Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Houdt het dan nooit op?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8729
Pagina 1 van 2

Auteur:  staircase [ 09 jan 2011 00:11 ]
Berichttitel:  Houdt het dan nooit op?

Sinds de versnellingsbakreparatie begin december aardig wat kilometers afgezweefd. Morzine retour nog onlangs en dat was zweven met een grote Z.
Gisterenavond uit eten bij onze dochter in Nieuwegein en gezien de inhoud van de brandstoftank deze meteen maar gevuld bij een plaatselijke Shell. 62 liter kon erbij en binnen 2 kilometer een bokkende auto gevolgd door een emissiestoring. Auto in noodloop en in feite draaiend op drie cylinders. Contactslot uit en aan en de melding kwam weer terug met een even slecht lopende motor. Auto geparkeerd en gekeken of er nog brandstof op te pompen viel hetgeen het geval was. Eerst gegeten, want daarvoor waren er tenslotte en het brandstofbonnetje nog eens goed bekeken of ik me niet vergist zou kunnen hebben bij de pomp. Hierna leek het probleem voorbij en dacht dat het met een sisser af zou lopen. Meteen de grote weg op en vlak voor afslag Woerden schoot de storing er weer in en was blij van de snelweg af te kunnen. Ondanks veel pogingen en wachten ging het probleem nu niet meer weg en kon met maximaal 90 km per uur en tergend traag optrekken Nieuwegein bereiken voor de koffie. Flink gezocht op het forum en regelmatig kwam als oplossing het vervangen van het brandstoffilter naar voren. Besloot de volgende dag naar de plaatselijke Citroendealer te gaan voor dit filter en hoopte vergeefs alsnog die 40 kilometer naar huis normaal af te leggen.
Vanochtend hielp dat nieuwe filter niet en de Lexia gaf een injectorstoring aan, slik. De verdenking bleef echter ook wel bij de branstof hangen daar de storing vrijwel direct hierna optrad. De monteur, die op de filter na overigens niets berekend heeft, hulde Fa Broere te Krimpen aan den IJssel, stelde of de hele zaak aftappen of er twee liter benzine bij te doen om de injectors te reinigen dan wel de diesel wat op te peppen. Nu is mij bezworen dat er bij alle commonrail diesels absoluut geen benzine meer toegevoegd mag worden. Hij meldde echter dat deze truc regelmatig wordt toegepast om uitlaatgassen op peil te krijgen voor de roetmeting. Na deze ingreep merkte ik daar alsnog weinig van maar de gemodificeerde brandstof moet uiteraard wel de kans krijgen zijn werk te doen. Opvallend was wel dat de auto gemakkelijker, ook op drie pitten, op toeren kwam. Voor de zekerheid heb ik de injectorconnectors nog opnieuw gemonteerd ofwel in en uitelkaar geschoven. Na een half uur de auto gestart en de storing was verdwenen! Na drie keer starten verdween de emissiestoring uit het logboek en is nu 200 km verder, waarin een bezoek aan de Nieuwjaarsreceptie in Nieuw-Vennep, nog steeds weg.
Blijft de vraag naar de oorzaak en blijf de brandstof verdacht vinden. Heb ik het onderste restje uit de tank van deze zeer drukke pomp gehad of gewoon pech met een geblokkeerde verstuiver. Of wellicht toch een slecht contact? Vooralsnog loopt de motor weer net zo prettig als de afgelopen maanden.
Een slecht begin van dit jaar na het uitgesproken rampjaar 2010 valt nu wellicht toch nog mee.

Auteur:  BJG [ 09 jan 2011 00:41 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Erg vervelend allemaal!!
Lijkt mij ook logisch gezien je verhaal om de brandstof te verdenken,
maar ik ben wel geinteresseerd in de storingscode of de kreet die de lexia gaf, dit biedt wel een aanknopingspunt.

maar het lijkt erop dat de monteur die je geholpen heeft wel de goede richting heeft gedacht.

Auteur:  staircase [ 09 jan 2011 01:20 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Helaas heb ik die codes niet voor je paraat, maar er stonden ook ook inspuitpercentages voor de 4 injectors afzonderlijk in beeld. Deze waren 100.39 en volgens de monteur moet dit rond de 92 a 93 liggen en kwam die afwijking door overcompensatie om de motor draaiend te houden.

Auteur:  WeerC5 [ 09 jan 2011 09:21 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Wij hebben laatst ook problemen met een aantal van onze bedrijfsauto's en diesel gehad. Dat zijn overigens geen Citroen's maar o.a. Toyota's. Omdat wij ook het vermoeden hebben dat het in de brandstof kan zitten hebben, is er een intern een memo rond gestuurd om vooral tijdig te tanken. Dus de tank niet helemaal leeg rijden anders haal je ook het laatste (met vuil) uit je eigen tank door de motor. Heb jij de gewoonte de tank bijna leeg te rijden?

Guus

Auteur:  EvilTwin [ 09 jan 2011 12:38 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

62L is wel aardig.
Er is een draadje over maximaal tanken, ik heb (uit het hoofd) wel eens 74L getankt.
Hangt er ook vanaf hoe ver je de vulhals voltankt en hoe veel tijd je er voor neemt om het schuim te laten zakken.

Citaat:
62 liter kon erbij en binnen 2 kilometer een bokkende auto gevolgd door een emissiestoring.


Die 2km rijd je dan denk ik nog op de oude brandstof in het hele systeem (slangen, pompen, filter), niet op de nieuwe versgetankte.

BTW heeft deze HDi een handpomp voor als je hem leeg rijdt?

Auteur:  staircase [ 09 jan 2011 16:35 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

WeerC5 schreef:
Dus de tank niet helemaal leeg rijden anders haal je ook het laatste (met vuil) uit je eigen tank door de motor. Heb jij de gewoonte de tank bijna leeg te rijden?


Volgens mij geldt dit alleen bij ouderwetse systemen waarbij brandstof passief of eventueel met een opvoerpompje uit de tank wordt gehaald. Bij huidige systemen wordt de brandstof rondgepompt en is er een constante stroom daarvan met een aan- en afvoerleiding naar de tank. Overigens reed ik altijd al mijn tank flink leeg zodat bezinksel en dergelijke bij al mijn motoren en auto's nog nooit een probleem heeft gegeven.
Zodoende houd je je volledige aktieradius wat vooral in de vakantie heel prettig is.

ET schreef:
Die 2km rijd je dan denk ik nog op de oude brandstof in het hele systeem (slangen, pompen, filter), niet op de nieuwe versgetankte.

BTW heeft deze HDi een handpomp voor als je hem leeg rijdt?


Inderdaad heb ik een balgpompje die ik ook gebruikte om te zien of er voldoende brandstof aanwezig was.
Ook de monteur gebruikte deze om na de filterwissel te ontluchten.

Auteur:  Bert65 [ 09 jan 2011 22:10 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Ik zou persoonlijk ook de verse brandstof verdenken.

Auteur:  Rinus Vermunt [ 11 jan 2011 13:20 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Hier hoor dikwijls de gedachten, van de tank te ver leeg rijden.
Hier begrijp ik niets van, dat er dan vuil onder uit de tank zou komen, omdat volgens mij de brandstof altijd onder uit de tank wordt gepompt.
Of hebben de auto’s tegenwoordig allemaal een zwevende aanzuigleiding, net als bij een kettingzaag.
Nee toch!!
Groetjes Rinus

Auteur:  Klussie [ 11 jan 2011 13:23 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Verontreiniging drijft meestal op de brandstof ;)

Auteur:  staircase [ 11 jan 2011 18:56 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Ik heb middels E-mail Shell intussen op de hoogte gesteld van mijn belevenissen op journalistieke wijze.
Ben benieuwd naar hun reactie daar ik bij een vorige vraag over de levensduur van opgeslagen brandstof een goed doorwrocht en duidelijk antwoord kreeg.

Auteur:  Maarten [ 12 jan 2011 08:26 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

OK, dus Shell doet wel duidelijk aan goede klantenservice?

Ben wel benieuwd...

Auteur:  maestro_kv [ 12 jan 2011 20:42 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

das ook jammer

Auteur:  staircase [ 17 jan 2011 02:08 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Shell heeft bij het betreffende pompstation naar hun zeggen een controle uitgevoerd en niets gevonden.
Zij denken dat de benzine het vuil in de verstuiver heeft verwijderd en dat het vuil daar gekomen is uit de tank. Ik heb hun geantwoord dat mijn doel, het controleren van het betreffende station, bereikt was maar het antwoord mij niet overtuigd. Hoe moet vuil immers door dat tamelijk overbemeten filter komen? Vergeleken met mijn vroegere Renault Laguna is dit filter veel ruimer gedimensioneerd en bij die Laguna heb ik nooit een nieuwe geplaatst.
Ik houd het op een combinatie van Franse diesel, Luxemburgse V-power en wat stroperige diesel uit Nieuwegein.
Na die benzine toevoeging heb ik vanavond een tank normale diesel getankt, bij de pomp waar ik regelmatig kom, en de auto reed nu in elk geval na ruim 30 kilometer nog goed.

Auteur:  staircase [ 17 feb 2011 01:10 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Het probleem kwam drie tanks later alsnog terug.
Nog eens geprobeerd of het de brandstof kon zijn maar uiteindelijk, na een controle bij Oldenhage, bleek een verstuiver overleden. Komende vrijdag wordt deze hier in de buurt vervangen en hoop dat dat dan voorlopig het laatste is en daarna weer eens normalere zaken te vervangen, zoals banden.

Auteur:  GSPallas [ 17 feb 2011 01:17 ]
Berichttitel:  Re: Houdt het dan nooit op?

Krijg je nu een factuur van Shell voor de controle die ze uitgevoerd hebben? ;)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/