Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
vermogensverlies 2.2 HDI aut https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9925 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | vijv [ 15 jul 2011 17:26 ] |
Berichttitel: | vermogensverlies 2.2 HDI aut |
Mijn vraag zal vast al ergens op het forum beantwoord zijn, maar ik zit nu in het buitenland op mijn mobiel en het is erg lastig zoeken op zo'n klein scherm... Een paar weken geleden is mijn C5 naar de garage geweest ivm slecht warm starten en vermogensverlies. Alles leek opgelost na het updaten van de software en wat gerommel aan de nokkenas sensor. Nu zit ik in de Alpen en bij kleine hellingen is het vermogen weer weg, erg vervelend. Ik meen me te herrinneren dat een laag oliepijl van de automaat dit kan veroorzaken. Nu is mijn bakolie drie maanden geleden ververst, dus dit is zeker een mogelijkheid. Is er een manier om het pijl te controleren (zie ,zo snel geen pijlstok zitten) wat voor olie moet er eventueel in en in welk gat moet ik het gooien? |
Auteur: | EvilTwin [ 15 jul 2011 21:03 ] |
Berichttitel: | Re: vermogensverlies 2.2 HDI aut |
Het is uit je verhaal niet helemaal duidelijk welke motor/bak combi je hebt. De titel zegt 2.2HDi, je profiel zegt 2.0HDi. Die laatste heeft de AL4 automaat daarover schreef Menno in een ander draadje dit: Menno schreef: Auto moet aan de lexia hangen, zo kun je de temp in de gaten houden, dicht schroeven bij ik dacht 60 graden ... Lopende motor in de P stand. viewtopic.php?f=5&t=7288 De vulopening is in feite een peilopening, er is geen peilstok: Menno schreef: Olie bijvullen ( verversen ), motor laten draaien, op lexia kijken en de olie laten oplopen tot 60 graden ... plug onder (achterkant automaatblok) openen, teveel aan olie eruit laten lopen, bij druppelen dichtdraaien ... ( zodra straaltje overgaat in druppelen ) Volgens mij moet je ook voor de ZF-4HP20 een Lexia gebruiken bij verversen, ook die heeft geen peilstok. Voor automaten geldt vaak dat te laag schokkend schakelen oplevert en gejank, maar te veel is gevaarlijker. Verkeerd verversen/bijvullen is dus schadelijker. Op basis van je relaas is de automaat maar een van de punten waaraan het gedrag kan liggen. |
Auteur: | JW-C5 [ 15 jul 2011 21:39 ] |
Berichttitel: | Re: vermogensverlies 2.2 HDI aut |
EvilTwin schreef: ..De vulopening is in feite een peilopening, er is geen peilstok: ... De vulopening zit aan de bovenzijde. Da's wat anders dan de peilopening, die zit namelijk aan de onderzijde. Bijlage: AL4 Aftapplug.png Als je, na eerst de beschreven procedure gevolgd te hebben, de plug #3 losdraait, moet daar een beetje olie uitdruppelen. Dat komt dan overeen met de bovenzijde van dat buisje met lengte X. Groet, JW |
Auteur: | GW-tje [ 15 jul 2011 22:00 ] |
Berichttitel: | Re: vermogensverlies 2.2 HDI aut |
Om zeker te zijn dat je goed zit zou ik even een Cit-dealer opzoeken..... Heb je zelf gereedschap bij je? Dan kunnen we de beschrijving stap voor stap wel voor je neer zetten, want die Lexia heb je op je vakantie natuurlijk niet bij de hand. |
Auteur: | EvilTwin [ 16 jul 2011 08:52 ] |
Berichttitel: | Re: vermogensverlies 2.2 HDI aut |
JW-NHS schreef: De vulopening zit aan de bovenzijde. Da's wat anders dan de peilopening, die zit namelijk aan de onderzijde. Ik heb foto's gezien waarbij ZF zelf de bak vult vanonder (mbv druk). ![]() Dop bovenop moet dan denk ik open vanwege de druk. |
Auteur: | GW-tje [ 16 jul 2011 11:12 ] |
Berichttitel: | Re: vermogensverlies 2.2 HDI aut |
Dat heeft vast met een professionele outillage te maken en die heb je natuurlijk op vakantie niet. Het wordt gewoon 0,5 liter bovenin vullen bij warme draaiende motor en dan onder de auto de onderste plug (3), die in de peilplug zit, eruit. Bak eronder en als de bak net niet meer stroomt maar druppelt dan de plug er weer in. Komt er niets uit? Dan weer een halve liter vullen net zolang totdat het eruit stroomt. Maar is het probleem wel bak gerelateerd? Gaat die wel in noodloop? Branden de lampjes sport/sneeuw? Ik vermoed toch dat het waarschijnlijk ergens anders mee te maken heeft... |
Auteur: | JW-C5 [ 16 jul 2011 11:21 ] |
Berichttitel: | Re: vermogensverlies 2.2 HDI aut |
Het door mij gegeven plaatje slaat op de AL4. Maar we hebben het hier wellicht toch over de 4HP20, díe hangt achter de 2.2HDi ![]() Die heeft een heel andere vul-en-check procedure, dat gaat mbv speciaal gereedschap via de vulopening. Groet, JW |
Auteur: | Menno [ 16 jul 2011 15:19 ] |
Berichttitel: | Re: vermogensverlies 2.2 HDI aut |
Het betreft hier een 2.0 volgens mij .... |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |