Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Airco probleem C5 PIII
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=21728
Pagina 4 van 9

Auteur:  willy4 [ 01 jul 2020 21:20 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

als het in de zomer buiten rond de 30 graden is in zo een 50 graden in de wagen , en dan gaan koelen op buitenlucht , straffe dingens.

Auteur:  JW-C5 [ 01 jul 2020 21:22 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

In mijn doc's heb ik al wel C5 II - D4EAC8P0 - Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming van de PH2 gevonden.

Daarin is te vinden:
Citaat:
4. Regeling luchtrecirculatie
4.1. Recirculatie op verzoek van de gebruiker
Het inschakelen van de recirculatie gebeurt met een druktoets . Het indrukken van de toets verandert het status van het systeem.
Bij sommige uitvoeringen zit de toets van de luchtrecirculatie op het stuurwiel.
De regeling van de luchtrecirculatie is gelijk voor zowel de bediening op het bedieningspaneel als die op het stuurwiel.
Sturing van het pictogram op het scherm :
 Luchtrecirculatie ingeschakeld = pictogram zichtbaar
 Luchtrecirculatie uitgeschakeld = pictogram niet zichtbaar
4.2. Gedeeltelijke recirculatie
De gedeeltelijk gerecirculeerde lucht bestaat uit buitenlucht en interieurlucht en wordt bepaald door de stand van de klep in de luchtinlaat.
Bij alle uitvoeringen is er een fase met gedeeltelijke luchtrecirculatie om de verwarming van het interieur te verbeteren.
Deze fase van recirculatie vindt plaats als de koelvloeistoftemperatuur tussen 35 en 65 °C ligt.
Ook bij het afkoelen van het interieur wordt gebruik gemaakt van gedeeltelijke of gehele recirculatie.
De mate van recirculatie is afhankelijk van de buitentemperatuur en de berekende interieurtemperatuur.
4.3. Automatische recirculatie met verontreinigingssensor
Als de buitenlucht verontreinigd is, wordt de recirculatie ingeschakeld (NO, CO).
Zodra de ruiten dreigen te beslaan, wordt de recirculatie weer uitgeschakeld (luchtvochtigheidssensor).

Dat van de PH3 zoek ik in het weekend op.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 01 jul 2020 21:40 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

nu gaat het erover als de binnenlucht klep stuk en deze dicht staat . wat er dan gebeurd.
ge wijkt af van het probleem.

Auteur:  JW-C5 [ 01 jul 2020 21:57 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

Dat citdoc laat zien hoe, en wanneer die klep werkt.
Daarmee begint toch de analyse.....

Met de Diagbox/Lexia is te testen hoe die kleppen in werkelijkheid werken.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 01 jul 2020 22:58 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

Die klep kan er niet voor zorgen dat de verdamper bevriest al blijft die dicht staan.
In de dichte stand wordt alleen binnenlucht gebruikt.

Voldoende luchtdoorstroming is wel belangrijk, maar die is er zoals ik het begrijp.
Dan lijkt op basis van de klacht (na een uur afnemen van de luchtstroom) de eerste stap om de verdampertemperatuursensor te controleren.

Eerst of deze juist is gemonteerd en niet van zijn plaats is geschoten.

Is dat OK, dan de sensor zelf controleren. Niet lastig zoals ik al zei, je hebt alleen de juiste gegevens nodig. Het is een NTC, alleen even checken of de weerstandswaarde overeenkomt met de actuele temperatuur in de buurt van de 0 graden (koelkast/diepvries).
(indicatie van een paar punten in de grafiek 5 a 6 kOhm bij 10 gr 8- 11 kOhm bij 0 graden 14 -16 kOhm bij -10)

Ook kun je de verdampertemperatuur meten met een IR meter en de parameter uitlezen met de tester en vergelijken.

Ik vraag me in alle eerlijkheid echt af of de garage dit wel (zo) heeft gedaan.

Auteur:  C5HDI110 [ 02 jul 2020 00:55 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

JW-C5 schreef:
In mijn doc's heb ik al wel C5 II - D4EAC8P0 - Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming van de PH2 gevonden.

Daarin is te vinden:
Citaat:
4.3. Automatische recirculatie met verontreinigingssensor
Als de buitenlucht verontreinigd is, wordt de recirculatie ingeschakeld (NO, CO).
Zodra de ruiten dreigen te beslaan, wordt de recirculatie weer uitgeschakeld (luchtvochtigheidssensor).

Deze documenten heb ik ook ergens, dit stukje komt mij bekend voor, kan zijn dat ik er een keer over geschreven heb.
De verdamper van mijn C5-Ph2 heb ik 2x gereinigd met een busje Valeo Climspray, de variant welke je met een slangetje via de paravaan in de luchtaanzuiging van het interieur spuit.
Volgens de instructies, verwijder het pollen filter, motor starten, AC uit, temperatuur op minimaal en de kachelfan voluit.
Spuit met tussenpozen, waarbij je steeds een aantal seconden spuit en weer even wachten tot het busje leeg is.

Spuit je te lang en sneller achterelkaar, dan gaat de kachelfan langzamer draaien en valt uit, de motor uit en weer starten helpt niet, pas na een paar minuten weer starten en dan pas doet de fan het weer.

Zou het kunnen dat de C5-3 van Alexandre een probleem heeft met de luchtvochtigheidssensor ?

Auteur:  willy4 [ 02 jul 2020 09:56 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

zit hier dan een wisselklep in , die zowel buitenlucht als binnenlucht regelt.

Auteur:  BJG [ 02 jul 2020 17:38 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

C5HDI110 schreef:

Zou het kunnen dat de C5-3 van Alexandre een probleem heeft met de luchtvochtigheidssensor ?

Nee

Auteur:  Alexandre [ 02 jul 2020 21:50 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

Allemaal bedankt voor de tips en suggesties. Ik geef deze door aan mijn Citroën expert.
Het is verder een heerlijke auto. De kleinere, voornamelijk elektronische/mechanische problemen daargelaten.
Maandag weer even naar ons Franse onderkomen, slechts voor enkele dagen, geen probleem met onze C5.

Lex

Auteur:  C5HDI110 [ 03 jul 2020 03:45 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

BJG schreef:
C5HDI110 schreef:

Zou het kunnen dat de C5-3 van Alexandre een probleem heeft met de luchtvochtigheidssensor ?

Nee

Ik denk dat je dit niet op voorhand kunt uitsluiten, de symptomen komen overeen met wat ik ervaren heb met het busje AC reiniger.
Stel dat de sensor niet goed functioneert en een te hoge luchtvochtigheid doorgeeft, waardoor de aanjager uitgeschakeld word.
Als het goed is kun je de luchtvochtigheidssensor en alle andere sensoren van de AC live uitlezen met Diagbox.

Auteur:  BJG [ 03 jul 2020 09:47 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

Deze auto heeft geen luchtvochtigheidssensor.
Ook een C5 -2 heeft die niet.

De klacht die je hebt ervaren met de verdamperreiniger heeft niet te maken met de luchtvochtigheidssensor, maar met de module van de aanjager. Door eenzelfde actie heb ik zo'n module wel eens vernield, bij jouw is het gelukkig goed gegaan.

Bij auto's die wel een luchtvochtigheidssensor hebben zit deze meestal in de binnenspiegel, en beïnvloedt deze alleen de stand van de reciculatieklep.

Auteur:  willy4 [ 03 jul 2020 09:58 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

willy4 schreef:
zit hier dan een wisselklep in , die zowel buitenlucht als binnenlucht regelt.

Auteur:  c5jan [ 03 jul 2020 10:30 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

Is dat niet hetzelfde als de recirculatieklep? Die heeft zo'n beetje iedere auto met airco?

Auteur:  Menno [ 03 jul 2020 10:40 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

Ja dat lijkt mij ook,... binnen/buiten klep lijkt mij vrij standaard.

Auteur:  BJG [ 03 jul 2020 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Airco probleem C5 PIII

@ Willy: Ja dat heeft deze auto inderdaad.

Een ph1 en ph2 ook. Inderdaad de meeste auto's hebben dat tegenwoordig.

Pagina 4 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/