Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Distributie EW7, EW10, EW12 motor, opgepast https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=21663 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | C5HDI110 [ 16 apr 2020 21:32 ] |
Berichttitel: | Distributie EW7, EW10, EW12 motor, opgepast |
Graag wil ik wat handige info delen om op te letten bij het vervangen van de distributie riem, bij EW motoren, zoals o.a. in de C5. Een maatje had last van een snerpend geluid in zijn Xsara Picasso 1.8-16V (EW7), hij had de auto overgenomen van een bekende, het geluid was al een tijdje aanwezig volgens de vorige eigenaar. Onderzoek wees uit dat het uit de distributie kwam, ergens t.h.v. de koelwaterpomp. De complete distributie is 4 jaar geleden door een vakgarage vervangen, sindsdien is er 70k mee gereden (LPG ding). Besloten om de distributiekast te openen, wat we toen zagen, daar schrokken we van, zie onderstaande schokkende beelden ![]() De spanrol bleek niet goed gemonteerd te zijn (scheef), de riem wilde er daar aflopen. De lipjes van de spanrol horen volledig in een rib van het blok te vallen, montage gaat snel fout als je niet oplet en effe snel de rol monteert, dit heb ik uitgeprobeerd, je moet goed opletten. Het risico op deze fout bij een auto met krappe motorruimte zoals de Picasso is best wel groot. We hebben een complete riemset + pomp gemonteerd en alles goed gecontroleerd bij het draaien van de motor met de hand. Voor de zekerheid hebben we de motor heel even gestart met de distributiekast open, loopt allemaal mooi en recht, gelukkig maar, dit had heel vervelend kunnen aflopen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | c5jan [ 16 apr 2020 22:49 ] |
Berichttitel: | Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor |
Dat lijkt gelukkig alleen nog maar op driemsalade, niet op klepsalade. |
Auteur: | Rene [ 16 apr 2020 23:18 ] |
Berichttitel: | Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor |
Precies Jan! Maar wat zonde zeg. Het had echt mis kunnen gaan. |
Auteur: | c5jan [ 16 apr 2020 23:25 ] |
Berichttitel: | Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor |
En dat is dus duidelijk een instinker, goed om zulke plaatjes te zien! |
Auteur: | C5HDI110 [ 17 apr 2020 12:46 ] |
Berichttitel: | Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor |
Mooi spreekwoord in het Engels: "Assumption is the Mother of All F*** Ups", onderstaand nog zo een instinker. De EW12 in mijn 407 heeft dezelfde riemset als EW7 en EW10, ik ging er van uit dat de pennen set die ik heb ook geschikt zijn voor de EW12. Gisteren de documentatie op chassis nr. gekocht op service.citroen, zie ik daar een hele andere pen staan voor de inlaat nokkenas met VTC ![]() De instructies zijn heel duidelijk over het gebruik van deze pen, het is een pen met vlakke kanten over de lengte. Helaas zit deze pen niet in de uitgebreide set voor PSA motoren welke ik heb, en los niet leverbaar, zojuist de onderstaande set 4330 van Laser Tools besteld, voor EW motoren. De ring is om de spanrol tegen zijn veerkracht in te verdraaien, om vervolgens met het staafje te blokkeren, zodat de riem er makkelijk op kan. Citroen nr. 0189L Bijlage: Knipsel.PNG Laser tools -> C109 Bijlage: 4330.jpg |
Auteur: | BJG [ 17 apr 2020 13:20 ] |
Berichttitel: | Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor |
duidelijk verhaal, met dito foto's Heb je wel de waterpomp eerst in koelvloeistof rondgedraaid alvorens te starten? Deze pompen hebben keramische afdichtingen. Dus na montage eerst goed ontluchten en handmatig ronddraaien (20x). Ook oude vervuilde kvs zorgt voor beschadiging van de afdichting. |
Auteur: | C5HDI110 [ 17 apr 2020 13:42 ] |
Berichttitel: | Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor |
Ja ik heb eerst afgevuld met koelvloeistof en ontlucht. Daarna de motor 2x 10 omwentelingen met de hand gedraaid, 2x timing gecontroleerd en vervolgens pas gestart. De kvs was overigens een week geleden al ververst, met het eruit halen van de radiator, om de condensor te vervangen. Daarmee is het hele balletje gaan rollen, de AC pomp is niet heel fris meer, maakt een jankend geluid als deze ingeschakeld is. Wij dachten de looprol van de multiriem, na montage van een nieuwe, is het geluid er nog steeds, toen hebben we de motor zonder multiriem laten draaien. Wat de AC pomp betreft, zeer waarschijnlijk het gevolg van te lang doorrijden met te weinig gas, waardoor de compressor olie niet rondgepompt word, heb begrepen dat het gas de olie meeneemt in de circulatie. Om maar eens te benadrukken, dat er veel mensen zijn die hun AC niet om de 2 jaar laten controleren, want hij doet het toch nog ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |