Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
 A/C probleem 
Auteur Bericht
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: A/C probleem
Koop toch geregeld een lekker flessie olijfolie.....en dat komt ook vast niet zelf aangelopen :)
Zonder gekkigheid, volgens mij is de technische vraagstelling inmiddels ruim beantwoord?
BJG, dank. Weer wat geleerd.


06 mei 2020 16:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: A/C probleem
C5HDI110 schreef:
Dit soort gevallen is al ruim 15 jaar dagelijkse kost voor mij, met bijbehorende officiële (pittige) cursussen over logistiek, verantwoordelijkheden en termen als DDU, DAP, EXW, CIP, etc.
Ik twijfel geen moment aan je deskundigheid over logistieke regelgeving. Dat is een ingewikkelde regelgeving waarvoor je bijna rechtenstudie moet hebben gedaan.

Jouw argumenten voor levering zonder olie zorgden er juist voor dat ik mijn onderzoekje ben gestart. Ik wil graag weten of het klopt wat ik tot nu toe heb gezegd. En zo helpen wij elkaar toch?
Hoe het binnen de regelgeving blijkbaar kan dat compressoren gevuld worden geleverd zal jij waarschijnlijk ook beter begrijpen dan ik.

Dat ik soms wat negatief of neerbuigend lijk te doen over aircokennis in de branche komt omdat ik daarvan regelmatig de gevolgen zie.
Kern van de zaak is vooral dat op aircogebied (overigens bij de gehele autotechniek) de zaken anders liggen dan zo'n 15 jaar geleden. En een modern automatisch aircostation zorgt er voor dat de monteur totaal geen idee meer heeft wat er gebeurt.
Dat kan de beste techneut niet helpen, maar de bereidheid om training te volgen is niet zo groot omdat men het denkt te weten. Pas als er wettelijke regelgeving (F-gassen besluit) aan te pas komt wil men graag een papiertje halen. En dat gaat dan alleen maar over wetgeving. Juist dan blijkt hoe groot de technische (on)kunde is.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


07 mei 2020 11:05
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: A/C probleem
Je opmerking over bereidheid om training te volgen is een goed en pijnlijk voorbeeld hoe het in de praktijk aan toe gaat.
De simpele man op de werkvloer kan/mag pas trainingen volgen als het een vereist word, anders niet, want het apparaat doet toch het denkwerk, je hoeft alleen op een knop te drukken.
Bedrijven schemeren graag met dat ze in hun personeel investeren d.m.v. trainingen, vooral grote bedrijven doen dat graag.
De praktijk is dat trainings aanvragen van de simpele man vaak worden afgewezen met slechte smoezen, terwijl hoger in de keten, iedereen met de titel "manager", regelmatig op vage cursussen is.

PS: Er is niets mis met je technisch kritische houding/commentaar, dat houd de discussie levendig ;)


07 mei 2020 11:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: A/C probleem
Sinds enige tijd heb ik, via Planète toegang tot de volledige Citroën docs.
Daar vind ik ook dit verhaal:
Bijlage:
Aftappen compressor.jpg

De complete procedure is beschreven in het document C5HD0101P0 - 24 - 05/02/2020 CONTROLE : AIRCOCOMPRESSOR
Dat komt overeen met wat in dat filmpje getoond wordt.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 mei 2020 13:49
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: A/C probleem
Gisteren was ik op de koffie bij de AC specialist, er was een klant die specifiek een Nissens pomp wilde in zijn VAG product.
Het blijkt dat Nissens de compressor met de juiste hoeveelheid olie levert, er zit een mooi stickertje op die vermeld "prefilled".
Volgens de AC specialist is Nissens een uitzondering op dat gebied, er was eerst een ander merk geleverd, welke een DOA bleek te zijn na montage, deze pomp was leeg en werd met olie gevuld voor montage.

Hij vertelde ook een verhaal van een ander VAG product met defecte compressor, daar kwam de olie er zwart uit, ook wat uit de leidingen droop.
De klant wilde een nieuwe pomp laten monteren, de AC specialist gaf aan dat dan het hele systeem goed gespoeld moet worden.
Daar had de klant geen zin in, hij ging akkoord met de montage van een gebruikte pomp, zonder garantie.


11 mei 2020 00:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: A/C probleem
Uitzonderingen, regels, bevestigen...


11 mei 2020 08:51
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: A/C probleem
Die conclusie had BJG in zijn onderzoekje ook al getrokken:

Citaat:
Fabrikanten en leveranciers
Ik gelukkig wat connecties met fabrikanten en grossiers, en heb besloten het na te vragen, zij weten per slot van rekening het beste wat ze doen. Ook heb ik gevraagd naar de juiste procedure omtrend het vervangen van compressoren.

In het kort even de bevindingen:
Nissens levert de compressoren gevuld met de juiste olie inclusief benodigde ringen en andere materialen. ./..


Het verbaasd me trouwens altijd weer dat klanten liever kiezen voor een acute besparing dan een lange termijn investering. Vroeger dacht ik ook nog wel eens zo bij autoreparaties die werden geadviseerd door monteurs/dealers. Ik dacht dan "ja ja, jullie willen gewoon de duurste oplossing.."

Tegenwoordig weet ik beter omdat er a) minder louche figuren zijn dan in de jaren '90 en b) ik inmiddels de echte betrouwbare garages wel gevonden heb. Ook een voordeel van merktrouw zijn overigens ;)

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


11 mei 2020 08:56
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: A/C probleem
Wat besparing betreft, iemand met een oude auto heeft meestal geen zin meer om te investeren in zijn auto, het is een vervoermiddel.
Van de patsers met voornamelijk het duurdere Duitse spul zou je denken, die hebben er geen probleem mee en kunnen het makkelijk betalen.
Maar nee hoor, elke cent wat geen optische verbetering oplevert is te veel, want het gaat om bling bling.
Het betreffende VAG product met defecte compressor, is een prijzig ding en niet eens zo oud, dan snap ik het niet, dat je het niet goed laat aanpakken d.m.v. spoelen en nieuwe compressor.


11 mei 2020 11:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.