Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
vermogen 1.8 break met aanhanger https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9633 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | m_attijsc5 [ 31 mei 2011 13:17 ] |
Berichttitel: | vermogen 1.8 break met aanhanger |
ik heb even een vraagje zo, zag hem niet zo snel er tussen staan, Heb nu een poosje een break uit 2003 1.8 benzinemotor handg. een ontzettende heerlijke auto! maar ik merk met een aanhanger dat ik met 90-100 km per uur toch echt wel zon beetje aan de max zit, bergje op is echt een gevecht, ik kan met tegenwind op de vlakke weg niet in zijn 5 blijven rijden,en om een klein beetje te versnellen (Bv van 85 naar 90) moet ik terug in zijn 3... nu weegt de aanhanger incl belading ongeveer 900 a 1000 kg, Ik heb hiervoor een F*rd Mondeo gehad met een 1.8 motor er in en die had nergens problemen mee, (116 pk en 1240 kg) Ik naar de dealer om te vragen schijnt dit normaal te zijn, ik denk dat hij gewoon niet goed aan zijn vermogen komt klopt dat? of is het echt normaal met deze auto dat ie niet vooruit te branden is! (lijkt wel alsof je met een sleepkabel vast zit aan een lantaarnpaal!) verder een heerlijke auto en hard op weg om een ![]() ![]() |
Auteur: | Klussie [ 31 mei 2011 14:16 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
Ik heb ook zo'n 1.8 maar dit herken ik niet met een caravan van 1150kg erachter. Het is natuurlijk geen overbemeten motor en de 5e versnelling gebruik ik NOOIT met de caravan erachter. Terugschakelen naar zijn 3 en soms zelfs zijn 2 in de bergen gebeurt maar voor die 4 dagen per jaar stoor ik mij er verder niet zo aan. Gewoon lekker hoog toeren laten draaien (min 3000) en in zijn 4 dan red je gewoon 110 km/h. |
Auteur: | EW [ 31 mei 2011 17:37 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
Inderdaad: het vermogen van de auto is koppel maal toerental. Gewoon in de toeren jagen dus als je trekt. Dat is ook de reden dat veel Nederlanders stranden in het buitenland op vakantie: Rijden met te lage toerentallen. |
Auteur: | m_attijsc5 [ 31 mei 2011 17:52 ] |
Berichttitel: | vermogen 1.8 break met aanhanger |
Klussie schreef: Ik heb ook zo'n 1.8 maar dit herken ik niet met een caravan van 1150kg erachter. ... Ok dank je, dat van de toerental eigenlijk weet je dat wel maar ja toch he.... Het max koppel zit ook vrij hoog heb ik begrepen 4000 toeren, dus dan wat meer gieren, Moet er denk ik gewoon even aan wennen, dat deze auto minder trekkracht heeft dan mijn oude bak. ben overigens al 2 keer met deze kar single richting italie/zwitserland gereden, en dat ging verders prima, inderdaad veel schakelen maar das normaal in het alpenmassief, en niet meer moeten schakelen als met mijn ouwe auto maar ik was gewoon even nieuwsgierig wat de ervaringen zijn van andere 1.8 rijders, en ja het is inderdaad geen overbemeten motor, maar ik vond dat ie er zo enorm hard voor moest werken... voor dat kleine beetje aanhanger. ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 31 mei 2011 18:19 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
Het kost ongeveer dubbel zo veel vermogen om een lompe aanhanger te trekken, dus bij 80km/h heb je in totaal ~40kW nodig, da's idd >3000tpm. Maar in 5 kun je dan nauwelijks versnellen. Met windkracht 4 tegen rijd je eigenlijk bij 60km/h al 80km/h en dat maakt het nog lastiger, omdat je dan in 5 (@2000tpm) maar 30kW hebt. Da's dus niet genoeg. Daarnaast om een treingewicht van 2500kg met 80km/h een helling van 5% op te trekken heb je nog eens 30kW extra nodig, dat lukt je dus sowieso alleen in 3 (>4500tpm). Een windstootje of een lichte helling en je moet bij 80km/h al terugschakelen. Het verschil met de Mondeo Zetec 1.8L16v (158Nm@3750, 84kW @5750) is miniem. De 1.8-16v (EW7J4) levert zijn koppel een fractie hoger (160Nm @4000tpm) maar heeft meer vermogen en zelfs bij iets lagere toeren dan de Frot (86kW @5500). De Frot motor staat bovendien bekend als "rauw", terwijl de EW7 juist heel soepel veel toeren draait. |
Auteur: | EvilTwin [ 31 mei 2011 20:31 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
Wellicht ten overvloede, de EW7A uit de ph.II (ook 1.8-16v) is aanzienlijk krachtiger (127pk, 170Nm) Die motor is ook nog in de C5-3 geleverd. |
Auteur: | jtbakker [ 31 mei 2011 22:23 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
alleen is het ledig gewicht van de C5-II en C5-III weer hoger dan de C5-I. |
Auteur: | Herman [ 31 mei 2011 22:31 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
Ik heb vaak gereden met een auto ambulance en een +/-1300 kg auto erop, eigenlijk te zwaar maar dat ging prima, geen probleem hoor, en op LPG 3 (wel een berline) Behalve dat een wiel kapot ging( rem liep vast en band draaide niet) en dat ding nog 3 overhad ![]() |
Auteur: | m_attijsc5 [ 31 mei 2011 23:19 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
EvilTwin schreef: Het verschil met de Mondeo Zetec 1.8L16v (158Nm@3750, 84kW @5750) is miniem. De 1.8-16v (EW7J4) levert zijn koppel een fractie hoger (160Nm @4000tpm) maar heeft meer vermogen en zelfs bij iets lagere toeren dan de Frot (86kW @5500). De Frot motor staat bovendien bekend als "rauw", terwijl de EW7 juist heel soepel veel toeren draait. op papier is het misschien miniem, maar in de praktijk maakt het toch vrij veel uit, vandaar mijn vraag, Wat je zegt is wel waar de motor is wat rauwer in de hoge toeren en wordt het wat minder comfi rijden, maar op de een of andere manier had die auto met een bakkie erachter toch veel minder moeite als de c5 die ik nu heb, nu heb ik nog even na gezocht, en de mondeo mocht 1500 kg trekken deze c5 maar 1350 geremd dus daar zit al verschil in, maar wel bedankt voor je heldere verhaal! |
Auteur: | EvilTwin [ 01 jun 2011 00:51 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
1350? weet je dat zeker, hij kan veel meer trekken volgens de specs (geremd) 1500kg op 12% helling 1550kg op 10% 1800kg op 8% Leeggewicht rijklaar 1290kg max 1810kg max trein 3310kg (=1810+1500 trek) Da's dus net zo veel als de Mondeo. Als de jouwe 1350 zegt dan is dat dus niet vanwege de motor. En het verschil is dus miniem in het voordeel van de EW7 tov de Zetec. |
Auteur: | exroosje [ 01 jun 2011 13:59 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
Mijn V6ph1 mocht volgens kenteken ook maar 1400 kilo trekken terwijl ie 2000 ook makkelijk weg had gekregen. |
Auteur: | jtbakker [ 01 jun 2011 17:46 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
anders kan je ook op deze http://www.caravantrekker.nl site checken wat het verschil is. Ik vraag me alleen af welk type 1.8 je in de mondeo had, de 110 pk of 125 pk versie. |
Auteur: | EvilTwin [ 01 jun 2011 23:17 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
exroosje schreef: Mijn V6ph1 mocht volgens kenteken ook maar 1400 kilo trekken terwijl ie 2000 ook makkelijk weg had gekregen. Voor de V6 automaat (BVA4, 1520kg) werd opgegeven: 1400kg op 12% helling 1700kg op 10% 2000kg op 8% max treingewicht 3420kg. Je kunt zien dat het probleem de bak is bij sterke helling; met handbak: V6 BVM5 (1480kg) 1600kg op 12% helling 1700kg op 10% 2000kg op 8% het max treingewicht is 3610kg dwz dat je 2130kg kunt trekken vlak als je rijbewijs dat toestaat. |
Auteur: | m_attijsc5 [ 03 jun 2011 14:32 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
ik had de mondeo met 116 pk Koppel: 153 nm/3750 tpm Cilinderinhoud: 1796 cm³. Heerlijke maar oude bak, Die gewichten kloppen idd, had ik ook al gevonden in het boekje, maar ja, wat er op je kenteken staat mag je hebben he van de heren met de hoge hoed en grote snor, En daar zat ik aardig aan denk ik zo, De aanhanger weegt al 500 kg, dan nog met een zwikkie lading erop wilt het wel de trein woog volgens de meetbrug 2800 kg, (even zo uit mijn hoofd)met een dubbelas aanhanger met huif erachter. |
Auteur: | Deadman [ 03 jun 2011 20:47 ] |
Berichttitel: | Re: vermogen 1.8 break met aanhanger |
Ik had zo'n zelfde C5 met een 1.8. 1 van de redenen waarom ik deze verkocht hebt. Buiten het feit dat ik graag weer een automaat wilde hebben wilde ik ook een auto die een beetje vooruit komt met een aanhanger. Had een caravan gekocht, totaal gewicht beladen 1400 kg, en met deze C5 was de trekkracht nihil. De 1 maakt het niet uit maar mij wel. Het voordeel wat de C5 wel heeft ten opzichte van een andere auto is dat hij altijd wel mooi horizontaal blijft. Heb in mijn Peugeot 607 hulpveren moeten zetten. Met de 210 pk die ik nu heb heb je zelfs niet meer in de gaten dat je er iets erachter hebt. Met deze auto kan ik ook met de hand schakelen dus hij zoekt ook niet steeds zijn hoogste versnelling op. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |