Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=16837
Pagina 1 van 4

Auteur:  Ceevijfer [ 28 aug 2015 08:39 ]
Berichttitel:  Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Beste allemaal,

Mmeer dan 4 jaar geleden kocht ik de PH1 Break uit mijn profiel, waarmee we sindsdien ruim een ton vrijwel probleemloos hebben gereden. Wel is de koppeling inmiddels preventief vervangen en zijn we deze zomer in duidsland gestrand vanwege wat later een gescheurde turboslang bleek te zijn. Al met al zijn we tot de conclusie gekomen dat deze auto plaats moet maken voor iets anders, liefst weer een 5!

Ik had me voorgenomen niet naar THP's te kijken, maar nu viel mijn oog gisteren toch op deze advertentie: http://www.lijzengacitroens.nl/occasions/citroen-c5-7

De THP is gewoon een heel fijne motor, maar ik heb daarentegen ook zowat alles gelezen wat er over de perikelen ronde deze motor te vinden is. Volgens de citroen/peugeot garage waar deze auto staat (Lijzenga in Damwoude), zijn bij 161.000km de ketting, spanner en tandwielen vervangen. Ook is de auto voorzien van een gereviseerde turbo. De kop is daarentegen niet bij hen gereinigd, maar wordt me verzekerd dat het "hikje" afwezig is, en dat ze de apparatuur hebben om de staat van de kleppen te inspecteren bij eventuele koop.

Nu de hamvraag: Is het verstandig deze auto aan te schaffen of koop ik dan een brok ellende?

Groeten,
Foppe

Auteur:  JW-C5 [ 28 aug 2015 09:37 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Je realiseert je ook dat dit geen hydropneumaat is maar een wokkelaar?

Groet,
JW

Auteur:  MichielC5 [ 28 aug 2015 09:50 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Een lastig dilemma.
Ja, de THP is een fijne motor, maar de problemen zijn meer dan bekend. En uiteindelijk niet te vermijden.
Ik heb vaak in getwijfeld (kopen of niet....) maar het advies blijft toch: niet doen. Tenzij je echt een benzine C5 wil en een 2.0 of VTI niet genoeg is (VTI is eigenlijk niet voldoende voor een C5).
Er blijft dan helaas bar weinig keuze over qua benzine motoren.

Er staat nog wel een hele fraaie 2.0 bij GJO.....

Auteur:  arendonk [ 28 aug 2015 10:18 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Als je er aan begint zou ik mogelijke ellende zo veel mogelijk afdekken middels goede garantie afspraken. Er is al veel aan gebeurd, het is een betrouwbaar adres wat hoopgevend is. Verder is het een gok. Houd rekening met extra onderhoudskosten.

Persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen, ondanks dat het een top motor is als hij 100% ok is. Dat komt mede doordat ik voor mijn huidige auto een vrij dramatisch exemplaar had met alleen maar ellende en wat huiverig ben daarvoor.

Auteur:  Marc [ 28 aug 2015 10:28 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Tja, ik ben toch bewust op zoek gegaan naar een 2.0, en gevonden. Ik ben erg blij dat ik zo alle potentiele THP problemen ontloop.

Auteur:  trance [ 28 aug 2015 11:03 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Tja mooi dat Panorama dak, de kleur voor een Tourer vind ik wat minder maar..... voor een 2010 model had ik toch liever een 2.0 16V motor. This niet zo snel als de 1.6 THP maar wel minder onkosten gevoeliger dan een 1.6 HTP. Ik begin bij de mijne met bijna 50000 km ook al wat geluiden te horen vanuit het motorruim. Maar ieder zijn meug en kopen als je er zelf achter staat.

Auteur:  Ceevijfer [ 28 aug 2015 11:17 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Tja, tegen beter weten in toch gehoopt op teminste één posivivo :-)

Het gaat hem niet worden, bedankt voor de bevestiging! The search continues.... Morgen ga ik i.i.g. een Mazda 6 en een Laguna proefrijden, hoop eigenlijk dat het tegenvalt.... :-)

Groet,
Foppe

Auteur:  cieterman [ 28 aug 2015 12:20 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Ceevijfer schreef:
hoop eigenlijk dat het tegenvalt.... :-)


Nou, reken maar! :smt080

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  exroosje [ 28 aug 2015 17:29 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Tja de mensen die issue met de THP hadden zitten op dit forum. Als de auto na 150K pas voor het eerst aan de beurt was en geen vervuiling heeft, dan zal ie dat nog wel een keertje doen en zal het wel meevallen.

Auteur:  Menno [ 28 aug 2015 17:39 ]
Berichttitel:  Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Zoals elders al aangegeven , er rijden helaas veel thp'tjes waarvan de eigenaar niet klaagt maar je bepaald droevig wordt hoe die motor draait/loopt :-(

Ik zou er zelf geen willen !
Maar da's persoonlijk ;-)

Auteur:  Citroenfan39 [ 28 aug 2015 17:42 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Ik zou de C5 Break 2.0 HDI Difference 2 met 232000km op de kop gewoon houden.
Nieuwe koppeling heb je al dus daar al geen zorgen meer over. En een gescheurde turboslang kan je ook met een nieuwe auto overkomen.
Zo'n old school 2.0 HDI is met deze km. stand amper ingereden! :smt190

Auteur:  Ceevijfer [ 28 aug 2015 17:53 ]
Berichttitel:  Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Inmiddels staat 'ie op 339k :smt023 En je hebt wel gelijk: Haast hebben we niet. Gewoon rustig afwachten tot de goede auto voorbij komt.

Auteur:  exroosje [ 28 aug 2015 19:41 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Waarom niet gewoon weer een diesel?
Dat zijn buiten kijf prima blokken.
Zelfs de 1.6, mits goed onderhouden

Auteur:  Ceevijfer [ 29 aug 2015 21:04 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Vandaag inderdaad op autoverkenning geweest. Zoals gemeld hadden we ook een Mazda 6 op het oog. Zag er op zich prima uit, stoelen zitten erg fijn, maar man, wat is dat interieur inferieur :o Alleen al het dichtdoen van het portier: De deurbekleding is zo dun dat het hele paneel meegeeft als je aan de hendel trekt. Ook de bovekant van het dashboard: Hard plastic. Jakkes.

Nee, dan de C5 Ph3 die er pal achter stond: Een champagnekleurige 1.6 hdi met half lederen interieur en privacy glass achter. Het interieur is echt zoveel mooier en beter, niet leuk meer gewoon. Er moet alleen wel wat aan gebeuren, want de motorkap heeft de beruchte corrosieblaasjes boven het citroen logo. Ik ben er echt wel uit dat het sowieso een Citroen C5 Ph3 moet worden. Dan maar twee tientjes extra per maand vanwege het gewicht, Het gewicht is duidelijk goed besteed. :smt023

Bij de weg, hoe heet die champagnekleur eigenlijk in Citroens?

Auteur:  Menno [ 29 aug 2015 21:12 ]
Berichttitel:  Re: Op occasionjacht: C5 Ph3 1.6 THP uit 2010

Mativoire ;-)

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/