Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 A/C probleem 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
willy4 schreef:
op papier en de werkelijkheid klopt altijd niet.

Absoluut! Ik bleek bijvoorbeeld niet zoveel te hebben aan de schema's van de c5 toen ik probeerde de storing aan mijn stuurbekrachtiging dmv metingen af te bakenen.


17 apr 2020 18:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Dat kan gebeuren, helaas :(

Maar waren die "schema's" echt fout, was dát de oorzaak dat je er niet veel aan had?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2020 18:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Ja, toch lastig als het cruciale signaaldraadje op pen zoveel van stekker zus niet blijkt te bestaan op dat adres.


17 apr 2020 19:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
ik ga nog iets vertellen dat je altijd alles niet mag geloven.
vroeger op de R12 wagens , en er was geen R12 meer voorhanden moest je een procedure volgen en een vervang gas er moest opdoen.
na een tijdje waren de leidingen stuk.de oorzaak was dat er een beetje R11 bij was.
wat ik deed , ik vacumeerde en deed er gewoon R134 op en ik heb geen problemen gehad.
er waren dan mensen daar ik tegen die wilde dat ik dat deed met dat vergas en ik weigerde dat die gingen dan op een ander , nadien stonden hier dan terug en dan was mijn antwoord ja je wilde niet luisteren sorry.


17 apr 2020 19:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
JW-C5 schreef:
Welk doc klopt niet?

In de PH2 en 3 zit de SD7C16, dat is een extern geregelde compressor, mét magneetkoppeling? Twijfel je daaraan?

In de PH1 zit de door jou als type 2 omschreven compressor, dat is de Sanden SD7V16.


En de inhoudelijke reacties hierop zijn?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 apr 2020 19:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Ik voel me toch geroepen een en ander nader te verklaren. Ik zie een aantal misvattingen ontstaan in dit draadje.
Puntsgewijs:

Druk vs hoeveelheid koudemiddel
Deze relatie bestaat niet. We hebben het hier over een dampspanning. In het koudemiddelcircuit is (net als in een gasfles) zowel vloeistof als gas aanwezig. De druk is afhankelijk van de temperatuur!
Of er nu 100g, 500g of 1000g koudemiddel in het systeem zit, de druk zal gelijk zijn, en afhankelijk van de temperatuur. Ter indicatie bij 20 graden zal de druk bij een uitgeschakeld systeem (onafhankelijk van de hoeveelheid koudemiddel die er nog in zit!!) ongeveer 5 bar effectief (6 bar absoluut) zijn.

Wanneer het systeem lek raakt, en er ontsnapt koudemiddel, dan zal de druk pas dalen als er zo weinig koudemiddel aanwezig is dat er geen vloeistof meer is. Dat is in de praktijk bij ongeveer 10 a 25g koudemiddel.
Bijlage:
Boiling point R134a.png

Let op het gaat hier om absolute druk!!!

Uitschakeldruk
Het is niet handig om een compressor te laten draaien bij een leeg systeem, want dan ontstaat er zoals terecht opgemerkt een smeringsprobleem. Daarvoor heeft het systeem een druksensor aan de hogedrukzijde. Bij een leeg systeem mag de compressor (geen pomp!!) niet aan.

Hoe herken je een leeg systeem aan de druk?
Eigenlijk alleen als deze vrijwel 0 is. De meeste aircosystemen schakelen dan ook rond de 1 a 1,5 bar (Peff) uit.
Deze druk komt overeen met een temperatuur van ongeveer -10 graden Celsius. Dus automatisch werkt het systeem dan ook niet onder deze temperatuur. In de documentatie wordt gesproken over een uitschakeldruk van 2,8 bar. Dit komt overeen met een temperatuur van ergens tussen de 5 en 7 graden Celsius.

Ik vermoed dat dit gekozen is om de compressor te beschermen tegen vloeistofslag bij te weinig aanvoer van warmte bij deze temperaturen. Als de verdamper niet alles kan verdampen bij een gesloten expansieventiel dan gaat dat gegarandeerd gebeuren (dan wordt de compressor pomp, en kost het geld..)
Zo sla je dus twee vliegen in één klap. Bescherming bij een lek systeem (druk is dan bijna 0) en uitschakeling onder de 7 graden (normaal gebeurt dat op last van de buitentemperatuursensor, nu hoeft dat dus niet op die manier).

Zuigdruk
Aan de zuigzijde van de compressor is de druk laag, tussen de 1 en 2 bar afhankelijk van het systeem. De compressor wordt niet uitgeschakeld, omdat de druksensor die dit doet aan de hogedrukzijde zit, en niet aan de lagedrukzijde.

Er zijn wel auto's die een lagedruksensor hebben, maar die wordt dan gebruikt als bescherming van de compressor tegen vloeistofslag en bevriezen van de verdamper. Als de druk aan de LD zijde onder de 1,9 bar komt (zie tabel) is de temperatuur onder 0 graden Celsius. Dan kan de verdamper bevriezen, en het koudemiddel niet meer verdampen (door stoppen van luchtaanvoer).
Hierdoor zal de compressor pomp worden en dat gaat geld kosten :shock:.
Dus uitschakelen op basis van lagedruk kan, mits de sensor aanwezig (meestal niet). In plaats daarvan gebruikt men vaak een verdampertemperatuursensor met hetzelfde doel.

Compressortypen
Er zijn meer dan de hier benoemde typen. Daar kan ik desgewenst heel veel over vertellen, maar dat doe ik nu even niet.

De twijfel bestond over de extern geregelde compressor mét magneetkoppeling.
Die bestaat inderdaad, de ph2 16HDI van Willy heeft hem ook (gele en zwarte stekker).
De reden is dat bij een leeg systeem een extern geregelde compressor niet echt uit kan. De kantelschijf staat dan weliswaar rechtop waardoor de plunjers geen slag maken, maar de compressor draait wel. Ondanks dat het carter is gevuld met olie zorgt dit draaien toch voor slijtage omdat de olie niet circuleert.
Een extern geregelde compressor zonder magneetkoppeling gaat dan ook na verloop van tijd stuk bij uitgeschakelde lege airco. PSA is (was eigenlijk) een van de weinige fabrikanten die deze compressoren toepast.
Bijlage:
204OL1ANNL040.png


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 apr 2020 21:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Citaat:
Dus automatisch werkt het systeem dan ook niet onder deze temperatuur. In de documentatie wordt gesproken over een uitschakeldruk van 2,8 bar. Dit komt overeen met een temperatuur van ergens tussen de 5 en 7 graden Celsius. Ik vermoed dat dit

waar word deze druk gemeten.
als ik over drukken spreek is de airco in werking.


17 apr 2020 21:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Deze druk wordt gemeten aan de hogedruk zijde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 apr 2020 22:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
dat is helemaal iets anders , dat heb ik niet gelezen.
in de airco wereld als men over zulke lage drukken spreekt gaat het altijd gemeten in de lage druk zijde in werkende toestand.
in sommige toestellen is er maar 1 aansluiting te vinden en dat is in de lage druk.
jullie spreken in garage taal .
zo moet je maar is uitleggen iemand die meet een druk van van boven de 10 bar , dat er te weinig gas op zit.


17 apr 2020 22:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Ja dat kan inderdaad.

Doordat de condensor dan niet meer in staat is om het koudemiddel vloeibaar te maken.

Garage taal Mmm

Ik kom heel veel monteurs tegen die de basis van de airco werking niet snappen. Ik bedoel het niet arrogant hoor maar ze sluiten een airco station aan en hebben geen idee wat er gebeurt of hoe ze naar drukken en temperaturen moeten kijken.
Laat staan dat ze begrijpen waarom er zoveel compressor stuk gaan.

Vrijwel altijd door onjuist handelen.
Probleem is dat het defect veel later pas optreedt. Zo is het verband met voorgaande service of reparatie niet duidelijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 apr 2020 22:59
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Heldere uitleg BJG, nu snap ik ook waarom de olie niet rondgepompt word bij te weinig gas :smt023
Tot nu toe heb ik het gewoon aangenomen van mijn bevriende AC Specialist.

Essentie van het hele verhaal is, laat de AC om de 2 jaar controleren, zelf laat ik het elk jaar doen, die paar tientjes is goedkoper dan de compressor vervangen, en optimale koeling in de zomer is heerlijk.
Helaas doet niet iedereen dat, zoals Menno al aangaf, het is een ondergeschoven kindje :?


17 apr 2020 23:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Citaat:
Ik kom heel veel monteurs tegen die de basis van de airco werking niet snappen. Ik bedoel het niet arrogant hoor maar ze sluiten een airco station aan en hebben geen idee wat er gebeurt of hoe ze naar drukken en temperaturen moeten kijken.
Laat staan dat ze begrijpen waarom er zoveel compressor stuk gaan.


dat is juist wat ik bedoel , ik ken garages als een airco niet werkt word hij leeg getrokken en terug gevuld,als hij dan niet werkt gaan ze maar wat vervangen , en dan hebben ze iets gehoord van iemand en dat gaan ze dan vervangen.


17 apr 2020 23:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
C5HDI110 schreef:
Heldere uitleg BJG, nu snap ik ook waarom de olie niet rondgepompt word bij te weinig gas :smt023
Tot nu toe heb ik het gewoon aangenomen van mijn bevriende AC Specialist.

Essentie van het hele verhaal is, laat de AC om de 2 jaar controleren, zelf laat ik het elk jaar doen, die paar tientjes is goedkoper dan de compressor vervangen, en optimale koeling in de zomer is heerlijk.
Helaas doet niet iedereen dat, zoals Menno al aangaf, het is een ondergeschoven kindje :?

Ik wil absoluut niet ontkennen dat de juiste hoeveelheid koudemiddel belangrijk is.

Maar qua smering betekent minder koudemiddel niet meteen een probleem . De hoeveelheid olie blijft hetzelfde bij minder vulling. De omloopsnelheid neemt toe. Dus is er niet meteen een smeerprobleem. Dat is alleen bij een extern geregeld systeem zonder magneetkoppeling het geval, als de airco echt leeg is.

Wel betekent minder vulling hogere temperaturen in de compressor en in sommige gevallen hogere drukken. Dat kan wel weer voor extra slijtage zorgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 apr 2020 00:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Eerder schreef ik dat minder olie in het systeem zou kunnen komen als er aan het systeem gesleuteld was waarbij dan onvoldoende olie bijgevuld zou zijn.
Dat moet met verstand, en kennis van zaken gebeuren, het kan niet voldoende benadrukt worden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 apr 2020 00:31
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
VAG gebruikt o.a. pompen welke altijd meedraaien, zonder magneetkoppeling dus.
Ik baseer mijn verhaal puur op wat ik hoor en zie bij de AC specialist, feit is dat de betreffende Picasso te lang met te weinig gas heeft gereden en dat dit niet het eerste voorbeeld is van een pomp met magneetkoppeling die sneuvelt, volgens de specialist dan.

Na het vervangen van de condensor, is er olie bijgevuld bij het vullen, volgens de Citroen documentatie.
Bij het loshalen van de vrijlooppoellie en meeneemplaat, heb ik wat compressor olie gezien, mogelijk heeft er olie langs het asje gelekt en lekt het nog steeds, ben benieuwd hoe lang de AC het blijft doen.
Dit heb ik losgehaald omdat de luchtspleet te ruim was en de meeneemplaat bij hogere toerentallen, losliet, ook dit op advies van de AC specialist.


18 apr 2020 00:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.