Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
[2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Auteur |
Bericht |
Smultie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2010 10:29 Berichten: 108
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF 138
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 144000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Het viel me net op (zat wat te pielen met de boordcomputer) dat ik met 123 op cruise control minder verbruik in de vijf dan in de zes. Iemand dezelfde ervaring, logische verklaring, of zit de boordcomputer gewoon glashard tegen me te liegen 
|
24 maart 2011 18:53 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Moet afhangen van de belasting af op dat moment. Al zou je zeggen dat bij 123 km je dichter bij het maximum koppel in 6 zit dan in 5. Uit mijn hoofd draait de motor dan 2200 toeren in 6 en ongeveer 2500 in 5. Zal het binnenkort ook eens uitproberen bij die snelheid, bij 80 heb ik dat al wel eens gedaan en dat was behoorlijk in het voordeel van de zesde versnelling.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
24 maart 2011 19:31 |
|
 |
Smultie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2010 10:29 Berichten: 108
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF 138
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 144000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
80 in de 6??? Ik probeer altijd te zorgen dat ik minimaal 2000 rpm maak, waardoor ik 80 dus in de 4 doe. (Franse auto, dus afgestemd op 90 en 130, dus 2000rpm in z'n vijf is pas bij 90). Ben wel benieuwd naar je bevindingen!
Laatst bijgewerkt door Menno op 24 maart 2011 21:12, in totaal 1 keer bewerkt. |
onnodige quote verwijderd |
|
24 maart 2011 19:39 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Dit blok draait vanaf 1200 a 1300 tpm prima rond. Kijk maar eens naar de koppelkromme die al vanaf 1200 tpm begint te leven. Afgezien van de snelweg is er geen enkele reden om boven de 2000 te komen. Af en toe even schoonblazen kan altijd nog en is vooral nuttig na veel stadsverkeer. Veel mensen denken nog op de brommer te rijden denk ik wel eens als ik zie bij welk toerental ze overschakelen. Vooral moderne turbodiesels zijn bijzonder sterk onderin waarbij de commonrail types nog beter scoren. Rijden op het gehoor, zoals vooral vroeger geleerd werd, is met moderne geluidsisolatie niet meer aan de orde en de toerenteller je grootste vriend.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
24 maart 2011 20:22 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Ik vind 80 in de 6 bij de ph2 2.0hdif ook net een beetje kielekiele; de motor begint naar mijn smaak ook net een beetje overmatig te brommen. Beetje twijfelgeval vind ik altijd. Maar bij 120km/u is de 6 heel wat zuiniger hoor.
Ik vind overigens dat de ph1 met het 2.0hdi blok beter/rustiger bij lagere toerentallen draait dan de ph2 2.0hdif; minder overmatig gebrom (al hoewel die laatste natuurlijk veel zuiniger en krachtiger is)
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
24 maart 2011 20:52 |
|
 |
Smultie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2010 10:29 Berichten: 108
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF 138
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 144000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Aha, interessant. Mag ik jullie vragen wat jullie voor versnelling gebruiken bij de normale snelheden (50/80/100/120)
Ikzelf: 50: 3 80: 4 100: 5 120: 6
Ben benieuwd!
|
24 maart 2011 20:58 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
50 is ook weer een beetje zo'n net wel net niet snelheid. 4 kan net wel/net niet. Conclusie: geen 50 maar 60+ rijden Voor de rest dus 80 soms in 5, soms in 6; afhankelijk hoe de motor klinkt (dat varieert natuurlijk met windrichting, winter/zomerdiesel, belading, algeheel weertype etc). Meestal in de 5 denk ik. 90 en hoger in de 6 (behalve bij accelereren uiteraard). Da's dus mijn persoonlijke voorkeur.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
24 maart 2011 21:11 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Welke versnelling hangt af van de omstandigheden, moet je snel kunnen reageren of ben je relaxed aan het toeren? Ook maakt het nogal wat uit wat je aan belading bij je hebt. Met vier personen en bagage scheelt zomaar een versnelling om soepel te kunnen rijden. Want, zoals Guido al meldt, brommen is niet goed, de auto moet aan het gas blijven hangen. Soms merk je dat het roetfilter tegen de regeneratie aan zit en loopt het minder soepel dan je gewend bent, rijd je op een vals plat of heb je een storm tegen. Daarom zijn onderstaande waarden een indicatie
50 km in 4, soms in vijf en denk hierbij aan kilometers brede en lange toegangswegen naar steden 80 km meestal in 5 en soms zelfs in 6 zie boven 100 km meestal in 6 behalve als ik op een autoweg wil kunnen inhalen. 120 uiteraard in 6.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
24 maart 2011 21:20 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Bij mij is het: 3=50-60 4= 80-90 5= 90-100 (110 bij het oprijden van de snelweg) 6= 110-120 Bij gewoon cruisen durf ik wel eens lager in sneheid te gaan, maar van zo gauw ze belast word hou ik deze sneheden aan. Dan zit het toerental ronde de 2000-2200 en is het minder belastend voor het vliegwiel-koppeling.
|
24 maart 2011 22:36 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
50 kan prima in 4 (bvm5) Dus waarom je dan met een bvm6 50km/h in 3 gaat rijden? Idem, 80 dat kan in 5/5, dus zeker 5/6 wellicht zelfs 6/6. 60 kan ook in 5/5, maar dan is de reactie op het gaspedaal wel erg gezapig. Met de bmv6 moet 60 dan helemaal mogelijk zijn in 5.
In principe is lager in de toeren rijden bij constante snelheid altijd efficënter en is langzamer rijden altijd zuiniger, maar kan het lonend zijn om terug te schakelen voor acceleratie.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 maart 2011 23:56 |
|
 |
Smultie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2010 10:29 Berichten: 108
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF 138
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 144000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Vanochtend maar eens wat vroeger opgeschakeld. 50 rijd ik echter nog steeds in z'n 3, want in de 4 rijdt de auto maar 1500 toeren en dat vind ik toch wat gortig. 80 in de 5 en 100 in de 6 is allebei rond de 1800 toeren en dat voelt een stuk soepeler aan, volgens de boordcomputer inderdaad ook een stuk zuiniger. Eens kijken of ik nu wel de 1:17 ga halen ><
|
25 maart 2011 08:47 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Smultie schreef: Franse auto, dus afgestemd op 90 en 130 Hier had ik nooit aan gedacht. Klinkt wel logisch. Maar is het ook waar ? Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
25 maart 2011 19:27 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Da's irrelevant want je rijdt 80, 90 en ook 110, 120 of 130 allemaal in de hoogste versnelling beschikbaar (5 of 6) Citaat: maar 1500 toeren en dat vind ik toch wat gortig. met constante snelheid is een lager toerental ook nog prima mogelijk met de HDi. (vreemd dat de THP rijders dit wél van nature doen...en dan klagen dat de motor niet soepen oppakt  )
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 maart 2011 23:54 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
Inderdaad: ik reed de 1.9D in de Xantia/ZX zelfs regelmatig op ca 1300 rpm...
die lage toerentallen draai ik ook met mijn benzinemotor. Die wil zelfs nog wel een beetje klimmen bij 50 in 5 (het vals-plat van de Gronausestraat naar Enschede toe hier vanaf Glanerbrug).
Inderdaad moet je dan niet willen versnellen....
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
26 maart 2011 08:20 |
|
 |
Smultie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2010 10:29 Berichten: 108
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF 138
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 144000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
staircase schreef: Dit blok draait vanaf 1200 a 1300 tpm prima rond. Kijk maar eens naar de koppelkromme die al vanaf 1200 tpm begint te leven. Heb getracht te zoeken naar de koppelkromme, maar kan hem nergens vinden op teh intrawebz, iemand een linkje/plaatje/scan?
|
26 maart 2011 15:13 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|