Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel. 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2011 16:06
Berichten: 19
Woonplaats: Uden
Auto: C5 Break 1.6 HDI, phII, Maart 2005
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 215000
Kleur: Zwart Metalic
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel.
Zwevers, :citrofiel

Woensdag haal ik mijn zwarte C5 break op, met 162.000 km op de teller. Een ex-lease auto
welke er nog als nieuw uit ziet. Blijkbaar wel van een liefhebber geweest.
De testrit is ons zeer goed bevallen. Wat rijdt zo'n C5 toch heerlijk !
Ook technisch lijkt de auto in goede staat. Trekt lekker op, rookt niet en er zijn geen
oliesporen te vinden op of onder de motor. Allemaal helemaal goed zou je zeggen....

Maar als ik zo op het forum lees over de 1.6 HDI motor in deze grote auto, dan zijn er best veel (dure) problemen mee.

Nu was ik van plan om gelijk wat preventief onderhoud uit te voeren aan de motor:
- Carterpan verwijderen en kijken hoe het filter in het carter er uit ziet,
- Brandplaatjes vervangen en dus ook gelijk de injectoren schoon maken en goed vast zetten,
- Filter verwijderen uit de olietoevoer van de turbo,
- Kijken of de juiste oliepeilstok al aanwezig is. (iets hoger olie-niveau)
- Eventueel het blok spoelen met Forte Flush...

Ben ik hiermee de problemen voor, en kan ik naar de 300.000 km toe zweven ?
Uiteraard zal ik elke 15.000 km er nieuwe vol-synthetische olie in gooien en het
oliefilter wisselen. Deze 1.6 HDI vraagt wel om wat vertroeteling... toch ?

Graag advies. :smt198

_________________
Binnen het gezin:
- Citroen C5 break 1.6 HDIF Phase 2 uit Maart 2005
- Citroen GSA break 1300 special uit 1984
- Hymer B544 2.5 TD Fiat uit 1994


27 mei 2011 21:02
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37
Berichten: 819
Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel.
Met mijn HDIF 1.6 heb ik tot 187.000 km. probleemloos gereden. Met bovenstaande maatregelen denk ik dat je heel lang plezier zult hebben van je dame. Persoonlijk denk ik wel dat het verstandig is de DB riem te vervangen rond de twee ton, want de 240 K die Citroën adviseert, lijkt me erg veel en ken gevallen (rijschool 1.4 en 1.6 HDIF's van Peugeot) waarbij de riem (veel) eerder de geest geeft, soms moet je het lot niet tarten, maar ach, als je toch bezig bent....

_________________
Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)

Onze Citroën historie:
2 CV 6 (moi)
2 CV 4 (moi)
2 CV 6 (moi)
BX Berline 1600 TZI Automaat (moi)
XM Berline 2.0 LPG (moi)
XM Berline 2.1 Diesel (moi)
Xantia Break 1900 TD (moi)
Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme)
C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)

Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans


27 mei 2011 21:59
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel.
Als je echt naar de 3 ton wilt kun je net zo goed 'meteen' de DB riem laten vervangen. Die kosten krijg je toch ooit, en zo heb je er zelf meer plezier van...

En met 'meteen; bedoel ik zodra het enigszins (financieel) uitkomt...

_________________
Johan


27 mei 2011 22:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel.
Wat je eventueel nog kan doen is je turbo laten reinigen. Dat gaat normaal bij turboclean.nl. Heb ooit een alfa diesel gehad en die hebben ook regelmatig last van vervuiling. De schoepenverstelling gaat dan vast zitten met als gevolg dat de turbo zijn druk opvoert en op langere termijn vastloopt. Weet wel niet of ze andere merken doen maar dacht het wel. Ze doen dan ook een aanpassing aan de turbo door middel van een coating die ze aanbrengen in de turbo. Het zou voorkomen dat er zich nog vervuiling vastzet in de turbo zodat het voorgenoemde probleem zich niet meer voordoet en de turbo's die door hun onderhanden genomen worden bij goed onderhoud en rijstijl( dus niet onmiddellijk afzetten na een snelle rit en eerst lekker warm laten worden) gemakkelijk de 300000 halen en zelfs meer. Het kostenplaatje is ook goedkoper dan een nieuwe. Kost ongeveer 450 euro, terwijl een nieuwe turbo gemakkelijk het dubbele kost. De meeste recente wagens halen tegenwoordig zonder zo een reiniging geen 200000 km meer met dezelfde turbo. Dit dankzij onze alomgekende vriend: de egr-klep. Misschien is het een goed idee om die mannen als club eens te contacteren en zo een betere prijs te bekomen. Tot slot moet ik zeggen dat het echt een verschil was en dat je de gevolgen van de reiniging wel degelijk voelt. Ik heb toen de turbo bij mijn dealer laten afhalen en opgestuurd naar hun en 2-3 dagen later was ie terug en gemonteerd. Dus echt een aanrader.


28 mei 2011 12:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel.
Wat ik zou aanbevelen bij de 16 HDi:

Vervang preventief de waterpomp als het een kunststof exemplaar is, (dan natuurlijk ook de distributieriem) Deze gaan vaak stuk, en dan loopt de distributieriem er af.
Monteer een ORANJE peilstok, als er een gele in zit. Het oliepeil wordt zodoende iets hoger (0,5liter meer)
Ververs de olie elke 15000 km en flush de motor eens in de 45 a 60000 km.

Uitleg/reden:
De turbo van de 1.6 gaat wel eens stuk, dat komt door een gebrek aan smering. Doordat er relatief weinig olie in het carter zit is deze gevoelig voor black sludge. Die ontstaat door uitgewerkte dopes in combinatie met hogere temperaturen. De sludge verstopt de oliezeef in de turboleiding, en ook gedeeltelijk de aanzuigzeef van de oliepomp. De interval van 20 000 km is eigenlijk te lang voor deze motor.
Het reinigen van de turbo heeft mi bij deze motor geen zin, stuk gaan van deze turbo komt puur door genoemde oorzaken.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 mei 2011 18:42
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel.
De turbo laten reinigen heeft bij elke moderne diesel wel zin hoor bij kmstanden rond de 150-200duizend km. Dit om bovengenoemde reden. En weet dat de problemen bij de 1600 van een andere orde zijn. Maar zeg dit een beetje algemeen. Als je een foutmelding begint te krijgen dat je turbodruk te hoog is zeggen de meeste garages dat de turbo vervangen moet worden terwijl ie in de meeste gevallen het gewoon verder goed doet als ie eens gereinigd is. Ik ga het alleszins preventief laten doen volgend jaar. :smt023


28 mei 2011 22:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel.
Het ging mij om een goed advies in de specifieke situatie van de topic starter. En dan zou ik gaan voor de door mij genoemde adviezen om motor en turboschade te voorkomen.

Op zichzelf heb je gelijk Peeke,
echter heeft de egr-klep niet zoveel met het vast gaan zitten van de turbo te maken, maar dat is een technische kwestie die ik hier eigenlijk niet wil bespreken. Verder is het de-en monteren van een turbo van de 2.0 die jij hebt en behoorlijke klus, dus zal qua kosten tegen vallen. Dus het overwegen waard om eens te laten uitrekenen of het rendabel is. Zeker gezien het feit dat vastzittende turbo's bij deze motor niet erg frequent voorkomen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 mei 2011 12:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2011 16:06
Berichten: 19
Woonplaats: Uden
Auto: C5 Break 1.6 HDI, phII, Maart 2005
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 215000
Kleur: Zwart Metalic
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel.
Is het ook mogelijk en verstandig om de EGR klep af te sluiten ? Hierdoor schijnt het inlaat-systeem veel schoner te blijven, waardoor de turbo ook minder vervuilt.
Ook voorkom je zo vervuiling aan de EGR-klep, en geeft het nog iets meer vermogen ook...

Of zal de motormanagement het hier niet mee eens zijn ?

_________________
Binnen het gezin:
- Citroen C5 break 1.6 HDIF Phase 2 uit Maart 2005
- Citroen GSA break 1300 special uit 1984
- Hymer B544 2.5 TD Fiat uit 1994


30 mei 2011 09:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Preventief onderhoud C5 1.6 HDi 110pk Diesel.
Dat kan wel, dan moet je hem afsluiten met een metalen plaatje. Daarin moet je een gaatje boren van 4 mm. Dan accepteert het mm het nog net.
Dat scheelt zeker voor de vervuiling van de inlaat. Maar voor de turbo heeft het geen zin, egr vindt pas na de turbo plaats.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 mei 2011 23:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.