Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8921
Pagina 1 van 1

Auteur:  lucvt [ 02 feb 2011 19:58 ]
Berichttitel:  koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

C 1.6HDI 2de modelreeks - De koelventilator slaat aan en draait als een gek aan zeer hoge snelheid gedurende ettelijke minuten. Soms duurt dit meer dan 10 minuten. Ik kom dit veelal tegen bij aankomst op mijn werk of thuis, na zo'n 33 km rijden.

Als ik de motor dan afleg terwijl de koelventilator nog draait, krijg ik een platte batterij.

Ik koppelde vandaag de batterijbevestiging los om de ventilator te doen afslaan. Ik voelde vervolgens aan de radiator en die voelde nog koud aan. Enkel de bovenkant alwaar de leiding komende van de motor toekomt, was warm. De turbo is heet en de motor voelt warm aan.

Zou het kunnen dat er een regelklep in de radiator stuk is die het water doorheen de radiator laat vloeien zodra de motorkoelvloeistof te warm wordt? Of zou het de temperatuurmeter zijn die stuk is?

De garagist vindt de oorzaak niet. Ik kreeg wel al meermaals permanente storingen inzake emissie. Soms bij het starten of bij het optrekken om in te halen. Mogelijks met de roetfilter te maken.

Auteur:  willy4 [ 02 feb 2011 21:32 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

als je de batterij afkoppelt als de ventilator draait, en ge sluit ze terug aan na een 30 tal sec. draait de ventilator dan nog ?

Auteur:  Klaverblaadje [ 02 feb 2011 21:49 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

Bij mijn eerst C5 een Ph2 1.6 HDIF heb ik er ook naar gezocht, maar wees gerust, dat hoort zo. :smt017

Bij de 1.6 zit het roetfilter tussen de motor en de radiator en deze plaats wordt dus veel heter als bij mijn 2.2 HDIF waar het filter onder de auto zit. :o

Als de auto bezig is met regeneratie van het filter wordt het roetfilter extra warm, en dan stopt de fan pas als de temperatuur normaal is. :smt023

Misschien is er inderdaad iets met het roetfilter of de motor waardoor de emissiestoring ontstaat en het roetfilter vuiler wordt als normaal.

Auteur:  lucvt [ 02 feb 2011 21:51 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

Nee na het afkoppelen van de batterij slaat de ventilator niet meer aan.

Auteur:  willy4 [ 02 feb 2011 21:56 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

is hij al uitgelezen met de lexia

Auteur:  lucvt [ 02 feb 2011 22:07 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

Ja, de uitlezing is gebeurd en er waren meerdere foutmeldingen, waarbij één permanent ivm roetfilter. 'k Heb de code niet kunnen onthouden. De andere fouten werden dus gewist en gereset.

Garagist denkt dat de filter om een regeneratie vraagt maar dat het niet lukt. Er zou dus bvb geen vloeistof naar toe gaan om de verbranding te starten, terwijl er wel vloeistof in reservoir zit. Hij deed 2 verschillende pogingen om de regeneratie met de computer geforceerd te doen starten, maar er gebeurde niks.

Auteur:  Duitser [ 02 feb 2011 22:28 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

lucvt schreef:
Hij deed 2 verschillende pogingen om de regeneratie met de computer geforceerd te doen starten, maar er gebeurde niks.

Ik neem aan dat de motor op temperatuur was? Anders start de regeneratie volgens mij niet.

Auteur:  BJG [ 02 feb 2011 23:44 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

Voor de klacht die jij omschrijft is een motormanagement update beschikbaar!!

De motor is in jouw geval afgezet tijdens, of kort na de regeneratie. Zoals reeds in dit topic aangehaald koelt dan de fan het roetfilter dat wel meer dan 500 graden kan worden tijdens regenereren.

Na de update gebeurt dit nog steeds, echter met een veel lagere ventilatorsnelheid.

Opmerking:

Als de accu leegraakt van een fan die (maximaal ongeveer 10 minuten) in de hoogste stand draait moet je de accu z.s.m vervangen!! Die is dan echt aan zijn eind!!

De update pakt alleen het draaien van de fan op volle krach aan. De storingen die er zijn en die jij aanhaalt wordt natuurlijk niet verholpen door een update en moet dus worden opgespoord. Laat er iemand naar kijken die exact weet hoe het systeem hoort te werken.

Auteur:  lucvt [ 03 feb 2011 00:43 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

Bedankt aan allen voor jullie antwoord.

Ik denk dat de garagist eerst de foute regeneratie van de roetfilter, zoals Klaverblaadje al zei, zal volgen om de oorzaak van de ventilatie te vinden.
Op lagere snelheid doen draaien van de ventilator kan dus ingesteld worden. Ik heb een van de eerste C5 ph2 gekocht en door de vele klachten van klanten over de te luide ventilatie, werd enkele maanden na de introductie van Ph2 de draaisnelheid van de schoepen bij de nieuwe C5's verlaagd van in de fabriek.

Batterij is ongeveer 6 jaar oud. Ik denk dat de combinatie van het koude weer en de vele mislukte pogingen tot regeneratie van de roetfilter de batterij plat maakten.

Auteur:  lucvt [ 03 feb 2011 00:51 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

De motor op temperatuur? Is die na 33 km aan zo'n 70 à 90km/u op temperatuur bij dit koude weer?

Ik zie op het dashbord de peilstok van de motorolietemperatuur haast niet stijgen. Hij is na 30 km nog niet op het midden beland tussen blauw en rood.

De aanwijzer van het koelwatertemperatuur is dat wel al. Daarom denk ik dat er een klep de radiator afsluit tot het water de gewenste temperatuur heeft. Heb ik dat verkeerd voor?

Auteur:  jopie [ 03 feb 2011 00:52 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

Een batterij van 6jaar is al flink op leeftijd. Zal intussen een rollator nodig hebben. :lol:

Auteur:  Duitser [ 03 feb 2011 00:58 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

lucvt schreef:
Daarom denk ik dat er een klep de radiator afsluit tot het water de gewenste temperatuur heeft. Heb ik dat verkeerd voor?

Klopt, in de volksmond ook wel 'thermostaat' genoemd ;)

Auteur:  EvilTwin [ 03 feb 2011 12:36 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

Een juiste werking van de thermostaat is ook nodig voor regeneratie, omdat daarbij warme inlaatlucht gebruikt wordt ipv koude (via intercooler).

Auteur:  WackoH [ 03 feb 2011 14:42 ]
Berichttitel:  Re: koelventilator slaat aan en trekt de batterij leeg

lucvt schreef:
Ik zie op het dashbord de peilstok van de motorolietemperatuur haast niet stijgen. Hij is na 30 km nog niet op het midden beland tussen blauw en rood.
De aanwijzer van het koelwatertemperatuur is dat wel al. Daarom denk ik dat er een klep de radiator afsluit tot het water de gewenste temperatuur heeft. Heb ik dat verkeerd voor?

Dit is wel normaal hoor. Bij mij gaat gaat de olietemperatuur pas naar het midden als ik stevig doorrij op de snelweg.
De schaalverdeling om beide temperatuurmeters is niet gelijk. De watertemperatuur is ~90oC als de wijzer horizontaal staat. Bij de olietemperatuur komt de horizontale stand met ~120 oC overeen (precieze getallen kan ik wel opzoeken maar dat is hier niet belangrijk)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/