Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 A/C probleem 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht A/C probleem
Modactie: op verzoek dit gedeelte van het topic Distributie EW7, EW10, EW12 motor, opgepast afgesplitst en nieuwe titel gegeven

C5HDI110 schreef:
Wat de AC pomp betreft, zeer waarschijnlijk het gevolg van te lang doorrijden met te weinig gas, waardoor de compressor olie niet rondgepompt word, heb begrepen dat het gas de olie meeneemt in de circulatie.
Om maar eens te benadrukken, dat er veel mensen zijn die hun AC niet om de 2 jaar laten controleren, want hij doet het toch nog :?


Wat airco betreft, die schakelt niet meer in als er te weinig druk is.
Wat ik ergens las is dat de vrijlooppoelie de lawaaipapegaai is. Het reviseren daarvan zag eruit als een uitdaging...


17 apr 2020 12:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Zó werkt het inderdaad, op die manier wordt de compressor "beveiligd".

Maar als er ooit al eens aan de A/C gesleuteld is, en er te weinig (of de verkeerde?) olie in gedaan is, kan het toch mis gaan als er nog net wel voldoende koudemiddel in zit.
Dan ontstaat er wellicht een gebrek aan smering.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2020 12:56
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4466
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Nee dat is niet helemaal juist, als er veel te weinig of geen gas in het systeem zit, schakelt de pomp niet in.
Met 1/3 en zelfs minder, schakelt de pomp gewoon in, er is dan nog genoeg druk, echter word de olie niet voldoende rondgepompt, het gas neemt immers de olie mee, te lang doorrijden met te weinig gas en ingeschakelde AC is slecht voor de pomp.
Deze info heb ik van een bevriende AC specialist, waar ik wekelijks op de koffie kom en het allemaal van dichtbij meemaak ;)

Zo ook mijn 106, zat nog 250 van de 825 gram in, schakelde gewoon nog in, koelde alleen minder, de lekkages zijn nu opgelost.
Hetzelfde met mijn C5, zat ook nog maar 250 van 600 gram in (condensor lek).

@Jan, de vrijlooppoellie heb ik gedemonteerd, daar is niets aan te zien of te voelen, het geluid is alleen aanwezig bij ingeschakelde AC.
Het lijkt mij aannemelijk dat het uit de pomp komt, bij het verwijderen van de meeneemplaat en vrijlooppoellie, zag ik wat compressor olie, ik ben benieuwd hoe lang de AC het blijft doen.


17 apr 2020 13:21
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Onderhoud aan airco is ondergeschoven kindje ... men gaat pas aan de bel trekken wanneer die niets meer doet :?

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


17 apr 2020 13:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Citaat:
Nee dat is niet helemaal juist, als er veel te weinig of geen gas in het systeem zit, schakelt de pomp niet in.

dat klopt niet, als ik het nog goed voorheb ,schakelt hij bij 23 en 0,8 bar uit.


17 apr 2020 13:38
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4466
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Bij 0,8 bar zit er niet veel gas meer in, de vraag is hoeveel dat ongeveer is van de totale vulling?
In ieder geval te weinig om de olie goed rond te laten circuleren en schade aan de pomp te veroorzaken.


17 apr 2020 13:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
In het CitDoc C5 II - D4EAC8P0 - Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming staat daarover:
Citaat:
2.1.3. Drukbeveiliging koelmiddel
De BSI 1 zorgt met behulp van een liniaire druksensor voor de hoge- en lagedrukbeveiliging.
Deze liniaire druksensor meet de druk van het koelmiddel.
De elektronische eenheid motor ontvangt deze informatie over de druk via een analoge draadverbinding.
Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld. De compressor wordt
weer ingeschakeld als de druk meer dan 3,3 bar wordt.
Wanneer de druk van het koelmiddel boven 28,2 bar komt, wordt de airconditioning uitgeschakeld. De
aircocompressor treedt weer in werking als de druk van het koelmiddel beneden 20 bar komt.


Aan die door Willy genoemde onderdruk ontbreekt die 2 ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2020 14:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Het ding schakelt op druk, niet op hoeveelheid gas/olie.
Wat het verschil is in hoeveelheid gas tussen 20 en 28 bar, ik kan even niet bij m'n gasrekenmachine...


17 apr 2020 14:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Citaat:
Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld

@ JW dat klopt niet , de lage druk tijdens de werking is iets van 2,2 bar naar gelang de temp.
De eerste is de zuigercompressor met variabele opbrengst, die heeft een kantelplaat met een vaste stand. De opbrengst en dus ook de zuigdruk varieert tussen 1 en 1.5 bar en is afhankelijk van het compressortoerental. De compressor wordt aangedreven door middel van een magneetkoppeling. Die wordt in- en uitgeschakeld op basis van de verdampertemperatuur. Tijdens bedrijf gaat de compressor zo steeds aan en uit. De ventilator voor de condensorkoeling schakelt tegelijk met de compressor aan en uit.

Tweede variant is de zuigercompressor met continue opbrengst. Deze heeft een variabele kantelplaat die mechanisch wordt geregeld. De opbrengst en dus de zuigdruk is constant (2 bar), ongeacht het compressortoerental. Ook deze compressor wordt aangedreven door middel van een magneetkoppeling. Maar de compressor blijft ingeschakeld zolang het aircosysteem in werking is. De ventilator voor condensorkoeling draait veelal ook continu.


17 apr 2020 14:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Mijn quote komt van de CitDoc's.
Waar komt dat verhaal van jou vandaan?

En waarom zou dat CitDoc niet kloppen?
Daarin wordt toch niet gesproken over een zuigdruk?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2020 16:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Citaat:
dit staat in het cit. doc.
Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld

ik ben 30 j verantwoordelijk geweest voor de airco bij van hool , ik denk dan toch weet waar ik over spreek.
dan nog iets waarom moet ik mij altijd verantwoorden.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1581580951


17 apr 2020 16:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Je stelling is dus dat het CitDoc onjuist is. Ik doe niet anders dan dát document quoten.
Waarvan acte :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2020 16:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Ter aanvulling:
In dat door jou geciteerde document staan niet twee maar 3 varianten, de derde daar genoemd is:
Citaat:
De derde variant is de zuigercompressor met een geregelde opbrengst. Die heeft ook een variabele kantelplaat maar is elektronisch geregeld. De zuigdruk bedraagt 5 tot 2 bar en de opbrengst is afhankelijk van de aansturing van de klimaatregeleenheid. De stand van de kantelplaat bepaalt de opbrengst. En de magneetkoppeling ontbreekt. Die is vervangen door een breekplaat.

Kennelijk is er nog een vierde variant, namelijk deze derde maar dan wél uitgerust met een magneetkoppeling.
Díe zit in de PH2 en 3, dát is eerder genoemde Sanden SD7C16.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2020 17:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
dit doc. klopt niet.
wij noemden dat een melding, bij ons werden die ook geschreven ,waar ik dikwijls commentaar op had .
na een tijdje moest ik ze eerst lezen voor ze werden uitgegeven.
op papier en de werkelijkheid klopt altijd niet.


17 apr 2020 17:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Welk doc klopt niet?

In de PH2 en 3 zit de SD7C16, dat is een extern geregelde compressor, mét magneetkoppeling? Twijfel je daaraan?

In de PH1 zit de door jou als type 2 omschreven compressor, dat is de Sanden SD7V16.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2020 17:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.