Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Benzinemeter geeft verkeerde waarde
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9005
Pagina 1 van 1

Auteur:  ErwinV [ 13 feb 2011 13:39 ]
Berichttitel:  Benzinemeter geeft verkeerde waarde

Van de week met een lege tank langs de autoweg gestaan, gelukkig ben ik wegenwacht lid, 5 liter benzine erin en de motorstarte weer. Het waarschuwingslampje brandde net en het display gaf aan dat er nog een kilometer of 50 gereden kon worden. En toen we stil stonden op de vluchtstrook gaf het display aan dat er nog voor 34 kilometer brandstof was, we hadden nog zo'n 5 kilometer te gaan voor we thuis waren. Na de 5 liter van de wegenwacht gaf het display bij het weg rijden dat er nu 260 kilometer gereden kon worden. :smt017 De tank weer volgetankt en de display gaf weer normale waarden aan.

Van de winter met vorst gebeurde ongeveer hetzelfde, met dit verschil dat er geen lampje brandde en geen waarschuwing op het display verscheen, toen stond ik stil in de stad oploop afstand van een tankstation.

Trouwens wist de wegenwachter te melden dat hij de laatste weken vaker C5's met dit euvel had geholpen. :o Is dit zo hebben andere hier ook problemen mee gehad en wat kan de oorzaak zijn?

Auteur:  EvilTwin [ 13 feb 2011 13:47 ]
Berichttitel:  Re: Benzinemeter geeft verkeerde waarde

Had je bij de vorige keer afgetankt, hoeveel ging erin en hoeveel had je in totaal gereden?

Ik denk toch dat simpelweg de tankvlotter niet goed werkt. Totdat je dit zeker weet moet je rijden op de dagteller.

Auteur:  Maarten [ 13 feb 2011 14:04 ]
Berichttitel:  Re: Benzinemeter geeft verkeerde waarde

C5'en hebben toch juist geen vlotter?

Auteur:  JW-C5 [ 13 feb 2011 14:43 ]
Berichttitel:  Re: Benzinemeter geeft verkeerde waarde

Hoe je het ook noemen wilt, in de DataBase staat het er wel zo.....

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 13 feb 2011 15:58 ]
Berichttitel:  Re: Benzinemeter geeft verkeerde waarde

Het is een meter die niveaus doorgeeft.
Technisch werkt die idd met een vlotter, maar die vraag maar niet zo relavant, behalve als je voor DIY revisie gaat van het onderdeel ipv vervangen (wat denk ik handiger is als het hieraan ligt.)
Er is volgens mij wel een draadje over.

Héél misschien kun je de vlotter nameten, maar ik heb er geen getallen voor.
Beter is het om indirect te controleren of het klopt.
:arrow: reset tripcompu
:arrow: Voltanken (niet overvol, want dat kan hij toch niet meten.) vóór een redelijke trip (>100km)
:idea: let op: tank met contact uit :!:
:arrow: check indicator bij starten, moet naar vol gaan.
:arrow: na 100km bij aankomst, vóórdat je het contact afzet: check instantaan en tripverbruik via tripcompu
en controleer via indicatie brandstofhoeveelheid.
Dit moet afhankelijk van verbruik ongeveer 1/8 zakken, dat is prima zichtbaar.
:arrow: contact af, wijzers vallen terug.
:arrow: open en sluit tankklep.
:arrow: contact aan, kijk of wijzer naar juist waarde gaat (eventueel met start om eco mode effecten uit te sluiten)


Code:
b - Phase de fonctionnement à la mise du +APC
Le BSI compare le dernier niveau de carburant indiqué avec le niveau
brut indiqué par la jauge à carburant (résistance variable équipée d’un
flotteur).
En cas d’écart significatif, l’information de niveau brut est affichée.
Sinon, la dernière indication reste en place.
c - Phase de fonctionnement en roulage
La jauge à carburant n’intervient plus.
Le calculateur moteur fournit l’information de consommation de
carburant au BSI via le réseau CAN.
Le BSI calcule le niveau de carburant en fonction de la consommation
et diffuse le résultat sur le réseau VAN Confort.
Le combiné convertit alors le niveau de carburant en angle d’aiguille.


Voor de minder frans behepten: de vlotter geeft een ruwe waarde door, maar het metertje laat zien wat hij van de BSI moet laten zien op basis van instantaan verbruik. Dat is dus tijdens het rijden een berekende waarde, niet een gemeten waarde.

Een fout kan dus liggen aan de vlotter, maar ook aan een van de inputs voor de BSI (snelheid, injectie, etc.) met dieper liggende oorzaken en logischerwijs andere foutmeldingen.
:idea: Als het verschil te groot wordt laat hij de gemeten ruwe waarde zien.
:idea: Als de ruwe waarde beneden een minumum komt krijg je ook een brandstofwaarchuwing.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/