Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Terugkerende oliespetters https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9410 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Woetha [ 19 apr 2011 21:57 ] |
Berichttitel: | Terugkerende oliespetters |
Ik hoop dat er iemand weet of dit een probleem is. Aan de rechterzijde van mijn C5 2.0, dus als je onder de motorkap kijkt aan de linkerzijde, zie ik steeds weer terugkerende oliespetters op de kunststofafdekkappen links en voor. Wordt vermoedelijk verspreid door de distributieriem. Onder lekt zij ook een beetje olie. Olieverbruik ben ik nog aan het meten, sinds mijn laatste liter die ik heb bijgevuld rij ik nu al 2000 km, en nu slechts 1 bolletje gezakt op het display. Olieverbruik van de motor lijkt dus mee te vallen, zou het hydrauliekolie kunnen zijn? Of zijn er nog andere mogelijkheden. Is het iets om ongerust over te maken? Graag tips of adviezen. Alvast bedankt, Gert |
Auteur: | Maarten [ 20 apr 2011 07:33 ] |
Berichttitel: | Re: Terugkerende oliespetters |
Is de olievuldop van het blok zelf goed dicht zonder oliesporen? Als er olie lekt op de distributieriem zou ik nogal snel naar de garage gaan. Als die als gevolg daarvan beschadigt en overslaat of knapt, ben je flink aan de beurt. Maar als het aan de passagierskant zit, kan het ook goed hydroliekolie zijn, want het reservoir zit aan die kant. Echter, die is wel ONDER de kap verscholen, dus als je spetters OP de kap hebt is dat vreemd. Meet eens de stand van de hydroliekolie? Auto in laagste stand zetten, dan moet je nog net het niveau boven het roostertje in de vulopening zien. Zie je het niet dan bijvullen (met het juiste soort) en in de gaten houden of het peil zakt. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 20 apr 2011 09:12 ] |
Berichttitel: | Re: Terugkerende oliespetters |
Kijk ook eens naar de dikke retourslang onder aan het hydraulic tankje. Die lekt vaak op de orginele slangklemmen. |
Auteur: | Woetha [ 23 apr 2011 08:48 ] |
Berichttitel: | Re: Terugkerende oliespetters |
Olievuldop is goed dicht. Ik heb de auto in de laagste stand gezet en een halve liter LDS moeten bijgooien. Ik heb de auto vanaf december. De exacte plaats van de lekkage nog niet gevonden, volgens de dealer lijjkt het inderdaad op de retourslang. Distributieriem is schoon, misschien komen de spetters door de hoge druk in het systeem icm een klein lek, dan kun je ook een verneveling van de olie krijgen. Bedankt voor het meedenken. Gert |
Auteur: | Woetha [ 18 jun 2011 20:27 ] |
Berichttitel: | Re: Terugkerende oliespetters |
Gevonden! Retourslang stuurbekrachting boven de pomp, net boven de originele slangenklem. Stukje afgesneden en nieuwe slangenklem geplaatst. Door dit lek drupte de olie op de multiriem of dynamo en werd daardoor tegen de verschillende onderdelen geslingerd. Dus eigenlijk hoort dit stukje niet bij dit motorforum maar bij de hydrauliek. Gert |
Auteur: | Klaverblaadje [ 19 jun 2011 12:06 ] |
Berichttitel: | Re: Terugkerende oliespetters |
De dynamo kan erg slecht tegen de hydraulische olie. Ik heb hetzelfde meegemaakt en niet zolang daarna gaf mijn dynamo het op. |
Auteur: | GW-tje [ 19 jun 2011 12:09 ] |
Berichttitel: | Re: Terugkerende oliespetters |
Dat valt best mee; bij mijn Xantia heeft de hydraulische pomp 7 jaar lang boven de dynamo staan zweten die daardoor altijd een beetje "groen" ![]() Uiteraard is LDS geen LHM, dus dat geeft dan wellicht het verschil. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 19 jun 2011 12:32 ] |
Berichttitel: | Re: Terugkerende oliespetters |
Ik dacht toen dat ik weer de enige was, maar diverse Citroen monteurs hebben mij verzekerd dat dit bij de C5 een bekend probleem is. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |