Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

kans op storing roetfilter
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9788
Pagina 1 van 1

Auteur:  Bliksem [ 24 jun 2011 11:55 ]
Berichttitel:  kans op storing roetfilter

Hallo C5 rijders

Ik rij een C5 Hdif Break diesel van 2007 en heb zeer veel problemen met de melding "kans op storing roetfilter" en de auto maakt bij 120 km/uur een zagende beweging (rijdt als een kameel).
De storing begon reeds bij 98.000 km Nu is er al van alles aan verspijkerd en er zijn div. draden omgelegd.
Om te beginnen zijn alle schakelaars die te maken hebben met de cruisecontrol vernieuwd omdat de storing hierbij ook optrad, vervolgens zijn roetfilters, temperatuursensoren voor katalysator, druksensoren, computer, verstuivers etc, etc vervangen.
Het laatst (bij 142.000 zijn de verstuivers vernieuwd en de auto heeft 8 maanden prima gereden en nu begint de ellende opnieuw. (165.000) Wederom zagende beweging (alsof iemand telkens even op de rem trapt) en "kans op storing roetfilter".
De dealer meent dat het nu de hogedrukpomp is. telkens de zelfde klacht, telkens andere oplossingen
Ik rij mijn leven lang al citroen :citrofiel ,maar begin van mijn geloof te vallen. :evil:

Help! :smt198 moet ik deze dame inruilen voor een Jap :smt017 :smt089

of heeft iemand een oplossing voor me???

:cit4

Auteur:  Menno [ 24 jun 2011 11:59 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

1.6 , ... 2.0 ?

Auteur:  Bliksem [ 24 jun 2011 12:26 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

sorry vergeten een 2.0

Auteur:  willy4 [ 24 jun 2011 12:28 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

is hij uitgelezen met de lexia?

Auteur:  Bliksem [ 24 jun 2011 12:48 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

Ja is bij dealer in onderhoud en telkens lezen ze weer iets anders uit. dat met de hogedruk pomp is een gissing na mijn telefoontje met de dealer. maandag wordt er naar gekeken

Auteur:  willy4 [ 24 jun 2011 13:07 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

Ja is bij dealer in onderhoud en telkens lezen ze weer iets anders uit :smt017

Auteur:  Bliksem [ 24 jun 2011 13:47 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

Ja dan is het een sensor, dan is het dit en dan dat, na mijn sugestie dat het misschien aan de verstuivers kon liggen was dat het euvel, nu dit ook niet heeft geholpen is het waarschijnlijk de hogedrukpomp.
de oplossingen hielpen soms, soms niet, sensoren wissel hielp geheel niet, het enige wat een tijdje heeft geholpen is de vernieuwing van de verstuivers.

Auteur:  willy4 [ 24 jun 2011 13:53 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

ik zou is naar een andere daeler gaan

Auteur:  EvilTwin [ 24 jun 2011 14:00 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

idd klinkt toch alsof het probleem niet ligt bij de auto (anders dan iets heel simpels) maar bij de dealer;
(vrijwel) alles wat ze eerder gedaan hebben was dus onzin.

Auteur:  Roman [ 24 jun 2011 17:31 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

is de eloyse vloeistof al eens bijgevuld??
160K kan zijn dat je roetfilter uitgewisseld moet worden.

hebben ze gekeken of er ook daadwerkelijk eloysevloeistof aan de brandstof wordt toegevoegd???

Auteur:  BJG [ 24 jun 2011 18:36 ]
Berichttitel:  Re: kans op storing roetfilter

Het zagende gedrag bij een 2 liter ken ik als symptoom van teveel tegendruk in de uitlaat.
gezien de storingsmelding lijkt het daar ook op. (volgens mij staat er overigens :"kans op verstopping roetfilter")

Je schrijft dat het roetfilter reeds is vervangen.
Als dat 100% zeker is, kan het filter zelf de oorzaak niet zijn. Is dat echt zeker???

Dan raakt het nieuwe filter mogelijk dus verstopt. Rookt de auto ook extreem bij plankgas?

Als de verschildruk over het filter wordt gemeten kun je een conclusie trekken over de verstopping v/h filter.
Dan is het filter ofwel
1: verstopt
2: niet verstopt.

Bij 2: is het vals alarm en mogelijk de verschildruksensor defect (komt best veel voor)

Situatie 1 kan maar twee oorzaken hebben:
A: De motor produceert meer roet dan het filter verwerken kan
B: Het regenereren vindt niet plaats, vindt onvoldoende efficient plaats, er wordt geen of weinig eolys toegevoegd


verdachte bij A: lekke inlaat (na turbo), egr, verstuivers,
Verdachte bij B: instellingen bsi en mm, eolyse circuit, evt gloeibougies, vacuumcircuit,

Ik ga hier geen diagnosemethode schrijven, maar er moet gewoon uit te komen zijn door een goede techneut.

Als je wat meer wilt weten over de werking van het roetfilter kijk dan eens bij FAQ

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/