Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

A/C probleem
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=21661
Pagina 1 van 7

Auteur:  c5jan [ 17 apr 2020 13:46 ]
Berichttitel:  A/C probleem

Modactie: op verzoek dit gedeelte van het topic Distributie EW7, EW10, EW12 motor, opgepast afgesplitst en nieuwe titel gegeven

C5HDI110 schreef:
Wat de AC pomp betreft, zeer waarschijnlijk het gevolg van te lang doorrijden met te weinig gas, waardoor de compressor olie niet rondgepompt word, heb begrepen dat het gas de olie meeneemt in de circulatie.
Om maar eens te benadrukken, dat er veel mensen zijn die hun AC niet om de 2 jaar laten controleren, want hij doet het toch nog :?


Wat airco betreft, die schakelt niet meer in als er te weinig druk is.
Wat ik ergens las is dat de vrijlooppoelie de lawaaipapegaai is. Het reviseren daarvan zag eruit als een uitdaging...

Auteur:  JW-C5 [ 17 apr 2020 13:56 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Zó werkt het inderdaad, op die manier wordt de compressor "beveiligd".

Maar als er ooit al eens aan de A/C gesleuteld is, en er te weinig (of de verkeerde?) olie in gedaan is, kan het toch mis gaan als er nog net wel voldoende koudemiddel in zit.
Dan ontstaat er wellicht een gebrek aan smering.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 17 apr 2020 14:21 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Nee dat is niet helemaal juist, als er veel te weinig of geen gas in het systeem zit, schakelt de pomp niet in.
Met 1/3 en zelfs minder, schakelt de pomp gewoon in, er is dan nog genoeg druk, echter word de olie niet voldoende rondgepompt, het gas neemt immers de olie mee, te lang doorrijden met te weinig gas en ingeschakelde AC is slecht voor de pomp.
Deze info heb ik van een bevriende AC specialist, waar ik wekelijks op de koffie kom en het allemaal van dichtbij meemaak ;)

Zo ook mijn 106, zat nog 250 van de 825 gram in, schakelde gewoon nog in, koelde alleen minder, de lekkages zijn nu opgelost.
Hetzelfde met mijn C5, zat ook nog maar 250 van 600 gram in (condensor lek).

@Jan, de vrijlooppoellie heb ik gedemonteerd, daar is niets aan te zien of te voelen, het geluid is alleen aanwezig bij ingeschakelde AC.
Het lijkt mij aannemelijk dat het uit de pomp komt, bij het verwijderen van de meeneemplaat en vrijlooppoellie, zag ik wat compressor olie, ik ben benieuwd hoe lang de AC het blijft doen.

Auteur:  Menno [ 17 apr 2020 14:24 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Onderhoud aan airco is ondergeschoven kindje ... men gaat pas aan de bel trekken wanneer die niets meer doet :?

Auteur:  willy4 [ 17 apr 2020 14:38 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Citaat:
Nee dat is niet helemaal juist, als er veel te weinig of geen gas in het systeem zit, schakelt de pomp niet in.

dat klopt niet, als ik het nog goed voorheb ,schakelt hij bij 23 en 0,8 bar uit.

Auteur:  C5HDI110 [ 17 apr 2020 14:57 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Bij 0,8 bar zit er niet veel gas meer in, de vraag is hoeveel dat ongeveer is van de totale vulling?
In ieder geval te weinig om de olie goed rond te laten circuleren en schade aan de pomp te veroorzaken.

Auteur:  JW-C5 [ 17 apr 2020 15:08 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

In het CitDoc C5 II - D4EAC8P0 - Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming staat daarover:
Citaat:
2.1.3. Drukbeveiliging koelmiddel
De BSI 1 zorgt met behulp van een liniaire druksensor voor de hoge- en lagedrukbeveiliging.
Deze liniaire druksensor meet de druk van het koelmiddel.
De elektronische eenheid motor ontvangt deze informatie over de druk via een analoge draadverbinding.
Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld. De compressor wordt
weer ingeschakeld als de druk meer dan 3,3 bar wordt.
Wanneer de druk van het koelmiddel boven 28,2 bar komt, wordt de airconditioning uitgeschakeld. De
aircocompressor treedt weer in werking als de druk van het koelmiddel beneden 20 bar komt.


Aan die door Willy genoemde onderdruk ontbreekt die 2 ;)

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 17 apr 2020 15:15 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Het ding schakelt op druk, niet op hoeveelheid gas/olie.
Wat het verschil is in hoeveelheid gas tussen 20 en 28 bar, ik kan even niet bij m'n gasrekenmachine...

Auteur:  willy4 [ 17 apr 2020 15:56 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Citaat:
Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld

@ JW dat klopt niet , de lage druk tijdens de werking is iets van 2,2 bar naar gelang de temp.
De eerste is de zuigercompressor met variabele opbrengst, die heeft een kantelplaat met een vaste stand. De opbrengst en dus ook de zuigdruk varieert tussen 1 en 1.5 bar en is afhankelijk van het compressortoerental. De compressor wordt aangedreven door middel van een magneetkoppeling. Die wordt in- en uitgeschakeld op basis van de verdampertemperatuur. Tijdens bedrijf gaat de compressor zo steeds aan en uit. De ventilator voor de condensorkoeling schakelt tegelijk met de compressor aan en uit.

Tweede variant is de zuigercompressor met continue opbrengst. Deze heeft een variabele kantelplaat die mechanisch wordt geregeld. De opbrengst en dus de zuigdruk is constant (2 bar), ongeacht het compressortoerental. Ook deze compressor wordt aangedreven door middel van een magneetkoppeling. Maar de compressor blijft ingeschakeld zolang het aircosysteem in werking is. De ventilator voor condensorkoeling draait veelal ook continu.

Auteur:  JW-C5 [ 17 apr 2020 17:33 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Mijn quote komt van de CitDoc's.
Waar komt dat verhaal van jou vandaan?

En waarom zou dat CitDoc niet kloppen?
Daarin wordt toch niet gesproken over een zuigdruk?

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 17 apr 2020 17:49 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Citaat:
dit staat in het cit. doc.
Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld

ik ben 30 j verantwoordelijk geweest voor de airco bij van hool , ik denk dan toch weet waar ik over spreek.
dan nog iets waarom moet ik mij altijd verantwoorden.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1581580951

Auteur:  JW-C5 [ 17 apr 2020 17:57 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Je stelling is dus dat het CitDoc onjuist is. Ik doe niet anders dan dát document quoten.
Waarvan acte :idea:

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 17 apr 2020 18:12 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Ter aanvulling:
In dat door jou geciteerde document staan niet twee maar 3 varianten, de derde daar genoemd is:
Citaat:
De derde variant is de zuigercompressor met een geregelde opbrengst. Die heeft ook een variabele kantelplaat maar is elektronisch geregeld. De zuigdruk bedraagt 5 tot 2 bar en de opbrengst is afhankelijk van de aansturing van de klimaatregeleenheid. De stand van de kantelplaat bepaalt de opbrengst. En de magneetkoppeling ontbreekt. Die is vervangen door een breekplaat.

Kennelijk is er nog een vierde variant, namelijk deze derde maar dan wél uitgerust met een magneetkoppeling.
Díe zit in de PH2 en 3, dát is eerder genoemde Sanden SD7C16.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 17 apr 2020 18:14 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

dit doc. klopt niet.
wij noemden dat een melding, bij ons werden die ook geschreven ,waar ik dikwijls commentaar op had .
na een tijdje moest ik ze eerst lezen voor ze werden uitgegeven.
op papier en de werkelijkheid klopt altijd niet.

Auteur:  JW-C5 [ 17 apr 2020 18:21 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Welk doc klopt niet?

In de PH2 en 3 zit de SD7C16, dat is een extern geregelde compressor, mét magneetkoppeling? Twijfel je daaraan?

In de PH1 zit de door jou als type 2 omschreven compressor, dat is de Sanden SD7V16.

Groet,
JW

Pagina 1 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/