Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Ventilatieprobleem C5 PH3
Auteur |
Bericht |
Tommie
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit
Naar boven
|
 Re: Ventilatieprobleem C5 PH3
Heb sinds enkele weken ook een C5 III en merk inderdaad dat de middenconsole bij ritten langer dan een uur erg warm wordt. Tot nu toe is de CD-speler en ook de telefoon wegens "kans op oververhitting" uit gevallen. Bij mijn duitse dealer geven ze aan dat ze het probleem kennen, maar dat dan meestal de navi uitvalt. Volgens hen produceert het Navisysteem teveel warmte en wordt hieraan gewerkt.
Ook krijg ik inderdaad op langere ritten warme voeten, maar bij controle voelt de lucht beneden niet warmer aan dan boven. Ga er dan van uit dat de warme voeten ontstaan door de warmtestraling van de middenconsole. De kachel laat zich goed instellen en misschien niet bij de stand 21, maar dan wel bij 22.
_________________ Groetjes,
Tom
|
21 dec 2009 23:56 |
|
 |
Van Goethem
C5club extreme Fan
Auto: tourer exclusive
Opties: navi - velgen 'Eghée'
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: parelmoerwit
Naar boven
|
Na lange tijd toch nog even deze reactie ivm mijn ervaringen:
In mijn auto werd reeds vorige zomer bijkomende isolatie geplaatst onder de middenconsole, nog voor het originele 'wisselstuk' beschikbaar was. Dit heeft het probleem eigenlijk niet helemaal opgelost. Het helpt wel een beetje maar toch is het nog niet 100% wat het zou moeten zijn.
Sinds het weer kouder geworden is heb ik de instellingen van de clima veranderd naar:
- uitstroom enkel boven en onder - temp 21° links, 21,5° rechts - aanjager 'vast' op 'stand 2' (1/4 van het 'ventilatortje' op de display)
Gevolg: geen hete middenconsole meer, geen koude lucht boven en geen hete voeten, ook niet na lange ritten in de file (+1 uur dagelijkse file na het werk !)
Hij regelt duidelijk zelf nog de temperatuur van de inkomende lucht maar die blijft 'binnen de normen'
Is misschien (uiteraard) niet 'de' oplossing maar 't werkt wel ! Ik heb zo'n vermoeden dat we van citroën zelf niet onmiddellijk de juiste oplossing moeten verwachten ....
|
22 dec 2009 10:52 |
|
 |
MarsTDI
C5club Bikkel
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Organummer: 11566
Kleur: Rouge Profond
Naar boven
|
@Eviltwin: Dat verhaal ken ik, en daarom nog zou ik wel meer willen weten over de gebruikte sensoren. Dat zijn, naast tijd, de enige metingen die verricht worden, waarmee dan ook misschien ietsfout gaat. Als die sensoren correcte meetwaarden blijven doorgeven, is het duidelijk een software issue, omdat de berekening dus mis gaat. Dat vermoeden heeft de importeur ook.  Waarschijnlijk zou het probleem niet optreden als ze échte temp. sensoren hadden gebruikt...  En iets zegt me dat het verhaal klopt met een niet werkend systeem. Want er wordt wel erg veel aan geschatte waarden overgelaten: De meesten, en ik ook, merken dat bij stilstand (file bv) en dus minder verse koude lucht van buiten het probleem aanzienlijk heftiger is dan bij rijden. Het systeem houdt klaarblijkelijk niet goed rekening met de toegevoerde lucht en daaraan afgegeven vermogen, wat wel gesuggereerd wordt. Daarnaast is er kennelijk geen enkele correlatie met andere warmte bronnen: navi/radio of hoeveelheid passagiers. En die lichtsensor is niet heel erg een maat voor de verwarming natuurlijk, neus in de schaduw geeft ander resultaat.
_________________ Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE
|
22 dec 2009 16:07 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Naar boven
|
Tommie schreef: Heb sinds enkele weken ook een C5 III en merk inderdaad dat de middenconsole bij ritten langer dan een uur erg warm wordt. Tot nu toe is de CD-speler en ook de telefoon wegens "kans op oververhitting" uit gevallen. Bij mijn duitse dealer geven ze aan dat ze het probleem kennen, maar dat dan meestal de navi uitvalt. Volgens hen produceert het Navisysteem teveel warmte en wordt hieraan gewerkt.
Ook krijg ik inderdaad op langere ritten warme voeten, maar bij controle voelt de lucht beneden niet warmer aan dan boven. Ga er dan van uit dat de warme voeten ontstaan door de warmtestraling van de middenconsole. De kachel laat zich goed instellen en misschien niet bij de stand 21, maar dan wel bij 22. hint
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
22 dec 2009 20:21 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
MarsTDI schreef: En die lichtsensor is niet heel erg een maat voor de verwarming natuurlijk, neus in de schaduw geeft ander resultaat. dat is toch het idee achter die sensor, hij meet de sterkte van instraling in het interieur en past daarop de regeling aan. Deed de PhI/II ook al.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 dec 2009 11:49 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Geregistreerd: 30 okt 2007 16:25 Berichten: 413 Woonplaats: Berlicum (+diagbox)
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Naar boven
|
Gisteren een wat langere rit gemaakt en nogmaals de temperaturen gemeten:    Echt heet dus! Roel.
|
24 dec 2009 11:48 |
|
 |
SkyBuMp
C5club Bikkel
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Naar boven
|
@Roel,
Bedankt weer voor deze metingen!! Men kan hier hoog of laag springen maar ik op basis van dit soort metingen en deze temperaturen van dik 50+ graden lijkt me dit niet helemaal in de haak te zitten!
Wordt er met deze meting trouwens de oppervlakte van het plastic gemeten of wat er onder het plastic zit? Ik denk het eerste en dan zou het misschien handig zijn om de temperatuur van het plastic om te meten op dit soort momenten?
_________________ Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010 Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
|
24 dec 2009 12:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
@Roel, Ik kijk met verbazing naar die getallen, zelfs boven de 60 graden Celcius. Dat is zó hoog dat je er je handen aan verbrand als je dat oppervlak aanraakt, dat zou zelfs blaren kunnen geven. En dus de vraag: ben je 100% zeker van de juistheid van die getallen, is de meter goed geijkt?
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 dec 2009 14:08 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Zo heel vreemd is dat natuurlijk niet.
Vroeger zat er een kraantje in de warmwaterleiding van de kachel en als je dat kraantje open of dicht zette dan kreeg je meer of minder warmte. Simpel maar doeltreffend.
Tegenwoordig gaat de volledige warmwatertoevoer van 90 graden de kachelunit in en wordt de warme lucht door mengen met koude lucht op de juiste temperatuur gebracht.
Dat er ergens in de kachel temperaturen van 90 graden ontstaan is dus een normaal gegeven, alleen op de plekken waar door de TS gemeten is hoort het niet zo warm te zijn.
Misschien dat er door een lekke klep of een slecht aansluitend onderdeel van de behuizing een inwendig (lucht) lek ergens in de kachel is, waardoor een stroom warme lucht van 90 graden een uitweg zoekt.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
24 dec 2009 16:27 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Naar boven
|
JW-NHS schreef: @Roel, Ik kijk met verbazing naar die getallen, zelfs boven de 60 graden Celcius. Dat is zó hoog dat je er je handen aan verbrand als je dat oppervlak aanraakt, dat zou zelfs blaren kunnen geven. En dus de vraag: ben je 100% zeker van de juistheid van die getallen, is de meter goed geijkt?
Groet, JW JW, de meter is echt correct. Ik heb het op dat moment geverifieerd met een meting buiten (was netjes -4 graden, ongeveer de buitentemperatuur) en een meting van het achterste van de tong, resultaat was ongeveer 34 graden. Dat klopt dus gewoon. De oppervlakken zijn ook echt heet en ik kon ze, vooral op de hotspot, niet langer dan een paar seconden vastpakken voordat het echt pijnlijk begon te worden. Dat klopt dus wel ongeveer met de gemeten temperatuur net boven de 60 graden. Ik kon mijn been ook niet meer laten rusten tegen de zijkant van de middenconsole zonder dat het binnen een paar seconden echt irriterend werd. Dus dat klopt ook wel met de gemeten temperatuur. Natuurlijk is het materiaal van invloed en heeft een IR thermometer een vrij forse afwijking van zo'n 2 tot 4%. Het gaat vooral mis op reflecterende oppervlakken, en dat is dit sowieso al niet. Maar dan nog, met 4% afwijking is het nog steeds veel te heet. Roel.
|
24 dec 2009 17:33 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Naar boven
|
SkyBuMp schreef: @Roel,
Bedankt weer voor deze metingen!! Men kan hier hoog of laag springen maar ik op basis van dit soort metingen en deze temperaturen van dik 50+ graden lijkt me dit niet helemaal in de haak te zitten!
Wordt er met deze meting trouwens de oppervlakte van het plastic gemeten of wat er onder het plastic zit? Ik denk het eerste en dan zou het misschien handig zijn om de temperatuur van het plastic om te meten op dit soort momenten? Een IR thermometer meet per definitie de oppervlaktetemperatuur. Dus niet hetgeen er onder zit. Roel.
|
24 dec 2009 17:35 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Bouwjaar: 2022
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Wordt nu interessant om op die wijze eens de heetste punten op te zoeken.
Mijn werkgever heeft binnenkort een IR-thermometer met digicamera in huis. Zal eens vragen of ik die mag lenen en voor zo'n plaatje gebruiken...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
24 dec 2009 17:57 |
|
 |
roelbouwman
C5club Bikkel
Naar boven
|
Harm van Beek schreef: Wordt nu interessant om op die wijze eens de heetste punten op te zoeken.
Mijn werkgever heeft binnenkort een IR-thermometer met digicamera in huis. Zal eens vragen of ik die mag lenen en voor zo'n plaatje gebruiken... Interessant. Mijn IR thermometer heeft continumeting, en als ik de hele middenconsole afzoek dan is echt dat punt tussen de pook en de aansteker in, net iets naar links het heetst. En vanuit daar warmt dan geleidelijk het hele linkervlak op. Roel.
|
24 dec 2009 18:12 |
|
 |
MarsTDI
C5club Bikkel
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Organummer: 11566
Kleur: Rouge Profond
Naar boven
|
EvilTwin schreef: MarsTDI schreef: En die lichtsensor is niet heel erg een maat voor de verwarming natuurlijk, neus in de schaduw geeft ander resultaat. dat is toch het idee achter die sensor, hij meet de sterkte van instraling in het interieur en past daarop de regeling aan. Deed de PhI/II ook al. Werkt niet als sensor in de schaduw is en de rest van de auto in de zon staat te bakken, dit is wel een hele grove benadering.
_________________ Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE
|
26 dec 2009 02:27 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
MarsTDI schreef: Werkt niet als sensor in de schaduw is en de rest van de auto in de zon staat te bakken, dit is wel een hele grove benadering. Ik zou het wel heel knap vinden als je met de neus continu in de schaduw kunt rijden en dan met kont in de volle zon. Zoals gezegd: het werkt op de C5 PhI/II ook prima.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 dec 2009 12:34 |
|
 |
|