Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Aisin AM6 /TF80 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
johan gm,

bij problemen met automaat zoals bij aanvang topic beschreven,
kan het zo zijn dat dit niet als foutcode tevoorschijn komt?

gr bob


17 sep 2013 15:44
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 13 jan 2014 10:30
Berichten: 1
Auto: C5
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 126000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
Iemand die weet hoeveel koppel deze automaat kan verwerken?


16 jan 2014 12:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
Maximum 450 Nm.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 jan 2014 13:26
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2014 01:55
Berichten: 124
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
Vraagje

mijn c6 3.0 v6 heeft ook een aisin bak.
Hij schakelt meestal goed, behalve:

1. koud blijft hij in de D wel eens 'pendelend hangen' van 4 naar 5.
2. Hij lijkt heel soms uit de 6 te schieten (1x per 200 km)
3. warm geeft hij vlak voor afremmen stoplicht een licht schokje, koud niet...

-bak is een paar duizend km geflushed. waarschijnlijk voor het eerst in 165 dkm
-JO heeft na uitlezen geen foutmeldingen gevonden
-banden zijn net nieuw, dus geen noodloop

Ik heb nog garantie, dus er is nog wel wat mogelijk als bovenstaand gedrag niet goed is.

De vraag is:
Heeft het zin om de solenoid klepjes je vervangen of reviseren (en dan met name die van de 1-4-5-6?) of moet ik gelijk het hele brein laten vervangen? De vraag is eigenlijk: bij welke symptomen kan je nog de klepjes vervangen of reviseren?

dank jullie wel, Xander


04 apr 2015 14:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
Bij de AL4 kun je de klepjes vervangen, met name de twee hoofdkleppen.
Die zorgen voor de oliedruk in de bak resp. voor de koppelomvormer overbrugging.

Maar bij de AM6 zit dat anders.
En bij mijn weten kun je daar niet op die manier de klepjes van vervangen.
In voorkomende gevallen vervangt GJO dan ook het hele brein.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


04 apr 2015 16:37
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2014 01:55
Berichten: 124
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
dank je.
was ik al bang voor :|


04 apr 2015 18:20
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2014 01:55
Berichten: 124
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
Sow...JO heeft het brein vervangen. Schakelen gaat super. Fijn dat hij niet meer uit de 6 schiet :lol:. Leerpunt: mijn aisin bak op de c6 was nooit geflusht (165 dkm). Als er dan problemen met het brein zijn, is er geen redden meer aan. Dus vanaf nu braaf iedere 80 dkm flushen 8-)


25 apr 2015 19:30
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1318
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
"JO heeft het brein vervangen"

Even een NL vraag: wat kost dat?

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


26 apr 2015 15:04
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1231
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
Ook al een tijdje met Johan in debat over listen om die bak "goedkoop" te reviseren.
Net zo als bij de 4HP20 gaat het eigenlijk om een hybride ontwerp. Een groot deel van de functies wordt nog hydraulische afgehandeld een beperkt deel elektronisch. Zo zijn er bijvoorbeeld maar 4 solenoids om 6 versnellingen mee te schakelen.
Storingen in het hydraulisch deel zal je nooit via een diagnose apparaat vinden. Dus lekkende klepjes of verstopte restricties zijn elektronisch onvindbaar.
Zeer problematisch is de kalibratie van de bak. De fabriek heeft daar waarschijnlijk een testbank voor.
Als je nieuwe solenoïden monteert moet je de instellingen daarvan aanpassen. Dat zijn de vier inbusjes tegenover die klepjes. Het zal onder bedrijfsomstandigheden moeten, want het gaat om het tempo waarin die klepjes de fricties regelen.
Denkbaar is een deksel uit te rusten met stangetjes die in die inbusjes steken zodat je die van buitenaf kan verdraaien.
Voor een deel kan dat wellicht op de brug. Uiteindelijk zal je de weg op moeten.
Dan is het ook nog denkbaar dat je er verstelmotortjes op monteert die je vanaf je stoel rijdend en wel kan bedienen.

Als je die hele kermis overziet is een breinwissel van € 1.000 misschien toch wel de meest zekere optie.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


26 apr 2015 17:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2014 01:55
Berichten: 124
Auto: C6 3.0 v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 182000
Kleur: noir obsidien


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
Het precieze bedrag van de breinwissel weet ik niet precies, omdat hij het heeft gecombineerd met wat andere dingen. Het zal wel neerkomen op 1000-1200 euro.


26 apr 2015 18:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
@ JanSr,

Bijna twee jaar geleden heeft JO met het brein van mijn AM6 geëxperimenteerd.
Daar zijn toen nieuwe "lagerbusjes" in gekomen bij de klepjes, die vervolgens in lijn opgezuiverd zijn.
Na montage op de bak bleek het geheel niet goed te schakelen, en na nog wat experimenten die geen goed resultaat hadden is besloten er een ander brein op te zetten.
Dat werkt goed, nog altijd ;)

Conclusie was toen al dat er meer moet gebeuren dan alleen wat klepjes aanpassen.
Jouw verhaal bevestigt dat :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 apr 2015 18:34
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
Rijdend gebeuren?
Als je de complete brein uitwisselt stel je de klepjes toch ook niet.
Afstellen zal waarschijnlijk gaan door de brein op een test afstelmodule dan. Niet gemonteerd op een bak lijkt me.
Je controleert dan de drukken die het blok uitsturen.

Hydraulische storingen zijn best te detecteren maar als ze niet mee uitgerust zijn kun je ze niet uitlezen of detecteren.


26 apr 2015 18:46
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
Gereviseerde en afgestelde blokken kun je overigens wel kopen hoor. ;)
Zal allicht voordeliger zijn dan een nieuw exemplaar.

Ik denk dat een bedrijf al Autrans de bestaande blokken voordeliger reviseren dan dat je een nieuw brein laat plaatsen.


26 apr 2015 18:52
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1318
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
We gaan maar vast sparen ;)

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


26 apr 2015 20:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aisin AM6 /TF80
chathanky schreef:
Gereviseerde en afgestelde blokken kun je overigens wel kopen hoor. ;)
Zal allicht voordeliger zijn dan een nieuw exemplaar.

Ik denk dat een bedrijf al Autrans de bestaande blokken voordeliger reviseren dan dat je een nieuw brein laat plaatsen.


Waar kun je die gereviseerde en afgestelde AM6 blokken kopen, tegen welke prijs?

En waar is dat "denken" op gebaseerd?
Heb jij daar informatie over?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 apr 2015 21:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.