Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet wordt
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9910
Pagina 1 van 2

Auteur:  fijnvand [ 12 jul 2011 21:40 ]
Berichttitel:  Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet wordt

Uit het instructieboekje, en uit andere berichten op dit forum, maak ik op dat de koelventilator hoort te blijven draaien bij hete motor, als je het contact afzet. De mijne gaat altijd uit (ook al draait de ventilator op hoge snelheid als ik de motor nog stationair laat draaien). Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

Auteur:  EvilTwin [ 12 jul 2011 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

De ventilator kán blijven draaien, of zelfs aan gaan. Maar normaal gesproken gaat hij gewoon uit met het contact.
Een aantal van de gebruikers die het blijven draaien gemerkt hebben zal een Diesel met FAP gehad hebben die nog moest afkoelen na het rijden.

Op een benzine is dit veel minder logisch, de motor koelt vanzelf wel (geen warmte-ontwikkeling meer) maar de waterpomp draait toch niet dus de radiateur koelen is weinig zinvol. Het gebeurt dus alleen als de auto te heet wordt.

En welkom :smt193

Auteur:  Eric Vertogen [ 13 jul 2011 11:22 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

Met de koelproblemen van mijn C5 heb ik om te testen geprobeerd om in Nederland de hoogste snelheid van de koelventilator te bereiken. Met mijn C5 is het niet gelukt, ook niet toen het erg warm was.
Dus de vraag is of je koelventilator wel op volle snelheid draait?
Testen kun je dit door de stekker los te trekken van de koelvloeistoftemperatuur. Deze zit op het thermostaathuis. Je zult een melding op de display krijgen van een te hoge temperatuur, de meter slaat helemaal in het rood en de koelfan gaat op volle snelheid draaien. Zet je de auto van het contact zal de koelfan nog enige tijd blijven draaien.
De koelfan op hoogste snelheid maakt behoorlijk veel geluid, alsof een storm langs je auto trekt.

Auteur:  fijnvand [ 02 aug 2011 16:01 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

Eric, heb die aansluiting proberen te vinden maar weet niet zeker welke stekker dat is. Maar op vakantie (met trekken caravan) wel gemerkt dat-ie op hogere toerental draaide. Op parkeerplaats motor steeds stationair laten lopen tot toerental koelvin terugging naar lager niveau. Dus de 2 standen doen het wel.
Achtergrond van mijn vraag is om te achterhalen wat er fout kan zijn in mijn koelsysteem, aangezien al bij 30gr de temp zover oploopt dat de airco uit gaat ... en bergop (70 km/h in 2) ging het (boven 30gr) fout.

Gewicht caravan geladen 1300-1400kilo. Garage zegt dat-ie dat best aan moet kunnen.

NB: C5 break 2.0 16V aut.

Auteur:  exroosje [ 02 aug 2011 16:31 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

Te veel koude middel in de airco misschien?

Dat had ik namelijk wel last van. zonder caravan dus. Bij hogere temperaturen komt de juiste hoeveelheid R134a nogal nauwkeurig. Te veel icm hoge temp leidt tot uitschakelen door overdruksensor.

Is ie onlangs soms (bij)gevuld?

Auteur:  Ronald [ 02 aug 2011 16:37 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

Zoals Eviltwin ook al schreef, hier is geen probleem. Works as designed. Contact uit, vin uit, ook als het warm is, de motor warm is of allebei.
De OP zou dus een probleem hebben als de vin gaat draaien of blijft draaien na contact uit, dat wijst op oververhitting.


gr. Ronald

Auteur:  Klussie [ 04 aug 2011 11:09 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

fijnvand schreef:
Achtergrond van mijn vraag is om te achterhalen wat er fout kan zijn in mijn koelsysteem, aangezien al bij 30gr de temp zover oploopt dat de airco uit gaat ... en bergop (70 km/h in 2) ging het (boven 30gr) fout.


Ik heb hetzelfde "probleem"
Mijn vraag is iemand weet bij welke temp. de ventilator op hoge snelheid hoort te gaan draaien.
Is dat voordat het systeem de aircoregeling uitschakelt of erna?

Ik heb trouwens wel ondervonden dat wanneer je aan een steile klim begint en je zet de airco regeling op de hand en op een lager toerental de motortemp. lang niet zo snel oploopt.

Verder zit ik te denken dat inwendige vervuiling van de radiator een rol kan spelen.
De omvang van de radiator vind ik ook niet al te groot maar daar valt weinig aan te veranderen, helaas ;)

Auteur:  JW-C5 [ 04 aug 2011 11:43 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

Ik heb ergens tabellen gezien waarin die waardes vermeld zijn.
Geef me even de laatste 8 cijfers van je VIN, dan kijk ik voor je.

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 04 aug 2011 11:57 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

Ph.I
De ventilator kent drie snelheden (laag, middel, hoog), het exacte algroritme is nogal complex, maar werkelijk alles wordt meegenomen (info over alle temperaturen, AC-druk, BVA olie, etc.)

In principe volgt het een tabel voor KVS temperatuur:
>93 snelheid 1
>97 snelheid 2
>101 snelheid 3

en een tabel voor AC druk:
>10 bar, sn.1
>17 bar, sn.2
>22 bar, sn.3
bij dalende druk zit er een vertraging in van 3bar. NB max druk=27bar.

Er staat niet bij wat combinaties doen, maar ik kan me zo voorstellen dat én >93 én >10bar standje 2 logisch maakt. Boven de 118C óf als er een fout in de meting optreedt krijg je een waarschuwing. Op dat moment pas wordt de AC uitgeschakeld.

De ventilator gaat ook op hoge snelheid draaien als er iets fout is met diens besturing. Hij controleert zichzelf.
Het kan natuurlijk zijn dat een temperatuursonde prima werkt tot bijv. 100C maar dat hij daarna een fout genereert, op dat moment gaat de koeling in noodloop, krijg je een waarschuwing en stopt de AC-pomp.

Auteur:  Klussie [ 04 aug 2011 18:47 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

EvilTwin schreef:
Boven de 118C óf als er een fout in de meting optreedt krijg je een waarschuwing. Op dat moment pas wordt de AC uitgeschakeld.


Ik zal van de week even kijken naar verdere gegevens.

Wel weet ik dat ik géén waarschuwing krijg voordat de AC uitgeschakeld wordt.

Auteur:  jopie [ 04 aug 2011 19:08 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

Gelukkig niet want een gewaarschuwd mens telt voor twee en aan 1 klus hebben wel genoeg. :smt203 :smt080 :lol:

Auteur:  Eric Vertogen [ 04 aug 2011 19:32 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

EvilTwin schreef:
De ventilator gaat ook op hoge snelheid draaien als er iets fout is met diens besturing. Hij controleert zichzelf.
Het kan natuurlijk zijn dat een temperatuursonde prima werkt tot bijv. 100C maar dat hij daarna een fout genereert, op dat moment gaat de koeling in noodloop, krijg je een waarschuwing en stopt de AC-pomp.


Dit hoeft niet het geval te zijn. Als de temperatuursonde defect is maar toch een temperatuursaanduiding doorgeeft die totaal niet logisch is, dan krijg je echt geen melding en gaat de koelfan ook niet draaien.

De bediening van de koelfan kan 2 danwel 3 snelheden hebben, afhankelijk van het motorblok.
EW7, EW10 en ES9J4 hebben een koelfan met 3 snelheden waarbij de electronische eenheid motor de koelfan aanstuurt vanaf een temperatuur van 105 graden.
EW10A, DW10 en DW12 hebben een koelfan waarvan de werking verloopt via een verdeler. Bij 97 graden zal de electronische eenheid motor de koelfan aansturen op de laagste snelheid. Tussen 97 graden en 105 graden stuurt de electronische eenheid motor de regelaar geleidelijk aan. Als de temperatuur 105 graden wordt, zal de electronische eenheid motor de hoge snelheid van de koelfan inschakelen.

De koelfan heeft 3 snelheden. De electronische eenheid motor geeft de koelfan opdracht tot het draaien op lage of hoge snelheid. De middelmatige snelheid wordtdoor de BSI1 aangestuurd voor de koeling van de airco.

Auteur:  EvilTwin [ 05 aug 2011 10:39 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

Dat de temperatuursensor een verkeerde (lagere) waarde doorgeeft is niet logisch. Het is een thermokoppel en die verandert niet zo maar, hooguit verschuift alles na jaren gebruik. Wat wel kan is dat vanaf een bepaalde temperatuur de gehele verbinding mechanisch verbroken wordt, omdat er iets uitzet.

Die "elektronische regelaar" voor de fansnelheden is gewoon een setje weerstanden.
een weerstand in serie met de ventilator=laagste snelheid (sn.1)
twee weerstanden (parallel) in serie met de ventilator = middelste snelheid (sn.2)
geen weerstanden, direkt stroom naar de ventilatormotor = hoogste snelheid (sn.3)

Die weerstanden worden warm en zitten dus vrij in de lucht, ik denk dat je ze wel kunt nameten, want daarmee kan ook iets mis zijn. Maken ze sluiting dan worden standjes 1->3 en 2 ->3, wat voor vreemd gedrag zorgt. Branden ze zodanig door dat de verbining verbroken wordt, dan werkt stand 1 niet meer en stand 2->1. Als het goed is dan is de sturing slim en detecteert hij dit.

Ik weet niet waar je gegevens vandaan komen, maar dat een benzinemotor pas zou gaan koelen vanaf 105C kan niet kloppen.

Auteur:  Eric Vertogen [ 05 aug 2011 19:02 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

EvilTwin schreef:
Dat de temperatuursensor een verkeerde (lagere) waarde doorgeeft is niet logisch. Het is een thermokoppel en die verandert niet zo maar, hooguit verschuift alles na jaren gebruik. Wat wel kan is dat vanaf een bepaalde temperatuur de gehele verbinding mechanisch verbroken wordt, omdat er iets uitzet.


Misschien niet logisch en ook heel moeilijk op te sporen. Dit gaat dus ook nooit lukken met een Lexia, maar bij mijn C5 ph2 uit 2007 wel de oorzaak van alle koelproblemen. Dus pure praktijkervaring.
Met mijn OBD2-lezer kon ik dit op een gegeven moment ook zien. Normal rijtemperatuur was slechts 50 graden. Soms piekte ie ineens naar 90 graden, maar nooit liep de temperatuur naar waardes toe waarop de koelfan op de hoogste snelheid moest gaan koelen. Hierdoor is de motor van mijn C5 waarmgelopen in de bergen en wilde achtereenvolgens de garages koelvloeistof bijvullen, koppakking vervangen en eentje zelfs de gehele motor. Het was slechts de sensor met verkeerde waarden.
Theorie is leuk, maar de praktijk is vaak weerbarstiger.

EvilTwin schreef:
Ik weet niet waar je gegevens vandaan komen, maar dat een benzinemotor pas zou gaan koelen vanaf 105C kan niet kloppen.


De gegevens komen van citroen.service.com van de betaalkant. Deze gegevens ben ik allemaal gaan uitpluizen tijdens de koelproblemen van mijn C5.

Auteur:  EvilTwin [ 05 aug 2011 20:11 ]
Berichttitel:  Re: Koelventilator slaat altijd af als contact uitgezet word

Vreemd dat bij een dergelijke storing van de terperatuursensor er geen waarschuwing volgt, maar je kunt dat zelf ook controleren. Als de auto echt denkt dat de kvs op 50C blijft dan zie je dat aan het metertje (loopt van 40C tot 120C), daar heb je geen OBD voor nodig.

Als de temp echt zo laag blijft zal ook de olietemp laag blijven hangen, dus als die wel oploopt weet je dat er iets mis is. :idea:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/