Enkele vragen/opmerkingen ...
Auteur |
Bericht |
dodger
C5club Fan
Geregistreerd: 16 aug 2009 18:33 Berichten: 78 Woonplaats: W-Vlaanderen (België)
Auto: C5 Tourer - 2.0HDi Exclusive
Opties: Detectie pack plus Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11816
Productienummer: 0182
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 35.000
Kleur: Zwart Perla Nera
Naar boven
|
 Enkele vragen/opmerkingen ...
Heb nu reeds een paar maanden de C5 PH3 ... alles ok en geen echte opmerkingen behalve het volgende:
1° Hoe komt het dat bij regenval (al dan niet hevig) de ruiten beslaan langs de binnenzijde, de gewone ventilatie lijkt hier geen soelaas te brengen enkel met de airco op auto wordt dit probleem vliegensvlug verholpen .... Nog mensen last van dit "probleem"? Lijkt me niet logisch dat de airco moet werken om door m'n venster te kunnen zien!
2° Het gebeurt soms dat tijdens het rijden over een putje of bobbel in de weg; een riooldeksel of zo ... de achterkant van de wagen als het ware wegspringt ... heeft een akelig gevoel daar je zoiets niet ziet aankomen. Kom dit meestal tegen op nat wegdek.
3° HP vering ... staat altijd op gewone stand (lees: niet de sportstand) werkt altijd automatisch volgens rijgedrag, snelheid, .... Soms gebeurt het dat wanneer ik aan het rijden ben je plots voelt dat de wagen hard rijd ... de vering is als het ware weggevallen en hoe je ook rijd of hoe snel/traag dan ook de vering blijft hard staan en verandert nietmeer terug. Heb hier de laatste tijd al redelijk wat last van ondervonden en kan er geen logica in vinden. Wanneer je dan langs de kant van de weg gaat staan en de auto volledig laat zakken tot tegen het asfalt en dan terug op de normale rijstand zet dan is het probleem opgelost en werkt de vering terug normaal en is het comfort terug!!
Voila ... k'weet het is een beetje veel, maar hoop toch van enkele antwoorden te vinden ...
_________________ Op en neer - weg en weer - Maar dan veel comfortabeler .....
|
04 nov 2009 12:43 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Enkele vragen/opmerkingen ...
De airco droogt de lucht en haalt dus vliegensvlug de bewaseming van je ruiten. Natuurkunde die nooit anders is geweest. Wees blij dat de ventilatie met AC op auto zo goed werkt.
Het tweede punt? Ik ken het gevoel, maar ik kan je niet antwoorden.
Het derde punt? Iets met je HP-electronica loos?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
04 nov 2009 12:47 |
|
 |
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
dodger schreef: Heb nu reeds een paar maanden de C5 PH3 ... alles ok en geen echte opmerkingen behalve het volgende:
1° Hoe komt het dat bij regenval (al dan niet hevig) de ruiten beslaan langs de binnenzijde, de gewone ventilatie lijkt hier geen soelaas te brengen enkel met de airco op auto wordt dit probleem vliegensvlug verholpen .... Nog mensen last van dit "probleem"? Lijkt me niet logisch dat de airco moet werken om door m'n venster te kunnen zien!
Ik had dat ook maar heb vorige week m'n ramen van binnen eens gelapt en met een droge doek goed nagewreven. Dat heeft het wel een stuk verbeterd. Maar als er veel vocht binnenkomt (bv. natgeregende kleding) beslaan de ramen toch. En inderdaad dan is 't goed om airco te hebben, dat is echt niet alleen voor koeling tijdens warme dagen  Ik heb wel eens gelezen dat een airco ervoor zorgt dat je ramen (vooral voorruit) eerder wat viezer/vettiger wordt dan zonder airco, één van de redenen dat ik mijn airco ook zoveel mogelijk uitlaat (maar toch minimaal 1 * per week aan op een langere rit, instructieboekje zegt minimaal 1 * per maand; en dan minimaal enkele minuten voor 't einde van de rit weer uit).
_________________ L8r, Henk
|
04 nov 2009 13:13 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw
Naar boven
|
heb je wel de binnencirculatie uit staan..?? dus dat er verse lucht van buiten naar binnenkomt.. bij mijn C5 heb ik eigenlijk er geen last van... 
|
04 nov 2009 17:22 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Bouwjaar: 2023
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
of de buitenlucht gaat niet open ,of deze is geblokeerd ,en uw interieur filter zit dicht
|
04 nov 2009 19:00 |
|
 |
MarsTDI
C5club Bikkel
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Bouwjaar: 2008
Organummer: 11566
Kleur: Rouge Profond
Naar boven
|
Op het 2e item: De wokkeluitvoering heeft ook last van 'dribbelen' op gaten e.d. in bochten. Dat heeft alles te maken met de op comfort afgestelde vering, die de wielen net even wat minder hard het gat in drukt.
_________________ Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE
|
05 nov 2009 01:14 |
|
 |
Henk2304
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Roman schreef: heb je wel de binnencirculatie uit staan..??
dus dat er verse lucht van buiten naar binnenkomt..
Ook dat gaat tegenwoordig automatisch, dus wellicht dat die automatische stand dan niet goed werkt. Ik merk wat dit betreft eigenlijk weining verschil met onze vorige (PhII). Daarin konden de ramen soms ook beslaan als ze niet goed schoon waren en/of er veel vocht binnenkwam (vochtige kleding, ademlucht van enkele pasagiers), en het buiten wat kouder werd.
|
05 nov 2009 13:22 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
dodger schreef: 1° Hoe komt het dat bij regenval (al dan niet hevig) de ruiten beslaan langs de binnenzijde, de gewone ventilatie lijkt hier geen soelaas te brengen enkel met de airco op auto wordt dit probleem vliegensvlug verholpen .... Nog mensen last van dit "probleem"? Lijkt me niet logisch dat de airco moet werken om door m'n venster te kunnen zien!
Je zegt: "enkel met de airco op auto". Ik denk dat hier sprake is van een misverstand. De "auto" toets van je climate control bedient niet alleen de airco, maar je gehele ventilatie en klimaatsysteem. Je climate control systeem meet diverse zaken zoals binnen- en buitentemperatuur, luchtvochtigheid, etc en stelt de verwarming, ventilatie en airco continu zo optimaal mogelijk af om de door jou ingestelde temperatuur te bereiken. De "auto" stand is dan in principe ook vrijwel altijd de aanbevolen stand. De software van de climate control zorgt dan zelf voor de meest optimale instellingen en garandeert je het meest comfortabele binnenklimaat. Alleen als je echt zelf wil afwijken, bijvoorbeeld doordat je de ventilator bewust hard wilt laten blazen of tijdelijk de interne circulatie wilt aanzetten dan gebruik je de auto stand niet. Vaak zal de climate control inderdaad de airco inschakelen om te ontvochtigen, ook als koelen niet noodzakelijk is. Immers, als je lucht afkoelt kan het minder vocht bevatten, en het overtollige vocht condenseert en wordt afgevoerd. Als je die drogere lucht dan weer in de auto blaast en eventueel opwarmt neemt de luchtvochtigheid af. Zo ontstaat condens op je ruit in feite ook. Immers, als de lucht in de auto vochtig is, maar wel warm genoeg zodat het niet condenseert heb je er niet zoveel last van. Is het buiten echter koud dan zal ook je ruit kouder zijn dan de luchttemperatuur binnen. De lucht net tegen de ruit aan aan de binnenkant van je auto zal dus ook kouder zijn en minder vocht kunnen bevatten. Dus daar condenseert dat vocht en dat slaat neer op je voorruit. Roel.
|
05 nov 2009 13:57 |
|
 |
dodger
C5club Fan
Geregistreerd: 16 aug 2009 18:33 Berichten: 78 Woonplaats: W-Vlaanderen (België)
Auto: C5 Tourer - 2.0HDi Exclusive
Opties: Detectie pack plus Exclusive
Organummer: 11816
Productienummer: 0182
kilometerstand: 35.000
Kleur: Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Bedankt alvast voor de reacties ... Komt r dus op neer om de ventilatie/airco gewoon zoveel mogelijk op AUTO te zetten zodat die de lucht ontvochtigt en warmt/koelt indien nodig ... Gewone ventilatie stand is dus eigenlijk niet echt nodig ... ik gebruikte altijd de gewone ventilatiestand omdat ik ervan uitga dat het verbruik dan minder is en aangezien ik veel korte afstanden doe dit ook beter is voor de airco .. De vering ... zwiepen met et kontje is dus blijkbaar een gekend fenomeen en hoef ik dus niet wakker van te liggen ... Iemand enig idee wat er gaande is met de vering (bedoel daarmee dat hij plots op hard blijft staan en niet meer verandert) Of is mijn rijgedrag zodanig nefast voor de vering dat deze op hard blijft staan ?? 
_________________ Op en neer - weg en weer - Maar dan veel comfortabeler .....
|
05 nov 2009 14:30 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
dodger schreef: ik gebruikte altijd de gewone ventilatiestand omdat ik ervan uitga dat het verbruik dan minder is en aangezien ik veel korte afstanden doe dit ook beter is voor de airco
Een airco vraagt motorvermogen en kost dus ook brandstof. Hoeveel weet ik niet. Ik heb me laten vertellen dat het voor de airco (beter gezegd voor de condensor) beter is om hem enkele minuten/kilometers voor het einde van de rit uit te zetten. Reden: de condensor is direct na gebruik koud, dus als de auto stilstaat condenseert vocht uit de lucht erop (zie plasje water onder de auto). In dat vocht kunnen bacteriën tot ontwikkeling komen die de luchtkwaliteit negatief beïnvloeden. Door de airco een paar minuten voor stilstand uit te zetten kan die condensor op omgevingstemperatuur komen. Daardoor condenseert er geen vocht op/in en krijg je geen (minder) bacteriegroei. Het zelfde geldt ook voor veel kleine ritten, vaak zijn die te kort om de condensor voldoende op temperatuur te laten komen.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
05 nov 2009 15:22 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Kapitein Rob schreef: dodger schreef: ik gebruikte altijd de gewone ventilatiestand omdat ik ervan uitga dat het verbruik dan minder is en aangezien ik veel korte afstanden doe dit ook beter is voor de airco
Een airco vraagt motorvermogen en kost dus ook brandstof. Hoeveel weet ik niet. Ik heb me laten vertellen dat het voor de airco (beter gezegd voor de condensor) beter is om hem enkele minuten/kilometers voor het einde van de rit uit te zetten. Reden: de condensor is Het is niet zo dat de compressor van de airco continu vol draait als je de climate control op auto hebt staan. Het feit dat het lampje van de airco brandt wil dus ook niet zeggen dat deze op vol vermogen staat te koelen. Airco's zijn al lang geen aan/uit apparaten meer waarbij de compressor altijd op vol vermogen draait of uit staat. Het koelvermogen is traploos regelbaar, en dat is direct gerelateerd aan het opgenomen vermogen en dus het brandstofverbruik bij een auto airco. De climate control in je auto is nu juist een luxe extra optie, voorzien van software met als doel om continu automatisch het optimale klimaat in de auto te waarborgen, zonder dat je zelf telkens aan de knoppen moet draaien. Als bijvoorbeeld het zonnetje opeens achter de wolk vandaan komt en harder op je voorruit gaat schijnen snapt je climate control dat daardoor je auto zal opwarmen en zal er bij voorbaat al voor zorgen dat er iets minder verwarmd of juist iets meer gekoeld moet worden. De ventilator zal harder draaien naarmate het verschil tussen doeltemperatuur en werkelijke temperatuur toeneemt, de airco zal meer of minder hard aan het werk gezet worden, etc. Het idee van een dergelijk systeem is dan ook dat je het eigenlijk altijd aan hebt staan. Voor wat betreft condensvocht op de verdamper (niet op de condensor) en bacteriegroei, tja, dat is en blijft altijd een issue en deze moet dus gewoon met enige regelmaat worden schoongemaakt. Als je in de zomer de airco vol laat koelen dan zal er veel vocht condenseren op de verdamper. Die is dan dus inderdaad vochtig. Als je de auto afzet zal dat vocht weer langzaam verdampen en in de lucht worden opgenomen. Door de ventilatie aan te laten staan zal dat inderdaad veel sneller gaan en zal de verdamper minder lang vochtig blijven, je blaast hem in feite droog. Vandaar dus de hierboven genoemde tip die op zich zinvol is en zal leiden tot minder vervuiling en minder snel de noodzaak tot reinigen. Aan de andere kant, als je op tijd de interieurfilters vervangt en eens een keer je verdamper (laat) reinigen dan heb je ook geen problemen. Voor de duidelijkheid over het verschil tussen condensor en verdamper: De verdamper is de koude zijde van het aircocircuit. Vloeibaar koudemiddel gaat de verdamper in, expandeert tot een gas en koelt daardoor de verdamper en de lucht die daar doorheen wordt geblazen af. Na de verdamper gaat het koudemiddel, dan dus in gasvorm en enigzins opgewarmd naar de compressor waar het wordt samengeperst tot een hoge druk. In een autosysteem met R134a zal dat op een gemiddelde zomerse dag zo'n 15 bar zijn. Door het samenpersen warmt het koudemiddel op. In de condensor wordt dat hete gas dan afgekoeld met buitenlucht waardoor het weer condenseert tot een vloeistof. Die vloeistof gaat dan weer richting de verdamper, via een expansieventieltje wat er voor zorgt dat het weer wordt geexpandeerd tot gas. Daarmee is het kringetje rond. Roel.
|
05 nov 2009 16:07 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik merkte vandaag ook dat het ontwasemen van de voorruit, door op het daarvoor bestemde knopje te drukken, meteen betekent dat de airco aangaat. Ik heb mijn climate control dus niet op 'Auto' staan, maar druk alleen dat knopje voor de voorruit in. Het werkt inderdaad snel, maar ik moest het op weg naar mijn werk, een rit van ongeveer een half uur, regelmatig herhalen. Het beste zou misschien zijn het knopje ingedrukt te houden, maar ik heb steeds als de ruit weer wasemvrij was, het uitgeschakeld.
Wat is nu het beste: aan laten staan of uitzetten als het niet meer nodig is en weer aanzetten als de ruit begint te beslaan?
_________________ Groet,
Frank
|
05 nov 2009 16:25 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
fbss schreef: Het beste zou misschien zijn het knopje ingedrukt te houden, maar ik heb steeds als de ruit weer wasemvrij was, het uitgeschakeld. Ik vind zelf het lawaai op den duur nogal storend. Wat ik doe is de luchtuitstroom met het bereffende knopje zo in te stellen dat de warme lucht alleen uit de ontwasemingsopeningen voor de ruiten stroomt. Dat werkt vooralsnog goed.
|
05 nov 2009 20:41 |
|
 |
Henk2304
C5club Die-Hard
Naar boven
|
fbss schreef: Een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik merkte vandaag ook dat het ontwasemen van de voorruit, door op het daarvoor bestemde knopje te drukken, meteen betekent dat de airco aangaat. Ik heb mijn climate control dus niet op 'Auto' staan, maar druk alleen dat knopje voor de voorruit in. Het werkt inderdaad snel, maar ik moest het op weg naar mijn werk, een rit van ongeveer een half uur, regelmatig herhalen. Het beste zou misschien zijn het knopje ingedrukt te houden, maar ik heb steeds als de ruit weer wasemvrij was, het uitgeschakeld.
Wat is nu het beste: aan laten staan of uitzetten als het niet meer nodig is en weer aanzetten als de ruit begint te beslaan? Als je echt zo'n last hebt van beslaande ramen kun je wellicht mijn tip van hierboven (ramen lappen en goed droog nawrijven) eens proberen en anders beter maar de klimaatregeleing (incl. airco) helemaal automatisch laten werken. Dan blijven je ramen ook echt wel droog. Steeds maar aan en uit lijkt mij ook niet goed.
|
05 nov 2009 22:23 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Bouwjaar: 2001
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
Bedankt voor de tips, mensen! Ik ga ze allemaal uitproberen en kijken wat voor mij het beste werkt.
_________________ Groet,
Frank
|
06 nov 2009 09:36 |
|
 |
|