niet dat je zo'n uitschakelbaar systeem mee mag tellen in de ECE cyclus. Dit is pure oplichterij.

Citaat:
Overigens denk ik dat dit ook geldt voor de dubbelkoppeling-bak. Ook daar speelt de oliedruk een grote rol.


Er zijn varianten met natte koppeling en droge, dan dus niet denk ik.


Dat klopt. Maar die oliedruk is niet alleen nodig voor de platen van die koppeling, maar ook voor het schakelen en koppelen zelf. Er zit uiteraard een boel elektronica in zo'n bak, maar veel functies worden hydraulisch geregeld en vergrendeld.
Hoe dat bij de PSA EBV6 zit weet ik niet, is die bak geheel elektrisch gestuurd met servomotoren? Of zit ook daar een stukje hydrauliek in?

Overigens, modernere start-stop systemen werken niet met een starterkrans, maar met een combinatie dynamo-startmotor, zoiets als vroeger de Dynastart was. Ik heb daar ook een keer een plaatje van gezien bij een PSA proto, ik kan dat echter niet meer vinden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 feb 2010 12:47
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
bgt schreef:
Met al die turbo motoren..... 250000km...........ik ben benieuwd Diesel...ok...benzine?
Maar met het verder opvoeren van de diesels zal er toch ook steeds meer stress op de onderdelen komen...ok, kan je deels afvangen door de ECU meer controle/beveiligings functies te geven en hopelijk worden er dan betere materialen gebruikt.
Dit is echter weer kosten verhogend. De tijd zal t leren. Over n paar jaar zal dit toch wel uitgekristalliseerd zijn.
Door al die concurrentie moeten ze wel. En de leaserijders zijn de testrijders.


Zal ook deels van de rijstijl afhangen van de berijder of hij die levensduur haalt (bij normaal onderhoud en een normale rijstijl moet dit volgens mij moeglijk zijn)! Zoals nu ook is een turbo is gevoelig vooral als niet eerst op temperatuur gereden wordt voordat deze flink belast gaat worden. En even laten uitdraaien voordat je de motor uitzet. Dit zal in combinatie het start stop systeem al voor meer schade gaan zorgen denk ik.
voorbeeld:

Je komt aangereden bij een stoplicht met flink wat vaart en je besluit te toch maar te stoppen ;) en zodra je stilstaat zorgt start/stop ervoor dat je motor meteen uitgaat :? En in de verte hoor je de turbo nog nafluiten, dit is iets wat me niet wenselijk lijkt. zouden daar marges voor ingebouwd worden?

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


12 feb 2010 12:53
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 955
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
JW-NHS schreef:
Overigens, modernere start-stop systemen werken niet met een starterkrans, maar met een combinatie dynamo-startmotor, zoiets als vroeger de Dynastart was. Ik heb daar ook een keer een plaatje van gezien bij een PSA proto, ik kan dat echter niet meer vinden.JW



Maar dan nog, de start functie kost heel wat meer stress voor de start/dynamo motor dan het opwekken van energie voor de auto. Het starten van n motor blijft een heftige aktie.
Het zal gewoon harder slijten. Dus hoe groen is t? Ja...staat goed voor het imago van het automerk maar consequenties....ach...is de zorg van de eigenaar.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


12 feb 2010 13:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
bgt schreef:
Het starten van n motor blijft een heftige aktie.
Het zal gewoon harder slijten.


het starten van een warme benzinemotor is peanuts. Uiteraard is de starter (of zelfs geintegreerde starter-generator) van een zwaarder type dan een normale starter. Datzelfde geldt ook als de dynamo gebruikt wordt voor extra stroom: elek stuurbekrachtiging, waterpomp evt hydr pomp (lds, etc.) opslag remenergie.

Citaat:
Dus hoe groen is t? Ja...staat goed voor het imago van het automerk maar consequenties....ach...is de zorg van de eigenaar.


Nee, de fabrikant is verantwoordelijk voor de onttakeling en recyclage.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


12 feb 2010 13:15
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 955
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
Ik bedoel de extra kosten voor de evt. reparatie van het start/stop systeem. 2jaar garantie is tenslotte te weinig om hier wat aan te hebben als t fout gaat. Doet er verder ook niet toe. Meer toeters en bellen is gewoon meer kans op reps. en slijtage hoe je t ook wendt of keert.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


12 feb 2010 13:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
Onnodig veel starten en stoppen is gewoon vragen om problemen.

Zelf werk ik met industriele zuigercompressoren en elke 20000hr krijgen deze machines een grote
onderhouds beurt.
De gene met veel starts en stops hebben veel grotere lager schade
dan de gene die nagenoeg continu draaien.
Dit zelfde zie ik ook bij schroefcompressoren.
ter info: ik heb het hier over koel installatie's hier in zit geen vocht of lucht
wat invloed kan hebben op de olie.

Wanneer de machine stopt blijft er een klein laagje smeerolie achter.
Met het starten wordt dit laagje nog minder, pas na een korte tijd heb je de
volle smeerolie druk.
Hoe kort de tijd ook is je hebt altijd een verminderde smering in die periode.
Minder smering is een slijtage slag voor draaiende onderdelen. :smt198

Ik denk dat we met de tijd wel vaker gaan horen over motorschade. :smt089

Lekker laten draaien en groen zijn met andere dingen.

Greetz Iceman

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


12 feb 2010 17:39
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 09 feb 2010 11:00
Berichten: 106
Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nieuwe HDi & THP motoren
De THP BVA6 wordt deze week do of vr bestelbaar.


15 feb 2010 12:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 230 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.