
Demonteren voorbumper C5III (X7)
Voorbumper C5 III (X7) demontage- - Bevestigingspunten:
Nodig: dopsleutel 10 of 11 en torx schroevendraaier/bitje en een speciale, verlengde haak (zie foto verderop) Onder de motorkap boven de koelvin(nen) 3 schroefjes. Haal meteen de kabel voor het openen van de motorkap los!!
Bijlage:
C5 MK II Front Bumper C.jpg
In de wielkasten, 2 schroefjes om de binnenbekleding deels los te halen zodat je bij de hieronder afgebeelde boutjes (nr. 5) kunt:
Bijlage:
C5 MK II Front Bumper B.jpg
Aan de onderzijde diverse schroeven, 8 stuks in totaal
Bijlage:
C5 MK II Front Bumper A.jpg
[2]- demontage:
Haal de binnenbekleding van de wielkast los zodat je bij de bevestigingsbouten Nr. 5 kunt: (op deze foto zijn de boutjes er al uit)
Dit is verreweg de lastigste klus omdat je nauwelijks ruimte hebt (het wiel loshalen helpt, ik heb dat niet gedaan)
Je hebt een pijpsleutel of liever nog een dopsleutel op een schroevendraaier nodig (dop 10 of 11) vervolgens moet je op gevoel de boutkop zien te vinden en dan ook nog genoeg kracht kunnen zetten om ze los te draaien.
De volgende uitdaging is een constructie met twee witte kunststof ogen die je een kwartslag moet draaien. Ik gebruikte hiervoor een uitgebogen handvat van een verfrollertje. Je moet namelijk via de wielkast naar binnen en dan op afstand de twee witte ogen een kwartslag draaien:
Bijlage:
witte dingen 2.jpeg
Hier zie zo'n wit oog een kwartslag gedraaid
Dit is mijn zelfgemaakte hulpmiddel (verfroller

) waarmee je vanaf de binnenkant de ogen een kwartslag kunt draaien. (Voor de duidelijkheid hou ik ‘m op de foto aan de buitenzijde) Dat kan een heel gepriegel zijn want je hebt uiteraard weer weinig ruimte.
Als je koplampsproeiers hebt (Xenonverlichting) moet je ook nog even de slangen van de sproeiers loshalen. Dit gaat het beste ter hoogte van het sproei reservoir rechts in de motorruimte (links als je voor de auto staat)
Hier zitten twee koppelstukjes die je met enig beleid los kunt trekken nadat je het klemsysteem met een schroevendraaier wat omhoog hebt gewerkt. Dit wijst zichzelf. Hou er rekening mee dat het kunststof klemsysteem verouderd is en wellicht afbreekt. Maar dat los je wel op met wat huisvlijt...
Tenslotte is er nog één schroef los te halen aan de voorzijde (zie rode cirkel) en dan kun je de bumper loshalen en aan de zijkant leggen:
Mocht je de DRL’s willen vervangen: deze kun je bereiken aan de onderzijde van de koplamp unit (zie witte pijlen op de foto hierboven) Hiervoor gebruik je het best een torx schroevendraaier (nr. 50 meen ik) Draai deze een kwartslag en de houder van de DRL komt los. Vervolgens moet je de lampjes zelf nog heelhuids los zien te krijgen uit de houder, wat een ondingen zeg! Ik heb ze uiteindelijk niet vervangen want na een maand zijn ze waarschijnlijk weer doorgebrand (ze worden veel te heet namelijk)
Let op! Als je LEDjes wilt als DRL's moet er nog meer aangepast worden. Hierover lopen al diverse topics op het forum.
That's it!!
Let bij het terugplaatsen op dat je de slangetjes weer terug aansluit, de kabel om de motorkap weer terugplaatst (tie rib er omheen anders schiet hij een keertje los!) en dat alles netjes op zijn plek komt qua slangen en kabels, dus dat er niets ergens tussen geklemd wordt.