koppeling vervangen oid.??
Auteur |
Bericht |
erik1672
C5club Newbie
Geregistreerd: 03 jun 2009 20:30 Berichten: 9
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF L. Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 145000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 koppeling vervangen oid.??
wie kan me adviseren:
ik rij na een C5 automaat (benzine) uit 2004 nu sinds een jaar een C5 Tourer 2.0HDiF Ligne Business uit 2009 (170.000 km.).
Een hele fijne auto, ik ben alleen helemaal niet tevreden over de koppeling, want:
- koppel zit heel 'hoog' - koppelmoment is heel erg 'kort', gevolg dat de motor snel afslaat wanneer je niet vaak ik de auto rijdt / de auto niet goed 'kent'. - koppeling intrappen gaat heel erg zwaar, bij filerijden krijg je nog net geen kramp in je rechter kuit - wanneer ik op een helling sta, slaat de motor wanneer je weg wilt rijden in de eerste versnelling erg snel af, komt erg precies
ik heb wel vaker in een diesel gereden, maar daarbij viel me juist op dat de koppeling heel erg soepel is en dat het je juist bijna niet lukt om de motor af te laten slaan!
ben ik verpest door mijn vorige C5 met automaat, moet ik beter mijn best doen? of moet ik de koppeling laten vervangen, levert dat eventueel verbetering op?
wie kan me adviseren?
alvast bedankt!!
|
14 aug 2014 23:28 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
Lijkt mij erg te lijken op de drukgroep die niet goed zit of niet goed meer is.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
14 aug 2014 23:38 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
Ik zou zeggen: laat een kundig iemand even proefrijden. Bij voorkeur iemand die dit soort auto's kent, een citroen monteur. Van afstand is er heel moeilijk iets over te zeggen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 aug 2014 23:41 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
Kramp in de rechterkuit? Probeer eens met links te koppelen? Je moet (laten) kijken naar de staat van de koppelings(hulp)cylinders, die kunnen versleten en dus "lek" zijn. Daarna ga je verder naar de drukgroep..... Best even een kenner laten beoordelen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 aug 2014 13:47 |
|
 |
erik1672
C5club Newbie
Geregistreerd: 03 jun 2009 20:30 Berichten: 9
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0 HDiF L. Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 145000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
bedankt voor jullie reacties!
dom, inderdaad: linkerbeen!!
ben bij m'n garage geweest. monteur zegt dat gemiddeld gesproken de koppeling bij deze auto vaak vervangen moet worden bij ongeveer 180.000 km.
hij adviseerde ook om als ik de koppeling laat vervangen, dan meteen alles in z'n geheel te laten vervangen, dus incl. vliegwiel etc.
waar moet ik rekening mee houden, wat zou reëel zijn kwa kosten?
|
16 aug 2014 09:29 |
|
 |
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
Ik zou rekening houden met € 1500,= inc. vliegwiel.
|
16 aug 2014 09:38 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
180.000 km met een koppeling is normaal??? Ik vind dat wel heel erg snel.
Als de koppeling niet slipt en geen andere nare klachten heeft zou ik zelf eerder de koppelingsbediening in de vorm van pomp en cilinders verdenken.
_________________ Free beats!
|
16 aug 2014 09:46 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
Over de levensduur van een koppeling kun je weken discussieren.....180kkm kan, het ligt overal maar net aan. Begin bij de hulpcilinder en dan de hoofdcilinder voor de bediening van de drukgroep. Zou je ze domweg vervangen zonder te testen; die dingen kosten weinig geld. Daarna zoals gezegd eventueel verder graven. Een kapot druklager heeft maar heel even nodig voordat hij echt uit elkaar spat. Ik gok op interne lekkage van de hulpcilinder.
De hulpcilinder 2182 J4 kost rond de 40 euro en de hoofdcilinder 2182 J6 zo'n 83 euro. Voor exacte gegevens heb ik even een VIN van de auto nodig.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
16 aug 2014 11:31 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
BJG schreef: Ik zou zeggen: laat een kundig iemand even proefrijden. Bij voorkeur iemand die dit soort auto's kent, een citroen monteur. Van afstand is er heel moeilijk iets over te zeggen. ik denk dat dit het beste is ,vooral eer je iets gaat doen
|
16 aug 2014 11:35 |
|
 |
trance
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2013 19:56 Berichten: 295
Auto: C6 3.0 24V exlusieve
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
Bij www.carsom.nl kan je zien wat je ongeveer kwijt bent bij een allround garage. Dus bij een Citroën dealer kan je er nog enige tientjes bijtellen. En bij wie je het beste af bent?
_________________ Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.
|
16 aug 2014 11:47 |
|
 |
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11 Berichten: 767
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
 Re: koppeling vervangen oid.??
Als je suggereert dat je bij een willekeurige Citroën garage beter af bent voor deze reparatie, dan ben ik het niet met je eens. Ze zullen ongetwijfeld meer specifieke Citroën kennis hebben. Maar de kwaliteit van het werk (uitvoering) speelt ook een grote rol. En dan kan het ook bij een officiële Citroën garage hopeloos misgaan... Weet ik uit eigen ervaring.
|
16 aug 2014 13:34 |
|
 |
|