Olielekkage bij aandrijfas
Auteur |
Bericht |
lccky
|
 Olielekkage bij aandrijfas
Aangezien ik wat olie onder mijn wagen aantref heb ik eens gekeken waar dat vandaan komt. Helemaal zeker ben ik nog niet maar het lijkt uit de kering bij de aandrijfas te komen. Voordat ik fanatiek aan het sleutelen ga (dat is vorige keer ook niet zo best gelopen  ) dacht ik eerst maar eens te vragen of er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden. Ik heb dit al eens op een BX gedaan, hoe ging dat ook al weer... : wiel eraf, moer van de as losmaken (hele grote sleutel), met veel geweld het draaiend deel eraf nemen en dan de as eruit, kering vervangen en heel voorzichtig weer in elkaar zetten... En niet allebei de assen tegelijk maar één voor één. Is dat het of mis ik nog valkuilen? Ik heb een automaat maar dat lijkt me hier geen verschil maken.
|
26 maart 2011 13:18 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Olielekkage bij aandrijfas
Bij de AL4 die jij hebt zit daar geen keerring. Die zit in de bak zelf Als de bak lekt moet je het op een andere plek zoeken.
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 maart 2011 14:33 |
|
 |
lccky
|
Ik ben denk ik niet duidelijk geweest met die opmerking over de automaat.
Ik bedoel de aandrijfas naar het linker voorwiel. De olie komt daar omlaag en loopt langs het motorblok naar de aftap plug waar die druppelt.
|
26 maart 2011 18:21 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Bij een handbak zit er een keerring om de aandrijfas. Je moet ook eerst de bak aftappen voordat je de aandrijfas er uittrekt.
Bij een AL4 zit dat anders, dáár zit geen keerring. Je kunt de aandrijfas er dan ook gewoon uittrekken zonder dat er olie uit de bak loopt. De lekkage moet dus op een andere plek zitten.
Goed schoon en droogmaken en dan kijken waar de lekkage zit. Op het plaatje zijn een aantal plekken aangegeven waar dat zou kunnen zijn. Er zijn er nog een paar meer, die zitten aan de zijkant en bovenop de bak.
Edit JW: Het plaatje komt uit document B2CY0DP0 Diagnose : Oorsprong van eventuele olielekkages AL4, daarin staat veel meer. Desgewenst stuur ik je dat als PDF, geef dan even je E-mail adres via een PB.
Groet, JW

|
26 maart 2011 18:50 |
|
 |
lccky
|
Dan ben ik degenen die het niet goed begreep. Een kering zit er dus niet. Volgend weekend zet ik hem op de brug en ga ik poetsen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
|
26 maart 2011 18:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Terwijl jij je reactie schreef zat ik een edit van míjn posting te typen. Heb je die gezien?
Groet, JW

|
26 maart 2011 19:05 |
|
 |
lccky
|
Ik heb er een uurtje onder gelegen. Op mijn rug want de brug was helaas bezet, en ik begin nu toch wel te twijfelen aan mijn eerdere conclusie.
Het rubber van die linkse aandrijfas is schoon. De hydraulische leiding ernaast echter niet. Ik vermoed nu een hydraulisch lek. Die leidingen bij het linker voorwiel zijn van de stuurbekrachtiging lijkt me.
Als ik eea terug volg naar de pomp zie ik ook daar een vuile leiding. En dat is net de andere. Dus de aanvoer lekt bij de pomp, de retour bij de koppeling achter de linkse aandrijfas.
Nu kan ik me voorstellen dat dat wat spat en een verkeerd lekbeeld geeft dus ik heb er wat doek omheen gewikkeld, alle olie weggepoetst en ik laat de onderste beschermplaat een paar dagen weg. En dan nog maar eens kijken. Als ik over een paar dagen alleen natte doeken om de koppelingen heb en niet meer onder het blok heb ik de dader gevonden.
Mijn schijven zijn eerdaags ook aan de beurt zag ik...
|
02 apr 2011 13:47 |
|
 |
Iceman
V.I.P.
Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44 Berichten: 1619 Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Klinkt bekend. Beetje olie op de grond achter het linker voorwiel?? Bij mij was het de slang van de stuur bekrachtiging op een geperste koppeling. Dient vanaf de stuurpomp te worden vervangen (is een geheel). Greetz Iceman 
_________________ Foto's
De reparatiewet: Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
|
02 apr 2011 14:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
lccky schreef: Ik heb er een uurtje onder gelegen. Op mijn rug want de brug was helaas bezet... Dat heb je gewoon op straat gedaan? Met de auto in de hoogste stand of zo? Als dat zó is: NIET doen, da's levensgevaarlijk. Je zult niet de eerste zijn die op deze manier geplet wordt omdat er wat mis gaat Groet, JW

|
02 apr 2011 15:20 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Zorg voor een goede krik die hoger komt dan zijn hoogste stand en zet er bokjes onder. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
02 apr 2011 20:44 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Precies....veiligheid voor alles. Enneuh een setje schijven en blokken scoor je goedkoop op ebay. 
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 apr 2011 21:08 |
|
 |
lccky
|
Om jullie gerust te stellen, ik heb hem keurig op blokken gezet. Eikenhout onder het subframe. En mijn krik komt niet zo hoog dus dat moest in stapjes. Maar allemaal veilig hoor. En niet allen voor het geval het toch misgaat.
Ik kijk het een paar dagen aan of er toch niet nog iets anders lekt en houd jullie op de hoogte.
Als het idd de slangen zijn laat ik ze mss nog wel zitten. Inderdaad allemaal geperste koppelingen dus dat kan niet goedkoop zijn... Ach we zien wel.
|
03 apr 2011 00:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
OK, een hele geruststelling Zó blijf je bewaard voor het Forum Groet, JW

|
03 apr 2011 01:13 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
lccky schreef: Als het idd de slangen zijn laat ik ze mss nog wel zitten. Inderdaad allemaal geperste koppelingen dus dat kan niet goedkoop zijn Tenzij je het door de lokale "hydrauliek boer" een neiuw slang laat maken. Dat schijnt te kunnen. Zoek maar even op he forum. jacco
|
03 apr 2011 19:05 |
|
 |
lccky
|
Vervangen door nabouw leidingen zie ik wel zitten als ik hoor dat een setje 310 euro kost. En daarvan heb ik er al 2 lek, stevig zwetend in elk geval. In de andere draadjes ging het ook over poreuze slangen. Daar heb ik geen last van. Het gaat om lekkage bij de verbinding van de slang aan de buis.
Ik zal eens rondvragen, ik heb wel eens wat gedaan voor een landbouw mech. bedrijf. Eens kijken of die wat voor me kunnen betekenen.
|
03 apr 2011 21:30 |
|
 |
|