Auteur |
Bericht |
giodalborgo
C5club Fan
Geregistreerd: 28 sep 2009 21:32 Berichten: 60 Woonplaats: Venetie
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite
Naar boven
|
 Zure Lucht
Als mijn C5 een tijdje onder de brandende zon heeft gestaan ruik ik een penetrante, zuurderige lucht in de auto (rook ik ook in een Ford S-Max toen ik een jaar geleden een gebruikt exemplaar ben gaan proefrijden voor ik bij de C5 terecht ben gekomen). Oorzaak? Materiaal dashboard? Vulling stoelen? Anderen met dezelfde ervaring? Moet er eindelijk een geurboom of zo'n ander suf perfumverstuivertje in? Hoop van niet!!!!!
_________________ Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)
|
24 mei 2010 21:33 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
is het niet de air- co die zo ruikt deze kun je ontsmetten
|
24 mei 2010 21:37 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
hoe kun je dat dan doen en hoe vaak moet zoiets dan?????
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
24 mei 2010 21:42 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
binnen filter eruithalen ventilator op max en op de verdamper spuiten
|
24 mei 2010 21:48 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
willy4 schreef: binnen filter eruithalen
waar zit dit filter??
ventilator op max en op de verdamper spuiten wat spuit je dan op de verdamper??
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
24 mei 2010 21:49 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
de filter zit aan het gaspedaal beneden aan de verwarming het is een produkt dat je vind in een autozaak
|
24 mei 2010 21:54 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
wanneer men een lange tijd de airco niet heeft gebruikt, dan kan deze inderdaad zuur gaan ruiken, dat is 1 van de redenen dat ik altijd de airco aan heb, dit is ook beter voor je airco systeem.
succes ermee.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
24 mei 2010 22:10 |
|
 |
Cyberbob
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 28 feb 2010 16:12 Berichten: 595 Woonplaats: Brunssum (Zuid Limburg)
Auto: C5 2.0I 16V Break Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09192
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 179000
Kleur: Gris Fulminator
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
Die zurige lucht heb ik vaker gehad in mijn auto's (nee, ik houd mijn schoenen aan dus daar kan het niet aan liggen) Kwam in mijn geval zonder uitzondering uit de airco. Er schijnt zich makkelijk schimmelvorming voor te doen in je airco want kennelijk is dat de ideale voedingsbodem voor die derrie. Effe een Airco-fris beurtje ertegenaan gooien (gemiddeld 1x/2 jaar a 35 Euro bij de dealer) en je auto/airco ruikt weer zo fris als je vrouwtje die net onder de douche vandaan komt 
_________________ Eén dag niet gelachen is één dag niet geleefd.
|
24 mei 2010 22:20 |
|
 |
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
ms-c5 schreef: wanneer men een lange tijd de airco niet heeft gebruikt, dan kan deze inderdaad zuur gaan ruiken, dat is 1 van de redenen dat ik altijd de airco aan heb, dit is ook beter voor je airco systeem.
succes ermee. Mijn ervaring bij een Vectra zijn juist dat dit de vorming van die vieze lucht in de hand werkt. Op vele plaatsen op internet kom je het advies tegen om 5 à 10 min voor het einde van de laatste rit van-de-dag de airco uit te schakelen, zodat de condensor de kans krijgt voldoende op te drogen vóór het einde van de rit. Dat schijnt niet goed te gebeuren wanneer je de airco samen met de motor uitzet, zodat schimmelvorming het resultaat is. Ik gebruik de airco verder alleen als dat nodig is (zoals b.v. de afgelopen dagen) en tenminste één keer/week bij een langere rit (volgens het instructieboekje moet dat tenminste eens/maand). Op deze manier heb ik in 4 jaar nog nooit vieze lucht geroken bij m'n vorige "5" (PhII) en ook niet bij m'n huidige PhIII van bijna een jaar (en ook niet bij de C1). De temparatuur wordt wel automatisch geregeld, alleen kan het zonder airco in de auto dan nooit kouder worden dan de buitentemparatuur (wel warmer want de "kachel" doet 't natuurlijk wel gewoon); waneer de buitentemp dus te hoog is gaat bij mij de airo aan.
_________________ L8r, Henk
|
24 mei 2010 22:45 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
Henk2304 schreef: Mijn ervaring bij een Vectra zijn juist dat dit de vorming van die vieze lucht in de hand werkt. Op vele plaatsen op internet kom je het advies tegen om 5 à 10 min voor het einde van de laatste rit van-de-dag de airco uit te schakelen, zodat de condensor de kans krijgt voldoende op te drogen vóór het einde van de rit. Dat schijnt niet goed te gebeuren wanneer je de airco samen met de motor uitzet, zodat schimmelvorming het resultaat is. Ik gebruik de airco verder alleen als dat nodig is (zoals b.v. de afgelopen dagen) en tenminste één keer/week bij een langere rit (volgens het instructieboekje moet dat tenminste eens/maand). Op deze manier heb ik in 4 jaar nog nooit vieze lucht geroken bij m'n vorige "5" (PhII) en ook niet bij m'n huidige PhIII van bijna een jaar (en ook niet bij de C1). Ik rijd al 20jaar met airco's en ik heb ze gewoon altijd aan, dan hoef je ook geen vreemde trucs uit te halen. Wie gaat er nu de laaste 10min zitten zweten in de auto, vlak voor je bij een afspraak of watdanook aankomt?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 mei 2010 01:02 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
Henk2304 schreef: ms-c5 schreef: wanneer men een lange tijd de airco niet heeft gebruikt, dan kan deze inderdaad zuur gaan ruiken, dat is 1 van de redenen dat ik altijd de airco aan heb, dit is ook beter voor je airco systeem.
succes ermee. Mijn ervaring bij een Vectra zijn juist dat dit de vorming van die vieze lucht in de hand werkt. Op vele plaatsen op internet kom je het advies tegen om 5 à 10 min voor het einde van de laatste rit van-de-dag de airco uit te schakelen, zodat de condensor de kans krijgt voldoende op te drogen vóór het einde van de rit. Dat schijnt niet goed te gebeuren wanneer je de airco samen met de motor uitzet, zodat schimmelvorming het resultaat is. Ik gebruik de airco verder alleen als dat nodig is (zoals b.v. de afgelopen dagen) en tenminste één keer/week bij een langere rit (volgens het instructieboekje moet dat tenminste eens/maand). Op deze manier heb ik in 4 jaar nog nooit vieze lucht geroken bij m'n vorige "5" (PhII) en ook niet bij m'n huidige PhIII van bijna een jaar (en ook niet bij de C1). De temparatuur wordt wel automatisch geregeld, alleen kan het zonder airco in de auto dan nooit kouder worden dan de buitentemparatuur (wel warmer want de "kachel" doet 't natuurlijk wel gewoon); waneer de buitentemp dus te hoog is gaat bij mij de airo aan. Het is inderdaad heel goed om zo nu en dan je condensor droog te rijden. Niet alleen ter voorkoming van schimmelvorming, maar ook tegen oxidatie van je condensor. Ik zou echter wel vaker de airco gebruiken dan 'strikt noodzakelijk'. Als de vloeistof langere tijd niet rondgepompt wordt (winter!), dan bestaat de kans dat slangen en koppelingen uitdrogen met lekkage als effect. Het is niet voor niets dat airco's altijd stuk zijn tegen de tijd dat het weer warmer wordt (met name in campers die het hele jaar stil hebben gestaan)
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
25 mei 2010 02:33 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
Citaat: Het is inderdaad heel goed om zo nu en dan je condensor droog te rijden. Niet alleen ter voorkoming van schimmelvorming, maar ook tegen oxidatie van je condensor. Ik zou echter wel vaker de airco gebruiken dan 'strikt noodzakelijk'. Als de vloeistof langere tijd niet rondgepompt wordt (winter!), dan bestaat de kans dat slangen en koppelingen uitdrogen met lekkage als effect. Het is niet voor niets dat airco's altijd stuk zijn tegen de tijd dat het weer warmer wordt (met name in campers die het hele jaar stil hebben gestaan) Dat is ook de reden dat ik hem altijd aan heb staan, om problemen in de toekomst te voorkomen, en de mijne ruikt nooit zuur, ik moet wel zeggen, dat ik zelf preventief elk jaar een nieuw interieur filter plaats.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
25 mei 2010 06:59 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
Ik heb de CC gewoon altijd op Auto staan. Ik ken wel de tip om hem een minuut of 5 vantevoren op Eco te zetten om het vocht even te laten afvoeren en daardoor schimmelvorming tegen te gaan, maar het valt (zeker bij het weer zoals afgelopen weekend) dat je dan toch gauw opwarmt.
Volgens mij is het slechtste wat je kunt doen, de airco alleen gebruiken als het echt warm is. Zeker bij de CC die de C5 heeft. Gewoon lekker op auto en gaan.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
25 mei 2010 08:13 |
|
 |
r3slotboom
|
 Re: Zure Lucht
Ik heb al 2 maal bij de Lidl zo'n spuitbusje (airco verfrisser) gekocht. Bij draaiende motor en airco leeggespoten en verrek: muffe lucht verdween voor een maandje of 3............... Verder hebben wij 'm veel op automatisch staan............
|
25 mei 2010 08:42 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Zure Lucht
Is dat ook het pollenfilter , dacht het niet toch ??
Airco filter zit in auto zelf ??
|
25 mei 2010 08:56 |
|
 |
|