Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

welke diesel?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8984
Pagina 1 van 1

Auteur:  ajz [ 08 feb 2011 23:58 ]
Berichttitel:  welke diesel?

Moet ik bij mijn diesel (2.0 HDI 110 pk automaat Ph1) nog opletten of ik de goede diesel tank?
Je hoort tegenwoordig veel over biodiesel of juist niet. Vooral in mijn vakanties in het buitenland heb ik nog wel eens verhalen gehoord over diesels die stilvielen omdat ze een verkeerd soort diesel getankt hadden..

Auteur:  BJG [ 08 feb 2011 23:59 ]
Berichttitel:  Re: welke diesel?

Welke landen doorreis je?

Auteur:  ajz [ 09 feb 2011 00:13 ]
Berichttitel:  Re: welke diesel?

voornamelijk duitsland, oostenrijk, slovenie en kroatie. Soms Belgie en Frankrijk

Auteur:  BJG [ 09 feb 2011 19:09 ]
Berichttitel:  Re: welke diesel?

Het beste kun je in de anwb reisgids opzoeken hoe normale diesel heet in het land waar je doorheen rijdt. Het zijn teveel verschillende landen om zo uit het hoofd te weten.
Dan weet je altijd wat je moet tanken. Tank gewone diesel en geen biodiesel of iets dergelijks.

Frankrijk en Duitsland kennen gewoon "Diesel".

Auteur:  willy4 [ 09 feb 2011 19:21 ]
Berichttitel:  Re: welke diesel?

als je biodiesel tankt, wat gebeurt er dan, gaat er dan iets stuk,wat gaat er dan en wat zijn de gevolgen

Auteur:  EvilTwin [ 09 feb 2011 19:29 ]
Berichttitel:  Re: welke diesel?

Wat we vooral gezien hebben is dat biodiesel wat meer verontreinigingen heeft (mogelijk natuurlijk oliën en vetten die bij bepaalde temperatuur meer vlokken) dan gewone Diesel. Als dit het Dieselfilter verstopt gaat de auto in noodloop, maar echte schade loop je niet; nieuw filter erin en gaan. De HDi's zijn hier sowieso gevoelig voor.

Auteur:  BJG [ 10 feb 2011 22:34 ]
Berichttitel:  Re: welke diesel?

Er zijn twee redenen om biodiesel te vermijden met een HDi

Bij biodiesel kan het filter sneller verstoppen dan je denkt:
Door stoffen in de biodiesel in combinatie met wat vocht in het filter, (onvermijdelijk na een aantal d km aanwezig) ontstaat al snel (lekker warm in het filter) een bepaalde alggroei, die het filter vrij snel vervuilt en verstopt.

Verder zitten er soms, (niet altijd) stoffen in de biodiesel die de keerring kunnen aantasten van de HD pomp, waardoor deze gaat lekken.
Bij motoren waarbij de pomp rechtstreeks wordt aangedreven door de nokkenas komt er dan diesel in de motorolie die dus verdunt, met motorschade als gevolg.
Bij motoren met een door de distributie aangedreven pomp zal het uitwendige lekkage worden die wel te zien of ruiken is, maar die uiteindelijk de distributieriem aantast.

Van beide gevallen zijn best wel wat praktijkvoorbeelden bekend.

Auteur:  ajz [ 11 feb 2011 13:27 ]
Berichttitel:  Re: welke diesel?

bedankt voor alle antwoorden. Ik zal biodiesel vermijden.

Arjan

Auteur:  EvilTwin [ 11 feb 2011 14:17 ]
Berichttitel:  Re: welke diesel?

Biodiesel is een chemisch goedje, verkregen door PPO en alcoholen te veresteren, waarbij soms nog wel hele kleine hoeveelheden PPO en alcoholen achterblijven.

We moeten duidelijk een onderscheid maken tussen verschillende soorten Biodiesel.
Wat we hier aan de pomp zien is hooguit 20% biodiesel+80% gewone Diesel (B20)
Alle Diesel in Duitsland en Frankrijk is al B7 (7% Bio). Dus dat mag nooit die schades opleveren. Er zijn strenge regels voor (bio-)brandstoffen en als men er zich aan houdt zul je nooit meer dan een paar gram water in je tank hebben en nooit meer dan een fractie van een procent methanol om maar eens wat te noemen.

BTW itt wat ik eerder zei is het grootste probleem met biodiesel niet de verontreinigingen in de biodiesel zélf, maar het feit dat de biodiesel aangekoekte restanten uit de gewone Diesel losweekt. Vandaar dat men bij de switch aanraadt snel het filter te vervangen.
PDF link (100% Biodiesel) en dat tank je niet per ongeluk aangezien het vrij kostbaar is. B100 zou ik eerlijk gezegd ook vermijden. Volgens mij heeft Citroën/PSA lang getest met B20 in hun eigen vloot, zonder problemen, en is nu bezig om nieuwe auto's geschikt te maken voor B30.

Overigens, water kan altijd door condens neerslaan bij een open verbinding met de lucht. Ik heb op mijn 2.2HDi een watersensor en die is in 9jr nog nooit afgegaan. Biodiesels zijn wat hygroscopischer dan minerale olie en zullen dus meer water aantrekken.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/