Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Ph.3 2009 LB op LPG https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=5492 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | cruisin [ 27 aug 2009 16:54 ] |
Berichttitel: | Ph.3 2009 LB op LPG |
Beste mede-Citrofielen, Onlangs had Citroën NL een lpg actie en ik heb hier bij het kiezen van mijn nieuwe leasewagen gebruik van gemaakt. Gunstiger in de bijtelling omdat ik al 50K per jaar rijd en een LPG installatie (achteraf inbouw) niet op de bpm meetelt; zeker als 'ie maar 500 euro kost een zeer interessante optie, me dunkt. Daarnaast is een benzine model gewoon minder duur dan diesel, dus meer $ over voor opties. De C5 is op 10 Juni door de dealer in order geplaatst maar de auto is nog niet geproduceerd. Tijdens het lange, lange wachten rezen er wat vraagjes die ik natuurlijk aan de dealer had kunnen/kan stellen, maar ik prefereer de antwoorden gestoeld op dagelijkse ervaringen boven die van een autoverkoper (questie van veeeel slechte ervaringen, praatjes, leugens, onkunde). Daarnaast beviel de C5 me zo ontzettend goed dat alle andere autos op mijn shortlist gelijk als sneeuw voor de zon verdwenen, zelfs al zou LPG consessies met zich mee kunnen brengen. Ik ben daarnaast ook gewoon ook nieuwsgierig en geïnteresseerd naar jullie ervaringen met LPG of de combi automaat/LPG. Dit is mijn tweede C5 (Ph1 2.0 diesel handgeschakeld in 2006 als tijdelijke leasewagen en beviel super- en dan nu de Ph.3 is gewoon een klasse hoger-ongelofelijk) ![]() - LPG afwerking : hoe is die standaard qua plaatsing/afwerking vulmond ? Acceptabel? of moet ik hier bij de dealer een punt van gaan maken vóór levering. Liefste had ik hem natuurlijk achter het klepje, iemand fotos van de auto met vulmond? - LPG rijgedrag (al dan niet i.c.m. automaat) : wat zijn jullie ervaringen? Gewoon verhalen, in zijn algemeenheid. - LPG integratie met de electronica/boordcomputer. Tripmeters, resterende km's , etc. Hoe is dit geregeld? Zou erg jammer zijn als deze niet op de lpg tank werken. - LPG ingebruikname (in-rijden) : zijn er specifieke zaken waar je rekening mee moet houden? - Rijden c.q. overschakelen op Euro 95. Hoe gaat dit in zijn werk? - LPG Mileage op een volle tank (2.0 automaat). En wordt de benzine tank kleiner na plaatsing LPG? - Praktijkervaring in Duitsland vanwege "gebrekkige" LPG dekking (gewoon, verhalen hierover als iemand ze heeft). Bij voorbaat heel veel dank voor jullie antwoorden en excuses voor de lange post ![]() Mvg Jeroen |
Auteur: | Kapitein Rob [ 27 aug 2009 18:06 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
cruisin schreef: - Praktijkervaring in Duitsland vanwege "gebrekkige" LPG dekking (gewoon, verhalen hierover als iemand ze heeft). Jeroen Hallo Jeroen, Welkom hier. Over lpg in de C5-III kan ik je niets vertellen, ik heb daar geen ervaring mee. In Duitsland zijn tegenwoordig behoorlijk veel mogelijkheden om lpg te tanken ![]() Veel plezier met je nieuwe C5 |
Auteur: | Stalsie [ 27 aug 2009 21:03 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
in veel lpg wagens die ik al gezien heb, en zo ook bij m'n xm zit de vulmond voor lpg rechtsachteraan. Is iets subtiels waar je zo overkijkt als je het niet weet. Overlaatst was er een Peugeot 607 voor mij en die had het ter hoogte van de achterbumper zitten, maar viel dus ook helemaal niet op. Heb hier ook al gelezen dat het soms achter de tankklep wordt gestoken,maar dat je dan met verlengstukken moet werken. Ik ben héél tevreden met het LPG gebruik/verbruik en zie er eigenlijk zo goed als geen nadelen in, tenzij het feit dat het tanken véél langer duurt dan diesel/benzine, en dat ik niet overal in parkings mag staan. |
Auteur: | Jaap S [ 28 aug 2009 09:52 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Jeroen, Ik rij vanaf 3/09 met een LB Tourer met Vialle LPG G3 installatie, die is gemonteerd op de plaats van het reservewiel. Geen bagageverlies; je bent alleen wel je reservewiel kwijt. Er wordt op de tank een 1 cm dikke MDF plaat gemonteerd. Hoop er maar op dat je geen lekke band krijgt, en dat je de vulpatroon die wordt bijgeleverd niet hoeft te gebruiken. De vuldop is gemonteerd op de achterbumper. Niet echt fraai, maar overkomelijk en ik zou geen andere plaats kiezen. Ook niet achter de tankklap. Kan wel, maar dan moet je bij elke tankbeurt verloopnippels gebruiken en de montage is duurder. Het verbruik (zie overigens ook een ander draadje) varieert. Rustig rijden, lange afstanden ca 1:8 a 1:9, iets harder of stadsverkeer 1:7 a 8 en op vakantie met caravan, de hele hut volgeladen en de bergen in tot max 1:6. De vulgraad van de tank van 62 liter is 80%, maar ik krijg er niet meer in dan 43 liter. De actieradius varieert bij mij dus tussen max 400 km en op vakantie 260 (!). Overschakelen tussen benzine en LPG gaat zonder te merken, en alles automatisch. Rijgedrag geen verschil. Een soms vervelende bijkomstigheid is dat de C5III de voorraad benzine in de tank niet meer meet met een vlotter, maar berekent aan de hand van het gebruik. Rijdend op gas lijkt het dan toch dat de benzinetank leegraakt. In NL geen probleem, maar als je vaker schakelt tussen LPG en benzine, bv in het buitenland, dan weet je op een gegeven moment niet meer wat de actieradius op benzine is. Ik heb meegemaakt dat de auto begon te blèren dat de benzinetank leeg was, terwijl deze nog halfvol of vol was. Geen onoverkomenlijk probleem, want je kunt gewoon doorrijden, maar je wordt er alleen wat onrustig van, en je hebt de neiging om wat vaker dan nodig benzine te tanken. Volgens mijn dealer is dit probleem niet op te lossen. De inhoud van de LPG tank wordt aangegeven op de switch die op het dashboard wordt gemonteerd. LPG tanken in het buitenland: Duitsland redelijk, beschikbaarheid wordt op de borden langs de autobahn aangegeven, Oostenrijk vrijwel niet, Italië prima. Vergeet niet buitenland- en Italië nippels aan te schaffen. Deze worden niet standaard bijgeleverd. Inrijden hoeft nauwelijks: eerst een tank benzine rijden, vervolgens overschakelen op LPG. Kortom, als je wat vaker tanken voor lief neemt vind ik LPG een aanbeveling. Qua prestaties geen verschil, en het rijdt lekker goedkoop. Wel een kruisje slaan dat je geen lekke band krijgt. |
Auteur: | Klussie [ 28 aug 2009 12:32 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Ik heb hier een link voor je met bijna alles over de Vialle LPi installatie. >Klik< |
Auteur: | Citroënnetje [ 28 aug 2009 14:04 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Ook ik rijd een 2.0 automaat tourer en ben het helemaal eens met het betoog van Jaap S. Ik haal gemiddeld tussen de 350km en 400km uit een volle tank. In de zomer wat meer (richting 400) dan in de winter (330km). Nu rijd ik al een jaar of 20 op LPG en het viel me, afgelopen vakantie, dus echt op dat er (relatief) veel LPG tankstations langs de autobahn te vinden zijn. Het was zelfs zo dat wanneer ik moest tanken en er stond een te lange rij ik gewoon wegreed om bij de volgende pomp te tanken...... Dat was een jaar of 10 geleden niet zo; hoe ik om heb moeten rijden (en ver van de autobahn verwijderd) voor een refill..... |
Auteur: | cruisin [ 28 aug 2009 15:29 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Ik had in 2004 een Chrysler Voyager 3.0 V6 op lpg (veel ellende mee gehad, overigens) en op vakantie naar Beieren was toen de eerste tankgelegenheid pas ergens in een dorp langs de A3 ter hoogte van Frankfurt (na pl.m. 300km vanuit Limburg, dus op zich wel op tijd). De lpg dekking is dus flink verbeterd in 5 jaar tijd ! N.b. : Twee minuten vóór de bewuste afslag om te tanken ging de radiator lek ![]() Zover alvast dank heren voor alle nuttige info! |
Auteur: | cho [ 03 sep 2009 22:50 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Hallo Jeroen, Ik rij een 2.0 automaat LB met 69 liter tank. Verbruik rond 1:9, met caravan maar niet te noemen. Overigens de automaat icm motor en hydro actief veersysteem een genot om te rijden. Vulmond zit in rechter achterscherm, heb ik door mijn dealer in kleur laten spuiten zodat het minder opvalt. Benzinemeter reset zich na elke rit, dus brandstof voorraad is redelijk te controleren. Sinds november 2008 bijna 50K km gereden geen enkel probleem, ook met mijn 407 2.0 op LPG na 145K km geen enkel probleem gehad. Geweldige auto, alleen jammer dat Citroen de kaartendatabase van 2007/08 niet wil updaten naar de recentste kaarten. Slordig voor een auto afgeleverd in november 2008. |
Auteur: | cruisin [ 04 sep 2009 18:40 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Beste cho, Mijn C5 is nog steeds niet geproduceerd (begin Jun. besteld) dus wellicht dat er wél nieuwe kaarten worden meegeleverd (las iets over een kaartupgrade die in de huidige/nieuwe productie runs zou worden geladen).? We zullen zien. Bedankt voor je antwoord, heel goed om te horen dat je zo tevreden bent met de combinatie lpg / automaat in de 2.0 |
Auteur: | Wino [ 15 sep 2009 16:54 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Jeroen, Mijn C5 LB met een Eurogas installatie en automaat is nu een maand of 3 oud en ik heb er 7300km mee gereden. Hij bevalt goed. Hij is beter dan de 2 C5's die ik hiervoor gereden heb. Mijn eerste was op benzine en de tweede was op diesel. Alledrie met een 2 liter motor. De vorige twee auto's waren met handgeschakelde bak. Allereerst het verbruik. met de benzine auto reed ik 1 op 11.8 over 102000km. De diesel gebruikte 1 op 15,3 over 134000km. De gasgestookte motor heeft tot nu toe ongeveer 1 op 8 gelopen. Dus aanzienlijk meer dan de benzine versie. Het rijdt wel goed, ik merk eigenlijk geen verschil. Hij start altijd op benzine en schakelt als hij warm genoeg is automatisch over. Soms meen ik een klein schokje te voelen maar meestal merk ik niets. De eerste 1000km moest ik op benzine rijden maar dat ligt alweer achter me. De elektronica is matig geïntegreerd. Er is een knop met ingebouwde ledjes gemonteerd op het dashboard. De bovenste 5 ledjes zijn voor de tankinhoud en aan 2 andere kan je zien of je op benzine of gas rijdt. Als de gastank leeg is wordt automatisch op benzine overgeschakeld. Op het schermpje in de snelheidsmeter wordt wel een momenteel gasverbruik aangegeven, maar die is volgensmij niet erg nauwkeurig. Vervelend is dat de benzine meter van de benzinetank ook heel langzaam daalt als je op gas rijdt. Het kan dan gebeuren dat je een alarm krijgt dat de benzine bijna op is. Als je het contact een keer af zet staat de meter weer op de oude stand. Ik snapte er de eerste keer niets van, het stond echter wel de de handleiding van de gasinstallatie. Ik heb geen praktijkervaring in Duitsland maar wel in Frankrijk. Langs de snelwegen is het geen probleem, maar daarbuiten valt het niet mee om een pomp te vinden. Twee weken geleden was ik in Blois, en heb me daar rotgezocht. Dat komt ook door het navigatiesysteem; ik heb een NG4. In Blois kent hij een heleboel straten niet. Je ziet dan op een billboard een adres van een pomp staat en je navigatie kent het adres niet. Met mijn TomTom van 250 Euro heb ik dat probleem nooit gehad. Ik had ook graag een POI lijst van LPG stations ingevoerd maar eigen POI's invoeren is ook niet mogelijk. Komt het er zo ook nog van dat ik naast mijn navigatie van 2500 Euro een TomTom van een tiende van de prijs moet meenemen. Mijn commentaar op de navigatie is eigenlijk het enige probleem. Voor de rest ben ik erg tevreden. TZT veel plezier met de nieuwe auto, ik moest er ook 18 weken op wachten |
Auteur: | MarsTDI [ 15 sep 2009 23:59 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Ik rij al een poosje geen LPG meer, maar mijn ervaring is dat in Duitsland je bij alle wat grotere tankstations net als in NL gewoon LPG kan tanken. Leeg staan hoeft echt niet. |
Auteur: | alzheimer [ 17 sep 2009 13:03 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Wino schreef: Jeroen, Mijn C5 LB met een Eurogas installatie en automaat is nu een maand of 3 oud en ik heb er 7300km mee gereden. Hij bevalt goed. Hij is beter dan de 2 C5's die ik hiervoor gereden heb. Mijn eerste was op benzine en de tweede was op diesel. Alledrie met een 2 liter motor. De vorige twee auto's waren met handgeschakelde bak. Allereerst het verbruik. met de benzine auto reed ik 1 op 11.8 over 102000km. De diesel gebruikte 1 op 15,3 over 134000km. De gasgestookte motor heeft tot nu toe ongeveer 1 op 8 gelopen. Dus aanzienlijk meer dan de benzine versie. Het rijdt wel goed, ik merk eigenlijk geen verschil. Hij start altijd op benzine en schakelt als hij warm genoeg is automatisch over. Soms meen ik een klein schokje te voelen maar meestal merk ik niets. De eerste 1000km moest ik op benzine rijden maar dat ligt alweer achter me. De elektronica is matig geïntegreerd. Er is een knop met ingebouwde ledjes gemonteerd op het dashboard. De bovenste 5 ledjes zijn voor de tankinhoud en aan 2 andere kan je zien of je op benzine of gas rijdt. Als de gastank leeg is wordt automatisch op benzine overgeschakeld. Op het schermpje in de snelheidsmeter wordt wel een momenteel gasverbruik aangegeven, maar die is volgensmij niet erg nauwkeurig. Vervelend is dat de benzine meter van de benzinetank ook heel langzaam daalt als je op gas rijdt. Het kan dan gebeuren dat je een alarm krijgt dat de benzine bijna op is. Als je het contact een keer af zet staat de meter weer op de oude stand. Ik snapte er de eerste keer niets van, het stond echter wel de de handleiding van de gasinstallatie. Ik heb geen praktijkervaring in Duitsland maar wel in Frankrijk. Langs de snelwegen is het geen probleem, maar daarbuiten valt het niet mee om een pomp te vinden. Twee weken geleden was ik in Blois, en heb me daar rotgezocht. Dat komt ook door het navigatiesysteem; ik heb een NG4. In Blois kent hij een heleboel straten niet. Je ziet dan op een billboard een adres van een pomp staat en je navigatie kent het adres niet. Met mijn TomTom van 250 Euro heb ik dat probleem nooit gehad. Ik had ook graag een POI lijst van LPG stations ingevoerd maar eigen POI's invoeren is ook niet mogelijk. Komt het er zo ook nog van dat ik naast mijn navigatie van 2500 Euro een TomTom van een tiende van de prijs moet meenemen. Mijn commentaar op de navigatie is eigenlijk het enige probleem. Voor de rest ben ik erg tevreden. TZT veel plezier met de nieuwe auto, ik moest er ook 18 weken op wachten Wino, hoewel ![]() |
Auteur: | JHV [ 17 sep 2009 13:37 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Ervaring met LPG rijden heb ik niet met de C5, wel met onze old-timer camper. De al eerder genoemde site in Duitsland heeft veel adressen. Een nadeel is wel dat de tankstations soms een paar km van de snelweg afzitten. Gelukkig hebben ze wel bij steeds meer pompen aan de snelwegen ook LPG. We reden meestal een 350km op 1 tank. Welliswaar een dikke 80l tank. Maar 1 op 5 rijden.... Onze ervaring dat dat we nagenoeg alles in de vakanties op LPG reden. Dat was in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italie, Tsjechie, Noorwegen, Engeland en Schotland. Het enige was dat we soms tussen 1 en 3 km van de snelweg afmoesten. En we gebruik maakten van onze navigatie met daarin geladen LPG stations. Dit laatste was wel een noodzaak eigenlijk. Vooral omdat de tankstations een beetje achteraf of in een dorp konden liggen. Met de personenauto zal je met een 350km zeker 3 uur in de auto zitten. Even een korte pauze kan dan geen kwaad denk ik. Zo hebben we dat ook met onze renault Scenic op LPG naar Zwitserland gedaan. En dus met de Oldies. Johan |
Auteur: | luke [ 27 mei 2010 10:06 ] |
Berichttitel: | Re: Ph.3 2009 LB op LPG |
Hallo mede citroen rijders, sinds vrijdag 21 mei ben ik in het bezit van mijn nieuwe citroen PH III op gas. Nou heb ik de afgelopen week de hele week op de snelweg gezeten en dus redelijk het verbruik van de auto op gas kunnen meten. Wat blijkt ik haal met een volle tank tot en met de reserve 450 km... Dat is vrij acceptabel lijkt me. Na 450 km wil je wel een keer je benen strekken en kun je meteen tanken. Ik ga volgende maand een paar weken op vakantie naar Toscane, met de auto. Nu is het enige probleem wat ik met het navigatie systeem heb het volgende. Ik rijdt op gas en zou graag de tankstations op gas willen tonen via de POI. In het instructie boekje kan ik zien dat er twee POI tankstations zijn namelijk "tankstation" en "tankstation lpg" maar de tweede staat niet in mijn POI lijst in het myway navigatie systeem. De kaarten zijn geloof ik van 2009 / 2010 versie 1.0. Weet iemand een manier om de "tankstations met lpg" te laten zien ? Voor de rest, een heel bijzondere ervaring zo'n nieuwe C5 Gr luke |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |