Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Chip tuning 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Tourer 2.0 L 16V Exclusive Automaat
Opties: Pack Detec 4 Exclusive, Panoram. Glazen Dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11495
Productienummer: 10332
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 83.000
Kleur: Bleu Bourrasque
KPH: C5club sticker

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Chip tuning
Hallo,
Mijn naam is Koen en ik woon in Tiel.
Wat mij betreft zou m'n C5 wel wat pittiger mogen.
Ik heb een C5-tourer excl. 2.0 Hdif op gas.

Is Chip-tuning verstandig. Zo ja bij wie kun je day het beste laten doen.

Met vriendelijke groet.

05 dec 2010 17:06
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Chip tuning
Een 2.0 HDiF op gas :smt017
Dat kan afaik niet: je hebt òf een diesel (HDiF), of een benzine (2.0i 16V) met LPG installatie.

Voor de rest zou ik chiptuning bij benzine laten: de winst is marginaal en gaat ten koste van hoger verbruik en eventueel vervuiling van motor en uitlaatsysteem.

Bij diesels komt het vrijwel altijd op hetzelfde neer: turbodruk verhogen. Meer vermogen, en imho altijd meer verbruik. Het standaardpraatje van de tuners dat je verbruik omlaag gaat omdat de motor afgesteld is op inferieure soorten brandstof (uit het oostblok oid) is kolder: je motormanagement regelt al actief alle parameters dmv de diverse sensoren (antiklop, lambda lmm etc) die je ook met chiptuning bijstelt.
Overigens leidt meer vermogen altijd tot meer slijtage. Of dat voor concrete problemen zorgt laat ik in het midden.
Waar je het het beste kan doen is de plek waar je het minst moet betalen en de meeste garantie krijgt: alle chiptuners stoppen namelijk in de regel gewoon dezelfde tuning erin.
Tunen op maat kan natuurlijk ook, maar dan ben je je auto meerdere dagen kwijt, moeten er ook meerdere dyno runs gemaakt worden, en ben je waarschijnlijk 5000euro+ verder.

05 dec 2010 17:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
even een technisch vraagje...

een 2.0hdif op gas????

05 dec 2010 17:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
Meer vermogen, en imho altijd meer verbruik.

Ik ben het niet met je eens, ik rij er nu 100.000km mee en ik verbruik (onder dezelfde omstandigheden) minder brandstof, niet de beloofde 15 á 20 %, maar toch een duidelijke verbetering.
Extra slijtage is tot op heden niet merkbaar, olieverbruik 0,3/0,5 ltr op 30.000km.

Ik geloof dingen ook niet zomaar, maar ik heb een ideale mogelijkheid om het te meten.
Wij rijden regelmatig van de laatste pomp in Luxemburg tot de eerst pomp in Spanje en vv.

Op dat traject rijden wij altijd dezelfde route onder dezelfde omstandigheden, en ik meet daar een besparing van 5-7%

Zonder chip konden wij de pomp in Spanje/Luxemburg (1020km) net wel/net niet halen.
Dankzij de chip heb ik op dat stuk nu een bereik van 1100km.

Meerdere clubleden hebben dezelfde ervaring.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

05 dec 2010 17:57
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bij wie heb jij die chip-tuning laten doen?

05 dec 2010 18:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Waar je het het beste kan doen is de plek waar je het minst moet betalen en de meeste garantie krijgt: alle chiptuners stoppen namelijk in de regel gewoon dezelfde tuning erin.

Daar dus. ;)

2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)

シトロエンC6が世界で最高の車

05 dec 2010 19:33
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klaverblaadje schreef:
Zonder chip konden wij de pomp in Spanje/Luxemburg (1020km) net wel/net niet halen.
Dankzij de chip heb ik op dat stuk nu een bereik van 1100km.

Ik heb nog nooit sluitend bewijs gezien dat je met chiptuning minder gebruikt; het blijft altijd bij verhalen van gebruikers.
En dat is heel raar, aangezien het heel makkelijk te meten is als je het echt wilt weten; maar dat moet dan op een motortestbank onder gecontroleerde omstandigheden om vergelijk tussen appels en peren te voorkomen.
Dat hierover imho geen betrouwbare data is te vinden dat echt aantoont dat de motor zuiniger wordt zegt mij genoeg, immers, de voordelen zouden gigantisch zijn. De besparing van 5-7% die jij aangeeft zou de auto in een heel andere energieklasse kunnen tillen met bijvoorbeeld daarbij geldende fiscale voordelen. Het zou toch echt raar zijn dat autofabrikanten zelf die 5-7% niet kunnen behalen met het motormanagement wat ze zelf bedacht hebben en daardoor moeten grijpen naar andere constructies als complete hybride aandrijvingen, dynamo's die aangeschakeld worden met remmen etc etc om hun model amper 10% zuiniger te krijgen.

En de meeste ervaringen van gebruikers hebben het dan onder 'dezelfde omstandigheden' of 'niet merkbaar meer slijtage' (ik gebruik maar ff je eigen woorden), maar dan moet je natuurlijk wel een vergelijk hebben. Merkbaar meer slijtage dan wat? Dan die andere exact dezelfde C5 zonder tuning die altijd elke rit precies even hard achter jullie aanrijdt? Dat zou een interessant vergelijk zijn, maar dat vergelijk zie ik nooit. Maar het is gewoon altijd waar; als je zaken zwaarder belast, slijten ze harder. Dat je met chiptuning meer slijtage zou hebben hoeft dus niet; maar dan moet je de extra vermogenswinst gewoon niet aanspreken. Doe je dat wel, dan wordt je motor en aandrijflijn zwaarder belast; en dat gaat altijd gepaard met extra slijtage. Dat je daarvoor naar je olieverbruik kijkt is leuk, maar dat zegt niets over bijv. de staat van je homokineten of differentieel etc etc. Slijtage is niet altijd aan olieverbruik gekoppeld.

En dezelfde omstandigheden? Luchtdruk geregistreerd? Windsnelheid en richting geregistreerd? Neerslag geregistreerd? Temperatuur geregistreerd? Verkeersdrukte?
Zo zijn er zoveel omstandigheden op te noemen die veel meer impact hebben dat als je daarmee niet objectief rekening houdt, je niet meer kan spreken van een objectief vergelijk, maar dat het slechts een indruk is. Heb je enig idee hoe vaak je dat traject zou moeten rijden om die parameters meteologisch uit te middelen? (dat redt je niet met die 100dkm :lol: )
En dan nog, als je goed naar de werkelijke mappingdata kijkt, wordt er ook nog dikwijls met gaspedaalstanden gespeeld. Dat kan de indruk geven van meer vermogen of het kan de manier waarop je optrekt beinvloeden. Een psychologisch effect zeg maar, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met het daadwerkelijk afgegeven motorvermogen of verbruik per afgegeven vermogen/energie.

Sorry hoor, maar de claims die chiptuners maken mbt hun behaalde voordelen in zuinigheid bij meer vermogen is imho pure oplichterij; zelf laten ze nooit betrouwbare data zien dat dit werkelijk gehaald wordt (itt vermogenswinst; daarvan is zat data te vinden). Imho moet je het dus ook alleen voor de vermogenswinst doen.
De mappings die motoren wèl zuiniger maken zijn allemaal z.g. downtunes; en dat kost je altijd topvermogen.

05 dec 2010 20:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik denk dat het mes aan twee kanten snijdt...
meestal als je chipt krijg je meer vermogen..
dit ga je ook gebruiken en dan zal het verbruik niet afnemen...

maar bij vele zou ik het ook niet geloven.. maar als rob het zegt geloof ik hem wel..
maar hij heeft dezelfde rijstijl gehandhaafd...

05 dec 2010 21:55
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva
Versnellingsbak: EAT8

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik zie dat je de BVA4 versnellingsbak hebt. Is dit dezelfde als AL4 in eerdere jaargangen, de automatiscche 4 bak???
Die kan slecht tegen een verhoging van het koppel. Weet niet meer waar, maar op het forum staat hoeveel koppel deze bak verantwoord kan verwerken.
johan

06 dec 2010 11:17
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klopt niets van de gegevens ....
Een diesel op gas ?? de diesel heeft altijd een 6-bak automaat ....

Dus wat voor een C5 betreft het hier ???

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

06 dec 2010 11:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
En de meeste ervaringen van gebruikers hebben het dan onder 'dezelfde omstandigheden'

Ik geef hier alleen mijn ervaringen, en het maakt mij niet zoveel uit of je daaraan twijfelt.
Ik zal het niemand aanbevelen, noch zal ik er iemand van af houden, deze keuze moet iedereen zelf maken.

Het was voor mij een probeersel en ik had de belofte van de firma dat ze de orginele software en geld weer zouden retourneren als ik niet tevreden was.

Mijn test omtrent vermogens toename is beslist niet wetenschappelijk, maar als je voor die tijd op hetzelfde stuk weg in Duitsland altijd een maximumsnelheid haalde van 203/205 km en alle volgende keren 208/213km neem ik toch aan dat er meer vermogen in zit.

De accelleratie voor en na de chip werd gemeten in de 4e (hoogste) versnelling.
De CC ingesteld op 130km en dan op een snelheid van 70km de CC inschakelen.
Bij 80 de stopwatch indrukken en bij 120 weer.
Tussen 80 en 120 gaf dit een verschil van 4 seconden in gechipt/ongechipt.
Niet wetenschappelijk, maar wel meetbaar.

Wat betreft dat stuk van en naar Spanje, dat rijden we nu zo'n 25 jaar met verschillende auto's.
Mijn Mercedes E was de dorstigste, daarmee moest ik altijd halverwege tanken.
Mijn Bora was de zuinigste, maar de tank is 10 liter kleiner dus daar was het ook altijd net aan.
Mijn C5 1.6HDIF had dezelfde tank als de 2.2HDIF maar was zoveel zuiniger dat we het altijd makkelijk konden halen.
De acht keer dat we het stuk van 1020km met de ongechipte 2.2HDIF gereden hebben ging op 960/970 km de lamp branden en was het altijd zo krap dat we er vlak voor de grens voor de veiligheid 10 liter bij gooiden.
De acht keer dat we na die tijd met de gechipte C5 hetzelfde stuk reden brandde de lamp nog niet als we bij de pomp in Luxemburg of Spanje stonden.
Niet wetenschappelijk, maar wel meetbaar.

シトロエンC6が世界で最高の車

06 dec 2010 14:43
Profiel
C5club Executive
C5club Executive

Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Bouwjaar: 2014
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin

Naar boven
Antwoord met een citaat
Foutje denk ik van de TS. Zie ook een bva4 staan dus is waarschijnlijk gewoon een 2 liter benzine met gasinstallatie. In mijn ogen een dramatische combi, zeker op gas. Kan me dus heel goed voorstellen dat dit tekortschiet! Tunen heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij heeft het tunen van auto's zonder turbo beperkt effect.
Sterkte met je C5 ;)

06 dec 2010 23:22
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Geachte heren en dames,

Het betreft hier inderdaad een C5 ph3 2.0 liter met G3 installatie (dom foutje van mij).

Ik heb eens hier en daar geïnformeerd bij Chiptuning bedrijven en van één kreeg ik dit bericht:

Geachte heer / mevrouw,

Helaas is het niet mogelijk uw auto software-matig te optimaliseren met een goede prijs- / kwaliteits-verhouding.

Bij deze auto is het rendement van chiptuning helaas niet zo hoog. Wij vinden dat de kosten van het tunen dan niet opwegen tegen de prestatieverbetering en daarom kunt u, naar onze mening, de auto beter laten zoals deze nu is.

Ons doel is niet om geld verdienen voor de korte termijn, maar een vrij constante omzet en tevreden klanten voor de lange termijn. Daarom raden we u af deze auto te laten tunen.

Wij hopen u na aanschaf van uw volgende auto wel van dienst te kunnen zijn en vertrouwen u hiermee voorlopig voldoende te hebben ingelicht.
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,

Chipmeister Nederland
Grasmaat 9
3871 PH Hoevelaken
0900-CHIPTUNING / 033-2990742
www.chipmeister.nl
info@chipmeister.nl

Het lijkt me verstandig om jullie adviezen en dat van Chipmeister op te volgen en er dan maar af en toe een tank benzine aan op te offeren.
Ben overigens na 16 jaar Volvo (760 GLE TD, 740 GL gas, 940 GL TD, V40 1.9 TD, V70 benzine 140PK, V70 gas 170 PK) zeer tevreden over deze Citroen C5.

Groeten Koen

07 dec 2010 00:51
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat is netjes en erg eerlijk van ze :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

07 dec 2010 10:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
Een 2.0 HDiF op gas :smt017
Bij diesels komt het vrijwel altijd op hetzelfde neer: turbodruk verhogen. Meer vermogen, en imho altijd meer verbruik. Het standaardpraatje van de tuners dat je verbruik omlaag gaat omdat de motor afgesteld is op inferieure soorten brandstof (uit het oostblok oid) is kolder: je motormanagement regelt al actief alle parameters dmv de diverse sensoren (antiklop, lambda lmm etc) die je ook met chiptuning bijstelt.

Dit statement ben ik het niet mee eens.
Bij een diesel motor is er geen sprake van actief meten van het mengsel mbv lambda en klop sensoren. Dus hier zou wel degelijk een relatie kunnen liggen met het ook kunnen draaien op slechtere brandstof (bij diesel gaat het daarbij om het cetaan getal). Al is primair het middel natuurlijk gewoon turbodruk verhogen en mogelijk ook de maximale inspuiting. Bij deellast zou je een iets lager verrbuik kunnen scoren omdat daar dan een relatief groter luchtoverschot is. (in ruil voor iets meer NOx en motorslijtage) geode brandstof zou kunne bijdragen om deze slijtage in de perken te houden door een gecontroleerde verbranding ook bij zwaardere belasting te garanderen. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou wel kunnen.

Bij benzine is het nog simpeler, het standaard kenveld van de ontsteking wordt afgesteld op euro98 ipv 95 (naast een wat ruimere maximum inspuiting en meestal ook iets hoger stationair toerental). Hiermee zal je auto actief moeten terugregelen als je toch euro95 tankt. Maar hopen dat ie dat inderdaad doet. Inferieure brandstof uit bv oostblok zou nog slechter kunnen zijn als euro95, mogelijk loop je eerder uit het regelbereik met een getunede auto. In zoverre heb je dus met een getunede auto eerder last van inferieure brandstof, waarbij inferieur dan eigenlijk alles lager dan 98 is.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

07 dec 2010 11:10
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende