Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

stotterende 2liter benzine motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=11837
Pagina 9 van 14

Auteur:  CitroFrance [ 25 jul 2012 11:28 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

@coffeecup,

Deze vergelijking is natuurlijk te belachelijk voor woorden. LPG is helemaal niet zaligmakend, maar...
Omdat op je vakantie in een LPG onvriendelijk land bijna geen LPG kon krijgen (dat had je kunnen weten) en omdat je op een andere vakantie 1 of 2 keer duurder (€ 11,- per tank bij 55 ltr) hebt moeten tanken is LPG niks? Dat je in Italie en Luxemburg veel goedkoper kon tanken neem je even niet mee. De rest van de argumenten is ook discutabel

Zo'n boom is natuurlijk net zo simpel op te zetten voor diesel.

Lijkt me ook off-topic hier, wat uiteindelijk een bougie probleem blijkt te zijn.

Auteur:  coffeecup [ 25 jul 2012 11:54 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

Nee hoor, ik typte:

* (iets) storingsgevoeliger
* Je tankt je het ongeluk
* Tanken is nog steeds niet gebruiksvriendelijk
* Onderhoudskosten zijn hoger
* Geen reservewiel, verhoogde vloer en/of beperkte bagageruimte
* Als je pecht hebt, ben je na 100.000 - 150.000km aan de beurt voor een koprevisie. Weg voordeel

In Italië en Luxemburg is LPG geen cent goedkoper. Doorgaans iets duurder dan in België zelfs. Het is gewoon een kleine ramp in de rest van Europa. Wij Nederlanders en Noord-Belgen hebben het gas-rijder omarmd, maar in Frankrijk is het stervensduur, in Engeland is het niet te krijgen. In Duitsland alleen op de snelweg of door Nederlanders platgelopen vakantiebestemmingen. Zwitserland idem dito. Italië is al helemaal een geval apart met pompen op 200 meter buiten het tankstation en je wordt bijna neergeslagen als je zelf aan wil koppelen.

Prima dat je pro-LPG bent, ik ben het inmiddels niet meer. Ik heb er ongeveer 100.000km mee gereden en ben het beu. Niet alleen op vakantie, maar ook als ik 2 à 3 keer in de week aan die pomp sta. Een simpele rekensom bevestigd mijn vermoeden vervolgens.

Verder idd off-topic ;)

Auteur:  Menno [ 25 jul 2012 12:12 ]
Berichttitel:  stotterende 2liter benzine motor

Idd hier graag bij laten !! ;)

Auteur:  chathanky [ 25 jul 2012 12:17 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

Nou nou, volgens mij vallen de meest genoemde dingen wel mee of kloppen niet.

http://www.brandstofprijzen.info/brands ... europa.php
Prijzen en aantal stations in europa.

Auteur:  bgt [ 25 jul 2012 13:55 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

Ik heb in mn leaseautojaren(sinds 1980) altijd diesel gereden tot ik na de BX de 1ste benzine citroen reed(2003). Nooit problemen gehad eigenlijk en nu ik voor t 1st weer LPG rijd vond ik dat best wel prettig en voordelig eigenlijk. Ik rij veel korte stukjes dus is diesel sowieso geen optie. Daar krijg je dan vroeg of laat ook storingen aan. Ok, je moet vaker tanken maar dat vind ik geen probleem. Maar die storingsgevoeligheid zoals nu met die ontsteking vind ik wel minder. En koppel...heeft ie ook genoeg ;)

Auteur:  CitroFrance [ 26 jul 2012 08:28 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

:cit2
25/7 Vooruitlopend op evt vervanging van de bougies (Bosch FR8SC+) de electrodeafstand tot 0.7 teruggebracht. Motor start beter...

26/7 Vanochtend geen startproblemen meer, geen foutmeldingen. Motor lijkt beter te lopen

We wachten af......

Auteur:  bgt [ 26 jul 2012 09:16 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

Idd, de electrode afstand is heel belangrijk. Dat heb ik ook gemerkt. De energie uit de bobinespoelen is niet erg hoog waarschijnlijk waardoor die gauw slechter ontsteekt als de electrodeafstand te groot is. Ik vond het ook vreemd dat de originele bougies, bij aflevering, nu ook storing geven terwijl ze het in het begin zonder storing deden(5k km gebruikt). Ze geven wel een stuk minder storing dan de bougies waarmee ik nu zo'n hoop storing had.............maar toch. Hier(originele bougies) is de electrode afstand ook groter dan die ik nu heb. Die NGK Laserline 7 zitten ook op 0,7mm. Nu je dit weet is het toch wat beter te beheersen(die koude start). En dat is nu zo mooi dat dit forum er is :smt023

Auteur:  CitroFrance [ 26 jul 2012 09:41 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

bgt schreef:
En dat is nu zo mooi dat dit forum er is :smt023


Klopt, dit scheelt bakken met stress en geld. :smt023

Persoonlijk vindt ik de prijs van de NGK laserlines wat aan de maat (€30 bruto/stuk). Wat heb jij betaald?

Ik kijk ook naar Bosch FR7NI332S (bruto rond € 9/stuk)
http://www.mister-auto.nl/fl/citroen-c5-break-re-1-8-16v-125pk_v19065_g686.html?equipementier&e=015

Goed alternatief, lijkt me (alleen al op prijs)

Auteur:  bgt [ 26 jul 2012 10:50 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

http://www.mister-auto.nl/fl/bougie/ngk-1640_g686_a0151640.html

Ik kan idd ook behoorlijk in de stress schieten als mn auto wat heeft. Want ik weet dat ik tot t gaatje ga om t op te lossen. Ik accepteer geen mankementen aan mn auto. Ik heb er gewoon veel plezier aan als ie t goed doet.
Stom he ;)

Auteur:  GW-tje [ 26 jul 2012 12:24 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

Volgens mij is een ander nadeel van die LPG-bougies dat met die elektrodeafstand op 0.7 (en dus voor benzine te klein want dan 0.9-1) en hun specifieke eigenschappen ze net niet lekker voor benzine zijn. En het starten gebeurt op benzine.

Ik heb nu deze: Beru Z184
Volgens Beru ook speciaal voor LPG en kosten slechts 4,94 euro bij Mister-Auto.

Ik heb met deze bougies geen startproblemen en ook met rijden verder prima. Merk geen verschil met de NGK-Laserline, dus dat geld kun je je weer besparen.

Auteur:  bgt [ 26 jul 2012 17:38 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

Dacht dat 0,9 mm alleen maar voor meer vermogen is. Met starten is 0,7 mm ook goed.
Zal die Beru's ook ns testen. Goed id. Maar is die andere NGK ook goed? Die goedkope bedoel ik.

Auteur:  GW-tje [ 26 jul 2012 19:02 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

Ja, die kun je ook prima gebruiken.

Auteur:  bgt [ 26 jul 2012 19:42 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

Ok, is dat ook n optie. Gewoon ns allemaal bestellen en testen ;) Kan ik weer jaren vooruit.

PS: Wat ik vermoed met die boordcomputers is dat die LPG ECU parameters gebruikt die de oorspronkelijke ECU een beetje laat afwijken van de optimale waardes bij het starten. Vandaar die kritische keuze voor bougies. Toen mijn auto nieuw was had die daar geen last van, zelfs niet met de originele bougies. Naarmate de motor meer gebruikt wordt en vervuild/slijt beginnen die grenswaardes waarschijnlijk zo kritisch te worden dat elke niet optimale verbranding die storingen veroorzaken. En de bobines lijken erg weinig (over)energie te hebben om te zorgen voor een goede ontsteking wanneer het kritisch wordt. Wat ik zo zie aan dat bobineblok is dat er niet bepaalt dikke trafo's inzitten. Ik zou ff een defekte moeten hebben om te kijken of ze open te maken zijn....wie kan er aan 1 komen? Dat ik ook storingsmeldingen in mn scherm te zien kreeg op het moment van stotteren zou ook terugslag op de voedingslijn kunnen zijn waardoor de ECU ff in de stress schiet. Nu heb ik ook geen storingen meer.

Auteur:  chathanky [ 26 jul 2012 20:36 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

Om onder de 60 euro ze te bestellen heeft weinig voordeel, daar koop je ze ook bij de plaatselijke automaterialenshop voor. ;)
Op het moment verzenden ze tijdelijk voor nog geen 3 euro zien ik.

Auteur:  GW-tje [ 26 jul 2012 21:59 ]
Berichttitel:  Re: stotterende 2liter benzine motor

@bgt: ik zie in je onderschrift dat jij een K&N gemonteerd hebt. Merk je daar nog iets van? Geeft dat voordelen?

Pagina 9 van 14 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/