Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelheid
Auteur |
Bericht |
breakie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39 Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelheid
Merkte gisteravond en vandaag nu het koud is dat de automatische bak bij een snelheid van rond de 25 - 30 km/u en file rijden niet goed weet of hij nu in zijn 2e of 3e versnelling moet blijven, steeds heen en weer schakelen in +/- 50 meter. Na 1 kilometer is het over. Is dit normaal bij deze bak en zo ja wat is de oplossing?
|
22 nov 2010 23:16 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
Nee, niet normaal. Heen en weer schakelen zou niet mogen. Wel vind ik en een aantal met mij dat bij koud weer de bak wel snel een te hoge versnelling kiest (en daar blijft). Met het gaspedaal is tie dan wel weer een tot een tandje lager te dwingen, maar spontaan heen en weer schakelen is niet zoals het hoort. Oliepeil laten controleren, is niet zo makkelijk, moet met de Lexia gebeuren. Misschien olie laten verversen.
gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
22 nov 2010 23:27 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
Een verschil tussen Ronald en de TS: TS heeft een AL4 bak, en Ronald een 4HP20. Die bakken zijn niet een op een vergelijkbaar. De AL 4 is gevoeliger voor dit heen en weer schakelgedrag.
Als de bandenmaat in het ABS niet goed is geconfigureerd kan dit soort klachten voorkomen. Maar ook inderdaad speelt mogelijk vervuiling van de olie een rol.
Ook het resetten van het autoadaptieve programma (zelf-lerend) geeft soms verbetering.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 nov 2010 23:33 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
Soms wil het helpen door de bak bij te vullen met 0,2 - 0,3 liter olie. Er zit dan iets te weinig olie in. Mooier is het de bak te laten verversen, nieuwe olie en de juiste hoeveelheid en computer laten resetten. Kosten; onder de 100 euro.
Het kan ook zijn dat er twee regelklepjes niet goed meer werken. Klepjes vervangen, nieuwe olie en een update, bak weer als nieuw. Kosten; net geen 500 euro
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
23 nov 2010 00:00 |
|
 |
breakie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39 Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Niet goed reageren automatische bak op gaspedaal.
|
23 nov 2010 00:17 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Niet goed reageren automatische bak op gaspedaal.
Ik zou hem even uit laten lezen bij een Citroen dealer. Mijn vermoeden, regelklepjes defect.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
23 nov 2010 00:20 |
|
 |
breakie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39 Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Niet goed reageren automatische bak op gaspedaal.
 Ok, ga ik morgen een afspraak maken 
|
23 nov 2010 00:45 |
|
 |
breakie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39 Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
Vanmorgen op het werk mijn auto afgezet met de stand van de automatische bak op sport stand en vanavond geen last gehad van het heen en weer schakelen. Vreemd ??? Of toch niet.
|
24 nov 2010 22:03 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Niet goed reageren automatische bak op gaspedaal.
Bij defecte regelkleppen krijg je meestal een storingsmelding, gevolgd door noodloop, de bak blijft dan in 3 staan.
Een update kan echter wel goed verbetering geven en laat dan ook de bandenmaat toch ff checken in het abs...
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 nov 2010 23:06 |
|
 |
breakie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39 Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
Er lagen 205/65 R15 op maar nu 205/55 R16 en dit zou volgens de dealer moeten kunnen.
|
24 nov 2010 23:27 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
Het verschil in afrolomtrek van die twee is 2,4 %, da's wel wat veel maar daar kan het imho niet in zitten. Citaat: Tire Size Comparison Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference 205/65-15 133mm 324mm 648mm 2034mm 492 0.0% 205/55-16 113mm 316mm 632mm 1985mm 504 -2.4%
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 nov 2010 23:35 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33540 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
Kan geen kwaad om het even correct in te voeren ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
24 nov 2010 23:46 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
je kan alleen bandenmaten invoeren (lees uitkiezen) die standaard door Citroen geleverd worden. Als de bandenmaat rondom gelijk is zie ik niet direct een verband met het probleem in de bak. 
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
24 nov 2010 23:49 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
Het heen en weer schakelen kan door de andere bandenmaat op een andere wat meer kritische snelheid gebeuren en daardoor meer opgemerkt worden, ik heb dat eens gezien bij een c5 20HDi ph1 al4 waarbij 215/55-16 was gemonteerd ipv 195-65 15 meen ik, maar het kan ook een break (205-65-15) zijn geweest. Na het veranderen van de bandenmaat in het abs vertelde de klant dat het heen en weerschakelen nauwelijks nog gebeurde, en als het gebeurde dat het bij een andere snelheid was dan voorheen.
Wel klopt het dat zoals oldenhage al aangeeft de bandenmaat alleen in strandaard door citroen geleverde maten is in te voeren. te weten: 195/65-15 205/65-15 215/55-16
je zou de best overeenkomende moeten kiezen met de maat die er nu onder zit ik denk de 205/65-15.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 nov 2010 23:08 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schakelen automatische bak bij koud weer en lage snelhei
Bij onze bak(AL4) waren de problemen zoals omschreven, over na 3 handelingen. Als eerste de olie bij Oldenhage laten vervangen. Dat leverde een aantal maanden een soepeler schakeling op. Daarna heb ik de remschakelaar vervangen, dat gaf ook een soepeler schakelen vooral opschakelen en loskoppelen na gebruik van de remmen. En het meest voelbaar bij koudere motor leek het wel. Weer een aantal maanden verder kwamen er echte storingsmeldingen en zijn de klepjes vervangen bij Oldenhage. Dat is nu een 60000km geleden. Daarna geen enkel probleem meer. Ik heb al vaker aangegeven dat de remschakelaar ook mee bekeken moet worden in het koppelen en ontkoppelen van de bak. Een van de contacten in deze schakelaar bediend immers het complexe sensorensysteem van de bak. Dit contact was in onze schakelaar ingebrand als oude contactpunten, die al veel eerder vervangen hadden moeten worden, zoals je die vroeger bij oude 2CV's nog wel eens zag. Johan
|
26 nov 2010 09:43 |
|
 |
|