Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

A/C probleem
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=21661
Pagina 5 van 7

Auteur:  C5HDI110 [ 19 apr 2020 00:41 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

Hahaha, ik ga dat echt niet nog een keer allemaal demonteren, dan gaat er wel een nieuwe pomp op t.z.t. samen met de dynamo ;)

Auteur:  JW-C5 [ 19 apr 2020 00:46 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

......dat valt me dan tegen, ik had echt gedacht......... :smt190

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 19 apr 2020 01:05 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

Perfectie heeft zijn grenzen bij mij, het moet wel leuk blijven, de foto's in mijn vorige bericht was een klusje wat begon om 09:00 en eindigde om 22:00 op de huisartsenpost, met een plastic splinter in mijn oog :?
Bij dat klusje is er voor ruim € 1000 aan nieuwe onderdelen gemonteerd, heeft mij bijna een jaar gekost om alles te verzamelen.
De mate waarin de 106GTI vertroeteld is, daar kan de C5 niet aan tippen en zelfs die mag niet klagen :D

Auteur:  willy4 [ 19 apr 2020 09:08 ]
Berichttitel:  A/C probleem

JW-C5 schreef:
Nou nog een peilstok vinden, en de instructie hoe je moet meten :idea:

En uiteraard eerst aan de A/C unit om 'm leeg te trekken, en met droge stikstof te vullen voordat je de plug loshaalt.
De olie is immers extreem hygroscopisch.

Groet,
JW

soms moet je is lezen wat ik schrijf.
en voor dat pijlstokje stuur ik hem wel een tekening met de afmetingen.


https://www.scribd.com/document/409081476/sanden-pdf
als ge deze link verder open doet gaat dat er wel in staan , maar ik krijg hem niet verder open.

ja dat gas moet eraf , en je moet het stokje er in steken en dan met de krukas draaien tot stokje met dat krulleke tegen het huis van de compressor komt.

velen weten dat niet en hebben dat stokje niet , en dan moet je de informatie nog hebben.
daarom doen vele het op een andere manier.

Auteur:  JW-C5 [ 19 apr 2020 10:58 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

...en jij kunt dan ook precies vertellen hoe hoog dat olieniveau moet staan in een SD7C16 pomp.
Da's mooi :smt023

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 19 apr 2020 11:13 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

Documentatie en peilstokje, zou ik zeggen...

Auteur:  BJG [ 19 apr 2020 12:50 ]
Berichttitel:  Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor

Wat betreft het olie peilen:
Als de juiste documentatie en de peilstok beschikbaar is gaat dit werken. Er is op dit moment geen enkele autofabrikant die dit als methode voorschrijft. Men vermeldt de totale hoeveelheid olie die in het systeem zit, daarvan zit 50% in de compressor. Controleren kan dus in die situatie alleen door legen van de compressor. Als Willy de juiste Sanden documentatie en de peilstok kan leveren zou dit best wel eens een goede alternatieve methode kunnen zijn. Het is dan wel belangrijk te letten op de montagepositie van de compressor. Overigens kun je bij veel auto's niet bij de stop in gemonteerde toestand.

C5HDI110 schreef:
VAG gebruikt o.a. pompen welke altijd meedraaien, zonder magneetkoppeling dus.
Ik baseer mijn verhaal puur op wat ik hoor en zie bij de AC specialist, feit is dat de betreffende Picasso te lang met te weinig gas heeft gereden en dat dit niet het eerste voorbeeld is van een pomp met magneetkoppeling die sneuvelt, volgens de specialist dan.

Ik denk meer aan een smeerprobleem dat ontstaat doordat de condensor lek is en de extreem hygroscopische olie is gedegradeerd als gevolg van vocht. Dat is de meest voorkomende oorzaak van het defect raken van een compressor. Vrijwel niemand ververst de olie van een systeem dat leeg is waardoor de compressor later defect raakt.

Auteur:  C5HDI110 [ 03 mei 2020 16:26 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

Vorige week de AC pomp van de Xsara Picasso aangepakt, in de werkplaats van de AC specialist, de ingeschakelde pomp maakte nogal wat herrie, net een kapot lager.
Er zat een Sanden sd6v12 in en toevallig kreeg mijn sleutelmaatje exact dezelfde pompt te pakken uit een C3, welke 112K gelopen had.
In de pomp uit de C3 zat slechts c.a. 30ml olie, wat eruit kwam zag er schoon uit, als nieuw.
Deze pomp volgens de documentatie afgevuld met 135ml olie en gemonteerd met nieuwe originele afdichtingsbusjes.
Draait weer als een zonnetje, geen vreemde geluiden en de AC is kouder dan voorheen.

Uit de oude pomp kwamen een paar druppels olie, dat verklaart een hoop :shock:
Hier had je dus met peilen zoals voorgesteld door Willy, snel kunnen vaststellen dat er iets goed mis mee is.

Auteur:  willy4 [ 03 mei 2020 19:16 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

naar gelang de belasting van de airco, blijft er veel olie achter in het systeem , het gas is vermengd met de olie , ook al is er nog weinig olie in de compressor word deze nog gesmeerd.

als hij nieuw is is hij gevuld met olie.
als de compressor stuk gaat zonder een breuk in het systeem is, moet je toch oppassen met terug de hoeveelheid olie te vullen.

wij werkten ook met Bock compressoren en die hadden een kijkglas voor de olie , daar zag je toch op momenten dat er 2l olie achter in het systeem zat , zodus was er 2l olie uit de compressor weg.
met een procedure te doen was de olie er terug.

in normale omstandigheden blijft de olie altijd zuiver omdat er geen lucht aan de olie kan.

Auteur:  C5HDI110 [ 03 mei 2020 21:18 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

De AC specialist gaf dat ook aan, voorzichtig zijn met vullen van de pomp.
In ons geval kwam er niets uit de oude pomp en heeft deze zeer waarschijnlijk gelekt via het asje.
Toen ik de poellie had gedemonteerd (een week geleden), zag ik wat compressor olie, geen idee hoe lang dat heeft gelekt.
AC werkt nu in ieder geval stil en goed koud :D
De oude pomp ga ik ontleden, eens kijken of ik kan achterhalen waar de herrie vandaan kwam.

Auteur:  willy4 [ 03 mei 2020 21:31 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

dat wil ik daar ook mee zeggen , dat is ook zo met het koelmiddel, je gaat daar nu geen last van hebben, maar zo dra het warmer word naargelang en de hoeveelheid ga je daar wel last van hebben.
het is best dat er iets te kort dan iets te veel in is , bij zeer warm weer.
natuur als alles juist is dat beter.

Auteur:  JW-C5 [ 04 mei 2020 01:08 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

willy4 schreef:
.......als hij nieuw is is hij gevuld met olie.
als de compressor stuk gaat zonder een breuk in het systeem is, moet je toch oppassen met terug de hoeveelheid olie te vullen...........


In het filmpje dat eerder werd getoond, was te zien dat de olie van een nieuwe compressor helemaal afgetapt werd. Daar kwam toen iets van 30 mL uit, als ik me goed herinner.
Vervolgens werd de compressor gevuld met de hoeveelheid die de fabrikant voorschreef voor het betreffende systeem, en dat was heel wat meer dan die 30 mL (?) olie die er uit kwam.

Daaruit maakte ik op dat de juiste hoeveelheid olie niet datgene is wat er in de compressor zit die nieuw geleverd wordt, maar bepaald wordt door het systeem waarvan hij deel gaat uitmaken.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 04 mei 2020 01:57 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

Over dat laatste had de AC specialist zijn twijfels, hij vond 135ml nogal veel, dat staat voor de Sanden SD6V12 in de PSA documentatie.
Vervolgens opgezocht in één van de mooie lijstjes aan de muur bij hem, daar stond ook 135ml +/- 15ml voor de betreffende Picasso.

Hij dacht dat het 135ml voor het complete systeem is, volgens de documenten C5HB0PF1 en C5HB08K1 lijkt het dat dit alleen voor de pomp is.
In C5HB08K1 hebben ze het over "inhoud carter", waar 135ml bij staat, wat volgens document C5HB0PF1 voor bijna alle gebruikte pompen bij PSA het geval is, de enige uitzondering zijn de wat oudere auto's.
In document C5HD1HF1, staat info over het aftappen en vullen van de pomp, ook staat er in hoeveel olie er per onderdeel in het systeem zit.
Daar staat ook in dat niet alle olie uit de pomp af te tappen is, ik schreef eerder dat we 135ml er in hebben gedaan, dat klopt niet, we hebben iets minder er in gedaan, c.a. 100ml van de 110 die we er in wilde gieten, ik heb wat gemorst :oops:

Deze documenten zijn niet Citroen specifiek, ik heb ze vorig jaar gekocht voor mijn 106, toen ik met de AC bezig was.

Auteur:  willy4 [ 04 mei 2020 10:17 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

JW-C5 schreef:
willy4 schreef:
.......als hij nieuw is is hij gevuld met olie.
als de compressor stuk gaat zonder een breuk in het systeem is, moet je toch oppassen met terug de hoeveelheid olie te vullen...........


In het filmpje dat eerder werd getoond, was te zien dat de olie van een nieuwe compressor helemaal afgetapt werd. Daar kwam toen iets van 30 mL uit, als ik me goed herinner.
Vervolgens werd de compressor gevuld met de hoeveelheid die de fabrikant voorschreef voor het betreffende systeem, en dat was heel wat meer dan die 30 mL (?) olie die er uit kwam.

Daaruit maakte ik op dat de juiste hoeveelheid olie niet datgene is wat er in de compressor zit die nieuw geleverd wordt, maar bepaald wordt door het systeem waarvan hij deel gaat uitmaken.

Groet,
JW

ik denk dat je het nog altijd niet begrijpt wat er in de boeken en filmpjes (iedereen kan filmpjes maken) dat dat in de werkelijkheid niet altijd klopt.
als je het niet gelooft is dat uw probleem niet het mijne , ik heb altijd in de werkelijkheid gewerkt.

Auteur:  JW-C5 [ 04 mei 2020 10:51 ]
Berichttitel:  Re: A/C probleem

Dat filmpje was van een professional....

Uit jouw reactie kan ik niet afleiden hoe je dan om moet gaan met de oliehoeveelheid in een nieuwe compressor.
Laat je de olie er gewoon inzitten die er in zit als je 'm nieuw geleverd krijgt?
Of tap je dat af, en doet er dan nieuwe in? Zo ja, hoeveel?

Groet,
JW

Pagina 5 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/