Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Beslaan voor- en zijruiten 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: Sedan THP 155 Tendance
Opties: Pack voyage
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12478
Productienummer: 10152
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 7000
Kleur: Mativoire

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Beslaan voor- en zijruiten
Vorige week reed ik 's avonds een mistbank in. De airco stond op auto. Tot mijn schrik besloegen voor- en zijruiten binnen 20 seconden zodat binnen ook mist heerste en het zicht naar buiten 0 was. Levensgevaarlijk!
Met kunst- en vliegwerk de vluchtstrook bereikt nadat een voor mij onzichtbare vrachtauto me bijna had geramd. Na een pauze van 10 minuten over de schrik heen en de voorruit ontwaseming aangezet. Daarna zonder verdere problemen door gereden.
Vroeger was dit een signaal voor kapotte waterslangen of doorgeslagen koppakking. Mijn C-5 ph 3 heeft nog geen 10.000 km gelopen, dus dat zal toch de oorzaak niet zijn.
Ik wil dit niet nog een keer. Weet iemand de oorzaak?
Frank

21 nov 2011 23:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Beslaan voor- en zijruiten
tja...
vele zijn het niet met mij eens...
maar ik heb zeker nu niet de airco aan..
en ik heb er nooit last van...

ik heb hem altijd zo staan als op de foto..
probeer het eens zou ik zeggen...

Afbeelding

21 nov 2011 23:23
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand

Naar boven
Antwoord met een citaat
Toch niet zo warm? ik normaal op 20 graden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

21 nov 2011 23:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
dat is bij de ph3 vrij koud...

21 nov 2011 23:25
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb hem ook zoals Roman staan, geen gebruik van airco en ook de ramen beslaan niet ( ook nu met mist prima ) , 22 graden ...
Auto zou niet zomaar mogen beslaan :smt017

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

21 nov 2011 23:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise

Naar boven
Antwoord met een citaat
frankflorijn schreef:
Met kunst- en vliegwerk de vluchtstrook bereikt nadat een voor mij onzichtbare vrachtauto me bijna had geramd.

De vrachtwagen kon jou toch wel zien ? :smt017

gr. Ronald

21 nov 2011 23:37
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 tourer 2.2HDI 200 exclusive
Opties: GPS detectie pack exclusive plus, leder pack, beschermingspack, Afil, Hifi audio
Bouwjaar: 2014
Organummer: 13735
kilometerstand: 112000
Kleur: Gris aluminium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bij mij werkt de ontwaseming/ontdooiing van de voorruit ook niet optimaal, na ongeveer 1 jaar(december 2009) begonnen de problemen met aandampen van de voorruit over een strook van een 15 tal cm aan de onderzijde en langs de A-stijl aan passagierszijde bij buitentemperaturen lager dan +3°C, bij sneeuwval en temperaturen van -3°C bevriest de onderzijde van de voorruit aan de buitenzijde met gevolg dat de ruitenwissers starten op een laag ijs om dan wat stukjes ijs onder de wissers mee te nemen en de smeltende sneeuw op de voorruit uit te smeren met als resultaat zicht “nul”, auto langs de kant, uitstappen, voorruit aan buitenzijde ijsvrij maken en na een 3 tal km rijden resultaat weer hetzelfde. Wat ook de instelling van de airco was zelfs de temperatuur op maximum en alles op de voorruit, de voorruit bleef aan de onderzijde bevroren, ook als de voorruit ‘s morgens bevroren is en ik alles behalve de onderzijde ijsvrij maak dan is na een rit van 80km de onderzijde nog steeds niet ontdooid. In november 2011 werd het aandampen van de voorruit alleen maar erger met van het ene op het andere moment volledig aandampen van de voorruit. De regeling van de airco vertoonde ook rare kuren of er werd warme lucht het interieur ingestuurd terwijl de instelling op 22 of 23 stond en de binnentemperatuur opliep tot 35°C of er werd koude lucht het interieur ingestuurd ook al was de binnentemperatuur 16°C bij een instelling van 22 of 23°. De middenconsole was op die momenten wel zeer heet wat deed vermoeden dat de warmte van het navigatiesysteem de elektronica van de airco ontregelde. Heb dan ook gemerkt dat op de momenten van volledig aandampen van de voorruit de luchtstroom naar de voorruit werd afgesloten. Na vervangen van het navigatiesysteem (viel regelmatig uit) en plaatsen van een extra koelventilator op de nieuwe Navidrive was de regeling van de airco ook weer OK en het volledig aandampen van de voorruit bleef ook achterwege. Het aanwasemen van de onderzijde en het niet ontdooien van deze strook is echter wel nog steeds. Heb dan via vocht- en temperatuurmetingen gedurende weken uit te voeren kunnen vaststellen dat het aandampen niet het gevolg was van hoge vochtigheid in het interieur maar een gevolg was dat de voorruit niet voldoende warmte kreeg. Heb dan ook wat geëxperimenteerd met een plaatje door de lucht welke naar boven gestuurd wordt gedeeltelijk extra naar de voorruit af te buigen, dit geeft als resultaat een 100% dampvrije voorruit en bij een bevroren voorruit bij -2°C buitentemperatuur is deze nu na 5 minuten stationair draaien volledig ontdooid. Deze bevindingen samen met metingen welke door zowel werkplaats als mijzelf zijn doorgestuurd naar Citroën en men gaat nu verder zoeken naar de oorzaak.

23 nov 2011 00:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Op zich is het probleem van oververhitting van je RT4 Navi bekend bij Citroën.
Daarvoor bestaat een InfoRapid, waarbij een extra fan geplaatst wordt alsmede isolatie aangebracht wordt aan de linkerkant.
Daarmee zou ook de oververhitting van de linkerkant van de middenconsole ter hoogte van de knie van de bestuurder sterk verminderd moeten zijn.

Ik kan dat echter niet direkt in verband brengen met je probleem van de beslagen/bevroren voorruit.
Of het zou al moeten zijn dat dit verschijnsel optrad na een aantal kilometers rijden, als de RT4 dus al behoorlijk opgewarmd was.
Dan zou het kunnen zijn dat er een sensor "gefopt" werd, waardoor de luchtstromen verkeerd geregeld werden.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

23 nov 2011 01:11
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Opties: GPS detectie pack exclusive plus, leder pack, beschermingspack, Afil, Hifi audio

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het volledig aandampen van de voorruit was een gevolg van het ontregelen van de airco door de warmte van de RT4 navidrive, de wagen is in januari 2011 voor het uitvallen van de navidrive en het bevriezen/slecht ontwasemen van de voorruit zelfs een maand bij Citroën Belux geweest. Na deze maand kreeg ik van Citroën Belux de mededeling dat het navidrive en de airco volledig volgens de specificaties van Citroën werkte en dat het aandampen van de voorruit te wijten is aan met natte schoenen/kledij in de wagen te stappen en dat het bevriezen van de voorruit in de onverwarmde zone van de voorruit plaats vond. De eerste rit welke ik maakte na het terug krijgen van de auto dampte de voorruit al aan en dit bij droog weer zonder dat er sprake was van natte schoenen of kledij. Hierop ben ik dan gestart met de vocht- en temperatuurmetingen en alzo het dauwpunt van de binnenlucht te berekenen en alzo kon ik dan de temperatuur van de voorruit bepalen voor de zone waar deze aandampte. Door aanspreken van eigenaars met gelijkaardige C5 (20HDI Tourer met navidrive) erachter gekomen dat zij de problemen met aandampen/bevriezen van de voorruit niet kenden. Wat mij wel is opgevallen is dat bij alle andere C5’s de bovenzijde van het dashboard mooi evenwijdig loopt met de zwarte rand aan de onderzijde van de voorruit, bij mijn C5 is de linker- en rechterkant gelijk als alle C5’s maar in het midden komt de bovenzijde van het dashboard gelijk met de zwarte rand aan de onderzijde van de voorruit, dus naar ’t midden toe loopt ’t dashboard een goede 1.5cm omhoog. Daarom heb ik ook wat geëxperimenteerd door via een plaatje de luchtstroom extra af te buigen naar de voorruit omdat volgens mij door deze golving in het dashboard de luchtstroom op een verkeerde plaats op de voorruit komt. Al de gebreken heb ik steeds gestaafd met metingen en foto’s welke ik doorgestuurd heb naar de werkplaats en zo naar Citroën Belux, ook heb ik hen na januari 2011 bericht dat men in Nederland bij Citroën wel een oplossing had voor het probleem met het warmlopen van de Navidrive en dat men dan in Brussel geen weet heeft van deze problemen. Op dit moment is vervangen navidrive ook alweer van in september uitgebouwd omdat het systeem gewoon uitviel of niet opstartte. De werkplaats kreeg zelfs van Citroën geen antwoord meer. Daarom heb ik nu een veertien dagen geleden terug telefonisch contact opgenomen met de klantendienst van Citroën Belux, waarop men eerst mij meedeelde dat ik dit via mail moest doen. Nadat ik meldde dat ik reeds meerdere aangetekende brieven en mails had gestuurd evenals telefoons naar de klantendienst en dat men zelfs op mails van de werkplaats niet reageerde, en dat zelfs de regiomanager nog niet reageerde, heb dan ook een korte bloemlezing gegeven over alle mankementen wat al van dag 1 aan deze wagen waren, gaande van vlekken in de voorruit en zijruitstijl, blokkeren van het stuurwiel door losgekomen sensor(wel even spannend als dit juist in een bocht is), uitval van de motor onder het rijden soms tot 5 keer op 2 km dan weer een paar weken niet dan weer elke rit een paar keer en dit gedurende een 10 tal maanden (sensor van de dieselpomp), niet reageren op indrukken van het gaspedaal om dan ineens te vertrekken… in totaal een lijst van een 30 tal gebreken op een 3 jaar. Hierop is de dame aan de andere kant van de lijn alles beginnen intypen en verzekerde mij dat er actie zou worden ondernomen (dit is de eerste keer dat de klantendienst op een begrijpende en positieve wijze reageerde en niet dadelijk van alle afwimpelverhaaltjes verzon). Ondertussen heeft de werkplaats ook weer berichten vanwege Citroën gekregen en gaat de wagen morgen terug naar de werkplaats. Dus hopen maar…Er is één positief punt ; dat ik destijds een onderhoudscontract genomen heb met 5 jaar garantie want dit voertuig is per jaar meer dagen in de werkplaats dan al mij vorige Citroëns in de voorbije 34 jaar samen.

Groeten.

24 nov 2011 00:33
Profiel
C5club Executive
C5club Executive

Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
Op het Duitse forum wordt er ook heel veel over geschreven. Ook daar veel foto's van 'inventieve' oplossingen om de luchtstroom meer naar het raam toe te krijgen. Waar de meeste C5 PhIII rijders daar last van hebben is het opvriezen van de raam vam onderuit wat dan langzaam naar boven kruipt en gewoon niet te stoppen is.
De luchtverdeling is gewoon niet goed genoeg, er komt veel te veel in het midden en te weinig aan de buitenzijde.

C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country

24 nov 2011 00:48
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
De gegevens van het Duitse forum heb ik vorig jaar, de de maand vakantie C5's hebben daar geen problemen mee, toch niet dat bevriezen, heb dit ervaren door dezelfde rit met gelijke instelling van de airco met 2 C5's met gelijke motor en dezelfde opties alleen andere bestuurder en tijdens sneeuwval, bij mij bevroor de smeltende sneeuw aan de onderzijde van de voorruit bij het andere voertuig geen probleem. En een strook van een 15 tal cm boven het dashboard bevroren vind ik toch niet erg normaal en zeker naar veiligheid toe. Als het bij sommige C5's voorkomt en bij andere(het merendeel) niet, dan moet er toch een oplossing gebracht kunnen worden door Citroën. Ik begrijp best dat er tijdens een ontwerp of de productie van een auto of ander product bepaalde gebreken kunnen voorkomen, of naderhand aan het licht komen, maar dan moet men ook bereid zijn deze problemen trachten op te lossen en niet die klanten met problemen te laten zitten met zijn problemen.

Groeten

24 nov 2011 01:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
GSPallas schreef:
De luchtverdeling is gewoon niet goed genoeg, er komt veel te veel in het midden en te weinig aan de buitenzijde.

Hebben jullie de opening middenbovenop wel op staan? P95: B. Rooster voor de zachte luchtstroom.
Ik weet uit de C6 dat hieruit een enorme hoeveelheid kan komen, voldoende om de ruit in de de woestijn van binnenuit zodanig te koelen dat er buiten condens ontstaat. :smt023

Het omgekeerde werkt uiteraard ook. De voorruit wordt zelfs van twee kanten verwarmd, niet alleen van binnen, maar ook door lucht uit het motorcompartiment van buiten. Houd daar de bladeren weg en zorg dat er geen sneeuw ligt op de roosters.

Daarnaast heeft de klimaatregeling automatische recirculatie, waardoor onder bepaalde omstandigheden vocht binnen zou kunnen blijven, de oplossing is dan zo vel mogelijk verse lucht toeveren (mbv circulatieknopje) en uiteraard heb je ook nog de voorruitontwaseming.
Als alleen de voorruit lokaal beslaat ligt het aan die uitstroom daar, als alle ruiten beslaan ligt het aan het vochtgehalte, maar door de temperatuurverdedling in de auto heb je hier meestal achter meer last van. Gooi ik bijv natte sportspullen in de kofferbak, of stappen er natte mensen in, dan dampen de achterruiten snel op. Pas wanneer de gehele auto lekker warm gestookt is verdwijnt dat. De opmerking van Citroën over natte zooi is dus terecht en niet beperkt tot winters of sneeuw. Ook een bezwete jas of je haren vers onder de douche vandaan kunnen met een te veel aan reciculatie voor het beslaan van de ruiten zorgen. De oplossing is de airco aan (!) en zo min mogelijk recirculeren. Bij de Ph.I gaat dat automatisch, geen idee wat de regeling van de C5-3 in dat geval exact doet.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

24 nov 2011 12:40
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: Sedan THP 155 Tendance
Opties: Pack voyage
Bouwjaar: 2011
Organummer: 12478
Productienummer: 10152
kilometerstand: 7000
Kleur: Mativoire

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dank voor de suggesties. Gelet op de reacties heb ik heel wat los gemaakt. In mijn C5 zit géén navidrive maar My way.

@ Ronald. Ja die vrachtwagen zag mij wel, die zat rechts. Ik was op de linkerbaan en wilde naar de vluchtstrook. Zag nog net op tijd dat rechts die vrachtwagen reed.

24 nov 2011 13:10
Profiel
C5club Executive
C5club Executive

Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
Ik weet uit de C6 dat hieruit een enorme hoeveelheid kan komen, voldoende om de ruit in de de woestijn van binnenuit zodanig te koelen dat er buiten condens ontstaat. :smt023

Dat klopt; dat heb ik zelf laatst in een posting ook aangegeven (veel last van gehad op vakantie omdat de vlek aan de buitenzijde precies in het gezichtsveld zat en wissen maar kort hielp; ik moest bijna met mijn wissers aan blijven rijden terwijl het 35 graden was).

Maar het duurt relatief lang voordat de ontwaseming de hele ruit te pakken heeft; in het midden net onder het rooster is het zo gepiept maar voordat de beide hoeken aan de onderzijde ontwasemt zijn ben je toch al een tijdje verder. Het lijkt me dat de lucht teveel omhoog gaat.
Die ijsvorming waar in het Duitse forum over gesproken wordt is ook alleen een probleem als het sneeuwt. Dan wordt de door jou aangegeven warmtetoevoer vanuit de motor over de buitenzijde van het raam geblokkeerd en kan er ijsvorming aan de buitenzijde optreden omdat het raam aan de binnenzijde blijkbaar niet warm genoeg wordt zodat het ijs smelt, c.q. niet een ontstaat/aangroeit.

(PS: Ik wil de PhIII toch niet kwijt hoor; rijd fantastich en die paar kleinigheidjes neem ik wel voor lief)

C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country

24 nov 2011 13:22
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het aanvriezen van die gesmolten sneeuw vindt plaats vanaf de temperatuur -3°C , bij -2°C is het aanvriezen al veel minder , en of nu de voorruit ontwaseming aanstaat of niet dat heeft weinig of geen effect.
Het is inderdaad dat de voorruit centraal boven de uitstroomopening wat te veel warmte krijgt, zelfs zoveel dat toen de heet lopende Navidrive de airco in de war stuurde op die plaats de regen opdroogde en door 't opspattende water met vuil (van de voorliggers) dan door de ruitenwissers werd uitgesmeerd.
De eerste winter (2008-2009) heb ik ook met sneeuwval gereden en dan was er nog geen probleem, zowel geen bevroren voorruit als geen aandampen van de voorruit en dit met de airco op "auto".
Wat ik toen niet opgemerkt heb is of die verhoging welke het dashboard nu heeft in het midden er toen ook al was, of dat dit een gevolg is van de met momenten te heet stokende verwarming. Heb toen ooit interieurtemperaturen gemeten van 41°C (met labothermometer) bij buitentemperaturen van 7 of 8°C.
Het inbrengen van vocht in 't interieur kan inderdaad het risico op aandampen van de ruiten bevorderen, maar ik heb het zelfs bij droog weer (meer dan een week niet geregend) wagen gans weekend in een verwarmde garage gestaan, zelfs de matten eruit genomen en deze op de verwarming gelegd, dit alles om er zeker van te zijn dat er geen restvocht in de wagen aanwezig was.
S'morgens omstreeks 6:00h matten terug in de wagen, buitentemperatuur +2°C en droog weer (heldere sterrenhemel).
De eerste kilometers geen bewaseming, na een 6 tal km rijden begon de onderzijde terug te bewasemen over een strook van een 10tal cm en bleef zo de rest van de rit (20km).
Ook als de voorruit 's morgens bevroren is en ik maak ze zuiver behalve de onderzijde waar de ruitenwissers zitten dan is na een rit van zelfs 80km die strook nog steeds bevroren, geen bladeren aanwezig onder de achterzijde van de motorkap, klep zachte luchtverdeling staat altijd open, ook de filter van de airco is vervangen dit om te kijken of het daar aan lag.
Maar de ontdooiing/ontwaseming bleef benedenmaats.
Ben daarom toen ook met de vochtmetingen van de interieurlucht begonnen en hier werden bij het interieur op temperatuur waardes van 29 tot 42%RV gemeten, door nu hiervan het dauwpunt te berekenen en dit te vergelijken met de buitentemperatuur stelde ik vast dat als de buitentemperatuur lager was dan 't dauwpunt van de interieurlucht er aanwaseming optrad aan de onderzijde van de voorruit.
Dit wijst erop dat de ruit op die plaatsen dan niet verwarmd wordt.
Daarom heb ik nu bij het terug kouder worden een plaatje geplooid dat de lucht van de 2 richels van de uitblaasmond het kortst bij de voorruit afbuigt naar de onderzijde van de voorruit en dan is de bevroren voorruit op een kleine 5 minuten volledig ijsvrij ook daar waar de ruitenwissers zitten. Heb nu met de werkplaats afgesproken dat als het vervangen van de aanjager (is eerder ook al vervangen op aangeven van Citroën maar blijkbaar is er een nieuw type en bij mij zou men toen het oude type ingebouwd hebben) we eens gaan proberen met het aanpassen van het luchtrooster door hier en daar wat weg te frezen zodat er warme lucht aan de onderzijde van de voorruit komt.
Als het dan niet van Citroën komt om iets aan te passen onder garantie dan doen we het zelf maar.
Trouwens de contacten met de werkplaats verlopen steeds zeer positief en de C5 P3 rijdt inderdaad zeer goed, op comfortvlak zelfs het beste wat ik ooit gereden heb van alle Citroëns (GS/GSA/BX/Xantia) maar hij moet dan wel rijden, bij mij blijft het alsof er ergens bij Citroën een doos heeft gestaan waar men alle slecht werkende onderdelen heeft in opgeslagen en toen de doos vol was heeft men er maar een C5 tourer mee gebouwd.
Desondanks blijven we glimlachen, zolang er leven is is er hoop.

25 nov 2011 02:05
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende