Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

[2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9239
Pagina 1 van 2

Auteur:  Smultie [ 24 maart 2011 18:53 ]
Berichttitel:  [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Het viel me net op (zat wat te pielen met de boordcomputer) dat ik met 123 op cruise control minder verbruik in de vijf dan in de zes. Iemand dezelfde ervaring, logische verklaring, of zit de boordcomputer gewoon glashard tegen me te liegen :(

Auteur:  staircase [ 24 maart 2011 19:31 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Moet afhangen van de belasting af op dat moment. Al zou je zeggen dat bij 123 km je dichter bij het maximum koppel in 6 zit dan in 5. Uit mijn hoofd draait de motor dan 2200 toeren in 6 en ongeveer 2500 in 5. Zal het binnenkort ook eens uitproberen bij die snelheid, bij 80 heb ik dat al wel eens gedaan en dat was behoorlijk in het voordeel van de zesde versnelling.

Auteur:  Smultie [ 24 maart 2011 19:39 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

80 in de 6??? :smt190
Ik probeer altijd te zorgen dat ik minimaal 2000 rpm maak, waardoor ik 80 dus in de 4 doe. (Franse auto, dus afgestemd op 90 en 130, dus 2000rpm in z'n vijf is pas bij 90).

Ben wel benieuwd naar je bevindingen!

Auteur:  staircase [ 24 maart 2011 20:22 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Dit blok draait vanaf 1200 a 1300 tpm prima rond. Kijk maar eens naar de koppelkromme die al vanaf 1200 tpm begint te leven. Afgezien van de snelweg is er geen enkele reden om boven de 2000 te komen. Af en toe even schoonblazen kan altijd nog en is vooral nuttig na veel stadsverkeer.
Veel mensen denken nog op de brommer te rijden denk ik wel eens als ik zie bij welk toerental ze overschakelen.
Vooral moderne turbodiesels zijn bijzonder sterk onderin waarbij de commonrail types nog beter scoren. Rijden op het gehoor, zoals vooral vroeger geleerd werd, is met moderne geluidsisolatie niet meer aan de orde en de toerenteller je grootste vriend.

Auteur:  GuidoK [ 24 maart 2011 20:52 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Ik vind 80 in de 6 bij de ph2 2.0hdif ook net een beetje kielekiele; de motor begint naar mijn smaak ook net een beetje overmatig te brommen. Beetje twijfelgeval vind ik altijd.
Maar bij 120km/u is de 6 heel wat zuiniger hoor.

Ik vind overigens dat de ph1 met het 2.0hdi blok beter/rustiger bij lagere toerentallen draait dan de ph2 2.0hdif; minder overmatig gebrom (al hoewel die laatste natuurlijk veel zuiniger en krachtiger is)

Auteur:  Smultie [ 24 maart 2011 20:58 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Aha, interessant.
Mag ik jullie vragen wat jullie voor versnelling gebruiken bij de normale snelheden (50/80/100/120)

Ikzelf:
50: 3
80: 4
100: 5
120: 6

Ben benieuwd!

Auteur:  GuidoK [ 24 maart 2011 21:11 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

50 is ook weer een beetje zo'n net wel net niet snelheid. 4 kan net wel/net niet.
Conclusie: geen 50 maar 60+ rijden :smt023
Voor de rest dus 80 soms in 5, soms in 6; afhankelijk hoe de motor klinkt (dat varieert natuurlijk met windrichting, winter/zomerdiesel, belading, algeheel weertype etc). Meestal in de 5 denk ik.
90 en hoger in de 6 (behalve bij accelereren uiteraard).

Da's dus mijn persoonlijke voorkeur.

Auteur:  staircase [ 24 maart 2011 21:20 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Welke versnelling hangt af van de omstandigheden, moet je snel kunnen reageren of ben je relaxed aan het toeren?
Ook maakt het nogal wat uit wat je aan belading bij je hebt. Met vier personen en bagage scheelt zomaar een versnelling om soepel te kunnen rijden. Want, zoals Guido al meldt, brommen is niet goed, de auto moet aan het gas blijven hangen. Soms merk je dat het roetfilter tegen de regeneratie aan zit en loopt het minder soepel dan je gewend bent, rijd je op een vals plat of heb je een storm tegen.
Daarom zijn onderstaande waarden een indicatie

50 km in 4, soms in vijf en denk hierbij aan kilometers brede en lange toegangswegen naar steden
80 km meestal in 5 en soms zelfs in 6 zie boven
100 km meestal in 6 behalve als ik op een autoweg wil kunnen inhalen.
120 uiteraard in 6.

Auteur:  peeke 1972 [ 24 maart 2011 22:36 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Bij mij is het: 3=50-60
4= 80-90
5= 90-100 (110 bij het oprijden van de snelweg)
6= 110-120
Bij gewoon cruisen durf ik wel eens lager in sneheid te gaan, maar van zo gauw ze belast word hou ik deze sneheden aan. Dan zit het toerental ronde de 2000-2200 en is het minder belastend voor het vliegwiel-koppeling.

Auteur:  EvilTwin [ 24 maart 2011 23:56 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

50 kan prima in 4 (bvm5)
Dus waarom je dan met een bvm6 50km/h in 3 gaat rijden?
Idem, 80 dat kan in 5/5, dus zeker 5/6 wellicht zelfs 6/6.
60 kan ook in 5/5, maar dan is de reactie op het gaspedaal wel erg gezapig.
Met de bmv6 moet 60 dan helemaal mogelijk zijn in 5.

In principe is lager in de toeren rijden bij constante snelheid altijd efficënter en is langzamer rijden altijd zuiniger, maar kan het lonend zijn om terug te schakelen voor acceleratie.

Auteur:  Smultie [ 25 maart 2011 08:47 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Vanochtend maar eens wat vroeger opgeschakeld.
50 rijd ik echter nog steeds in z'n 3, want in de 4 rijdt de auto maar 1500 toeren en dat vind ik toch wat gortig.
80 in de 5 en 100 in de 6 is allebei rond de 1800 toeren en dat voelt een stuk soepeler aan, volgens de boordcomputer inderdaad ook een stuk zuiniger. Eens kijken of ik nu wel de 1:17 ga halen ><

Auteur:  Ronald [ 25 maart 2011 19:27 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Smultie schreef:
Franse auto, dus afgestemd op 90 en 130

Hier had ik nooit aan gedacht. Klinkt wel logisch. Maar is het ook waar ?

Gr. Ronald

Auteur:  EvilTwin [ 25 maart 2011 23:54 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Da's irrelevant want je rijdt 80, 90 en ook 110, 120 of 130 allemaal in de hoogste versnelling beschikbaar (5 of 6)

Citaat:
maar 1500 toeren en dat vind ik toch wat gortig.


met constante snelheid is een lager toerental ook nog prima mogelijk met de HDi.
(vreemd dat de THP rijders dit wél van nature doen...en dan klagen dat de motor niet soepen oppakt :| )

Auteur:  EW [ 26 maart 2011 08:20 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

Inderdaad: ik reed de 1.9D in de Xantia/ZX zelfs regelmatig op ca 1300 rpm...

die lage toerentallen draai ik ook met mijn benzinemotor. Die wil zelfs nog wel een beetje klimmen bij 50 in 5 (het vals-plat van de Gronausestraat naar Enschede toe hier vanaf Glanerbrug).

Inderdaad moet je dan niet willen versnellen....

Auteur:  Smultie [ 26 maart 2011 15:13 ]
Berichttitel:  Re: [2.0HDiF] Vijf zuiniger dan zes?

staircase schreef:
Dit blok draait vanaf 1200 a 1300 tpm prima rond. Kijk maar eens naar de koppelkromme die al vanaf 1200 tpm begint te leven.


Heb getracht te zoeken naar de koppelkromme, maar kan hem nergens vinden op teh intrawebz, iemand een linkje/plaatje/scan?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/