Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
klepstoters (katalysator foutmelding) https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9111 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | juno [ 01 maart 2011 10:25 ] |
Berichttitel: | klepstoters (katalysator foutmelding) |
beste allemaal, ook ik heb sinds een half jaar regelmatig terugkerende Katalysator-storing (altijd vergezeld van de beroemde "uitlaatgas" storing). Mijn C5 is 7 jaar oud maar heeft slechts 110.000km op de klok (2 liter 16V benzine). De (Citroen-dealer) garage zegt dat dit 'm in de klepstoters zit (en tevens in de "klepstoterhoedjes"). Op zich is er na herstart niks aan de hand en kreeg ik eveneens het advies onder het gebruik van dunnere olie (ik neem altijd 5-40, zou nu naar 0-40 moeten die ik overigens lastig kan vinden....). Hier is al veel over gepost en dat lees ik allemaal mee, toch knaagt bij mij de vraag; Moet ik hier nu iets aan doen of niet? De garage zegt dat het vervangen van de klepstoters ergens tussen de 1500-2000 euro zou uitkomen wat ik dan wel heel teleurstellend veel vind voor een auto die "pas" 110.000 heeft gelopen. Weet iemand of die vervanging zo-ie-zo de prestaties niet ten goede zou komen, ik vind mijn auto altijd al wat lui en traag reageren op het gas? De garage is verder wat dubbelzinnig: ondanks deze storing die zij op de computer uitlezen bij cylinder nr.3 is de boodschap dat er niks "kapot" is (dus zou er niks aan de hand zijn). Desalniettemin wordt het beeld geschetst van te smalle /nauwe (whatever) klepstoters en -hoedjes met het advies dat als de storing blijft "terugkeren" die vervanging dan toch maar te laten doen. Goede raad is duur ( en die reparatie ook). bedankt Marc |
Auteur: | Menno [ 01 maart 2011 11:56 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
Ben je al eens voor een 2'de opinie elders geweest ? |
Auteur: | Ronald [ 01 maart 2011 23:29 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
Menno schreef: Ben je al eens voor een 2'de opinie elders geweest ? Ja, mee eens. 100 en 1 reden voor die melding, zeker als het uitlezen met de Lexia geen éénduidige oplossing aangeeft. Zeer dunne olie 0w40 kan een test zijn of het aan de de kanalen van de klepstoters ligt. Maar het kan ook EGR, of bobine/bougies zijn en nog heel wat meer zaken. Andere olie kost je de kop niet. Kan ook gewoon een luie auto zijn. Ik weet niet hoeveel en hoe je gereden hebt de 6 maanden dat je hem hebt, maar soms is goed heet stoken ook een prima oplossing als het om wat interne vervuiling gaat. Normaal warm rijden en dan 5 minuten in de 6000 toeren op een rustige 80 km/uur weg. Als je in de 2e versnelling rijdt gaat het nog niet eens zo hard ![]() Eigenlijk kennen we hier geen of extreem weinig auto´s die ooit een klepstoterreperatie nodig hebben gehad. Statistisch gezien zit je garage er dus naast. Gr. Ronald |
Auteur: | pie-eater [ 01 maart 2011 23:43 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
zijn de bougies al vervangen? en de bobine? die worden toch meestal als eerste verdacht, zoals ronald ook al zei. |
Auteur: | joopbos [ 02 maart 2011 23:05 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, zoals de collega C5 rijders al aangeven. Het is niet aannemelijk dat de klepstoters bij 100.000 versleten zijn. - laat de accu controleren (kijk even op de sticker hoe oude deze is). Een zwakke accu kan bij de koude start deze melding veroorzaken. - het gasklephuis of de mapsensor kan vervuild zijn - er is een bougie die niet goed meedoet - de bobines zijn niet zo fris meer Begin eens met de accu te controleren. Mocht het euvel tòch aan de klepstoters te wijten zijn, probeer dan eerst een motorspoeling uit te voeren met Forté. Met de spoeling worden de klepstoters gereinigd. Even met 6000 toeren rijden is inderdaad ook een goede tip! |
Auteur: | juno [ 03 maart 2011 19:09 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
beste reageerders, bedankt voor de tips! iemand vroeg of ik een second opnion had gezocht: het antwoord is nee omdat ik in dit forum al zag dat er hele verschillende antwoorden worden gegeven. Verder: auto is dus 7 jr oud en heeft nog geen 110.000 gelopen met dagelijks 2 zeer korte ritjes (<4km) van en naar het werk: dus heel veel extreem "koude"ritjes lijkt me. Wat is Forte? (ik ben een absolute auto-leek) verder zegt mijn citroendelaer dat ze dit wel vaker zien en dat uiteindelijk die klepstotervervang operatie a e.1500-2000 de oplossing is. De accu is 4 jaar oud en in orde. Wat zijn bobines? (sorry hoor, ik weet niks) Maar als ik dus een keer een stukje bij 6000 toeren rij zal het effect zijn de rotzooi van de klepstoters af te branden? (hoe lang moet je dat dan volhouden?) Verder zal ik er dan eens 0-40W olie ingooien. tot zover bedankt! Marc |
Auteur: | Ronald [ 03 maart 2011 19:14 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html Met dit rijgedrag helemaal niks prutsen, eerst eens gaan rijden met dat ding. Lang weekend naar de Eiffel, op de Autobahn veel laagvliegen en dan nog maar eens kijken. gr. Ronald Ps. Misschien een Segway overwegen ipv een C5 ? |
Auteur: | joopbos [ 03 maart 2011 20:29 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
Een accu heeft aardig wat te verduren bij ritjes van 4 km. De meeste accu's gaan ca. 4 jaar mee en de kans is groot dat hij aan vervanging toe is. Bobines zorgen voor de opbouw van hoogspanning voor de vonkende bougies. Wanneer de accu zwak is wordt er te langzaam of onvoldoende spanning opgebouwd bij de start, slaat één cylinder over en voilà: 'storing uitlaasgas' of 'storing katalysator'. Forté is een middel om de motor mee schoon te spoelen. Ik sluit aan bij de gedachte om eens flink uit zweven te gaan met de C5. Laat de accu even doormeten, dan kun je dat als oorzaak uitsluiten. |
Auteur: | Iceman [ 03 maart 2011 23:02 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
Ik zou naar mijn werk gaan fietsen!! ![]() 8 kilometer per dag, dat vind geen een auto leuk. ![]() En in het weekend lekker aan genieten van een heerlijke lange rit!! Daar waar de auto voor bedoeld is!! Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | redvoman [ 03 maart 2011 23:39 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
4km...... Dan komt je motorolie noooooit op temperatuur. Slechtste voor een motor wat je kunt bedenken. Volg advies van collega forumleden om eens een flinke trip te maken met snelweg km's. Verder is 0W40 onnodig duur 5w40 olie liefst vol synthetisch volstaat prima, geen gamma olie wel een respectabel merk gebruiken. Als de motor dan nog niet goed loopt kun je contact opnemen met Forte Nederland voor een dealer bij jij in de buurt die de motor kunnen flushen (=je motor professioneel zuiver spoelen). veel suc6 Jan ![]() |
Auteur: | juno [ 04 maart 2011 11:17 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
allen, bedankt voor de reacties, ik moet binnenkort voor de APK dus zal ik vragen de accu even door te meten en indien mogelijk dat Forte doorspoelbeurtje te doen, verder gebruik ik al jaren 5w40 fully synthetic, dus dat zit dan goed. voor alle duidelijkheid, ik rij die korte ritjes (als CARPOOLER, jawel) voor mijn werk (fiets is helaas geen optie), dus ongeveer 4Okm per week is ongeveer 20000km per jaar, de overige 13.000 km komt natuurlijk van langere ritten in weekends/vakanties etc (dat sommetje had je zelf kunnen maken ![]() Verder vind ik het (toegegeven: als leek) altijd een heel vreemd argument dat een auto zodanig ontworpen zou zijn dat-ie niet geschikt is voor veel korte ritten (of dat dat schadelijk zou zijn) dan moeten de auto-nerds maar eens een beter ontwerp maken aangezien volgens mij de overgrote meerderheid van de ritten die mensen maken juist kort zijn (of niet soms?) Overigens heb ik de C5 altijd al (vanaf het begin) een beetje zeg maar "lui" gevonden, wat traag in de reactie op het gas e.d., maar ja daarvoor heb ik 14 jaar rondgereden in een pittige AX (autootje van niks, maar lekker direct) bedankt voor alle tips marc |
Auteur: | CitroFrance [ 04 maart 2011 11:34 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
![]() juno schreef: Verder vind ik het (toegegeven: als leek) altijd een heel vreemd argument dat een auto zodanig ontworpen zou zijn dat-ie niet geschikt is voor veel korte ritten (of dat dat schadelijk zou zijn) dan moeten de auto-nerds maar eens een beter ontwerp maken aangezien volgens mij de overgrote meerderheid van de ritten die mensen maken juist kort zijn (of niet soms?) Best Juno, Even in lekentaal : Een koude motor is hetzelfde als de gemiddelde mens als ie 's ochtends uit zijn bed komt. Die moet eerst opwarmen en wakker worden. Daarna functioneert ie gewoon goed. Alleen electrische motoren hebben daar minder last van, maar ook daar moet de olie op temperatuur komen voor de gesmeerde delen. Bij een koude motor is ook je olie koud, je smering niet volledig en/of optimaal. Kortom je rijdt duurder en er is meer slijtage (meer of minder afhankelijk van de olie). Als je na een week korte ritjes de dop van je olie losmaakt zit daar hoogstwaarschijnlijk een portie 'mosterd'-achtige aanslag onder. Een teken dat ook de olie niet voldoende verwarmd wordt en er zwavelverbindingen uit de olie zich als smurrie op de dop gaan vastzetten. Je kunt hoog en laag springen en het niet eerlijk vinden (dat vind ik mijn loonstrook ook niet ![]() |
Auteur: | Klussie [ 04 maart 2011 12:04 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
En jouw dealer heeft gelijk als hij zegt dat na het vervangen van de klepstoters het probleem waarschijnlijk weg is. Alles is weer nieuw (schoon) en daar zit het probleem hem in het algemeen, vervuiling. De ANWB adviseert zelf de nieuwe generatie dieseltjes (balangsvrij) te laten staan als je weinig rijdt. Deze vervuilen wel heel erg snel van binnen. Goed voor het mileu, niet voor je beurs. ![]() Gewoon het advies van @Redvoman volgen is ook de mijne. |
Auteur: | Eric Vertogen [ 04 maart 2011 14:39 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
Toen ik enkele jaren geleden mijn eerste C5 kocht, had de C5 ook veel last van uitlaatgasstoring/katalysatorstoring. Erg frustrerend en vervelend, echter bij mijn C5 reduceerde de foutmeldingen in een goed jaar tot bijna nul. Alleen nog een foutmelding bij een rit van 1500 km. Mijn remedie: veel lange ritten en het normale onderhoud. Verder heb ik de meldingen genegeerd en gewist. Ik denk dat de motor van jouw C5 ernstig vervuild zal zijn. Voldoende lange ritten zullen dat een stuk kunnen terugdraaien, echter korte stukken zullen dit telkens teniet doen. |
Auteur: | luc [ 04 maart 2011 15:06 ] |
Berichttitel: | Re: klepstoters (katalysator foutmelding) |
Zoals de lezers weten, heb ik hetzelfde probleem. Bougies Vervangen Bobines vervangen Blok gespoeld Dunne olie Nog steeds regelmatig de melding. Het valt mij wel op dat tijdens de melding, de motor loopt als een mooie V6. Na 3 a 4 keer starten is de melding weg en is het tikken weer aanwezig. Het tikken is niet doorlopend aanwezig. Wel valt mij op dat als de climacontr. aanstaat het tikken erger is. En nu ga ik Carnaval vieren ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |