Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Bevroren catalysator
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8638
Pagina 1 van 1

Auteur:  Greeny [ 24 dec 2010 17:15 ]
Berichttitel:  Bevroren catalysator

Iemand hier ooit gehoord van een bevroren catalysator??

Vorige week, na dat de dame met haar onderste 2 dagen in de sneeuw gestaan had ondervond ik het volgende;

1e startpoging leverde heel veel rook uit de uitlaat op maar gas geven had geen resultaat.
2e startpoging na 5 minuten leverde een onregelmatig toerental op alsof ze op 3 cylinders liep en waarbij gas geven geen zin had.
3e poging na een kwartier leverde een onregelmatig lopende motor op en geen vermogen om van de parkeerplek af te komen.
4e poging na 20 minuten leverde wel vermogen om weg te rijden maar nog steeds gepaard met veel gestotter en bij gas loslaten het risico om af te slaan.
Uiteraard bracht het dashboard de nodige kerstverlichting als ; motor, service en storing uitlaatgas.

Na een korte rit besloten opnieuw te starten waarbij er geen melding meer kwam van het uitlaatgas maar nog wel het motorblokje samen met het service lampje.
Het onregelmatig lopen was verdwenen en het vermogen was ook weer terug waardoor ik de rit naar mijn werk kon aanvangen.
Aan het eind van de werkdag waren alle storingen verdwenen (zowel optisch als voelbaar)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties want volgens kenners had ik een bevroren catalysator.

Is dit nu wat Citroen bedoeld met; Creative technology?

Auteur:  Peebee [ 24 dec 2010 18:01 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

Je zou bijna de dame met haar rokken omhoog parkeren :smt203
om niet van dit soort rare dingen te maken te krijgen, :?
enne nee ik heb er nog nooit van gehoord, :smt017
je hebt een primeur, :smt038

Peter

Auteur:  JHV [ 24 dec 2010 20:14 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

ja hoor, ik heb er wel van gehoord. Een probleem waar de WW regelmatig mee te maken had. Komt met name voor bij auto's die veel korte ritten maken. Condensvocht in de uitlaat en fijnmazig filter/catalisator bevriest en dat geeft startproblemen.
helaas, unike ben je niet. Dit moet je delen met VW, Opel, etc etc.
Johan

Auteur:  Peebee [ 24 dec 2010 20:19 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

Geeft 't definitieve kat-problemen of is het na een langere rit = hogere temperaturen voorbij?

Peter

Auteur:  JHV [ 24 dec 2010 20:55 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

Door alleen maar korte ritten onstaan er problemen. Dus af en toe een lange rit maken!
http://www.amt.nl/Nieuws/Bevroren-uitla ... 200006.htm

Krant 2009:
di 13 jan 2009, 14:50 Dichtgevroren uitlaat 'nieuwe pech' bij vorst DEN HAAG - De ANWB heeft een nieuw soort pech zien opduiken. Een dichtgevroren uitlaat. Moderne auto's die kleine stukjes rijden hebben veel vocht in de uitlaat. Bij vrieskou groeit de uitlaat dicht en wordt starten onmogelijk.


Foto: ANP De Wegenwacht heeft de afgelopen weken ruim 82.000 auto's geholpen bij pech, liet de ANWB weten. Ook werd de Wegenwacht geconfronteerd met nieuwe elektronische problemen van moderne auto's.

Extreme kou

Naast de bekende winterse problemen als bevroren deurrubbers, handremkabels, sloten, lege accu's en vlokkende diesel blijken er nieuwe problemen te ontstaan bij vorst.

De periode tussen vrijdag 26 december, toen de extreme kou begon, en afgelopen maandag leverde de Wegenwacht veel extra werk op.

Dinsdag 6 januari was de drukste dag, 6751 pechgevallen. De Wegenwacht moest maar liefst 4350 nieuwe accu's plaatsen.

Bevroren uitlaat

De efficiente motor van de moderne auto wordt tijdens korte ritjes bijna niet meer opgewarmd. Door het rijden van korte afstanden wordt de uitlaat niet warm genoeg om het vrijgekomen condenswater af te voeren. Het water verzamelt zich op het laagste punt in de uitlaat, bevriest en blokkeert de uitlaatgassen.

Biobrandstof vlokt

Ook automobilisten die op 'biobrandstoffen', zoals koolzaad-olie, rijden kampten vaker met pech. De brandstof gaat bij vorst vlokken, de motor loopt niet goed en veroorzaakt verstopte filters. "De nieuwerwetse koudeproblemen bij de moderne auto zijn niet door simpele adviezen te verhelpen maar vraagt om ingrijpen van wegenwacht of garage", liet de bond weten.

De ANWB adviseert de auto regelmatig te onderhouden en om bij vorst korte ritten zoveel mogelijk te vermijden.

De organisatie laat bij monde van de woordvoerder Ad Vonk weten verbaasd te zijn over de nieuwe pechgevallen en doet bij de zusterclubs in onder andere Zweden en Duitsland navraag of de euvels daar wel voorkomen. De instantie is benieuwd of er verschillen zijn tussen de auto's voor verschillende landen, aangezien het in genoemde landen vaker voor langere tijd hard vriest.

Auteur:  Nosmo King [ 24 dec 2010 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

Inderdaad niets nieuws. In 1993 was dat mijn neef op wintersport in Tjechie ook overkomen. Hij had een BX met cat. Een week lang bij -20 telkens een klein stukje rijden naar de piste deed hem de das om. Auto is met de anwb naar huis gekomen en hij met de trein. Mijn BX was iets ouder en had geen cat, maar ook geen kleine stukjes gereden. Kon dus wel zelf naar huis. :smt190

Auteur:  Cyberbob [ 24 dec 2010 21:52 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

Bij ons in de straat staat de sneeuwlaag inmiddels ook ongelofelijk hoog.
Voor het huis ga ik altijd netjes met de sneeuwschuiver aan de gang om de 2 parkeerplekken zo goed mogelijk sneeuwvrij te houden. Helaas worden deze plekjes regelmatig dankbaar 'ingepikt' zodat ik m'n C5'je elders moet parkeren.

De suggestie van Peebee breng ik dan altijd in de praktijk en parkeer m'n dame met de rokken omhoog om te voorkomen dat de onderkant in de kouwe massa staat.
Vraag me wel af of dat niet extra belastend is voor het HP systeem :smt017
Maar ik hoop zo wel een boel andere ellende te voorkomen.

Auteur:  Greeny [ 24 dec 2010 22:04 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

Ok, alleen kortere ritten als 60 km per dag maak ik niet. :oops:

Auteur:  willy4 [ 24 dec 2010 22:14 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

dat deze in de uitlaat in de sneeuw staat ,denk ik maakt niet veel uit
omdat sneeuw een isolatie maakt

Auteur:  EvilTwin [ 25 dec 2010 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

Cyberbob schreef:
De suggestie van Peebee breng ik dan altijd in de praktijk en parkeer m'n dame met de rokken omhoog om te voorkomen dat de onderkant in de kouwe massa staat.
Vraag me wel af of dat niet extra belastend is voor het HP systeem.


Nee, hoor een beetje gymnastieken is juist goed :smt023
Let er wel op dat je vanuit de hoogste stand autom teurgzakt naar de middelhoge bij 10km/h maar dat daar even tijd voor nodig is, dus niet gelijk over de eerste drempel heen denderen met 60km/h

Auteur:  Cyberbob [ 25 dec 2010 11:35 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

O.K. THX 4 the info :smt193
No worries, ik trek altijd rustig op en laat de dame dan netjes handmatig terugzakken (meestal voordat dat automatisch gebeurt) naar het juiste niveau voordat ik ga gassen :mrgreen:

Auteur:  garfield [ 25 dec 2010 11:38 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

Begrijp ik goed dat een C5 die je in de hoogste stand parkeert ook in de hoogste stand blijft staan? En dat is niet schadelijk voor de auto?
(Ik heb nog geen idee of ik dit ooit ga gebruiken, maar ik ben gewoon nieuwsgierig)

Auteur:  Peebee [ 25 dec 2010 16:16 ]
Berichttitel:  Re: Bevroren catalysator

Ja klopt dan blijft ze zo staan,
alleen moet je idd voorzichtig wegrijden,
de auto heeft dan bijna geen vering.
Zakt automatisch wat je kunt zien op je display,

En ook, bij een break kan je de achterzijde omhoogzetten
met de knop in rechtsachter,
dat zakt dan weer wel terug als je de achterklep sluit.

Peter

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/