Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Auteur |
Bericht |
herbert
C5club Newbie
Geregistreerd: 25 okt 2010 21:26 Berichten: 10 Woonplaats: Alkmaar
Auto: C5 Break Automaat
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 175000
Kleur: Grijs metallic
Naar boven
|
 Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Misschien kan iemand helpen? De automaat van mijn C5 vind ik veel te snel opschakelen, vooral van 2 naar 3. Als je normaal (niet te langzaam, niet te snel) optrekt, schakelt de bak al voor de 50 km/h naar 3. Gevolg: totaal geen vermogen meer om verder te versnellen in het verkeer. Van 3 naar 4 gaat ook al bij voor de 70 km/h. Na beide schakelmomenten komt het toerental op ca. 1800 t/min. De 2.0 motor heeft hier zeer weinig kracht om verder te accelereren.
Graag zou ik willen dat de bak bij 60, resp. 80 km/h opschakelt. Dan komt het toerental net boven de 2000 uit, waardoor je pittig kunt doorrijden. Op LPG ben je dan op zeker zuiniger uit. LPG is niet zuinig bij te veel gas geven in en een te lage versnelling. Dat heb ik al vele malen uitgetest, ook met de XM die ik hiervoor had. Op benzine is de motor hierbij wel zuiniger.
Nu is het vaak zo dat ik meteen de M-stand pak en dan maar weer met de hand verder blijf schakelen.
De S-stand is een optie, echter (altijd!) opschakelen bij 3100 t/min. is ook weer het andere uiterste. + als je op een 80 km/h weg rijdt, blijft hij in 3 staan, terwijl hij na een tijdje best naar 4 zou mogen. Nee, dan moet je dus eerst weer 90 km/u rijden. Bij een geringe snelheidsafname gaat ie trouwens al weer! naar de 3. Bij filerijden rond de 70 km/h vind ik de automaat zo niet prettig. De M biedt dan toch wat uitkomst.
Vragen: Kun je de schakelmomenten laten aanpassen in het schakelprogramma van de bak? Is de bak werkelijk zelflerend? Ik heb regelmatig pittig gereden (misschien niet pittig genoeg??) en toch blijft de bak onder de 50 km/h naar 3 en onder de 70 km/h naar 4 schaken. Of komt het, omdat ik dus regelmatig manueel schakel?
Graag jullie reactie. Alvast bedankt!
|
17 apr 2011 21:28 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Hallo, zelf heb ik het idee dat de automaat heel snel leert, als mijn vrouw de auto de hele week gebruikt heeft, heb ik de automaat in 1 ritje weer naar mijn zin(wel flink doortrekken in manueel stand) Als jij geen verschil merkt is er denk ik wel iets mis. Grtz Sjef  ps, ik gebruik ook regelmatig de s stand van de automaat.
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
17 apr 2011 21:42 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Precies, een middagje stevig doorharken en als dat niet werkt even laten nakijken....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 apr 2011 21:57 |
|
 |
abartels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 apr 2010 15:50 Berichten: 416 Woonplaats: Almere
Auto: sedan, Exclusive 2.0 aut4
Opties: electrische schuif/kanteldak, afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09055
Productienummer: 10708
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 149000
Kleur: Gris quartz
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Ik gebruik de manueel stand niet, om mij nog steeds onduidelijke reden werk die bij mij niet  , Maar als ik een tijdje pittig rij en gebruik maak van de kickdown, is de automaat daarna ook "pittiger". Hij schakeld dan later op. Ga ik latewr weer een tijdje met een rechter 'bejaarden' been rijden, dan wordt ook de automaat weer lui 
_________________
|
17 apr 2011 22:03 |
|
 |
KlaasS
C5club Executive
Geregistreerd: 08 feb 2010 19:39 Berichten: 1720 Woonplaats: Roden(Drenthe)
Auto: C4 berline
Opties: image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 75000
Kleur: noir obsidien (exl)
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
nu mijn C5 weer terug is van een koprevisie en nieuwe software, merk ik ook dat ze enorm traag is (in verhouding van voor de revisie) ik heb het opgelost door een aantal keren flink door te trekken (met inachtneming van een nog in te rijden blok) het helpt echt zo niet,als een speer naar de dealert
_________________ vr gr KlaasS
think positive
auto historie:citroen dyane,simca 1100,opel kadett city,vw passat,mazda 323gt,ford escort, opel e kadett sedan,opel e kadett sedan,vw passat,mercedes vito,saab 900 s,saab 900i, vw t4,citroen xsara piccasso,seat marbella,citroen c5 break,porsche924,,citroenc4 berline,agm retro scooter
|
18 apr 2011 18:54 |
|
 |
Lagoen
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
De automaat van mijn pas gekochte C5 gaat snel in 3 (45 km/u) en 4 ( 65 km/u ) vind ik en ook te laat terug van 4 naar 3 bij normaal rijden en dat gaat gepaard met een hoop gebrom alsof hij zijn kracht niet kwijt kan. Alleen met bruut rijden is dit te voorkomen en bij normaal rijden valt hij weer terug in zijn in mijn ogen kwaal. De kick-down werkt verder prima misschien wel te goed want dan is hij uitermate snel. Het eniste voordeel van het te vroeg schakelen is misschien het benzine verbruik dat rond de 1:12 is. Verder heeft hij af en toe het kwaaltje als je stopt voor een kruising en na het stilstaan direct gas geeft dat hij aarzelt om weg te rijden bij het wachten in file of stoplicht heeft hij hier geen last van. Bij 100000 KM is de bak olie vervangen volgens het serviceboekje en hij heeft nu 160000 km gelopen. Wat kan dit dan zijn? Resetten of update? Of snel weer verkopen?
|
13 mei 2011 13:46 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Ik denk dat de vorige eigenaar een zeer kalme rijder was.
Gewoon een beetje meer gas geven, dan zal de automaat zich na enige tijd wel aanpassen.
Hoewel ik een diesel heb schakelt de bak bij mij op dezelfde snelheden en alleen als de motor koud is bromt dat inderdaad een beetje.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
13 mei 2011 15:35 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Beetje raar van die toerentallen... Okee, met een handbak, maar ik rijd 50 in 5 en 30 in 3 en daarbij haal ik zeer nette verbruikscijfers.
Alleen moet je niet optrekken bij die toerentallen (vaak sla ik buiten de bebouwde kom 3 en 4 over naar de 80).
Dat kun je toch bij de automaat gewoon "aanleren" door met de kickdown te spelen?
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
13 mei 2011 16:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Bij Kick-down moet je het gaspedaal "tot op de bodem" indrukken, en da's niet de bedoeling. Maar wat je heel goed kunt doen is met het gaspedaal de bak laten terugschakelen. Dat doe je door kort, maar heel snel het gaspedaal even een paar centimeter in te drukken en weer terug te laten komen. Probeer het maar eens Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 mei 2011 16:54 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Eigenlijk bedoelde ik dat ook een beetje...
Versnellen doe je met ongeveer 3/4 gas.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
13 mei 2011 18:26 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Voor mijn gevoel schakelt de automaat van de TS hetzelfde als bij mij. De 1 is vrij kort en hij gaat al snel naar de 2, waar hij bijna geen lock-up moment heeft omdat hij al snel in de 3 wordt gegooid, direct gelocked, dus brandstofbesparend. Met mijn fluwelen voetje gaat hij bij exact 60 km/h naar de 4, ook vrijwel meteen zonder slip. Als ik een keertje iets meer ga gassen (ofschoon mij dat te duur is  ), dan schakelt de bak gewoon later naar de hogere versnellingen. Bij vol gas, dus net voor het kick-down klikje, gaat hij bij 110 of zo pas naar de 4e. Rijd ik daarna meteen opa-like dan schakelt hij weer op dezelfde momenten. Maar de vraag is of je dit kunt veranderen, geen idee, maar als je vindt dat hij geen vermogen meer heeft, net als JW al zegt, even een dot gas erbij en hij schakelt terug, bij JW 2 tandjes.. 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
13 mei 2011 18:35 |
|
 |
Lagoen
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Ik vind dit zeer onplezant rijden wat dat betreft had mijn vorige een Renault Laguna 2.0 een veel fijnere automatische bak en was stukken sneller. Tja terug keren kan niet ik heb de hoogte verstelling nodig. Ben benieuwd komende winter als ik hem nog heb wat de bak dan doet misschien is het wel zeer irritant om er mee te rijden.
|
13 mei 2011 19:38 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Het lijkt mij niet dat de bak verschil maakt tussen zomer en winter..
Waarin zou hij dan moeten verschillen?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
13 mei 2011 20:16 |
|
 |
Ready-to-go
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Hoi wij hebben een nieuwe c5 automaat .En deze schakelt slecht van 1 naar 2 bij het weg rijden met een koude motor. Hij schakelt bij +- 3000 toeren naar zijn 2 . Bij de garage gebracht deze hebben een software update gedaan en de auto opnieuw ingeleerd. Maar hij schakelt nog niet goed bij het weg rijden. Weet iemand een oplossing? Alvast bedankt.
|
13 mei 2011 20:28 |
|
 |
Lagoen
|
 Re: Schakelmomenten / zelflerende automaat?
Temperatuur. Alles wat dikker en kouder. Beschouw het als een mens in de winter dan gaat het ook wat minder.
|
13 mei 2011 20:31 |
|
 |
|