Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8491 |
Pagina 1 van 8 |
Auteur: | PeterC5 [ 30 nov 2010 02:40 ] |
Berichttitel: | Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
Beste allemaal, Ik heb uitvoerig dit forum en de diverse posts door gelezen, maar kon helaas niet echt een oplossing vinden. Ook ik heb sinds enkele maanden last van de bekende C5 kwaal.Echter gaan veel posts over de c5 met gas installatie. Ik ben in bezit van de Citroen C5 2.0I 16V BENZINE -> zie foto Bij een koude start van de motor komen direct bovengenoemde storingen in het dashboard te staan. Ook stottert de auto stationair enorm. Na enkele kilometers neemt dit af. Ook valt het vermogen soms weg en wil de auto absoluut niet optrekken. Het vreemde is echter dat hij dit niet altijd doet. Inmiddels al enkele keren bij de garage staan en is onderstaande al aan de auto in de afgelopen 2 weken al vervangen. Al met al een aanzienlijke rekening gehad dus en eerlijk gezegd ben ik ten einde raad. - Bougies - Bobine - ABP sensor - Katalysator - Olie - Luchtfilter - Brandstoffilter In diverse post worden er verschillende oorzaken en oplossingen besproken zoals onderstaande 1.Accu, het kan zijn dat de accu aan het eind van z'n leven is. Even de leeftijd van de accu vaststellen middels de sticker. Een 'kwakkelende' accu veroorzaakte bij onze C5 deze storing. 2. Vervuilde oliekanaaltjes in de hydraulische klepstoters; olie vervangen door volsynthetische olie 5W30 (zgn. MID SAPS van bijvoorbeeld Total of MPM 05000C2 - MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ( zie: http://www.mpmoil.nl ) Een vervuilde klepstoter veroorzaakt dat een van de kleppen blijft hangen of wat 'achter' blijft waardoor onvolledige verbranding ontstaat. Vervolgens verschijnt de waarschuwing 'storing katalysator' of 'storing uitlaatgas'. 3. Bougies minder geschikt voor LPG; vervangen door NGK LFR5B En in andere post wordt onderstaande vermeld: “De oplossing is heel simpel! het blijkt dat een bepaald aantal motoren klepstoters heeft met een te "nauwe"doorgang, hierdoor gaat de motor stoten wanneer hij koud is, de olie moet nog warm worden en wordt hier door ook minder stroperig. Advies was uit Frankrijk 0w30 full synthetische olie te gebruiken. Na het vervangen van de oude olie en het verversen van nieuwe, ja je raad het al probleem opgelost “ Het verhaal van de accu begrijp ik niet helemaal, de enige relatie die ik dan leg is richting de ontsteking Omdat ik helaas geen expert ben, hoop ik dat jullie mij nog enig advies kunnen geven of een mogelijke oplossing voor me hebben omtrent dit probleem. Alvast hartelijk dank ! |
Auteur: | John LeGrand [ 30 nov 2010 08:31 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
nou een flink lijstje Bobine meestal verdachte nr. 1 maar is al vervangen net als alle andere zaken die er betrekkikng op kunnen hebben , de accu kan nu de oplossing wel eens zijn na je bericht gelezen te hebbenen meer andere , hoeft niet perse op LPG probleem te geven dit dus . Neem aan dat die wel doorgemeten zal zijn met al je reparaties een keer ![]() ![]() Zou wel wenselijk zijn indien je alles bij een dealer /garage hebt laten doen ![]() succes |
Auteur: | JHV [ 30 nov 2010 09:45 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
Geen idee waar je woont in nederland, maar zou je in je buurt niet een dealer specialist zoeken die alles eens goed uit gaat lezen? Desnoods tijdens een rit! Er is hier op dit forum voldoende ervaring met net effe beter/anders uitlezende (sub)dealers en of specialisten. In welke streek woon je? johan |
Auteur: | BJG [ 30 nov 2010 22:54 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
Inderdaad lijkt het mij ook verstandig om een goede specialist te zoeken. Maar afgaand op het lijstje van reeds vervangen onderdelen en de klachten die je noemt (met name het schudden bij stationair draaien vlak na de koude start) zijn de klepstoters zwaar verdacht. Hier zijn zoals je goed hebt opgemerkt meerdere topics over. |
Auteur: | Klussie [ 30 nov 2010 23:21 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
lees dit eens. misschien.... ![]() viewtopic.php?f=5&t=5876&p=249948#p249948 |
Auteur: | maran [ 04 dec 2010 21:51 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
Had vorig jaar in de winter ook regelmatig kat storing en daarna uitlaatgas op display. Bij kat storing gaat hij op 3 pitten lopen en trekt dan niet meer. Contact eraf en weer aan dan is het weg. Bobine, bougies en luchtfilter vervangen en gasinjectoren nagekeken. Dacht dat het te maken had met het rijden op gas Na de koude winter geen last maar sinds kort (koud weer) weer problemen. Dacht dat het aan de gasinstallatie lag alhoewel het vreemd is dat het dan juist nu opspeelt. Accu zat er ook al 9 jaar in en de meter op dashboard kwam niet uit het rood als je het contact aanzette. Dus accu vernieuwd, Ook maar nieuwe luchtfilter en bougies geplaatst. Gas computer zo ingesteld dat deze pas bij 60 graden watertemp. op gas mag. Mijn vermoeden was dat wellicht de motor te koud is ( soort choke erop) voor het gas, dus motor eerst maar wat warmer. Maar wat blijkt,tijdens de benzinefase ontstaat de storing en alleen nadat de auto voor het eerst op de dag wordt gebruikt (dus het motorblok en uitlaat zeer koud is). Dus mijn vermoeden is nu dat het in het benzinemengsel zit dat uiteindelijk verkeerd signaal afgeeft en de auto op storing gaat. Zou lambda sonde versleten zijn. Wat moet je daarvan meten? (ik heb zo´n universele meter waarmee je de autocomputer kan uitlezen) Ga nu eens proberen de auto even op zijn plek bv 3 minuten te laten warm draaien en kijken hoe het dan verloopt. Hebben jullie andere suggesties? Gebruik altijd 0W30 olie. Reinigingsspul in de benzine om de injectoren te reinigen een optie. Als ik een storing krijg (meestal zit ik dan op de snelweg) dan voel je dat de motor ruw loopt en dan zet ik het contact uit en dan weer aan en laat hem op de versnelling weer aanslaan. Doe dit wel als er geen autos voor of achter me zitten! Werkt prima. service lampje en katlampje gaan na een aantal dagen uit. Maar kun je ook met die universele meter resetten. Wel ik hoop dat we door gaan krijgen wat het euvel nu eigenlijk is. Ik denk toch software bug. |
Auteur: | mausab [ 05 dec 2010 00:40 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
Hoi, Ik heb dezelfde problemen. Maar ook in de zomer krijg ik af en toe die fijne foutmelding en valt vermogen weg en begint de wagen te stotteren. Opnieuw starten en de computer ziet weer 6 poten. Het vervelende is dat zowel de garage als de gasboer geen idee hebben wat het zou kunnen zijn. Is het niet mogelijk die foutmelding te wissen? Of om de katalysator te verwijderen? Of is het inderdaad een versleten lambda sonde? Ik ben benieuwd of iemand hier een positieve oplossing weet. Dit probleem had ik ook al eerder gemeld op link http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=8269 Ik hoor graag als je iets wijzer bent geworden. Uiteraard blijf ik ook verder zoeken. Gr. Maurice |
Auteur: | maran [ 05 dec 2010 11:38 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
mausab schreef: Hoi, Ik hoor graag als je iets wijzer bent geworden. Uiteraard blijf ik ook verder zoeken. Gr. Maurice We kunnen beredeneren wat het zou kunnen zijn maar ook door te elimineren wat het niet is en dan te kijken wat er over blijft. Zomers heb ik het ook heel af en toe (komt misschien 1 of 2 keer voor) maar dat ligt dan aan het gas. Er zit geen terugkoppeling op naar de gascomputer van de lamdasonde. Nu nagenoeg elke dag. Koude heeft ermee van doen dus denk ik aan genepen lucht dus erg rijk mengsel. Chemisch is alles koud en wordt er niet goed gemeten. Computer gooit hem op storing. Wat het zeker niet is volgens mij: de bougies (van alles geprobeerd probleem bleef) de bobine (ook vervangen) probleem bleef olie dunner gebruiken lukt volgens mij niet (naaimachine olie!) gebruik 0W30 wat het zou kunnen zijn: lambdasonde ? katalysator verouderd ? slechte connecties op aansluitpunten elktra ? CPU die in de kou slechter werkt ? benzine injectoren vervuild ? valse lucht ? Bij mij heeft de storing nu absoluut met het lopen op benzine te maken. Mijn sterkste vermoeden is de katalysator die niet goed werkt (chemische processen lopen in koude niet goed) of lambda maar wat is de meetwaarde van een goed werkende lamdasonde? Ben daar een leek in. Anders maar eens een keer citroen aan de tand voelen of het een structureel probleem is. Heeft de ph2 en of 3 hier ook problemen mee? Enqueteren bij wie dit allemaal voorkomt een idee? Nog meer optie die het kunnen zijn of ervaring met wat het zeker niet is |
Auteur: | Klussie [ 05 dec 2010 13:43 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
Citaat: wat het zou kunnen zijn: Ik zou eerst alle sensoren in het luchtinlaatcircuit controleren waarbij de map-sensor toch wel vaker in beeld komt als boosdoener. Bij koude wordt bij jou iig een verkeerde hoeveelheid brandstof ingespoten. Dat is duidelijk ondertussen. Lees dit dus eens door.... http://www.autototaal.net/werking-lucht ... gnose.html |
Auteur: | maran [ 05 dec 2010 14:19 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
Bedankt voor dat draadje! Erg interessant al snap ik er nog niet veel van. Bedoel je de map sensor van de lpg? die is reeds vernieuwd maar daar zat het niet. Heb je voor de benzine een aparte map sensor? Ik ben nog opgegroeid met handchoke en zo dus al die elektronica is nieuw voor me alhoewel ik inmiddels al aardig ben bijgespijkerd op het lpg gebeuren, was vroeger ook wat eenvoudiger! Maar gevoelsmatig vermoed ik ook dat het iets met de luchtmeting is. |
Auteur: | EvilTwin [ 05 dec 2010 15:17 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
Een MAP is een inlaatdrukmeter, als je motor die heeft zit die net onder de smoorklep, maar volgens mij heeft je C5 er geen. D'r is zeker een MAF (Mass Air Flow zeg maar: luchtmassameter, LMM) die zit net na het luchtfilter. Beide voelers geven het Motormanagement info over de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt, daarop wordt de hoeveelheid brandstof geregeld. Het LPG systeem onderschept de aansturing vd benzine injectoren en stuurt een gelijkwaardige hoeveelheid LPG de motor in. Werkt het gewone systeem dus niet dan werkt het LPG ook niet. maw een auto moet altijd eerst goed lopen op benzine voordat je iets aan het lpg kunt "afstellen". Overigens zijn automatische carburateurs als 20jr uitgefaseerd, hadden ze daarvoor al automatische chokes (ca85) en zijn luchtmassameters al zo oud als injectiesystemen. Een DS had in 1968 al elektronische injectie met een LMM. ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 05 dec 2010 16:41 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
Beetje OT: De DS-Inj was voorzien van de D-Jetronic http://www.mb107sl-club.nl/Div.%20afb.% ... 0Bosch.pdf Dat werkt op Drukverschillen, vandaar die D. De latere L-Jetronic, zoals gemonteerd op de CX als ik het goed heb, had wel de LMM. Groet, JW |
Auteur: | maran [ 05 dec 2010 16:45 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
EvilTwin schreef: Een DS had in 1968 al elektronische injectie met een LMM. ![]() Dan zal dit LMM het toch moeten doen. En inderdaad die automatische chokes had je ook! Maar goed weet nu weer wat meer en zal kijken of ik dat geval herken en eerst eens even de steker behandelen (misschien corrosie door de tijd) Maar bedankt. |
Auteur: | EvilTwin [ 05 dec 2010 21:41 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
JW-NHS schreef: Dat werkt op Drukverschillen, vandaar die D. De latere L-Jetronic, zoals gemonteerd op de CX als ik het goed heb, had wel de LMM. klopt de DS (D-jetronic) had dus een MAP. de CX een MAF, maar nog niet zoals op de C5 mbv een hittedraad, maar de L-jetronic van de CX werkt met een hangend schot wat door de lucht opzij geduwd wordt /ot idd maar het ging er mij meer om dat dit soort regelingen niet echt nieuwerwets zijn. ![]() D-> Druk L-> Lucht |
Auteur: | BJG [ 05 dec 2010 23:11 ] |
Berichttitel: | Re: Storing uitlaatgassen katalysator en wegvallend vermogen |
EvilTwin schreef: Een MAP is een inlaatdrukmeter, als je motor die heeft zit die net onder de smoorklep, maar volgens mij heeft je C5 er geen. Hij heeft er wel een. Inderdaad onder de gasklep in het kunststof inlaatspruitstuk geschroefd. |
Pagina 1 van 8 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |