Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
LPG in Italie https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=9773 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | bgt [ 22 jun 2011 22:15 ] |
Berichttitel: | LPG in Italie |
Ik rijd al enkele weken rond in Italie en het gekke is dat als ik tank er altijd onwaarschijnlijk veel gas in mn tank gaat. Als ik dan achteraf uitreken wat ik gebruik merk ik dat ik veel duurder rijd dan in Nederland. Hoe kan dit? In Frankrijk ken ik dit probleem niet. Ik krijg het gevoel dat ik veel teveel brandstof kosten kwijt ben in Italie. Hier doen ze elke keer 55 liter in een 60 liter tank terwijl ik er geen km meer door rijd. |
Auteur: | Klussie [ 22 jun 2011 22:19 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
.....land waar ze de corruptie hebben uitgevonden zo'n beetje. In Oostenrijk heb ik het tegenovergestelde gevoel trouwens ![]() |
Auteur: | gvwijnen [ 22 jun 2011 22:44 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Land van corruptie en slecht afgestelde tankinstallaties die beetje te optimistisch zijn? |
Auteur: | exroosje [ 23 jun 2011 11:13 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Zoals je misschien wel zult weten is autogas een mengsel van propaan en butagas. Butagas bevat per liter aanzienlijk meer calorische waarde (lees energie) . In Nl varieert de verhouding een beetje in zomer /winter ('s winters meer propaan vanwege het lagere damppunt) waardoor je dan dus ook meer gebruikt. In zuidelijke landen zou je meer butaan verwachten en zou je auto zuiniger moeten kunnen zijn. In Spanje was dat ooit ook eens mijn ervaring. Wat ze in Italie verkopen weet ik niet. Als het 100% propaan is, dan klopt het dat je onzuiniger bent. In Italie worden installaties net als in NL gewoon geijkt (de regels zijn er waarschijnlijk zelfs nog wel wat strenger als in NL, al is de handhaving vaak minder). Het vullen met meer liters kan komen doordat er met een hogere druk gewerkt wordt die door je 80% begrenzer heen slaaat . Is mij ook wel eens in het buitneland overkomen. Als het consistent is zou ik dus het zoeken in deze 2 oorzaken en niet in de ijking van LPG pompen in Italie. |
Auteur: | bgt [ 24 jun 2011 21:45 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Zit nu weer in Frankrijk en dan gaat er ineens maar 48 liter in. En ik rijd er zuiniger op. Verbruik gemiddeld zakt van 1 op 5.2 naar 1 op 6.(LPG) Dit is met veel hellingen gemeten. In Frankrijk zakt ie op de vlakke weg nog verder met LPG. 1 op 6.6. Op Benzine rijdt ie trouwens ca 1 op 8 met de caravan. Ik probeer m altijd op 100 km/u te houden. TomTom km snelheid, teller is 2 km meer. |
Auteur: | CitroFrance [ 06 jul 2011 10:15 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Ik heb dit even bij de ANWB nagevraagd, je betaalt tenslotte niet voor niets. Officiele antwoord : Er is ons hier niets van bekend. We zien dit eigenlijk alleen op uw eigen forum voorkomen en slechts van één bron. Natuurlijk kan de mengverhouding van propaan met butaan invloed hebben, van een structurele afwijking/fraude in Italie hebben wij echter geen informatie. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 06 jul 2011 10:29 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Conclusie: Citroën rijders zijn kritischer dan de gemiddelde automobilist. ![]() |
Auteur: | CitroFrance [ 06 jul 2011 10:35 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Ik hoor mensen ook wel eens zeggen dat sommige Citröen rijders niet waterdicht zijn. ![]() Maar meestal gebruiken ze daar een andere term voor,.......iets met z*****ds. In dat laatste stukje DS kan ik me prima vinden. De rest zal wel op het onbegrip van geniëen zijn ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | bgt [ 06 jul 2011 11:04 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Waarschijnlijk hebben ze bij de ANWB geen LPG auto's (de stakkers=milieu bewust(=not)). En als niemand er op let, ja dan houdt t op. Maar goed, is ook alleen maar info van mijn kant. No harm done ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 06 jul 2011 11:09 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Het kan inderdaad zoals al eerder geopperd ook aan de pomp liggen. In de tijd dat ik met LPG reeds was er één tankstation waar de vulsnelheid en druk zo groot was dat de begrenzer geen tijd/mogelijkheid had om dicht te slaan. De tank werd daar dan ouderwets voor 99,5% gevuld. Als je kijkt naar je verbruik moet je snel genoeg kunnen zien of er echt meer liters in zijn gegaan |
Auteur: | CitroFrance [ 06 jul 2011 11:13 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
@bgt Absoluut niet kritisch bedoeld van mijn kant. Puur gedaan om te kijken in hoeverre er iets structureels bekend zou zijn. Ben zelf zowel op benzine als LPG ook bekend met meer en minder km's afhankelijk van de pompstations. Nog geen ervaringen in Italie, maar who knows |
Auteur: | bgt [ 06 jul 2011 11:25 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Het was structureel zo dat ze teveel erin gooiden en dat ie daar gewoon duur reed. Heb daar 3000km gereden dus dan heb je wel een id wat je gebruikt. Hou altijd alle liters en km standen bij. Over de grens in Zwitserland getankt, natuurlijk daar 80%, en hup......reed ie weer zuiniger. En dat door de bergen. Frankrijk idem. Dat is geen toeval meer. Je moet toch een gekke "Henkie" zijn wil dat niet opvallen. Ik bedoel jou niet hoor Henk ![]() |
Auteur: | CitroFrance [ 06 jul 2011 11:29 ] |
Berichttitel: | Re: LPG in Italie |
Lijkt me duidelijk. Daar was echt iets aan de hand. Volgens de ANWB en eerder een forumcollega zou dat dan (veel) meer propaan dan butaan moeten zijn. Geen idee of dat ook leidt tot hogere vulgraad. Forumtechneuten, any idea ![]() ![]() ![]() ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |