Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9474 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Bobi [ 02 mei 2011 17:50 ] |
Berichttitel: | Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Goedenavond, Zoals jullie wellicht in mijn voorstel topic hebben gelezen ben ik aan het overwegen om een C5 HDi aan te schaffen (2003 2.0 HDi 110 PK SX Break, handgeschakeld. Nu lees ik wat dingetjes over roetfilters etc, en ik vroeg me dus af ofdat alle C5'en een roetfilter hebben of dat het pas vanaf een bepaald bouwjaar in gebruik werd genomen. Tevens vroeg ik me ook af ofdat alle C5'en rijden op zgn Eolyse. groeten, Bob |
Auteur: | henkie HDI [ 02 mei 2011 17:58 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Niet elke C5 heeft een roetfilter. Sommige 2.0 HDI's hebben, voor zover ik weet, dat roetfilter niet. Als je achter het VIN nummer kan komen, kunnen medeforummers zien welke motor precies in jouw C5 zit. En dus of dat roetfilter er al dan niet op zit. Groeten, Hendrik |
Auteur: | Bobi [ 02 mei 2011 18:09 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Dat VIN nummer zal ik zeker even checken, als het allemaal goed gaat, ga ik woensdag even een kijkje nemen/ritje maken. Stel dat de auto nu wel een roetfilter heeft, is dat ook makkelijk te zien (zit dat ding bij de uitlaat bijvoorbeeld?) En moet er dan ook van dat Eolyse spul in? |
Auteur: | henkie HDI [ 02 mei 2011 18:21 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Of het roetfilter zichtbaar is ... euh ![]() ![]() Ik ben geen eolyse-specialist. Eolyse zit in een apart tankje en wordt met enige regelmaat ingespoten in het systeem. Ik meen dat je eens in de 80.000 km Eolyse moet laten bijvullen. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 02 mei 2011 18:49 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Net voor de demper zie je een gewafeld aluminium bakje, daarin zit de eolyse-installatie voor het roetfilter. Overigens als er een roetfilter onder de auto zit kan het ook nog voorkomen dat dit filter niet erkent wordt door de RDW. In de voertuiggegevens staat dan : GEEN Bijlage: RP-14.jpg |
Auteur: | james [ 02 mei 2011 19:09 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
aaaaaaa daar zit dat ,weet ik ook weer ![]() |
Auteur: | Menno [ 02 mei 2011 19:21 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Bobi , een 2.0 Hdi 110pk uit 2003 heeft nooit een fap filter, en dus ook geen eolyse ![]() |
Auteur: | Bobi [ 02 mei 2011 19:28 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Dank voor de antwoorden zover! Om eerlijk te zijn hoop ik dat er ook geen roetfilter op zit, want wat er niet opzit kan ook niet stuk ![]() Kan trouwens niet wachten tot woensdag! Dan gaan we even een kijkje nemen bij de auto, en ik heb sinds de XM geen Citroën meer gereden met Hydractive dus ben erg benieuwd! |
Auteur: | Menno [ 02 mei 2011 19:36 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Enkel de nieuwe 2.0 HdiF met 136 Pk ( en meer ) heeft een fap ... deze is niet in de Ph1 geleverd .... Enige Ph1 diesel met fap is de 2.2 Hdi |
Auteur: | Roman [ 02 mei 2011 21:29 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
maar uitkijken... de ph2 met de 136pk heeft pas de roetfilter std vanaf begin of medio 2006 gekregen... |
Auteur: | Maarten [ 03 mei 2011 07:42 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Misschien een beetje offtopic, maar ik kan je de 2.0 HDi (110 pk) in het eerste model aanraden hoor. Echt een goede motor naar mij mening, sterk zat, ook goed om een aanhanger mee te trekken, en vooralsnog betrouwbaar. |
Auteur: | EvilTwin [ 03 mei 2011 14:33 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Ik heb de 2.0HDi110 motor in een Xantia gehad en die was echt superlekker, zuinig (>1:16) en snel. Maar dat is met de C5 icm die motor wel ietsje minder, vandaar dus dat ik 2.2HDi rij. Citaat: Om eerlijk te zijn hoop ik dat er ook geen roetfilter op zit, want wat er niet opzit kan ook niet stuk . Het roetfilter is een voordeel, voor je omgeving, maar ook voor de achterkant van je auto. ![]() BTW de 2.0HDi136 is er vanaf het begin (aug2004) met roetfilter, maar door beperkte roetfilter productie was hij er ook zonder. Vanaf 2006 was er voldoende capaciteit om ook de 2.0HDi136 bva6 te gaan leveren. Verder zeg ik wat ik altijd zeg: als je in de markt bent voor een 2e hands C5 kun je het beste gaan voor de ruimste uitrusting (dus exclusive, anders difference oid). De marginale meerkosten van zaken als parkeerhulp heb je er snel uit, het blijft nml een onoverzichtelijk gevaarte. ![]() Citaat: Als je achter het VIN nummer kan komen, kunnen medeforummers zien welke motor precies in jouw C5 zit. In het VIN zit de motorcode (bijv RHZ, XFX of 4HX) en daarmee ligt dus ook vast wat er voor vermogen uitkomt en wat voor uitlaatgasbehandeling in zit. Het VIN begint met VF7 (=Citroën) dan een code van zes karakters: XXYYYY, waarbij DE staat voor de C5 break Ph.I Break phase I --------------- 1.8 16v BVM5 (EW7J4) : DE6FZB, DE6FZC 2.0 16v BVM5 (EW10J4) : DERFNC 2.0 16v BVM5 (EW10J4 dépollution INF, à partir de 2003) : DERFNB 2.0 16v BVA4 (EW10J4) : DERFNF 2.0 16v BVA4 (EW10J4 dépollution INF) : DERFNE 2.0 HPi BVM5 (EW10D) : DERLZB V6 BVM5 (ES9J4S) : DEXFXC V6 BVA4 (ES9J4S) : DEXFXF 2.0 HDi BVM5 (DW10TD) : DERHYB =90pk 2.0 HDi BVM5 (DW10ATED) : DERHZB =110pk 2.0 HDi BVA4 (DW10ATED) : DERHZE =110pk 2.2 HDi BVM5 (DW12TED4) : DE4HXB =136pk, roetfilter 2.2 HDi BVM6 (DW12TED4) : DE4HXG =136pk, roetfilter 2.2 HDi BVA4 (DW12TED4) : DE4HXE =136pk, roetfilter hiervan heeft dus alleen de 2.2Hdi een roetfilter. Phase.II lijst: viewtopic.php?p=100739#p100739" onclick="window.open(this.href);return false; nog wat info: viewtopic.php?p=295128#p295128" onclick="window.open(this.href);return false; Citaat: ik heb sinds de XM geen Citroën meer gereden met Hydractive dus ben erg benieuwd! Het Hydractive van de Xm is qua functonaliteit alleen te vergelijken met het Hydractive 3PLUS van de C5 (dwz met variabele veerkarakteristiek) Dat heeft een 2.0HDi110 niet, die heeft "simpel HA3", zonder var. veerkarakteristiek; herkenbaar aan de sportknop bij de bediening van de veerhoogte. |
Auteur: | Bobi [ 03 mei 2011 18:10 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Wow wat een berg informatie! Bedankt voor je reply. EvilTwin schreef: Het roetfilter is een voordeel, voor je omgeving, maar ook voor de achterkant van je auto. ![]() Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, een beetje egoistisch van mij om zo te denken maar ik heb een history met Fiat's en daarmee is mijn ervaring dat alles wat als optie of extra erop zit, ook gegarandeerd naar de knoppen gaat ![]() Daarintegen zal ik mijn carbon footprint wel op een andere manier proberen te verminderen ![]() EvilTwin schreef: Verder zeg ik wat ik altijd zeg: als je in de markt bent voor een 2e hands C5 kun je het beste gaan voor de ruimste uitrusting (dus exclusive, anders difference oid). De marginale meerkosten van zaken als parkeerhulp heb je er snel uit, het blijft nml een onoverzichtelijk gevaarte. ![]() Ja kun je daar misschien iets meer over zeggen? Overal lees ik termen zoals ligne prestige, exclusive, difference, essentiele etc. maar de auto waar wij voor gaan kijken is een SX. Gebruiken ze in andere landen andere termen? Ik kan me voorstellen dat ze in Finland liever zo weinig mogelijk Franse woorden willen gebruiken, ze kunnen het woord Peugeot nog niet eens goed uitspreken (klinkt ongeveer zoals pee-joo-gay-ot. ![]() EvilTwin schreef: Het Hydractive van de Xm is qua functonaliteit alleen te vergelijken met het Hydractive 3PLUS van de C5 (dwz met variabele veerkarakteristiek) Dat heeft een 2.0HDi110 niet, die heeft "simpel HA3", zonder var. veerkarakteristiek; herkenbaar aan de sportknop bij de bediening van de veerhoogte. Ok dat is duidelijk. Ik had inderdaad nog wat vragen over de HA maar die heb ik in een ander topic gesteld. De auto is toch wel handmatig in hoogte te verstellen neem ik aan? Ik heb verder geen behoefte aan variabele dempingsinstellingen of rijkarakterastieken, het gaat mij meer om het hoog-laag verhaal ivm veel sneeuwval etc. |
Auteur: | Menno [ 03 mei 2011 18:56 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
Een sx staat ongeveer gelijk aan de ligne prestige uitvoering .... |
Auteur: | EvilTwin [ 03 mei 2011 19:56 ] |
Berichttitel: | Re: Hebben alle C5'en op diesel een roetfilter? |
SX is idd Ligne Prestige, het betekent ook dat zaken als Pack Parking (PDC), leer, navi of elekt stoelen optioneel beschikbaar waren. Dus je kunt bij een 2e handsje mazzel hebben dat er leuk spul op zit. Geen ESP/ASR echter, dat zou ik in Finland wel cruciaal vinden. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |