Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
Volgens mij zijn er ook wel forumleden die hun auto weer hebben laten onttunen, omdat de rijervaring niet plezierig was ofzo (weet niet precies, misschien slechte koppelkromme ofzo, zij kunnen het verhaal vast zelf beter vertellen). Overigens over dat 'optimale afstellen' en 'zuiniger rijden': ik heb al heel wat auto's gechiptuned gezien (en van gehoord), maar imho zit zuiniger rijden er echt niet in. Meer vermogen wel. Naar mijn mening is het verhaal over compatibel met slechte brandstoffen ook kolder. Je ziet het ook aan de waarden: een ongeblazen motor kan je ook 'tunen' met als resultaat een winst van misschien 4 pk ofzo. Bij een geblazen motor haal je vaak ca. 30%. Kwestie van (simpel gezegd) meer lucht en meer brandstof. Van vooral dat laatste ga je niet zuiniger rijden  . Motoren zijn in deze tijden imo al optimaal afgesteld, voor zover de techniek dit toelaat.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
03 sep 2008 00:17 |
|
 |
rkjansen
|
 Re: citroen chiptunen
Omdat ik uit ervaring spreek, dat het ook positief is. Tja, er zijn altijd genoeg mensen die twijfelen, bang zijn en niet durven. Prima, dan moeten ze het ook niet laten doen toch...?
|
03 sep 2008 07:46 |
|
 |
wouter
|
 Re: citroen chiptunen
Ik zeg altijd, wil je vermogen, koop dan een auto met vermogen maar ga niet achteraf uit een 1.9 liter tdi of 1.6 - 2.0 hdi veel vermogen vragen door middel van chiptuning. Daar zijn die motoren niet op berekend en die tuners mogen zeggen wat ze willen, het gaat ten koste van de levensduur van de onderdelen als je je koppel laat stijgen van 250 nm naar 320 nm en je van 110 pk naar 140 pk gaat.
Zelfde met die lichte motoren tegenwoordig (T-jet van Fiat, FSI van VW) waar ze 170 pk puren uit een 1.4 motortje met 2 turbo's. Ik ken verscheidene mensen die zo een ding hebben en waar na 60.000 kilometer al vele problemen zijn ontstaan vanwege te hoge prestatie eisen die gesteld worden aan het blokje.
Dus wil je hard gaan, koop dan een C5 V6 met 200 pk, die motoren kunnen wat hebben en die aandrijflijnen/remmen/chassis is daarop berekend!
|
03 sep 2008 13:23 |
|
 |
carlos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 jan 2008 09:51 Berichten: 164 Woonplaats: Gent/België
Auto: C5 2.0HDI Excl. Ph2
Opties: alles behalve leer, cd wisselaar & open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 145000
Kleur: blauw metallic
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
worden er dan andere onderdelen gebruikt voor de C5 voor bijv. versnelling/remmen/riemen/... bij een 2.2 hdi 136 pk en eentje met 163 pk? Of bij een golfje 1.9tdi met 110 pk en 130pk? Ik zou denken van niet, want dat zou alleen maar de kosten verhogen voor de fabrikant.
|
04 sep 2008 12:46 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
carlos schreef: worden er dan andere onderdelen gebruikt voor de C5 voor bijv. versnelling/remmen/riemen/... bij een 2.2 hdi 136 pk en eentje met 163 pk? Of bij een golfje 1.9tdi met 110 pk en 130pk? Ik zou denken van niet, want dat zou alleen maar de kosten verhogen voor de fabrikant. ik dacht het wel...... 
|
04 sep 2008 12:49 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
Ik kan me niet voorstellen dat er veel variatie op de onderdelen hoeft te zijn. Bv. de remmen zijn bedoeld om de auto van en bepaalde massa en met een bepaalde snelheid te laten stoppen. Dan maakt het niet uit of er 90 of een 150 pk motor in de auto zit. In het laatste geval ligt de topsnelheid wel hoger, maar de limitatie van het remmen zit meer in de banden dan in de remmen zelf (tenzij je als een coureur gaat rijden).
Wel interessant is de versnellingsbak van een C5: Voor de lagere vermogens/koppels is dat een BE4, voor de sterke motoren een ML5T. Ik heb zelf een 2.0 HDi met 66 kW (DW10TD) met een BE4. Maar de 2.0 HDi met 80 kW (DW10ATED) heeft een ML5T. Dus als ik mijn auto naar 25% extra vermogen/koppel tune, zit ik rond de performance van een standaard DW10ATED. Citroen vindt blijkbaar dat daar een zwaardere versnellingsbak bij hoort. Dus mijn auto tunen is vragen om versnellingsbak problemen...
Jacco
|
04 sep 2008 14:03 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
Daarvan zijn nog meer voorbeelden,
uit het verleden bijv 2.2HDi136 vs 2.0HDi110: -dikker differentieel (4 vs 2 satelliet wielen) -grotere koppeling -verschillende automaten (ZF vs PSA) -remklauwen
of nu -2.2HDi173 bvm6 370Nm bva6 400Nm ford mondeo 400Nm/420Nm overboost
-2.7HDi max 440Nm ivm 6bak automaat
-2.0Hdi138 bvm6/bva6 320/340Nm overboost C4P BMP6 270Nm
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 sep 2008 17:10 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
conclusie: je laat de motor hoe hij is of je koopt er een met meer inhoud en vermogen aan mijn hdi wordt niet gefriemeld 
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
05 sep 2008 07:49 |
|
 |
wouter
|
 Re: citroen chiptunen
carlos schreef: worden er dan andere onderdelen gebruikt voor de C5 voor bijv. versnelling/remmen/riemen/... bij een 2.2 hdi 136 pk en eentje met 163 pk? Of bij een golfje 1.9tdi met 110 pk en 130pk? Ik zou denken van niet, want dat zou alleen maar de kosten verhogen voor de fabrikant. Ja er worden wel degelijk andere onderdelen gebruikt. Bij de TDI's bijvoorbeeld zijn die inspuiters van de injectie groter, is het vliegwiel anders uitgevoerd. En dan de remmen, het gaat niet alleen om gewicht. Als ik met mijn BMW rij die maar iets zwaarder is als onze C5 maar die wel 135 pk meer vermogen heeft dan mijn C5 dan heb je wel echt heel veel zwaardere remmen nodig. De schijven voor in mijn BMW zijn veel groter en zelfs geventileerd om de hoge vermogens en daarbij snelle acceleratiecijfers te kunnen beteugelen. Het is net als anderen hier al gezegd hebben, als je meer pk/koppel hebt, ga je die ook gebruiken. Niemand maar dan ook niemand tuned zijn auto enkel omdat ie dan zogezegd zuiniger wil rijden. Je gaat dat vermogen gebruiken, sneller acceleren, sneller rijden. En dan heb je wel degelijk zwaardere remmen nodig 
|
05 sep 2008 13:02 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
Gek, maar mijn dieseltje heeft ook geventileerde remschijfjes... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 sep 2008 13:13 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
Harm van Beek schreef: Gek, maar mijn dieseltje heeft ook geventileerde remschijfjes...  goh die van mijn dieseltje ook 
|
05 sep 2008 13:14 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
Juist een Diesel, die zijn zwaarder...de C6 heeft ook achter geventieeerde schijven Dat een C5 2.2 grotere schijven voor heeft is puur te wijten aan het zwaardere blok, niet het dikkere blok Citaat: De schijven voor in mijn BMW zijn veel groter en zelfs geventileerd om de hoge vermogens en daarbij snelle acceleratiecijfers te kunnen beteugelen. Acceleratie heeft er niks mee te maken, gewicht wel. Standaard remtesten zijn bij 50km/h of 100km/h niet bij topsnelheid, dus het vermogen van de auto is irrelevant. Een BMW remt trouwens uitendelijk altijd slechter dan een citroen omdat ze geen luchtvering leveren (alleen achter op de 750L) Uit vergelijkingen met vrachtwagens blijkt dat dit op slecht wegdek wel tot 20% scheelt, helaas worden de standaard testen uitgevoerd op strak asfalt.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 sep 2008 13:22 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
05 sep 2008 13:23 |
|
 |
carlos
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 jan 2008 09:51 Berichten: 164 Woonplaats: Gent/België
Auto: C5 2.0HDI Excl. Ph2
Opties: alles behalve leer, cd wisselaar & open dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 145000
Kleur: blauw metallic
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
interesting topic geworden  Blijkbaar zijn het dus toch andere onderdelen. Dan maar niet tunen, heb al genoeg herstellingskosten gehad aan mijn C5 
|
05 sep 2008 15:16 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: citroen chiptunen
Ik weet niet of er 'altijd' andere onderdelen zijn. Zit er in een C5 PH1 2.0 hdi 66kW een andere koppeling, aandrijfassen, remklauwen etc dan in een 80 kW versie? Dat een PH1 2.2 hdi bijvoorbeeld een andere koppeling of automaat heeft kan ik me voorstellen, dat is toch een ietwat ander blok (sowieso andere cylinderinhoud). Misschien is het een kwestie dat het uberhaupt niet past. De remmen zijn gewoon hetzelfde. Mercedes chipte hun vitotjes overiges vrolijk zonder ook maar enig onderdeel te vervangen. Ik vraag me ook af of er verschil zit tussen de oudere golfs tdi en td iMet meer vermogen zullen bepaalde onderdelen echter wel per definitie sneller slijten dan met minder vermogen, maar dat gebeurt met bepaalde rijstijlen natuurlijk ook 
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
05 sep 2008 23:47 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|