Algemene vragen C5, welke C5?
Na enkele jaren hier niet actief geweest te zijn, ik heb immers geen C5, mijn account maar weer eens opgezocht.
Op het moment heb ik een CX GTi T2 en een DS 23 IE voor de hobby.
Als dagelijks vervoer een Xsara Coupé 1.6 16v op LPG.
Ik speel wel eens met de gedachte om de laatste door een C5 Ph3 (Tourer) te vervangen.
Dat vind ik een mooie auto, waar de oudere C5 modellen mij nooit helemaal hebben kunnen overtuigen.
Maar wat is dan de juiste C5 voor mij?
Mijn wensen:
- Bollen
- Handbak
- Voldoende vermogen
- Realistische kosten per km
- Liefst Tourer, die vind ik gewoon net even wat mooier
Tja, benzine, LPG of diesel...?
Gezien ik bollen wil kom ik bij 1 van de volgende motoren uit.
benzine / LPG 2.0 16v of een 1.6 THP (kan de THP op LPG inmiddels!?)
diesel 2.2 HDi of 2.0 HDi.
Ik heb al even gerekend, met LPG kom ik het goedkoopste uit. Nadeel is wel dat de aanschaf 2k duurder wordt door het inbouwen van de installatie. En dan nog de grote vraag of je een 1.6 THP betrouwbaar op LPG kan rijden. Neem aan dat onderbouw geen probleem is.
Ik zal er ongeveer 25k per jaar mee rijden. Hoofdzakelijk snelweg, maar met flink de gang erin.
Waar andere met gemak 1 op 14 a 15 met een Xsara op LPG redden, rijdt ik er amper 1 op 11 a 11,5 mee. Het verbruik neemt boven de 120/130 behoorlijk toe, meestal staat de teller tussen de 130 a 150 op de CC.
Wat zijn realistische gebruik cijfers voor deze motoren bij een wat zware voet? Ik heb de cijfers op autoweek wel opgezocht, maar wat praktijk vergelijk is wel fijn

Persoonlijk denk ik dat de 2.0 16v benzine af gaat vallen. Minder vermogen, bij veel minder koppel in een zwaardere auto ivm de 1.6 THP.
Als ik het niet mis heb is de 1.6 THP in de latere jaren ook met BVM6 geleverd. Maakt dat in toeren en verbruik veel uit?
Dan de diesels. Hoewel ik eigenlijk geen diesel rijder ben wil ik ze niet direct afschrijven. De 2.2 HDi spreekt me qua vermogen wel aan. Alleen is erg zwaar, dus ook erg duur in de MRB.
De 2.0 HDi heeft wellicht iets minder vermogen en koppel, maar dat scheelt ook in gewicht, dus ook in de kosten. Alleen ik geloof niet dat die als handbak in Exclusive versie geleverd is.
Valt er iets te zeggen over het onderhoud? Ik heb expres de V6 modellen maar even buiten beschouwing gelaten. Want ik denk niet dat het onderhoud daar erg gunstig van wordt.
Zijn de kinderziektes inmiddels uit de 1.6 THP modellen? Moet je de vroege exemplaren links laten liggen of zijn ze voldoende aangepast?
Zit er nog een groot onderhoud verschil tussen de 2.2 en 2.0 HDi?
En niet onbelangrijk, het verschil tussen benzine en diesel...
Dan nog de uitvoering

Het liefst natuurlijk een Exclusive, wie wil dat nou niet?
Ik vind dat daar o.a. prachtige stoelen in zitten, wat ik wel belangrijk vind. Maar zijn die stoelen ook in andere uitvoeringen (standaard) geleverd?
Het is voor mij even puur oriëntatie, is het realistisch ga ik misschien wel in een C5 stappen. Anders blijf ik nog even in de Xsara rond tuffen

Alle input en tips zijn welkom!