Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
twijfelend gas geven oppakken https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9710 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | JHV [ 14 jun 2011 20:42 ] |
Berichttitel: | twijfelend gas geven oppakken |
Mijn eerste vraag over onze C5. Toen ik deze middag net weer wat op gang was gekomen in de stad, leek het wel op de auto niet goed oppakte. Of het gasgeven geen zin had. Ik moest het gaspedaal meer indrukken, maar zeker niet vloeren, om na het uitkomen van de bocht weer op gang te komen en vaart te maken. Het leek daarna alsof de auto bij constant gas geven optrok-afremde-optrok-afremde-optrok-afremde etc. Op zich heel erg licht deze beweging maar wel net voelbaar. Tot ik even echt versnelde, toen was het over. Daarna ook niet terug gekomen. Zou ook kunnen zijn dat ik net in een schakelmoment zat van de bak natuurlijk. (De 6bak is trouwens wel een echt prettige bak, heerlijk soepel en rustig schakelend. Omdat we rustige rijders zijn, en de motor vrij stil is, merk je het alleen aan de toerenteller wanneer er opgeschakeld wordt.) Of zou dit het schoonbranden van het filter zijn? Aan de andere kant; heeft de C5 een elektronisch gaspedaal en kunnen deze contactjes een beetje smerig/vettig zijn? Johan |
Auteur: | Bert65 [ 15 jun 2011 09:43 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
Ik heb dat ook wel eens. Ik denk idd dat dit samenhangt met het schakelmoment. Het gebeurt mij ook wel eens in een file. Je rijdt dan net met de verkeerde snelheid. |
Auteur: | JHV [ 15 jun 2011 10:02 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
Bert, Dank voor je ervaringsreactie. dat is een gevoel/gebeuren in de bak, wat ik me voor kan stellen. Die BVA6 schakeld ook zo mooi soepel en stil. Is de BVA6 weer ervaringsafhankelijk met het schakelen. Dus even manueel rijden, of even gassen beinvloed de schakelmomenten? Bij de AL4 was dit duidelijk, en vrij snel, merkbaar. Tijdens een rit stelde hij al bij. Of nadat ik reed en daarvoor onze zoon of mijn vrouw een tijd had gereden. johan |
Auteur: | JW-C5 [ 15 jun 2011 10:18 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
Zeker, de AM6 is "auto-adaptief" In document B2CB5FP0 Werkingsprincipe : Automatische versnellingsbak AM6 is onder andere te lezen: Citaat: Algemeen : Schakelkarakteristiek De werking van de automatische versnellingsbak wordt bepaald door de informatie van de volgende elementen : -De gasklephoek -Snelheid en motorbelasting van de auto De computer van de automatische versnellingbak bepaalt het schakelmoment aan de hand van een aantal schakelkarakteristieken. Iedere schakelkarakteristiek bevat : -De momenten voor het schakelen naar een andere versnelling (opschakelen en terugschakelen) -De grenzen voor de overbrugging van de koppelomvormer (overbruggingskarakteristiek) -De kick-down punten OPMERKING : De karakteristieken worden voortdurend aangepast (rijstijl van de bestuurder, belasting van de auto, ...) en geven zo eindeloos veel schakelmogelijkheden (schakelpunt, moment van inschakeling van de lock-up, ...). En voorts: Citaat: Schakelkarakteristieken en programma's Bij normaal gebruik van de auto zal de computer de steeds veranderende parameters gebruiken om de optimale schakelmomenten te bepalen. De veranderende parameters zijn : -Rijstijl -Motorbelasting -Keuzeschakelaar programma OPMERKING : De veranderende parameters maken oneindig veel schakelprogramma's mogelijk. Groet, JW |
Auteur: | JHV [ 15 jun 2011 10:22 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
Oke, veel mogelijkheden dus. Ik heb een excuus om te gaan en te blijven rijden. Effe checken of de bak nog goed is ![]() ![]() ![]() Johan ps: waar vind ik: document B2CB5FP0 Werkingsprincipe voor deze bak? |
Auteur: | JW-C5 [ 15 jun 2011 10:52 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
Dat kan ik je sturen, als PDF. Geef dan even je E-mail adres via een PB Groet, JW |
Auteur: | JHV [ 15 jun 2011 11:05 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
JW, De postduif, met retourbakje, is onderweg. Johan |
Auteur: | JHV [ 16 jun 2011 20:35 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
Heerlijk, veel leesvoer gekregen van JW. Samen met uitproberen, remmen testen en kijken, kwam er niet een echt duidelijk beeld naar voren. Maar ook geen storingsmelding oid. Iemand sprak me aan en vertelde dat mijn remlichten wat knipperden/doofden. Onze oude C5 met AL4 bak schakelde ook soepeler, of anders, nadat ik de remlichtschakelaar had vervangen. Dat heb ik nu weer gedaan. Mijn remlichten zijn nu constant, EN nadat ik geremd heb in een bocht, met geringe snelheid door wil rijden, lijkt het twijfelend oppakken ook wel weg te zijn. Ook de lock-up lijkt eerder in te komen. Maar dat is een gevoel natuurlijk. Daarvoor niet specifiek gemeten/gevoeld oid. Maar het is wel anders in elk geval. Mijn vrouw gaf aan dat ze het "Skoda gevoel" niet meer had. De Octavia 2.0TDI met DSG6 bak schoot altijd met een bloedgang er vandoor. Was gewoon een erg snelle auto. Voor ons te snel met optrekken eigenlijk. In theorie is de C5 2 seconden langzamer op de 100km/h. De C5 trekt nu volgens haar nog steeds snel op maar rustiger en krachtiger. Maar even terug naar de remlichtschakelaar, het lijkt dus alsof het schakelpatroon van de bak anders is. Morgen ochtend weer eens kijken. Ik heb trouwens een modificatie aangebracht, set nr 454367 ipv 454363. De laatste is de losse remlichtschakelaar. De 1e is remlichtschakelaar met een tussen te plaatsen kabel waarmee de contacten van de remlichtschakelaar meer ontzien worden, en dus minder inbranden. Ik begreep dat ze bij meer citroen's deze modificatie doen na storingen met oa CC, remlichten, en meer onduidelijke problemen. Deze schakelaar bediend uiteraard de remlichten, maar beinvloed tevens de hele rits aan informatie en gegevens op grond waarvan de BSI een aantal keuzen maakt. In onze vorige C5 had ik deze schakelaar als stokpaardje al ingebracht, en bij deze C5 dus weer ![]() Maar een tip dus, bij af en toe problemen met de CC, schakelen automatische bak en lock-up, remlichten, denk ook eens aan deze schakelaar. Blijkbaar een belangrijke schakel in een keten. Net als zoveel andere schakels bij C. Johan |
Auteur: | Bert65 [ 17 jun 2011 01:28 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 17 jun 2011 17:21 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
Die aanpassing van de remschakelaar, met dat stukje tussenbedrading, heb ik dit voorjaar ook doorgevoerd. Ik had een melding gekregen dat de "snelheidsregeling" niet geactiveerd kon worden, de CC werkte dus niet. In de papieren duikend vond ik toen een InfoRapid waarin dit probleem beschreven was, met als remedie het aanbrengen van dat tussenkabeltje icm een nieuwe schakelaar. In een ander draadje heb ik daar toen melding van gemaakt. Alles werkt sindsdien weer prima ![]() Groet, JW |
Auteur: | citrobas [ 07 jul 2011 01:13 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
Even een vraagje van mijn kant. Ik heb mijn C5 nu 2 weken en heb een aantal keren gemerkt dat de auto een soort van schommelend toerental heeft rond de 2.000 toeren. Dit komt niet altijd voor maar kan gebeuren als ik een heuvel oprijdt waarbij de toeren constant rond de 2.000 toeren blijven hangen. Dan voel je dat de auto doet wat jij beschrijft, alsof hij de hele tijd gas geeft, iets afremt, gas geeft, iets afremt, etc. Heel lichtjes, maar je kan het zien in de toerenteller die een klein beetje aan het dansen is. Als ik het goed lees is dit hetzelfde als wat jij hebt met jouw auto en is het te wijten aan het schakelgedrag van de versnellingsbak?? Verder geen klachten hoor, wat een heerlijke auto is dit. Vooral de 6 versnellingsbak is een geweldig apparaat. Constant in het juiste toerengebied voor de turbo, je merkt amper dat hij schakelt, behalve als hij nog koud is. |
Auteur: | EvilTwin [ 07 jul 2011 11:17 ] |
Berichttitel: | Re: twijfelend gas geven oppakken |
In principe het hoort niet, maar het was het gevolg van een gare remschakelaar. Wel zou je wat kunnen voelen tijdens regeneratie van het Fap, maar dat is niet bij elke heuvel. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |