Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Nieuwe benzine in Duitsland https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8597 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | zima [ 17 dec 2010 11:42 ] |
Berichttitel: | Nieuwe benzine in Duitsland |
Per 1 Januari 2011 word er in Duitsland een nieuwe benzine soort ingevoerd , E 10. Volgen de check kunnen alle Citroens vanaf 01-2000 deze brandstof tanken. Wat de prijs per liter word weet ik niet , heb Dinsdag nog Euro 95 getankt voor 1,43 euro. Let op met het tanken van brandstof E10 Tankstations in Duitsland stappen rond de jaarwisseling over op de nieuwe brandstof aangeduid als ‘E10’. Euro 95 blijft voorlopig nog wel aan de pomp verkrijgbaar. In Frankrijk is al eerder bij veel tankstations de brandstof Euro 95 vervangen door E10. E10 is een mengsel van 90 procent Euro 95 en 10 procent ethanol. De ANWB adviseert haar leden om deze brandstof alleen te tanken als de auto daar geschikt voor is. Circa 90% van de auto’s kunnen probleemloos E10 tanken. De ANWB verwacht dat E10 door een andere samenstelling voor problemen kan zorgen. Er is een kans dat de ethanol uit E10 bepaalde rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen aantast. Voor auto’s en motoren die niet op E10 kunnen rijden adviseert de ANWB de premiumbrandstof (bijvoorbeeld SuperPlus 98) te tanken indien Euro95 niet meer aan de pomp verkrijgbaar is. Deze benzine met octaangetal 98 is duurder, maar kan gebruikt worden in voertuigen die normaal op Euro 95 rijden. .Duitsland De nieuwe brandstof wordt in Duitsland aangeduid met ‘E10’. Euro 95 blijft echter nog beschikbaar aan de pomp. Doordat de Duitse overheid de E10 minder belast verwacht de ANWB dat de brandstof een goedkopere literprijs heeft dan de Euro95. De ANWB raadt autobezitters echter aan deze brandstof alleen te tanken als de auto daarvoor geschikt is. .Frankrijk In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer langs de snelweg te verkrijgen. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. Waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Als de auto niet geschikt is voor deze brandstof raadt de ANWB autobezitters aan de duurdere premiumbrandstof te tanken om schade aan uw auto te voorkomen. .E10 check Klik hier om te zien of uw auto geschikt is voor het rijden op E10 http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/ Gr.Marc |
Auteur: | EW [ 17 dec 2010 11:45 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
Hier in de stad bij de Texaco aan de Boulevard kon je het al langer tanken... |
Auteur: | jtbakker [ 17 dec 2010 13:22 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
Alle citroëns vanaf 2000 zouden deze brandstof kunnen gebruiken. Maar als je bij andere merken kijkt die uitgevoerd zijn met een gdi / fsi motor, die zijn niet geschikt. Hoort de C5 HPI hier dan ook niet bij? |
Auteur: | Menno [ 17 dec 2010 13:23 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
In mijn V6 geen E10 .... ( of het kan maakt mij verder niet uit ) |
Auteur: | jtbakker [ 17 dec 2010 13:29 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
mee eens, maar dat is wat anders ![]() |
Auteur: | Iceman [ 17 dec 2010 18:53 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
Heb in de vakantie op de SP95-E10. Met caravan van 1450Kg. Liep als een zonnetje. Menno: Wat is jouw achterliggende gedachte om dit niet in jouw auto te wilen hebben?? Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | Menno [ 17 dec 2010 21:41 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
Wegens eerdere berichten dat het structureel schade aan de motor kan aanrichten, ondanks dat men beweert dat 2000-> auto's er tegen kunnen. Leuk, maar ik dien niet als proefkonijn ... ![]() |
Auteur: | breakexclusive [ 18 dec 2010 00:19 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
menno helemaal mee eens laten we de fransen hun gang maar gaan en dan horen we vanzelf of er problemen zijn met hun auto's |
Auteur: | Menno [ 18 dec 2010 00:21 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
Yep, ik ben al proefkonijn met die bobine's van ze, ... mooi zo ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | breakexclusive [ 19 dec 2010 15:24 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
eigenlijk ik ook heb er al 5 oude versleten voor 5 nieuwe plus 6 nieuwe nogmaals vervangen. in totaal dus al elf erin gezet. wel allemaal onder garantie dat wel. nu maar hopen dat er geen problemen meer komen anders weet ik gelijk wat te doen met de uitlaat en katalysator. |
Auteur: | Iceman [ 19 dec 2010 19:20 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
Wist niet dat de V6 bobine's als ontbijt nam. ![]() Ze zorgen via de bougie voor ontsteking, maar staan niet direct in verbinding met de brandstof. Dit zijn de eventuele bezwaren/problemen bij LANGDURIG gebruik: • E10 brandstof bevat 10% ethanol. Ethanol tast bepaalde rubber, plastic afdichtingen, keerringen en pakkingen aan. Ook voor aluminium (bijvoorbeeld in sommige injectoren) en lood (soms gebruikt als beschermende laag op de binnenzijde van brandstoftanks) is ethanol agressief. De injectorgaatjes worden groter waardoor er geen juiste verstuiving / inspuiting meer is en de laag aan de binnenzijde van de tank oplost. • Een ander mogelijk probleem is de elektronisch gestuurde brandstofregeling, de zgn lambda sonde. De lambda sonde meet bij gebruik van E10 een andere uitlaatgassamenstelling. De motormanagementcomputer zal dit willen bijregelen om de juiste waarde te bereiken. Hierbij kan het voorkomen dat de computer ontregeld raakt. In dat geval zal er een foutmelding getoond worden. Het is mogelijk dat de computer in noodloop gaat. • Een andere mogelijke reactie op de lambda sonde-metingen kan ook zijn dat de computer meldt dat (één of meerdere) lambda sondes defect zijn. Dit zou tot een dure reparatie kunnen leiden terwijl normaal gesproken gewone benzine tanken de juiste oplossing zal zijn. Ik denk niet dat dit enige vorm van problemen zal gaan geven voor de vakantie kilometers. En ik denk niet dat we zomaar proefkonijnen zullen zijn, als er enige vorm van falen was geweest dan was deze brandstof echt niet te krijgen. Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | jac [ 20 dec 2010 08:52 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
ik heb mijn dealer de volgende vraag gesteld mijn vraag is of mijn C5 Tourer 1.6 THP geschikt is voor deze nieuwe brandstof ?? en dit kreeg ik als antwoord Hebben hierop nog geen antwoord. Deze vraag is bij de TD van Citroen Nederland gelegd. Zodra wij hierop een reactie krijgen, zullen wij dit jou laten weten. |
Auteur: | Maarten [ 20 dec 2010 09:44 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
Iceman schreef: • E10 brandstof bevat 10% ethanol. Ethanol tast bepaalde rubber, plastic afdichtingen, keerringen en pakkingen aan. Ook voor aluminium (bijvoorbeeld in sommige injectoren) en lood (soms gebruikt als beschermende laag op de binnenzijde van brandstoftanks) is ethanol agressief. De injectorgaatjes worden groter waardoor er geen juiste verstuiving / inspuiting meer is en de laag aan de binnenzijde van de tank oplost. Rubber en plastic hebben veel meer te verduren van de andere componenten in benzine. Ethanol is wat dat betreft wel het minst agressief tegen kunststoffen. Ook het verhaal dat ethanol aluminium en lood zou aantasten lijkt mij echt spijkers op laag water zoeken. Er kan inderdaad een redoxreactie optreden op het grensvlak alcohol/aluminium maar deze is bepaald niet snel. En aangezien we het hebben over een kleine fractie ethanol kun je je ook afvragen of andere alcoholen in benzine (octanol, dodecanol) niet evenveel effect hebben. |
Auteur: | Eemspoort [ 21 dec 2010 10:00 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
Nou, ik hoef die zooi niet! Geen E10 voor mij! En waarom niet? Een diesel doet het niet best op benzine..... ![]() Ik heb overigens wel de potentiële nadelen gelezen, maar wat zijn de voordelen? Gr. Ed |
Auteur: | KlaasS [ 21 dec 2010 19:35 ] |
Berichttitel: | Re: Nieuwe benzine in Duitsland |
de voordelen zijn er alleen voor het milieu ,volgens mij! |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |