Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=17778
Pagina 1 van 2

Auteur:  ElRudo [ 28 mei 2016 12:22 ]
Berichttitel:  C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Hi, ik ben - na C5 breaks ph1 en ph2 diesels in de markt voor een benzine C5 break ph3; ik rij te weinig voor diesel.
De verbruikscijfers en de prestaties van de thd spreken me aan, maar als ik hier rondkijk zit er een aardig risico aan. De vti is wellicht ook geschikt, ben toch niet zo'n pk meneertje en al helemaal geen hutsleurder. Ik heb flink in het enorme "thp probleem" topic gebladerd maar ik ben daar niet echt een conclusie tegengekomen. Ik heb wel een paar hypothesen:

1. een thp van na 2011 verdient de voorkeur; is dit dan het type met energielabel A (op marktplaats heeft de 2010 label B)

2. een thp die problemen heeft gehad kan "verholpen" zijn mits extra aandacht voor het aankoeken van de luchtinlaat, en het afdoppen van een oliekanaal; geldt dit voor 2010 én 2011? Zijn alle garages inmiddels bekend met die extra aandacht?

3. de vti is minder gevoelig dan de thp

Ik hoor graag de meningen!

Ik mik op een wagen met rond 100.000 km, liever geen zwart (helaas is 90% zwart) en als het even kan luchtzwevings. Mocht je net een goeie in de aanbieding hebben voel je vrij om me te PM'en!

Auteur:  Biedzjee [ 28 mei 2016 15:49 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Een paar opmerkingen. Luchtzweving zul je niet vinden. Hydropneumatische vering wel. Ik vermoed dat de combinatie VTI en "bollenvering" bijna niet te vinden is maar je weet nooit. Wel denk ik dat de VTI echt onderbemeten is voor een C5, fase-3 Tourer is namelijk een zware auto qua gewicht. VTI motoren hebben overigens ook hun aandachtspunten, net als thp. Een alternatief is misschien de 2.0 liter benzine versie die tot en met begin 2010 is geleverd. Overigens, er rijden nu heel veel thp's rond van Peugeot, citroen en mini (BMW). Ik weet dat een thp best (fiks) onderhoud vraagt maar er rijden er zoveel rond dat ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat het een "onacceptabele" motor is.

Auteur:  ElRudo [ 28 mei 2016 18:12 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Hey bedankt voor de tip. Het gaat dus vooral om de geschiedenis van de wagen... En dan goed bijhouden
Luchtzwevings was dichterlijke vrijheid, olie/luchtzwevings klinkt weer zo technisch correct haha.

Auteur:  Menno [ 28 mei 2016 21:19 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Volgens mij is de VTi nooit in HP variant geleverd ....

Auteur:  Roman [ 28 mei 2016 21:29 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Dacht het ook niet, en die wil je niet in de c5 ph3
Heb hem in de c4 gehad, en dat was net goed :oops: ;)

Auteur:  ElRudo [ 28 mei 2016 22:09 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Ik zie ook meer thp's te koop dus de keuze is makkelijk gemaakt. Hoe is het verhaal met voor en na 2011? De latere versie zou een beter verbruik hebben en heeft label A... Is die ook verbeterd op het punt van optekkende distributieketting?
Hoe zou ik die motor herkennen?

Auteur:  pie-eater [ 28 mei 2016 22:29 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Hoi ElRudo, ik heb in deze een proefrit gemaakt: http://www.autotrader.nl/auto/7DTXM/detail/
En zou hem zeker hebben gekocht, ware het niet dat ik er nog een op het oog had die een trekhaak had en een panoramadak. Hij rijdt heerlijk en de jongens in Aalsmeer hebben hem goed nagekeken. Misschien iets voor jou.

Sent from my DMC-CM1 using Tapatalk

Auteur:  pie-eater [ 29 mei 2016 08:36 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Vwb label a of b: Ik heb me laten vertellen dat het dezelfde motor is maar dat verbeteringen in het motormanagement tot het A-label hebben geleid. Dat wordt niet met terugwerkende kracht aan oudere auto's toegekend ook al zijn de verbeteringen ook daar doorgevoerd.

Sent from my DMC-CM1 using Tapatalk

Auteur:  MichielC5 [ 29 mei 2016 16:15 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Verbeteringen aan het motormanagement betekenen tegenwoordig vaak fiscale verbeteringen. Technisch gezien wordt het er meestal niet beter op. Ze gaan de boel nog meer manipuleren en knijpen om nét dat beetje roet of CO2 te besparen en dan fiscaal aantrekkelijker te worden.
Maar zowel de techniek als het milieu worden en op z'n best niet beter van.

Maar over de VTI: ik heb C4 met een VTI 120 gehad. Net aan qua vermogen en souplesse. Een C5 met VTI is echt te traag, ook voor iemand die niet op zoek is naar pk's. Daar is de C5 gewoon te groot en zwaar voor.

Auteur:  ElRudo [ 17 jun 2016 21:26 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

En er is er één gekocht... :smt193
hele nette 1.6 THP met meer toeters en bellen dan ik hebben kan. Mooi rijtje inmiddels: BX benzine, BX td, XM td, C5 ph I td, C5 ph II hdif, en nu wegens te weinig km's weer benzine. Zou ze wel eens naast elkaar willen zien staan :lol:
Ik schrijf al die tijd zo rond de €1000 per jaar af, niet slecht al met al.

Auteur:  Biedzjee [ 17 jun 2016 21:37 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Mooi, gefeliciteerd! We zijn gek op foto's trouwens... Hint hint...

Auteur:  ElRudo [ 17 jun 2016 21:41 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

tx, heb 'm pas over anderhalve week zal dan eens door de lens kijken, Dit is van de verkopert zn site:

Auteur:  ElRudo [ 09 jan 2017 17:20 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

update:
inmiddels een half jaartje in bezit, en naast wat gedoe met de Bluetooth (microfoon werkt niet, moet er nog steeds mee naar de geraas), een heerlijk wagen.
Wel bleek ie een slok olie te lusten, maar het autobedrijf waar ik 'm kocht had een soort 3-maanden-op-draaiende-delen garantie, dus die heeft er naar gekeken. Hij heeft 'm volgens eigen zeggen "geflushed", olie vervangen door een reinigingsmiddel en 'm keer goed warm laten lopen. Daar kwam veel vuil uit. Nu met nieuwe olie loopt het nog iet beter, en ook blijft de olieniveau sensor niet meer hangen, die gaf soms vlak na het bijvullen aan dat het olieniveau te laag was.

Hoewel ik liever een hydropneumaat had rij ik nu met wokkels en dat valt me eigenlijk reuze mee.
Ik ben er in ieder geval heel blij mee! :citrofiel

Auteur:  exroosje [ 10 jan 2017 11:53 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

Ik denk dat je daar heel goed aan hebt gedaan, dat flushen.

De zuigerveren van de THP koeken vol door roet en zo in de olie. daardoor overdruk in carter en olie die bij de inlaatkleppen terecht komt. Daar bouwt het op en uiteindelijk moet je het laten gritstalen.

Dat proces heb je nu (vooralsnog) gestopt.

Weet je toevallig of deze auto ooit de ketting heeft vervangen?

Auteur:  cieterman [ 10 jan 2017 13:43 ]
Berichttitel:  Re: C5 opvolger ph3... 1.6 THP of VTI

ElRudo schreef:
update:
Nu met nieuwe olie loopt het nog iet beter, en ook blijft de olieniveau sensor niet meer hangen, die gaf soms vlak na het bijvullen aan dat het olieniveau te laag was.


Bij mij bleef na oliebijvullen ook de melding komen dat olie niveau te laag was. Na een aantal startbeurten gaf hij aan dat het niveau juist was. Kennelijk heeft het een en ander tijd nodig om te resetten.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/