Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Anti vervuilingssysteem werkt onvodoende
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9740
Pagina 1 van 2

Auteur:  Yves Dierickx [ 19 jun 2011 13:51 ]
Berichttitel:  Anti vervuilingssysteem werkt onvodoende

Hallo,

Ik heb mijn van oude trouwe Xantia 19 td spijtig genoeg na 14 jaar trouwe dienst en 351.000 km moeten afscheid nemen en heb nu sinds een 3-tal weken een C5 break 2.2HDI exclusive gekocht.
De wagen heeft 125.000 km gedaan, ik rij voor de eerste keer in m'n leven nu met een automaat (
en ik moet zeggen,dat valt tot nu toe héél goed mee )maar wat is het probleem:
Toen we de wagen gingen halen branden er een lichtje, nml. service.
De airco werkte ook niet.
De airco is ondertussen gemaakt (nieuw droogfilter gestoken en klaar).
In de garage heeft men de wagen "uitgelezen" en er bleek geen probleem te zijn, dus de fouten gewist uit het geheugen, alles klaar, geen enkel lichtje meer, alles OK (dacht ik).
Tot ik op de autostrade begon te rijden en ik boven de 110 a 125 km kwam.
Plots een geluidsignaal:"Antivervuilingssysteem werkt onvoldoende" en direct daarop een tweede signaal " ESP/ARS defect".
Terug naar de garage: weer uitgelezen, geen defect, terug fouten wissen,lichtjes weer uit,terug OK.
Weer autostrade:weer bij 120 km twee signalen,(dezelfde 2).
En bovendien gaat de wagen over in een "zogenaamde" veilige modus denk ik want je kan als er een driehoekig oranje lichtje links in 't midden oplicht kan je bijna niet meer versnellen.
Als ik echter de wagen stilzet en motor af en na een tijdje terug start dan blijft het driehoekig lichtje wel uit
en rijdt de wagen weer prima,alleen blijft het lichtje van service nog wel branden en geeft hij regelmatig het
signaal van het defecte antivervuilingssysteem.
Mij lijkt dit allemaal niet logisch,die twee zaken hebben bij mijn bescheiden mening niks met elkaar te maken,
denk ik.
Heeft er al iemand een gelijkaardig probleem voorgehad en wat was toen de oorzaak.
Ik hoor graag jullie ervaringen,
Met vriendelijke groeten,
Yves Dierickx
Lint in Belgie
Prima forum trouwens.

Auteur:  willy4 [ 19 jun 2011 14:11 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

is dit bij een citroen dealer gedaan?

Auteur:  Yves Dierickx [ 19 jun 2011 15:49 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

Nee,geen échte Citroen dealer,een Citroen specialist en ook Bosch diagnosecentrum.
Ik ga daar altijd (al zo'n 18 jaar lang) met al onze citroens.

Auteur:  willy4 [ 19 jun 2011 15:55 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

ik veronderstel dat hij dan niet uitgelezen is met een lexia?

Auteur:  EvilTwin [ 19 jun 2011 17:12 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

De twee meldingen horen juist wel bij elkaar. De anti-vervuiling melding betekent dat de motor in noodloop is gegaan. Omdat het ESP/ASR gebruik maakt van de motorsturing moet dat zichzelf dus ook uitschakelen.
Storing anti-vervuilingssysteem is gewoon de standaardmelding die hoort bij een motorstoring, indien ernstig dan volgt de noodloop. (max ~80km/h)

Yves Dierickx schreef:
Mij lijkt dit allemaal niet logisch,die twee zaken hebben bij mijn bescheiden mening niks met elkaar te maken.


Los de motorstoring op en de ESP melding komt ook niet meer terug.
De motorstoring kan een hele reeks aan oorzaken hebben. Iedere garage kan uitlezen wat er exact fout is. Dat kan je eventueel zelf met een scanner, al krijg je dan alleen de simpelste codes.

Typische zaken: ontsteking/voorgloeien (bobines ivt, bougies), brandstofdruk (filter, LD-pomp, HD-pomp) inlaatsysteem (turbo, map/maf-sensor, egr) uitlaatsysteem (sensoren -temp/-lambda, kat, fap ivt, etc.) aansturing egr/turbo/swirl (vacuüm) etc.etc.

Maar ook schijnbaar ongerelateerde zaken komen voor (Com2000 cc staakje stuk) en kunnen een dergelijke noodloop afdwingen. Zelfs een stukke accu.

Auteur:  Yves Dierickx [ 19 jun 2011 18:33 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

Hallo,bedankt voor je bericht.Toen we de wagen uitgelezen hebben vorige keer,(trouwens,ik ben daarnet even weggereden en de lichtjes waren allemaal uit,niks aan de hand dus weer ???)
toen kwam er alleen als storing naar voor,gloeirelais storing (of defect,ik weet het niet meer zeker),maar de wagen start verder prima,t'is natuurlijk niet koud nu.
We dachten dus dat we die relais rustig konden laten zitten tot er zich een startprobleem
zou voordoen ofzo.
Zou dat dan de oorzaak kunnen zijn,de gloeirelais?
Vr gr,
Yves Dierickx

Auteur:  willy4 [ 19 jun 2011 18:38 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

je zult niet boven de 80km/u, een tijdje gereden hebben

Auteur:  Menno [ 20 jun 2011 09:53 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

Bij mijn 2.2 was de oorzaak een lek in het vacuum(swirlklep), ... 2 tientjes en het was weer gefixed.
Komt vaker voor, dus even goed alle slangetjes en aansluitingen nalopen.

Auteur:  willy4 [ 20 jun 2011 10:01 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

ik gok,op een probleem met de roetfilter?

Auteur:  EvilTwin [ 20 jun 2011 11:29 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

...kan allemaal maar dat is toch echt gokken.

vwb de gloeibougies, die werken sowieso ook nog nadat de auto gestart is (zoek voor een tabel met temp vs tijd).

Ze kunnen ook werken bij een regeneratie van je roetfilter, dus zelfs als de auto volledig warm is kan er een storing uit volgen. Als het gloeirelais/bougies een fout geeft moet je die dus aanpakken anders volgt er een groter probleem met het roetfilter.

Auteur:  Yves Dierickx [ 21 jun 2011 08:38 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

Hey Willy,bedankt voor de vriendelijke ontvangst gisterenavond en je hulp.
Maar spijtig genoeg hebben al onze inspanningen niet veel geholpen,toen ik
terug naar huis reed (over de autostrade)na een 10-tal km tegen 120 km/u,bling...bling...
terug de 2 fouten:(esp/ars systeem defect & antivervuilingssysteem werkt onvoldoende).
Maar...dankzij je Lexia weten we natuurlijk wel naar wat we moeten zoeken,volgens Lexia
is er dus een probleem met de turbolaaddrukbegrenzer(code PO 245,kortsluiting aan massa),
vandaar dat de turbodruk te hoog en is het dus wél logisch is dat de motor in storing gaat.
PO 380,(permanente storing nagloeirelais),zal dus inderdaad wel een kapotte gloeibougie zijn,denk ik.
Ik hou je op de hoogte wat er nu verder gebeurt,straks weten we waarschijnlijk meer,hopelijk toch?
Yves

Auteur:  EvilTwin [ 21 jun 2011 09:36 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

Als de turbodruk echt te hoog is dan is dat meestal een gevolg van een fout in de vacuümsturing. Zoals Menno al zei, een lek in een van de actuatoren (zijn geval de swirlklepbediening) leidt tot verminderd vacuüm, onvoldoende om de variabele turbo aan te sturen.

Je moet alleen nog checken of de turbodruk werkelijk te hoog is of dat alleen de sensor dat denkt.

Auteur:  henkie HDI [ 21 jun 2011 23:16 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

Menno schreef:
Bij mijn 2.2 was de oorzaak een lek in het vacuum(swirlklep), ... 2 tientjes en het was weer gefixed.
Komt vaker voor, dus even goed alle slangetjes en aansluitingen nalopen.


Die heb ik met mijn vorige C5 ook gehad. Laat er even naar kijken, typisch 2.2 HDI kwaaltje !!

kan ook niet anders, ik meen dat alleen die 2.2 die swirlklep heeft

Auteur:  Menno [ 22 jun 2011 09:23 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

Idd, met precies die klachten die hier zijn beschreven, kortom m.i. het onderzoeken waard.

Auteur:  Yves Dierickx [ 22 jun 2011 09:51 ]
Berichttitel:  Re: ESP/ARS defect antivervuilingssysteem werkt onvodoende

Goede morgen,gisteren met de wagen naar de garage gegaan,en naar de turbolaadrukbegrenzer enz
gekeken,wat vacuumtesten gedaan met de vacuumtester én...er was dus een scheur in één vd.rubber vacuumslangetjes,vervangen en probleem is (waarschijnlijk)opgelost.
Ik weet het nog niet want we hadden eergisteren ook gezien dat er volgens de
Lexia van Willy ook een permanent probleem was met gloeicircuit A (nagloeirelais/gloeibougies).
Met véél moeite de gloeibougies eruit gekregen (konden ze die nu écht niet wat beter toegankelijk gemaakt hebben?)
en inderdaad,de eerste was al stuk,maar de juiste type was dus niet binnen,dus gisterenavond
ineens 4 besteld,straks waarschijnlijk vervangen en dan testrit maken en hopelijk geen probleem meer
na eerst een 10-tal km autostrade rijden?? Duimen maar zeker?
In ieder geval,dankzij de inzet van de deelnemers aan dit forum is de oorzaak vh.probleem
kunnen gevonden worden,alvast bedankt daarvoor allemaal.
Ik houd jullie zeker op de hoogte.
Yves

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/