Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Nokkenas verstelling
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9542
Pagina 1 van 2

Auteur:  Duizel [ 17 mei 2011 13:11 ]
Berichttitel:  Nokkenas verstelling

Heeft iemand ooit problemen gehad met de nokkenasverstelling op een C5 PH2 2.0i 16v aut excl?

Mijn auto maakt een ratelend geluid na het starten wat na enkele seconden weer verdwijnt. Laatst wilde deze ook niet meer starten. Startmotor liep heel snel, leek wel of motor geen compressie had. Mogelijk stonden de kleppen nog gedeeltelijk open?

Ben benieuwd!

Auteur:  EvilTwin [ 17 mei 2011 17:00 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

Klinkt niet logisch. Het moet een foutmelding opleveren.

Auteur:  Ploffie [ 17 mei 2011 17:32 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

Klinkt als het klepstoter fenomeen...

Ik heb ook wel eens een keertje gehad dat hij heel beroerd liep, leek wel op 3 poten.
Nogmaals starten en het was over, ben er nooit achter gekomen wat dit is geweest.

Het hele snelle doorstarten herken ik niet, ik hoop niet voor je dat je kleppen open zijn blijven staan.

Auteur:  JW-C5 [ 17 mei 2011 18:38 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

Aan het "klepstoterfenomeen" dacht ook, even.
Maar dat liet ik gauw weer varen toen ik las dat het hier een EW10A motor betreft, en die hebben daar geen last van voor zover ik weet.
Of het zou al moeten zijn dat er sprake (geweest) is van ernstig vervuilde olie, waardoor de klepstoters niet helemaal lekker meer werken.

De verstelling van de nokkenas kan imho geen rol spelen.
Ook al zou die verstelling niet precies kloppen, dan nog gaat dat niet ratelen. En daardoor kunnen er geen kleppen open blijven staan

Groet,
JW

Auteur:  Ploffie [ 17 mei 2011 18:47 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

Als ik me niet vergis heb ik eveneens de EW10A, deze reutelde dus ook een seconde na de start.
De dealer heeft er bij de verkoop waarschijnlijk geen verse olie in gegooid, ofschoon hij dit wel had beloofd, dus de oorzaak was misschien vervuilde olie.

Nu, na verse olie, is het praktisch weg.

Verstelling van de nokkenas lijkt mij ook gek, dan blijft hij beroerd lopen.

Auteur:  JW-C5 [ 17 mei 2011 19:01 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

Inderdaad, in jouw C5-II ligt de EW10A.
Dat even reutelen van de klepstoters is een veel voorkomend verschijnsel, ik heb dat ook bij mijn V6.
De oorzaak is dat een aantal kleppen open staan bij stilstaande motor, en omdat er geen oliedruk meer is zullen die klepstoters dan wat leeglopen. Daardoor ontstaat er een wat grotere klepspeling op díe kleppen en dat hoor je even tot het moment dat de klepstoters weer voorzien zijn van olie.

Het bij de EW10J4 voorkomende "klepstoterfenomeen" was van andere aard. Daar gingen de klepstoters vastzitten waardoor kleppen tijdens het lopen van de motor open konden blijven staan.

Groet,
JW

Auteur:  KlaasS [ 17 mei 2011 19:04 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

link

jawel dus :

bij onze dame was het tandwiel dat de VVT(variabele valve timing)bestuurd wel kapot
naast een koprevisie en een nieuwe distributie riem eva dingen was ik beduidend armer als voor die tijd
lees het verhaal en laat voor de zekerheid de dealer controle uitvoeren

Auteur:  BJG [ 17 mei 2011 19:15 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

JW-NHS schreef:
Dat even reutelen van de klepstoters is een veel voorkomend verschijnsel, ik heb dat ook bij mijn v6


Weet je zeker dat het dat is?
Het komt ook voor dat de nokkenasverstelling leeg loopt, en dus weer gevuld moet worden met olie gedurende de eerste seconden na de start. Het leeglopen van die paar stoters waarvan de kleppen open staan klinkt meer als tikken en houdt ook wat langer aan.
(De EW10A heeft ook nokkenasverstelling)

Auteur:  Menno [ 17 mei 2011 19:19 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

Klinkt idd als tikken, en is bij de V6 iig een normaal verschijnsel ...

Auteur:  un_vrai_break [ 17 mei 2011 19:58 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

Ik kom bij toeval op dit topic en herken het gelijk. Mijn 3.0 V6 geeft de eerste seconde (alleen in koude toestand) ook een tikkend geluid. Toen ik bij een vriend mijn pas gekochte dame startte was zijn commentaar: Ik wist niet dat je een diesel had gekocht" :lol: , want zo klinkt het inderdaad.

Maar ik begrijp dat ik me geen zorgen hoef te maken? Ik zit nog in de garantieperiode.

Groet,
Frits

Auteur:  Menno [ 17 mei 2011 19:59 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

Nee da's normaal, geen zorgen om maken.

Auteur:  Ploffie [ 17 mei 2011 20:41 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

JW-NHS schreef:
De oorzaak is dat een aantal kleppen open staan bij stilstaande motor, en omdat er geen oliedruk meer is zullen die klepstoters dan wat leeglopen. Daardoor ontstaat er een wat grotere klepspeling op díe kleppen en dat hoor je even tot het moment dat de klepstoters weer voorzien zijn van olie.



Blijven de kleppen juist niet dicht omdat de oliedruk weg is?
Oliedruk weg -> klepveer drukt klep in zijn zitting is mijn redenatie...misschien wel dom, maar dit vink logies.

Auteur:  GW-tje [ 17 mei 2011 21:11 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

Kleppen worden uiteraard wel gewoon geopend en gesloten door de nokkenas en op hun zetels gedrukt met de klepveren. De hydrostoterbussen zorgen alleen voor een spelingvrije klepbediening dmv de oliedruk. Geen oliedruk betekent maximale klepspeling.....maar zegt niets over de positie van de klep. Open of dicht wordt bepaald door de nokkenas.

Auteur:  JW-C5 [ 17 mei 2011 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

BJG schreef:
JW-NHS schreef:
Dat even reutelen van de klepstoters is een veel voorkomend verschijnsel, ik heb dat ook bij mijn v6


Weet je zeker dat het dat is?
Het komt ook voor dat de nokkenasverstelling leeg loopt, en dus weer gevuld moet worden met olie gedurende de eerste seconden na de start. Het leeglopen van die paar stoters waarvan de kleppen open staan klinkt meer als tikken en houdt ook wat langer aan.
(De EW10A heeft ook nokkenasverstelling)


Nee, dat weet ik niet zeker...

Menno schrijft het ook, alle V6'en maken dit geluid, en dat heb ik altijd toegeschreven aan een paar klepstoters die even leeg stonden.
Maar of het juist is dat ik schrijf: alle V6'en, dat weet ik niet.
Wellicht wél die in de C5 zitten en in de C6. Die hebben de nokkenasverstelling.

Maar of de eerdere V6'en, de ES9J4, zoals toepepast in de latere XM en in de Xantia dit geluid ook maken, dat weet ik niet. Misschien kan Menno zich dat nog herinneren van zíjn toemalige Xant.
Ik zal het ook vragen aan Breeze, die heeft een Xantia Break V6.

Overigens, ook de 2.0i-16V in de Xant die ik hiervoor had kon enig lawaai produceren bij de start. En die had wél hydro-stoters maar geen nokkenasverstelling....

Groet,
JW

Auteur:  Ploffie [ 17 mei 2011 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Nokkenas verstelling

GW-tje schreef:
Kleppen worden uiteraard wel gewoon geopend en gesloten door de nokkenas en op hun zetels gedrukt met de klepveren. De hydrostoterbussen zorgen alleen voor een spelingvrije klepbediening dmv de oliedruk. Geen oliedruk betekent maximale klepspeling.....maar zegt niets over de positie van de klep. Open of dicht wordt bepaald door de nokkenas.


Volgens jou is het dus maar millimeterwerk wat die hydraulische klepstoters verzetten?

En JW, mijn Xm maakte geen geluid na de start, ook een 2.0 16V.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/