Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
apk te hoog co https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9245 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | sitroune [ 25 maart 2011 17:19 ] |
Berichttitel: | apk te hoog co |
Bij de keuring was het co te hoog wie weet hoe hoog of dat max mag zijn? is dat voor benzine en gas gelijk? katalysator is niet leeg. waar kan het aan liggen? |
Auteur: | Ploffie [ 25 maart 2011 18:21 ] |
Berichttitel: | Re: apk te hog co |
Een te hoge CO waarde wijst op onvolledige verbranding. Vaak veroorzaakt door een te rijk mengsel. * Mengsel te rijk * Ontstekingstijdstip verkeerd * Carterventilatie probleem * Tankafzuiging / koolfilter probleem En: In artikel 5.2.11 lid 6 letters c en d van het Voertuigreglement (betrekking hebbend op personenauto's). Ik citeer hier de leden 6, 7 en 8 van dat artikel. 6. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor: a. niet meer dan 4,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986; b. niet meer dan 3,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986; c. niet meer dan 1,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 en het voertuig blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas; d. niet meer dan 0,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen. 7. De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden. Bij de meting van het gehalte koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs. 8. De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen: a. na 31 december 1993, of b. na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd, plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand van de gegevens vermeld in het kentekenregister. |
Auteur: | Sjever [ 25 maart 2011 19:06 ] |
Berichttitel: | Re: apk te hog co |
Klein lekje in de uitlaat kan dit ook veroorzaken, zou ik als eerste bekijken als je op gas rijdt. Grtz Sjef ![]() |
Auteur: | Ploffie [ 25 maart 2011 19:27 ] |
Berichttitel: | Re: apk te hog co |
Dit nog ter aanvulling: Na 30-06-2002: Max. CO % op Benzine stationair 0,3% en bij verhoogt toerental tijdens 4-gasmeting 0,2% Max. CO % op LPG stationair 0,5% en bij verhoogt toerental tijdens 4-gasmeting 0,2% |
Auteur: | BJG [ 25 maart 2011 21:40 ] |
Berichttitel: | Re: apk te hog co |
Sjever schreef: Klein lekje in de uitlaat kan dit ook veroorzaken, zou ik als eerste bekijken als je op gas rijdt. Niet helemaal waar, het co wordt juist lager doordat extra zuurstof wordt aangezogen, maar de lambda waarde wordt hoger en dat is ook een apk-eis (0.97 - 1.03) Weet je alle waarden die gemeten zijn bij de 4 gasmeting? Een printje bijvoorbeeld? Alleen aan de hand van de CO, CO2, O2, en HC en daaruit voortvloeiend de lambda-waarde samen kun je iets zeggen over de mogelijke oorzaak. |
Auteur: | sitroune [ 25 maart 2011 21:55 ] |
Berichttitel: | Re: apk te hog co |
Ja! die waardes weet ik niet meer,wel dat de lambda sonde niet het probleem zou zijn. k ga jullie tips even nazien. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |